900c Combi Coupe MY89

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9693
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Uusia vikojahan ei tarkastuksessa voi tulla, joten tiukkapaikan tullen vaihtaa etu - ja takakilpien paikkaa. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6456
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Risto kirjoitti:
Pe Maalis 20, 2020 21:22
Näköjään jäänyt korjauskehotus antamatta renkaiden vääristä pyörimissuunnista.
Katsoin muuten aivan samaa kuvia lisätessä :mrgreen: Inssi kyllä tutkaili nastojen määrää ja urasyvyyttä, jotka olivat nekin hilkulla.
Noh, ei ole ajettu märällä tiellä ainakaan seitsemään vuoteen. Ei välttämättä edes viimeisen renkaanvaihdon jälkeen. Enkä muuten ole itse vaihtanut :mrgreen:
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6456
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kuva
Satku palautettu korjaamon pihaan. Nöyryyttävää kun aina joutuu vagineen perään, tällä kertaa vanha tuttu Amarok. :mrgreen: C5:ssa ei ole koukkua, enkä tiedä riittäisikö vetokykykään...

Hienosti lähti viikon seisonnan jälkeen käyntiin, ja jarruja ja rikasta seosta lukuunottamatta tuntui kaikin puolin normaalilta. Käsijarru pitää sen verran että sen avulla pääsi trailerille ja siltä pois kohtuullisen hallitusti. Meinasin kyllä saada sätkyn kun konepellin avausvipu tuntui jäävän käteen, mutta oli vain vaijerin pää tippunut pois vivun varresta.

Saa nähdä pääseekö jo ensi viikolla jälkitarkastukseen.
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6456
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^ja päästiinpä vain.

Kuva

Sitten ysikasia (jota saa näemmä entistä harvemmasta paikasta) tankki täyteen älyttömästi sijoitetusta täyttöaukosta huolimatta

Kuva

ja kotipihan nietoksiin.

Kuva

Nyt on hjuva fiilis. :D Olisi pitänyt ottaa kuva lumimäärästä, mikä auton päällä oli korjaamon pihassa. En muista ikinä putsanneeni yhtä paljoa lunta auton päältä yhren sateen jäljiltä. Pistetään kuitenkin todisteeksi toinen kuva kotipihasta:

Kuva

Illalla ei ollut tuossa lunta :D

Edit. Jarruista tuli oikein tunnokkaat, tiedä onko nuon hyvältä tuntuneet koskaan.

Edit2. Todiste, että satku hitaasti mutta varmasti kulkee kuupan ja ysiysin jalanjäljissä: joku oli kysellyt satkun omistajan perään katsastuskonttorilla, kun oli kuulemma ollut niin siistin näköinen että olisi kiinnostanut ostaa kunnostettavaksi. Seitsemän vuotta sitten tämä olisi mennyt hyvin aprillipilasta :lol:
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08

Baas900
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49
Paikkakunta: Iisalmi

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Onnea tuoreesta leimasta, tai pelkkä tuore otehan se nykyään on! :D

Tarvitsiko kaasarille enää tehdä muuta kuin säätää?

Avatar
vilhosyvis
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Jumankekka että on nätti satku! Nyt vasta löysin tämän ketjun 8O
Nykyiset:
Saab 9-3 SE 1998 3d, Punainen
Entiset:
Saab 900c 1990 4d Magenta Brown
Saab 900c 1989 4d Hopea, juhlamalli
Saab 900S 1995 5d, Hopea
Saab 900i 16v 1991 4d, Valkoinen
Saab 9-3 S Turbo 2000 5d, Musta

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6456
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kiitoksia kiitoksia :D
Baas900 kirjoitti:
La Huhti 04, 2020 18:36
Tarvitsiko kaasarille enää tehdä muuta kuin säätää?
Ei, käynti mittarilla piisasi. Oli kyllä melkoisen tukkoinen katsastussäädöissä, kaasu pohjassa ei kulkenut oikeastaan lainkaan, mutta sellainen suurinpiirtein viidenneskierros seosruuvista vastapäivään korjasi ongelman kokonaan. Kulutuskin vaikuttaisi olevan oikeissa lukemissa. Tässä palautuu hyvin mieleen, miten vaikeaa kulutusta on seurata, kun tankki on niin hankala piripintaan täytettävä kuin on. :D Tankkasin äsken uudestaan täyteen, kun mittarin perusteella epäilin että ensimmäisellä kerralla auto oli liian vinossa. Ja kuinka ollakaan, neula nousi paljon ylemmäs tällä kertaa.

Talvirenkaat ovat mallia järkyttävä, Euromasterit vuodelta 2004 tms. Pintaa ja nastoja on, ja siihen ne ominaisuudet sitten loppuivatkin. Kesärenkaat ovat samaa ikää ja merkkiä, ja niistä kaksi on kaupan päälle kaljuja. Kesävanteet ovat myös melko räävittömän näköiset, joku sankari kun on maalannut ne vannehopealla vähän sinne päin hiomatta ruosteita ensin pois. ( :oops: ) Korvaavat kesärenkaat alumiinivanteilla löytyi onneksi appiukon varastosta, edesmenneen Audi 80:n jäljiltä. Audissa on sama pulttijako ja pienempi keskireikä, mutta tarvikevanteissa onneksi keskireikä oli suurempi. Eivät ole varsinaisesti bränikät nuokaan renkaat, mutta aivan eri planeetalta nykyisiin verrattuna. Nouto saanee odottaa vielä pari viikkoa.

Muita havaintoja katsastuksen jälkeen:

Imuilman esilämmitys on totaalisesti hajalla, mikä aiheutti erikoista käytöstä ensimmäisillä koeajoilla pikkupakkaskelillä. Onneksi tuon vian aiheuttajasta oli muistikuva vuodelta 2012. Tällä kertaa korjaukseksi ei riittänyt jumittuneen venttiililautasen tjsp. liikuttaminen haitariletkun liitännästä, sillä lautanen otti ja katkesi juurestaan ja putosi ilmanputsaripönttöön. Vastaavasti toisella puolella alipaineletkun nippa katkesi letkua irrottaessa letkun sisään. :mrgreen: Myös ilmanputsarin vieressä elelevä klemmari on niin punainen ruosteesta, etten edes yrittänyt rikkoa ruuvimeisseliä.

Kuva
Kuva

Jäähdytysnesteet ovat ruskeaa mönjää, jota ne ovat toki olleet koko auton omistusajan ( :oops: ), mutta nyt havahduin siihen, etten edes tiedä kumpaa väriä tuonne uskaltaisi laittaa jos tulisi tarve lisätä. Säiliön pinta on hieman alle minimin kylmänä, pysytellyt siinä nätisti ainakin viimeisen puolitoista vuotta. Eli huuhtelua ja uudelleentäyttöä vailla.

Raitisilmansuodatin vuodelta 2011 oli jo ehkä hieman vaatimattoman oloinen suodatusteholtaan, ja kehikko hajosi lopullisesti tällä irrotuskerralla (joku kätevä asentaja on joskus asentanut akkulaturin tms. mötikän suoraan suodattimen reitille, eikä ole tullut tutkittua tekeekö sillä mötikällä mitään). Myös kiinnikkeet ovat varsin loppu. Vesireikä suodattimen kotelon pohjalla oli aivan totaalisen tukossa, rassasin sen auki.

Kuva
Kuva

Akku rupesi kuulostamaan todella väsyneeltä, ja latautuikin Ctekillä melkein vuorokauden verran. Kuvan taustalla näkyy muita projekteja, jotka ovat ikävästi vieneet satkulta aikaa, ja ovat syy siihen että osassa kuvista on lunta ja osassa ei. :D

Kuva

Tänään käväistiin satkulla Vaasassa testaamassa uutta kiipeilykeskusta ja hakemassa Motonetistä pakoputkeen uusia kannatinkumeja. Toimi oikein mukavasti koko matkan, renkaita ja kolisevaa pakoputkea lukuunottamatta ei moitteen sanaa. Vanhoja ulkomuistissa olleita vikojakin on saanut vetää kuvitteelliselta listalta yli, sillä
- sisään ei tule enää sateella vettä kuten seisontaan jäädessä
- vastoin muistikuvia vaihdetun mittariston nopeusmittari näyttää ihan järkeviä lukemia, muutaman kilometrin liikaa. Tekisi kumminkin mieli vaihtaa alkuperäinen mittari tai ainakin pyörittää matkamittarin lukema oikeaksi
- mittarivalot näyttäisivät toimivan (kop kop)
- kello toimii (!)
- pintaruostetta enempää en löytänyt edes varapyöränkotelosta, vaikka olen varma että siitä on ollut puhetta jo kahdeksan vuotta sitten.

Kaupanpäällisinä vielä parit fiilistelykuvat.

Kuva
Kuva
Kuva

Satku taitaa muuten olla huomisesta lähtien ajokiellossa, uusia kilpiä ei nimittäin ole kuulunut, luultavasti koronatilanteesta johtuen. Taidan siitä huolimatta ajaa töihin jonain päivänä, onpahan ainakin esittää lappu tilatuista kilvistä jos pysäytetään.


PS. Korvaavaa imuilmanesilämmityspönttöä ja raitisilmansuodattimen irroitettavia osia saa tarjota, sijainti suurin piirtein sadan kilometrin säteellä Isostakyröstä ja/tai reitin varrella täältä Tampereelle päin olisi plussaa, varsinkin jos on muitakin pisteosia tarjolla. Niitä en ole vielä kartoittanut, mutta tarvetta löytyy kyllä. :mrgreen:
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08

Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 4730
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Risto »

Rattivaihde kirjoitti:
Su Huhti 19, 2020 16:45
Satku taitaa muuten olla huomisesta lähtien ajokiellossa, uusia kilpiä ei nimittäin ole kuulunut, luultavasti koronatilanteesta johtuen. Taidan siitä huolimatta ajaa töihin jonain päivänä, onpahan ainakin esittää lappu tilatuista kilvistä jos pysäytetään.
Rattivaihde kirjoitti:
Pe Huhti 03, 2020 16:37
^ja päästiinpä vain.

Kuva
Musta tussi käteen ja parantamaan kilven luettavuutta, jos uusi ei ehdi ajoissa.

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6456
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kappas, aikaraja on näköjään siirtynyt jälkitarkastuksen yhteydessä. Outoa. :o

Musta tussi ei muuten ole paskempi idea.
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08

Vastaa Viestiin