900c Combi Coupe MY89

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Jahas, viljelys-, remontti- ja lomailuhommat vieneet fokuksen niin täysin viimeisen kuukauden aikana, että satkun edistäminen jäänyt vallan hunningolle.

Nyt lopultakin laitoin Hernesmaan purkaamolle osakyselyä. Seuraavaksi pitäisi keksiä jokin osaava ja kohtuuhintainen verhoilija, lähtökohta tällä mallilla:
Kuva

Ex-verhoilu pilkistääkin alta. :D

Takavasen jarrusatula oli kaput, sellainen pitää huomenissa noutaa Seinäjoelta. Pitää tutustua keskusteluihin, olisiko esim. Biltema/Motonet suunnilla laatua tarjolla, vai pitäisikö mennä suoraan Rengastien autovaraosaan…
Viimeksi muokannut Rattivaihde, Ma Heinä 26, 2021 20:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja AZP »

Yleensä minä saan kuulla tätä, mutta kerrankin pääsen itse sanomaan, että kuva ei näy :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Biltemassa oli jossain vaiheessa ihan uutta, ei tehdaskorjattuja kuten yleensä mut eiköhän noi muuten ole samoja ostaa mistä vaan.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

AZP kirjoitti:
Ma Heinä 26, 2021 16:03
Yleensä minä saan kuulla tätä, mutta kerrankin pääsen itse sanomaan, että kuva ei näy :D
No mietinkin että nyt testataan, onko rauhallisuus valttia kuvien linkityksessä kuten puhe on ollut, koska kopioin linkin tällä kertaa heti. Näköjään sillä on kuin onkin merkitystä. Ellei sitten jää nytkin näkymättä. :D
tetammi kirjoitti:
Ma Heinä 26, 2021 17:51
Biltemassa oli jossain vaiheessa ihan uutta, ei tehdaskorjattuja kuten yleensä mut eiköhän noi muuten ole samoja ostaa mistä vaan.
Biltemassa ei ollutkaan satuloita lainkaan. Motonetissa ATE satasen plus pantti. Rengastien Autotarvikkeelta ei vastattu eikä tullut paluusoittoa, kyselen huomenna uudestaan.

Edit: jälkitarkastusaikahan on mennyt jo aikaa sitten, mutta nythän taitaakin käydä nykylainsäädännön puutteissa niin iloisesti että seuraava katsastuskin on sitten loppukesästä, eikös näin? Ei haittaisi kyllä yhtään. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja aero »

Rattivaihde kirjoitti:
Ma Heinä 26, 2021 20:08
No mietinkin että nyt testataan, onko rauhallisuus valttia kuvien linkityksessä kuten puhe on ollut, koska kopioin linkin tällä kertaa heti. Näköjään sillä on kuin onkin merkitystä. Ellei sitten jää nytkin näkymättä. :D
Ei näy ei.
Rattivaihde kirjoitti:
Ma Heinä 26, 2021 20:08
Biltemassa ei ollutkaan satuloita lainkaan. Motonetissa ATE satasen plus pantti. Rengastien Autotarvikkeelta ei vastattu eikä tullut paluusoittoa, kyselen huomenna uudestaan.
Jos Mutunetista löytyy satkulla pala hyllystä uutta/kunnostettua, niin seteli tiskiin ja ropaamaan. Ei lopulta ole ihan kauhee hinta ja ne tuskin on valmiiksi jumissa tai käsijarrun säätö paskana.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

En tiedä onko tuo google photosin mobiiliversio muuttunut jollain ratkaisevalla tavalla vai eikö käyttäjällä vain leikkaa tällä kelillä, mutta enpä keksi kuinka saisin toimivan linkin aikaan puhelimella. Edellissivun viimeinen kuvakin on näemmä incognitona näkymätön. Täytyy tutkia koneen kautta.

Jarrusatulasta: mutunetissä oli siis kunnostettu 99,95€ plus pantti kaksikymppiä, Rengastien Autotarvikkeella puolestaan uusi satula viiren vuoren takuulla ilman panttia 79,50€. Nyt on satula korjaajalla.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mä en ainakaan koskaan ole onnistunut Androidin Google Photos -sovelluksella saamaan aikaan foorumille toimivaa kuvalinkkiä. Imgur on aika hyvä vehje siihen tarkotukseen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja aero »

Rattivaihde kirjoitti:
Ti Heinä 27, 2021 14:49
Jarrusatulasta: mutunetissä oli siis kunnostettu 99,95€ plus pantti kaksikymppiä, Rengastien Autotarvikkeella puolestaan uusi satula viiren vuoren takuulla ilman panttia 79,50€. Nyt on satula korjaajalla.
No okei, jos Rengastieltä ei oo jotain julmetun hävytöntä toimitusaikaa mallia kuukausi tai ehkä viisi, niin kyllä minä tuossa kohtaa löisin rahat sittenkin sinne Mutunetin sijasta. Jättäsin ehkä (ehkä) vanhat satulat sitten hyllyyn (kun ei panttia ole), että voi viiden vuoden päästä huollella ne kuntoon ja vaihtaa paikoilleen, jos uusittu satula alkaa tökkimään.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Erinäisten viivästysten jälkeen satku on palannut tänään kotiin! Ja vieläpä ihan ajamalla ja vuoden ajoajalla varustettuna. :D Jälkitarkastusaika ehti mennä umpeen reilusti ennen kuin auto kerkisi konttorille pari viikkoa sitten, joten se meni uusintakatsastukseen. Kaikki muuten hyvin, päästötkin hyvällä tasolla….paitsi häkä, joka oli edelleen moninkertaisesti yli rajan. Tässä vaiheessa tein sitten lopultakin ainoan oikean johtopäätöksen ja tilasin Kaasutinexpertiltä täydellisen korjaussarjan ja uuden neulan. Koko setti maksoi matkahuoltoineen reilun satasen ja tuli kahdessa arkipäivässä Järvenpäästä (ironista…) Seinäjoelle mukanaan havainnollinen räjäytyskuva ja ohjeet.

Pierburg oli kuin olikin väärin kasattu, ja alapäähän oli lähmitty jotakin tiivisteliimatököttiä Pohjanmaan mitalla. Noh, oikeilla osilla oikein kasattuna ja ohjeen mukaan säädettynä häkä oli edelleen korkealla, mutta neulan säädöllä ja parin prikan poistolla tuli sitten sellainen lappu että oksat pois. Häkä 0,1 ja pysyi vielä käynnissä. :mrgreen: :mrgreen: ja sen jälkeen äkkiä takaisin rikkaammalle.

Korjaaja oli sitä mieltä että neulaa ja tyhjäkäyntiä hienosäädetään edelleen kunhan hän saa auton uudelleen käsiinsä, mutta ainakin ajotuntuma oli aika lailla kuin toiselta planeetalta. Samoin jarrupoljin tuntui harvinaisen tunnokkaalta (olkoonkin että vaihdossa katsastusremonttiin menneessä Golffissa oli jarruissa remontintarvetta, eli vertailu oli hankalaa) ja rengastuskin oli hieman eri luokkaa kuin ennen. Autossa on nyt myös toimiva ryyppyvaijeri ensi kertaa sitten kesän 2012. :D

Kattoverhoilu oheispaloineen on edelleen irti, koska en ole ehtinyt/jaksanut selvittää lähiverhoomoiden hinnoittelua ja aikatauluja. Nyt huomaa erittäin hyvin miten voimakkaasti moottorin äänet johtuvat ohjaamoon A-pilareita pitkin. Pitänee tukkia niiden yläpäät ennen verhoilun uudelleenasennusta. Niin ikään jonkin verran pikkuhilpettä pitää hakea purkaamolta kun remonttipuoli kotona alkaa pikkuhiljaa hellittää. Ja yleinen syväputsaus ulkoa ja sisältä ei olisi pahitteeksi.

Mutta autohan tunnetusti tykkää että sillä ajetaan, niin se puoli on ainakin nyt taas hyvällä mallilla. Kuvia kansa saa kunhan sateet lopettavat ulkorakennuksen siivouksen ja kunnostuksen, ja saan aikaiseksi ladata imgur-sovelluksen.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tässä polttopuita pilkkoessa tuli mieleen että niitä kuvia ei ole vieläkään tullut laitettua.
Kuva
Kuva
On muuten näppärä tuo Imgur Googlen kanssa taisteluun verrattuna.

Golffin ollessa jälkitarkastusremontissa ja Sitikan huidellessa pitkin maakuntia keikkahommissa satku on ollut nyt jo viikon ainoana käyttöautona, ensimmäistä kertaa yhdeksään vuoteen. :saab:

Kaasuttimelle on suoritettu hienosäätö, ja täytyy sanoa että noin hienosti ei moottori ole käyttäytynyt minun omistuksessani, eli pian yhteentoista vuoteen (herranjumala…). Lähtee käyntiin kuten kaasarisatkun tulee, eli moottori ehtii startatessa pyörähtää puoli kierrosta ennen kuin hörähtää. Ero entiseen on siinä, että nyt kylmäkäynnistyksetkin ovat tuollaisia. :D

Kulutus vaikuttaa niin ikään tutun maltilliselta sieltä yhdeksän vuoden takaa, tankkasin eilen ysikasin hinnasta huolimatta täyteen että voi vähän seurata miten vähällä se tarkalleen menee, mutta summittainen arvio trippimittarin ja bensavalon avulla on ennemmin seitsemän kuin kahdeksan litraa satasella suht rauhallisessa maantieajossa.

Paikalliselta verhoilijalta kysyin hinta-arviota katto- ja hattuhyllyverhoilusta ja arvatenkin tulos oli yli puolet auton ostohinnasta. Verhoilijan silmään kattoverhoilun pahvi on huonokuntoinen, eikä sitä oikein kiistääkään voi.

Kuva

Muiden osatarpeiden ohella täytyy siis harkita parempaa aihiota. Auton yleinen olemus ja museokuntoisuus ei kuitenkaan verhoilijan ammattitaidosta maksamiseen todennäköisesti innosta, eli tämäkin hoidettaneen aikanaan korjaajan kanssa yhteistyössä.

Rengastukseen en ole aivan täysin tyytyväinen, en tiedä johtuuko nokialaisuudesta vai 195-65-profiilista, mutta uraherkkyyttä on huonolla tiellä enemmän kuin satkulta odotan. Alustankin pitäisi moninkertaisen syynäämisen ja olemattoman ajosuoritteen perusteella olla kunnossa.

Pakoputken keskikannakekumi antautui pari päivää sitten ja venttiilikopan tiiviste hikoilee sen verran antaumuksella että ensimmäistä kertaa omistusaikana pihaan jää merkki useamman päivän seisomisesta. Tämän hetken suunnitelma on ajella tässä kunnossa lumien tuloon saakka jolloin kutsuu uusi avarampi katos uutuuttaan, tai oikeastaan vanhuuttaan, kiiltelevän pellikaton alla. Talvirenkaita en ole uusimassa, kori on siinä määrin hyväkuntoinen ja itse mukavuudenhaluinen että Saab saa levätä talvet jatkossakin. Viikossa on kummasti tottunut ja kotiutunut, mutta kyllä tuo vaihteisto on jotain aivan muuta kun on ajanut vuosikaudet joko automaatilla tai Volkswagenin ja Hondan manuaaleilla. :lol:

Vielä lisää kuvia, kun niitä lopultakin helposti saa lisättyä. :D

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Puoli vuotta talvea takana ja taas mennään. Mitään edistystä ei ole tapahtunut, tosin edelleen tuntuu hämmentävältä jotta satku lähti akun kiinnittämällä ja avaimesta kääntämällä tuosta nuon vain liikenteeseen talven jälkeen. Ei ole moista juuri ennen tapahtunut. :mrgreen: Käy kuin kello ja toimii muutoinkin oikein mukavasti, poislukien tiukoissa käännöksissä vasempaan koliseva pakoputki.

Mikä herätti päivittämään ketjua? Autotallin lattiaremontti, jonka edestä siirsin :saab: -rekvisiittaa.

Kuva
Kuva
Tämä ritilä tuli sukulaisten sukulaisilta lahjoituksena joskus toissavuonna. Peittää lisäjarruvalon, eikä oikein muutenkaan omaan silmään istu tällaiseen kromilistaiseen karvalakkiin kiinnitettynä. Kiinnikkeitä ei ole ja keskellä on pieni palkeenkieli, muutoin aika siistikuntoinen. Jos joku haluaa tuon välttämättä lunastaa jollakin hinnalla itselleen niin voin ottaa mukaan Kauhavalle kokoukseen, tai saa sen täältä lännemmästäkin noutaa. :D

Kuva
Pestä täytynee vielä ennen sunnuntaita etenkin jos kelit pysyvät yhtä komeina.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kuva
Kuva
Kuva
Tuli edellisiltana ennen kevätkokousta tehtyä ensimmäinen käsinpesu ja vahaus (tosin keraamisella sprayllä) luultavasti yhreksään vuoteen. :D

Kuva
Kuva
Kokouksessa oli oikein mukavasti porukkaa, kuvanottohetkellä ei vielä olleet läheskään kaikki saapuneetkaan. Takalasiritilä tuli myydyksi, ruoat syötyä, korjausmerkkejä ja muuta tilpehööriä ostettua ja kiihdytyksiä katseltua. :D

Kuva
Lähtiessä puoli kolmen maissa satku oli melko ylivoimaisesti vanhin auto kentällä lukuunottamatta timpetin pikkuvilkkua hallin puolella. Vähän meinasi olla lämmin keli ilman ilmastointia mutta muutoin mukava reissu. :saab:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Mystisesti tämän ketjun päivittäminen aina jää. Satku toiminut koko kesän kuin enkeli pl. pari kertaa vähästä käytöstä ja/tai ikääntymisestä suuttunut käsijarrun linkun palautus. Niin, ja mittarivalaistus taas vaihteeksi pimeänä.

Nyt se kuitenkin kaipaa katsastusta ja ensi kesän ajoja varten uudet kesärenkaat, kun viime kesänä hyväkuntoisina hankitut käytetyt olivat kirjaimellisesti sulaneet alle korkeintaan muutaman tuhannen kilometrin matkalla.

Siispä laitoin verkot vesille -> viewtopic.php?f=52&t=202673

Olen niin amatööri foorumilla kaupan tekemisessä että laitoin ensin ostoilmoituksen myyntipalstalle. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Edellisessä viestissä mainitut kesärenkaat löytyi foorumilta, kiitokset vain kaupoista Laihialle. Katsastuksesta puolestaan tuli pienen jarrujumppauksen myötä leima ensiyrityksellä, mikä oli tämän auton kohdalla ensimmäinen kerta ainakin kahteentoista vuoteen. Ylipäätään moottorin käytös alkaa olla lähes uudenveroisella tasolla, jos näin nyt voi sanoa kun on itse autoa nuorempi. :D

Tarkoitus oli laittaa Saab taas tavalliseen tapaan seisontaan suolan lentämisen ja liukkaiden kelien alkaessa, mutta kohtalo puuttui tällä kertaa peliin ja satku päätyy tasan kymmenen vuoden tauon jälkeen takaisin käyttöautoksi Suomen talveen.

Tyttökaverin Golf sai nimittäin eilen tamperelaisessa iltapäiväruuhkassa peräänsä Grande Punton. Äkkiä vilkaistuna lähinnä puskuri otti osumaa, mutta koukku on voinut ohjata voimia johonkin pidemmälle…isku oli nimittäin aika kova. Eiköhän tuo lunastukseen joka tapauksessa mene.

Kuva

Kuva

Golffi jäi Tampereelle odottamaan tuomiota. Näin ollen meillä ei enää ole käytössä kuin Saab ja Citroen, ja työmaat ovat tällä hetkellä eri ilmansuunnissa. Satkuun löytyi työkaverilta uudenveroiset Hankookin nastat jotka käyn huomenna naittamassa vanhojen kesäkumien vanteisiin. Ei yhtään innostaisi uittaa noin ruosteherkkää autoa suolavellissä mutta minkäs teet. Apua tilanteeseen tulee kuitenkin toivottavasti joulukuussa mikäli globaali logistiikka ei tee siihen mennessä lopullista tenää. :wink:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Cona »

Näyttäisi, että Hiivatti sukeltanut Golfin alle eli kyllä siellä korivaurioita varmasti on.

Kyllähän autoja saa, nopeastikin. :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin