Käyttöautoprojektit OG 9-5 ja OG 9-3

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Kotitalli
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Loka 24, 2011 14:24
Paikkakunta: Imatra

Re: Käyttöautoprojekti 9-5

Viesti Kirjoittaja Kotitalli »

Tuli tuossa viimeviikolla Kiinasta tuo OBD-pulikka, kaveriksi latasin tuo OBD-scope ohjelman kännykkään. Valitettavasti näyttää vaan löytävän noita vikoja autosta, harmittavan tarkka vekotin :D .

Vireillä olevaa vikaa herjaa (P0327), nakutustunnistin 1 (lohko 1), signaali liian alhainen. WIS:in mukaan voipi olla kasetissa tai voi olla olematta… jos onkii liitoksissa tuo vika, missä lie, mut tollasta herjaa. Pitäs varmaan kokeilla toisella kasetilla, tai putsailla litoksia?
Tämä toinen vika voi liittyä(arvailua) tuohon kun SID näyttää Pinl arvoksi välillä nollaa?? Vireillä oleva vika, P0106, korkeustunnistin/imusarjan painetunnistin. ohjearvoalueen ulkopuolella. No tuo imuilman lämpötila-anturikin välillä kiusaa, putsaus auttaa aina vähän aikaa. Eli ostoslistaan nuo pari anturia ja toivottavasti ei tuota kasettia kuitenkaan tarvii vaihtaa……elämä on…ja autoilu vielä kalliimpaa.

tällä menolla ohuemmaksi vaan menee
Ohut Janttu
Kotitalli
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Loka 24, 2011 14:24
Paikkakunta: Imatra

Re: Käyttöautoprojekti 9-5

Viesti Kirjoittaja Kotitalli »

Nyt vaikuttaa hyvältä, ainakin toistaiseksi(kop,kop). Vaihdettiin tuo sytkäkasetti vielä toiseen mustaan ja loppui tuo herja tuosta viasta(P0327). Samalla reissulla löytyi Suorsan varastoista ehjä paineanturi imusarjaan, saatiin sekin vika pois ja Pinl näyttää taas arvoja. Oulusta löytyi purettavasta Saabista imuilmanlämpötila-anturi joka ruuvattiin paikalleen, tosin hieman korjattuna kun ei ollut tolkkua kiristys vaiheessa niin anturin messinkisuojus katkesi kierteen juuresta. Nyt ei kuitenkaan näytä vikakoodeja, yes. Tuo entinenkin anturikin välilä toimi ja välillä ei ihan kuin vilkku.

Hieman ihmetyttää tuo ettei noilla kolmella vialla ollut mitään vaikutusta menoon ainakaan normaali kaupunkipyörityksessä (taitaa olla viisas tuo ecu), en sitten tiedä jos niitä ihan huippuja jäi puuttumaan. Muusta en huomannut vikoja kuin CE- valon loisteesta. Tuo sid-info ja etenkin tuo OBD- pulikka on kyllä näin mittarihullulle ihmiselle kiva apu. Tosin vaikka SID näyttää vaikka mitä arvoja niin tuo öljynpaine -tieto taitaa puuttua, pitäisiköhän oikeesti laittaa mittari?

Vaihdelaatikko sai tänään huuhtelun ja uudet öljyt, olisi mieli tehnyt huuhdella vielä kolmannen kerran, vaan jos hieman ajaisi ja sitten vaihtaisi taas, kun ei tuo oili onneksi niin hirmu arvokasta ole. WIS kertoi laatikon tilavuuden (vai oliko se öljyn määrä) 1,9 litraa ja käyttöohjekirja sanoo että tilavuus on 1,8 ja vaihdettaessa 1,5 litraa, laitoin 1.8 litraa. Tarkistusproppua en edes yrittänyt aukaista, näytti olevan niin kinkkisessä paikassa, muutkin proput olivat tosi tiukassa eikä tuo tyhjennysproppukaan missään mukavimmassa paikassa ole.

Koeajolla vaihteisto tuntui tosi mukavalta. Uskalsin vähän kokeilla (ihan pikkasen) miten tuo pikku t ahtaa ja pikaisen vilkaisun perusteella oli SID:ssä lukemaa reilu 1800 (jotain). No jotain valittamista pitää keksiä aina. Jotenkin tuntuu että käynnistäessä hieman kuin ”räjähtäisi” käyntiin, aivan kuin olisi ennen käynnistynyt hienostuneemmin. Voi olla kuvitelmaa tai johtua siitä että auto on ollut tallissa jossa on juuri lämpöasteita eikä piuhan päässä missä se(hän) pääsee lämpenemään enemmän. No pääasia että lähtee käyntiin.

Taas hieman varovasti hymyilyttää :)

Ohut Janttu
Kotitalli
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Loka 24, 2011 14:24
Paikkakunta: Imatra

Re: Käyttöautoprojekti 9-5 ja harrasteprojekti 900

Viesti Kirjoittaja Kotitalli »

Aika hyvin toiminut nyt tuo 9-5, mitä nyt pikkasen ääntää tuo vaihelooda. Hieman hiljeni laatikko kun laitoin RVS-lisäainetta ja taas uudet öljyt tai sitten vaan kuvittelen että hiljeni. Etupyörien laakerit vaihdettiin myös syksyllä(2014) ja saattoi myös hiljentää keulaa.

No koska tuon käyttöauto ei ehkä täytä vielä projektin määritelmää niin homma jatkuu sitten myös 900 merkeissä.

Eli siis satku -kuume ollut jo jonkin aikaa päällä en tosin tiedä miksi eli ei kai mitään järkevää syytä. Kuitenkin koska käyttöauto toiminut suht hyvin niin hommasin tuollaisen: Saab 900 i 16 valve vm 92. Neljä ovea joista takimmaiset aika ruosteessa alareunasta, muuten väri on tuollainen numero kuin 234 ja on kai sitten: Midnight Blue Metallic Clearcoat. (http://www.saabworkshop.com/index.php?p ... ticle_id=5 ) Maalipinnassa erittäin paljon kiveniskemiä ja muita naarmuja mutta saahan sitä jo tuon ikäisessä ollakin käytön jälkiä.

Moottori ja vaihdelaatikko tuntui ihan hyvältä ja myös jousitus ihan mukava ja toimiva. Tosiaan ainut että tuo jalkatila on 50 numeron kengälle hieman ahdas, mutta voi olla että tällä ei ehkä kovin pitkiä matkoja kuitenkaan ajella jos ja kun tuon siis joskus saa taas liikenteeseen. Juu ja on lämmin auto.

Kilotolkulla imuroinut alustasta hienoa hiekkaa ja jonkin verran myös ruostetta pois. Vetaritunneleissa löytyy kovaakin mutta on noita jo joku kerinnyt hitsaamaan jossain vaiheessa. Myös takalokasuojissa on ruoste tehnyt tehtävänsä. Yllätyin kun en löytänyt niitä ”normaaleja”muovisia sisälokasuojia mitä tähän asti minun kulkineissa on ollut. Tässä vaiheessa varmaan paljastuu että minulla ei ole aikaisempaa kokemusta 900 Saabista.

Purkaa pitäisi lisää ja josko ensiviikolla pääsee tukimaan mitä sisustan matot ovat piilottaneet alleen. Melkein yhtä jännää kuin joululahjan avaaminen paketista.

Ohut J eli Juho T
Kotitalli
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Loka 24, 2011 14:24
Paikkakunta: Imatra

Re: Käyttöautoprojektit OG 9-5 ja OG 9-3

Viesti Kirjoittaja Kotitalli »

Projektiauton nimikkeellä ollut 900 kunnostettiin, katsastettiin ja myös useampi tuhat kilsaa ajettiin. On se kyllä lämmin auto ja ilmastoinnin puutekaan ei juuri kylmänä kesänä haitannut menoa.

Laitoin kesällä tuon 900:n nettiautoon myyntiin, jossa ilmoitusta oli käyty katsomassa muutaman viikon aikana lähes 800 kertaa. Pidin kuitenkin auton koska toinen Saabi eli 9-5 oli remontissa ja tuntui että joka päivä tarvitsee myös itse käyttöautoa. Niin siis tuohon toiseen Saabiin(9-5) vaihtui kansi. Kansiremontin syynä oli alipainevuotojen poistaminen ja tästä johtuva ylimääräisen metallin joutuminen männän ja venttiilien väliin..... :oops:

No tyttö saa parin viikon päästä ajokortin niin arvelin vaihtaa 900:n johonkin ehkä vielä mukavampaan kulkineeseen ja niinpä viikonloppuna kävin Lahdessa liikkeessä vaihtamassa tuon vm. -92 olevan 900:n kymmenen vuotta uudempaan turbojubilee 9-3:seen.

Näytti olevan 93:n huoltokirjan mukaan ainakin turbo, etutukivarret, takajarrulevyt ja palat vaihdettu suhteellisen lähiaikoina. Huohotinpäivitystä ei näköjään ole tehty ja liekö osittain siitä johtuvaa että jakopää kuulostaisi olevan pikaisen remontin tarpeessa. Hieman houkuttaa tuo Viron poikien tarjous jakopään korjauksesta. Toisaalta hyllyssä olisi kyllä ketju valmiina jos vaihtaisi pelkän jakopäänketjun ja poistaisi tasapainoketjun, jos ei ole jo poistettu, myös tarjouksia jakopään remontista voi laittaa tulemaan, kiitos! Muuten varsin mukavaa ja jämäkkää kyytiä antoi uudempi pirssi kotimatkalla Lahdesta Imatralle. Mahtaakohan muuten olla jonkun kerholaisen vanha :saab: ?

Ohut J
Vastaa Viestiin