Moottoriremontti / T7--->T5-päivitys

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Jussi-T.
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Loka 21, 2011 19:09

Moottoriremontti / T7--->T5-päivitys

Viesti Kirjoittaja Jussi-T. »

Noniin elikkä laitetaanpas omasta projektistakin hieman juttua tänne. Femman aamuisten pölläytysten takia vaihdoin turbon (mitsu) tuohon joku aika sitten, mutta eipä auttanut asiaan se, eli nyt sitten aloin tänään moottoria aukomaan. Tein silloin myös puristuspainemittauksen ja joka sylinteristä tuli 12 bar.

Eli kyseessä -98 2.3t aut. Johon tehty softapäivitys ja Mitsun turbo vaihdettu.

Tarkoitus on tehdä remontti koneen ollessa paikallaan. Tänään sain öljypohjan, turbon, venakopan ym, kannen kilkkeet pois siten että kansi lähtee huomenna irti.

T7 mäntien tilalle tulee -98 2.3t mallisesta tonnarista peräisin olevat T5 männät ja kanget, (odottavat matkahuollossa hakemista). Uudet renkaat ja laakerit on tarkoitus asentaa noihin. T5 kansipahvilla varmaankin aion koota, vaikka jotkut on ilmeisesti T7 pahvillakin koonnut. Mutta kestävyyttäkin ajatellen, kun softapäivitys on tehty, ja nyt pitäisi olla 260hv/350Nm, niin meneekö jo puristussuhde liian kovaksi T7 tiivisteellä? Nakutuksen vaaraa tms? Myös T5 nokista on kauppaa hierottu, ja sellaiset olisi myös tarkoitus tuohon laittaa samalla.

Kuvia tulee kunhan niitä ensin otetaan :D

Miten muuten porukka on täällä tehnyt tuon kannen irrotuksen kanssa? Ootteko ottanut imusarjoineen irti vai irrottanut eka imusarjan kannesta? Itse meinasin pakettina irti ottaa.

Toinen kyssäri ketjun kiristäjästä, onko se ihan kierteillä kannessa kiinni ja lähtee irti auki kiertämällä?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Moottoriremontti / T7--->T5-päivitys

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Mites saiko vauhtipyörän päädymmäisen runkopukin irti jos päätylevy ja kampura on paikallaan ? Muistelen että siellä oli jokin ahtaus.
T5 pahvi on pakollinen t5 männillä ellet tee väistöä mäntien ylänurkkaan, T5 mäntä kun tulee dekkitason yli.

Hoonaat sitten paikalla päin ja olet varma ettei sylinterit ole liian soikeiksi kuluneet ?
Ilmeisesti paljon ajetun T7 koneen ollessa kyseessä hieman mietityttää.

Kannen voi ottaa monella tavalla, imu/pakosarjoineen tai ilman niitä. Ihan makuasia paitsi noissa alkupään vuosimalleissa jossa imusarja on kaksiosainen ja kiristimen lähellä oleva pultti on aivan v-mäisessä paikassa.
Kiristäjästä ensin liikuva osa pois 12mm hylsyllä ja sitten vasta runko, 26tai 27mm hylsyllä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Jussi-T.
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Loka 21, 2011 19:09

Re: Moottoriremontti / T7--->T5-päivitys

Viesti Kirjoittaja Jussi-T. »

No meinasin, että vaihdan vaan kiertokangen laakerit JOS niissä ei ole mitää kulumisen merkkejä. Sitten täytyy tietty runkolaakerit laittaa myös jos näin on. Kyllä ne kuulemma pitäisi kaikki paikallaan saada vaihdettua?

Niin 300tkm ajettu moottori on kyseessä. Kai sen sitte näkee ku saa männät pois, jos on olaketta, niin sittenhä siinä ei auta ku poraus, mutta jos olaketta ei ole, niin eikai niissä soikeuttakaan sit ole? Saab asentajalta kyselin tuosta kerran, ni meinas että harvoin niihin olaketta olis tullut.

Miten onko muut porannut ku on näitä T7 --> T5 juttuja tehnyt?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottoriremontti / T7--->T5-päivitys

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei ole vielä T7 lohkoissa(kaan) merkittävää kulumaa näkynyt sylintereissä.. Yhtään B2x4 tai B2x5 konetta en ole vielä joutunut poraamaan väljyyden takia enkä tiedä ketään muutakaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jussi-T.
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Loka 21, 2011 19:09

Re: Moottoriremontti / T7--->T5-päivitys

Viesti Kirjoittaja Jussi-T. »

Juu samaa meinasi tää asentaja, ketä Saabeja on ikänsä tehnyt. Tais olla kerran jcarlsonin kanssaki juttua tästä? Mites muuten katoin että tuossa on punaisen väriset suuttimet. Oliko niissä eroa sen värin perusteella? Eli onko Aerossa esim. isommat suuttimet yms?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottoriremontti / T7--->T5-päivitys

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Aerossa on ruskeat suuttimet. Koko on sama (350cc), mutta punaisissa on hieman pienempi deadtime. Vuosimalliero, riittävät samoihin tehoihin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jussi-T.
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Loka 21, 2011 19:09

Re: Moottoriremontti / T7--->T5-päivitys

Viesti Kirjoittaja Jussi-T. »

Ok. Selvä juttu!
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Moottoriremontti / T7--->T5-päivitys

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Mites saiko vauhtipyörän päädymmäisen runkopukin irti jos päätylevy ja kampura on paikallaan ? Muistelen että siellä oli jokin ahtaus.
Ainakin tonnarissa triggeri jäi jotenkin tielle mutta en tarkkaan muista mitä ongelmaa se aiheutti. Öljyruiskua ei saanut nelospytyltä ainakaan irti ja... Lakrut tais saada pyöriteltyä kyllä pois paikoillaan mutta jäiköhän se pukki jotenkin sinne väliin tjs.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Jussi-T.
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Loka 21, 2011 19:09

Re: Moottoriremontti / T7--->T5-päivitys

Viesti Kirjoittaja Jussi-T. »

Muiden kiireiden takia kantta en vielä tänään saanut irti. ketjunkiristäjän irrotin ja oli neljä napsua vaille maksimissaan.. Mitä meinaatte, onko ketjukin syytä vaihtaa samalla? Ääntä se ei vielä pidä, ja huoltokirjan mukaan vaihdettu 200tkm kohdalla, nyt siis 300tkm mittarissa. Laahain ei mielestäni ollut mitenkään pahasti kulunut.

kunhan saan niitä kuvia tänne, niin öljypohjasta täytyykin kysyä mielipiteitä, nimittäin kun turbon vaihdoin jokunen kuukausi sitten, otin myös öljypohjan pois ja putsasin sihdin. Nyt huomasin kun otin taas pohjan pois, että näyttäisi siltä, että siinä imusihdille menevässä kohdassa, jossa on se aukko josta imuputki lähtee, niin näytti ettei olisi ottanut lohkoon ollenkaan kiinni se tiivistepinta, nimittäin tiivisteliimat oli muualta "pursunut" mutta siitä imukohdasta ei! Tuosta kun pääsee ilmaa imemään, niin on varmaan laakerit kohta valmiit. Saas nähdä täytyykö jostain koittaa metsästää toinen ö-pohja...
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Moottoriremontti / T7--->T5-päivitys

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Pelkkä ketjun vaihto riittää, jos rattaat eivät ole kuluneet piikeille, ts, rullaurat ovat symmetriset ja ketju istuu nätisti, sekä että laahaimien kuluminen on niissä rajoissa että ketjun rullat eivät ota laahaimiin kiinni ja varaakin on.

Noissa uudemmissa moottoreissa tosiaan on se ikävä piirre että vanhemmista versioista tuttu öljypohjan ja lohkon välinen öljypumpun nostokanavan O-rengas on jätetty pois, mutta kyllä hyvälaatuisen liiman (Hylomar, Loctite anaerobiset) pitäisi tiiviys taata. Tottakai kannattaa katsella esim, vastavaloa vasten taatusti suoralla linjarilla, viivaimella että kuinka kierot tiivistepinnat ovat noin suurinpiirtein. Tosin mitä itse olen noita uudempia liimaan luottavia rakenteita availlut niin ei missään niistä ole ollut se nousukanavan kohta "kirein" kohta siinä pohjan ja lohkon välissä.

En nyt väitä että tässä olisi käytetty, mutta itse en käyttäisi esim. moottorisilikoneja jo pelkästään siitä syystä että tuollaiseen kohteeseen ne ovat sen verran "liukkaita" että jos välystä tasojen välillä on jostakin syystä enemmän ja siihen tarjoillaan voimakasta imua kuten esim. mainitussa kohteessa niin sieltä voi lähteä palko kiertoon ja jos niin käy, niin sitten perään menee pahimmassa tapauksessa ilmaakin.
Jussi-T.
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Loka 21, 2011 19:09

Re: Moottoriremontti / T7--->T5-päivitys

Viesti Kirjoittaja Jussi-T. »

No niin, nyt on kansi ja männät pöydällä. Ei olaketta sylintereissä, hoonausjäljet näkyy.

Vertailin T7 ja T5 mäntiä ja lähinnä kiinnitin huomiota öljyrenkaisiin, kun sitä tässä nyt epäillään että tuo savutus niistä jouhtuisi. Enpä tiedä onko sitten T5 männässä alun perinkin enemmän jousivoimaa ulospäin, mutta ero on kyllä suuri! Karstaiset ne T7 männätkään ja renkaat ei ollut, mutta jousivoima tosiaan paljon pienempi. Otin kuviakin, niistä näkis hyvin sen öljyrenkaan jousivoimanki, mutta ku kuvat on kännykässä, ja kaapeli jolla ne saa koneelle ei ole nyt saatavilla :/

Huomenna varaosakaupoille, mites tilataanhan noihin kiertokankiin nyt sitten T5 kankeen kuuluvat laakeriliuskat eikä T7?

Ja yksi kysymys noista kannenpulteista. Alfamerin korjausopasta tuossa olen lueskellut, ja siinä mainittiin että joissakin kannenpulteissa olisi jotain öljyporauksia? :O En ainakaan äkkiseltään mitään huomannut! Se tosin ihmetytti että kaikki muut kannen pultit oli ihan kuivia, mutta ne 2 jakopäätä lähimpänä olevat oli öljyssä?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottoriremontti / T7--->T5-päivitys

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo, T7 öljyrenkaat on muutenkin jo huonommat mutta vanhemmiten ne menee täysin veltoiksi ja liimautuu uriinsa jolloin kylmänä savutus ja kiihtyvä öljynkulutus alkaa.

Laakerit on samat T5 ja T7 moottorissa joten ei tarvitse sitä miettiä. Ei niissä kannenpultissa porauksia ole, mutta nokkapukkien pulteissa on painimia varten ja ne porauksella olevat kuuluu keskelle (lähemmäksi tulppia).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jussi-T.
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Loka 21, 2011 19:09

Re: Moottoriremontti / T7--->T5-päivitys

Viesti Kirjoittaja Jussi-T. »

Joo, niinhän siinä kirjassa sanotaanki, että nokkapukeissa ne poraukset on! Olivat kyllä liikkeellä hyvin nuo öljyrenkaat, eli urissaan liikkuvat kyllä nätisti. Hmm... Mikä muu tuota savutustakaan aiheuttaisi? Venttilivarren kumit, mutta nekin on vaihdettu jokunen aika sitten... kannentiivisteestäkään ei kyllä nähnyt että sieltä kautta olisi öljyä männän päälle päässyt.. Onko noita lohkoja tai kansia muuten halki mennyt kuinka paljon?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottoriremontti / T7--->T5-päivitys

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eiköhän ne öljyrenkaat.. vaikka ei olisi liimaantuneet niin jos jousivoima on olematon niin ei ne kovin tehokkaat ole.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jussi-T.
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Loka 21, 2011 19:09

Re: Moottoriremontti / T7--->T5-päivitys

Viesti Kirjoittaja Jussi-T. »

Toivotaan parasta.
Vastaa Viestiin