900c Combi Coupe MY89

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja stara »

seuraava on osin mutua::
ymmärtääkseni sytkäpiuhojen sisällä on jotain hiilikuitua tms ja ikääntyessään sinne tulee mikrokatkoja, kipinät loikkivat niistä yli ja samalla syövät katkoja suuremmaksi. lopulta katkoja on niin paljon, jotta yhdessä tulpan kärkivälin ja pyörijän hyppyraon yms vastusten kanssa kokonaisvastus tulee liian suureksi. silloin puolan jännite ei enää riitä ruokkimaan kipinää tai kipinä loikkaa mieluummin jostain eristeen heikosta kohdasta suoraan runkoon esim kostealla säällä tai muutenkin. isoilla kierroksilla puolan lataantumisaika jää pienemmäksi , jolloin vaiva kait tulee helpommin esiin. kerran lyötyään läpi jostain eristeestä kipinä tekee väylää ja vaiva pikkuhiljaa pahenee, koska ylilyöntivastus siitä kohtaa pienenee.
pyörijässä on n. 1000 ohmin vastus mutta ei enempää, jakajan kanteen voi muodostua hiili- yms paskasta ns. ylilyöntisilta ( musta palanut juova) tai siinä voi olla halkeama ( jolloin kipinä voi karat maihin), puola voi lyödä yli sisäisesti käämikierroksesta toiseen.
Likimain kaikki sytkäviat näkyvät helposti ihan perustesterissä. luulisin..samoin alipainevuoto ( letkuissa, kurtuissa, kaasarivehkeen alipainesäätäjän kalvo jne..
Minä menisin ensin testerille säästääkseni aikaa ja vaivaa ja rahaakin, ottaisin vanhat/ uudet irto- osat mukaan, koska osaa niistä voi ehkä kokeilla siinä testauksen aikana ketterästi..ja katsoa vaikuttaako..
sytkän pääteaste on myös sellainen, joka on kansalla joskus oikutellut, tarvikeosat jopa hyvinkin lyhytikäisiä joskus, mutta eiköhän sekin testerillä selviä..
Viimeksi muokannut stara, Su Maalis 04, 2012 22:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23990
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mikäs tälläinen testeri on jolla selviää alipainevuodot jne jne..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja stara »

en tiedä valitettavasti, eli mutua......muistelen kuitenkin kauan sitten käyneeni kaasarikoneella testerillä ja jotain ne natkutti alipainevuodoista? ehkä siinä yhteydessä tehtiin erillinen alipainemittaus.
Onhan noissa jokapojan TI- mittarisarjoissakin alipainemittari, sytkästrobovalon ja kampikulmamittarin yms lisäksi..
-------------------------
nalleolut kirjoitti:mikäs tälläinen testeri on jolla selviää alipainevuodot jne jne..
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11488
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja jus »

Bougicordin sarja 6521 on uskottu sopivan 8-venttiiliseen.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 09#p269909

Tulpanjohtojen toimivuutta voi arvioida yleismittarilla vastusmittausasennossa. Jos yksittäisen johdon vastus poikkeaa olennaisesti muista saman sarjan johdoista, siinä lienee vikaa. Samoin jos johtoa mittauksen aikana liikuttelemalla vastus muuttuu reilusti, kaikki ei ole kunnossa.

Saabin ohjearvot tulpanjohdoille on pituudesta riippuen 2-4 kOhm, tarvikejohdoissa helposti usein vastusta yli 10 kOhm.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 43#p325843
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja stara »

Henkimaailman ajatuksia...
Noita johtoja kannattaa ilmeisesti käsitellä helläkätisesti ( kuumana vaipan lujuus on huono ja silloin veto voi herkästi kohdistua siihen sieluun ja siihen voi tulla katkeama ? ja pakkasessa kylmänä käsiteltäessä voi myös kärsiä.?? minä pyrin minimoimaan niiden nykimistä/ irroittelua yms. ( varsinkin koneen käydessä :lol:, hitsi miten värisyttävä vitsi ). Toisaalta pyrin pitämään niiden tuennan ainakin yhtä hyvänä kuin orkkistaso, jotta värinä ei niitä väsytä. ( 16 V kopan sisäiset kannakkeet tuppaavat katkeamaan)
Em. ajatuksena on estää mikrokatkeamisten alkusynty, varmaankin ne katkeamat pahenevat sitten itsestään ajan kanssa.?
Piuhasarjan olen saanut kestämään arviolta jopa n. 10 vuotta kelvollisena vaparissa, jolla on ajettu alle 10 t km/v. ( usein olleet bougicordeja)
Yksittäisiäkin piuhoja olen vastusmittauksen perusteella uusinut, pisimmät piuhat ovat vikaantuneet yleensä ensin.
Jos piuhasatsi on tasalaatuisesti ikääntynyt, niin jatkoaikaa satsille on voinut saada vain 1--2 vuotta yksittäisen piuhan uusimisella, eli ei juurikaan kannata askarrella paitsi pakkotilanteessa. toisaalta uudehko vikaantunut piuha kannattaa uusia yksittäinkin..
Viimeksi muokannut stara, Ma Maalis 05, 2012 10:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

nalleolut kirjoitti:mikäs tälläinen testeri on jolla selviää alipainevuodot jne jne..
Meillä on töissä semmoinen kaasukone, joka lykkää alipaineletkusta savua, joilla näkyy pienen pienet alipainevuodot.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Noniin, muutaman päivän radiohiljaisuus päättyy. Sen syynä oli ensin pakkanen ja käsien jäätyminen jonka vuoksi hommaa lykättiin, ja sitten tämän päivän osalta asioiden varmistaminen ennen kuin kirjoitan.

Iltapäivällä piti lähteä katsomaan jotain esiintymisiltapäivätapahtumaa koululle, ja sen sijaan että olisin lähtenyt 9-3:lla päätin vaihtaa virranjakajan kannen ja pyörijän satkuun ja kokeilla miten se vaikuttaa. Noh, kahden minuutin homma ja tuloksena hyvin toimiva auto... Kävin äsken ~30 kilometrin lenkillä varmistamassa että vaivat eivät palaa, eivätkä ne palanneet. Nyt siis ottaa kierroksia kaasu pohjassakin, tyhjäkäynti on tasainen, ei sammu vapaalla rullatessa (kokeilin tätä rullaamalla kilometrin verran pitkässä alamäessä :mrgreen: ), ja muutenkin tuntui aivan epätodelliselta iltapäivällä liikkeelle lähtiessä kun moottorijarrutus tai takaisin kaasulle siirtyminen ei heilauta koko autoa puolta metriä suuntaansa...

Tulpat ja tulpanjohdot oli tarkoitus vaihtaa samalla, mutta loppui kesken a) aika b) työkalut (missä helvetissä se tulppa-avain on...), enkä sitten halunnut vaihtaa pelkkiä tulpanjohtoja jos ne olisi sitten pitänyt taas repiä irti tulppia vaihtaessa.

Ihan täydellisesti satku ei toki vieläkään toimi, pääsyinä korkea tyhjäkäynti (on aivan hilkulla ettei käy jälkikäyntiä), hiukkasen liian suuri sytytysennakko sekä kaasarin vaimennusöljyn puute (häipynyt luonnollisen kuluman ja kaasarin avaamisen seurauksena). Nämä kolme ja tulppien vaihto hoidetaan samalla kertaa bensapumpun vaihdon kanssa, joka puolestaan tapahtuu toivon mukaan loppuviikosta, vaikkei pumppu nyt ilmeisesti mitään vielä oireilekaan, niin ennen pitkää se kuitenkin sitä alkaisi tehdä ja uusi pumppu on jo valmiina.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Ihan mielenkiinnosta utelen, onko auton käynti säilynyt asiallisena? :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Noh, kyllä ja ei :D

Käytös säilyi samanlaisena siihen päivään asti kun menin tallille hovikorjaajan kanssa vaihtamaan bensapumppua, tulppia ja tulpanjohtoja. Mainitut osat vaihdettiin, ja sitten sytytysennakkoa säätäessä yhtäkkiä täyskaasu aiheuttikin taas hyytymistä, eli kierrokset nousivat vain johonkin 3500:n tienoille (kierroslukumittari on edelleen asentamatta :mrgreen: ), sitten välillä otti vähän paremminkin jenkaa mutta lopulta todettiin että olkoon nyt noin, kyllä sillä arkiajot hoitaa aivan moitteetta.

Noh, lähdin sitten ajelemaan kotia kohden, ja puolessa matkassa auto rupesikin kiihtymään vieläkin paremmin kuin ennen tallikäyntiä, sitten alkoi taas vapaalla rullatessa sammuilu, ja lopulta katosi tyhjäkäynti käytännössä kokonaan. Tässä vaiheessa olin taas suht täynnä koko laitetta ja epäilin että sytytyspuola alkaa olla tiensä päässä, tai sitten sytytysohjausyksikkö (jonka lopultakin löysin lokasuojasta, kyllähän on pieni laatta). Tässä vaiheessa alkoi olla pimeää, kävin sisällä lukemassa vähän sytytyksen vianetsintäohjeita, ja palasin autolle etsimään sähköjohtoja yms. Tämä reissu katkesi sitten tuttuun hajuun kuskin ovea avatessa, atf-öljypurkki oli auennut ja kaatunut takajalkatilaan, sitä sotkua selvitellessä meni sitten loppuilta.

Seuraavana aamuna menin selvittelemään ongelmia ja auto toimikin taas suht hyvin, pari kertaa koeajolenkillä kiihdyttäessä nykäisi mutta muutoin toimi moitteetta. Olin edellisiltana perunut mökille lähdön auton kunnon takia, mutta sitten siinä päätin että toimii miten toimii, minähän lähden. Noh, tulomatka tänne mökille oli sitten melko mielenkiintoinen, Lahden keskustassa hävisi taas tyhjäkäynti ja jos jonkinmoista nykimistä sun muuta ilmeni, parhaimmillaan ennen Heinolaa kaasusta vain keskialue toimi, pohjaan painaminen tai yhtään pois nostaminen johtivat samaan lopputulokseen eli välittömään moottorijarrutukseen ja vapaalla moottorin sammumiseen. Siitä tilanne sitten kuitenkin parani, ja Heinolassa siirryin vanhalta tieltä moottoritielle, missä auto toimi kuin mitään ei olisi tapahtunut, sitten ABC:n pihassa pari kilometriä määränpäästä oli taas pientä nykimistä, mutta mökin pihaan ajaessa tyhjäkäynti oli jälleen erittäin tasaista ja moitteetonta. Eno totesi että kyllähän se nyt käy hyvin, johon vastasin pienellä kaasunpainalluksella, mihin kone vastasi kierrosten nousemisella mitä seurasi puolestaan välitön sammuminen. :D

Tänään päivällä sitten avattiin kaasari kun naapuri tuli myös ihmettelemään konetta, ja luisti oli ensinnäkin melkein täysin jumissa (sai ihan käyttää käsivoimia sen irrottamisessa) ja toisekseen sen yläreunassa oli pientä pinttynyttä karstaa tjsp likaa. Naapuri putsasi WD-40:n kanssa luistin ja voiteli samalla aineella, sitten kokosin koko laitoksen uudestaan ja käynnistin, lopputuloksena tasainen tyhjäkäynti vaikka kone oli kylmän yön jäljiltä ilman lämmitystä (aiemmin samassa tilanteessa nyökkinyt ja tärissyt mitä erilaisimmilla tavoilla). Tämän jälkeen vielä kiristettiin vähän kaasuvaijeria kun se oli ihan silminnähden löysällä.

Kun sitten kävin pienellä koeajolla niin moottori toimi moitteettomasti, vastasi kaasuun ongelmitta, ei sammunut pitkässäkään alamäessä vapaalla, ja lisäbonuksena kone vastasi kaasuun huomattavasti herkemmin ja moottorijarrutukselle siirtyessä vaihdekeppi ei enää yrittänyt hypätä takapenkille. Huomenna lähden takaisin kotia päin, jos käytös jatkuu yhtä asiallisena kuin tänään niin hyvä, jos ei, kaasari saa purkutuomion jonka suorituspaikkana on oma pöytäni. Ylipäätään sytytyspuoli tuntuu olevan nyt varsin hyvin hoidossa, eli mahdolliset ongelmat johtuvat luultavasti lähinnä tuosta saksalaisen insinöörin taidonnäytteestä nimeltään Pierburg.

Edit: Pääsi lopputiivistelmä unohtumaan, eli siis tällä hetkellä näyttää siltä että nuo tyhjäkäynti- ja täyskaasuongelmat johtuivat kaasarin muuttumisesta muuttuvakurkkuisesta juuttuvakurkkuiseksi, eli luisti liikkui vain isoin nykäyksin silloin kun liikkui. Mainittakoon myös että vaimenninöljyä lisättiin tallilla eli sitäkin nyt on. Toivon mukaan ongelmat ovat tältä erää ohi. Ennen tuota tallireissua koko auto pestiin ja vahattiin varsin perusteellisesti, sittemmin se on toki likaantunut mutta vahan ansiosta lika lähtee pienellä huuhtelulla huitsun Nevadaan.

Niin, ja terveisiä Mäntyharjulta, täällä on varsin hiljaista Järvenpäähän verrattuna :D Alunperin piti lähteä jo tänään takaisin mutta ajattelin että mitä turhia, kotona joutuu olemaan riittävästi muutenkin.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Tuota luistin takkuamista epäilin alusta alkaen.
Mulle sattui vielä nolo lipsahdus nopan Römppäisen kanssa. Vaihdoin kalvon, mutta kansi menikin 90 astetta väärään asentoon ja sehän ei pelannut sitten ollenkaan. Katsopa sinäkin, että kaasuttimen kannen merkit ovat kohdallaan, taitaa se Piirpurkin kansikin sopia kääntymään. :)

https://picasaweb.google.com/vesa.pohja ... 6948642242

Kuvassa rungon merkit ja kannen merkki ovat oikeassa asennossa. Kyse on siis noista pienistä knööleistä imutorven kohdalla.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Siis niillä kaasuttimen merkeillä sittenkin on väliä...
Kuva

Tulin pari tuntia sitten mökiltä, luistin putsaus ja öljyäminen oli vähentänyt oireita muttei korjannut vikaa, edelleen kaasu pohjassa kaasutin heittää kruunaa ja klaavaa siitä kiihdytäänkö vaiko eikö, ja tyhjäkäynti seilasi taas täällä Järvenpäässä tankatessa. Tuon kaasuttimen kannen taidan mennä saman tien kääntämään...

Kulutus 310 kilometrin matkalla ja samalla asemalla alussa ja lopussa tankaten oli muuten 23 litraa... Menomatkalla mökille ajoin Heinolasta lähtien ja tulomatkalla koko matkan moottoritietä, vauhti mittarin mukaan 110-120, puhelimen gps:n mukaan 104-114.

Edit: aina alkaa hävettää kun katsoo noita Vesan kuvia, pitää ottaa härkää sarvista ja putsata tuo konehuone tässä lähiviikkoina... :oops:

Edit2: Kysytääs vielä varmuuden vuoksi, kun kaikki näemmä vaikuttaa tuon kaasuttimen toimintaan, miten päin sen luistin pohjassa olevan levyn, jossa on kaksi reikää, kuuluisi olla? Siinä on nyt molemmat reiät imusarjan puolella... (otan kohta kuvan aiheesta)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Noniin, Pierburgin kansi käännetty oikeaan asentoon, minkä jälkeen totesin että kun vetää ryyppyä päälle niin moottori kiertää iloisesti, korvakuulolta pääteltynä ylikierroksille asti, laskin ryypyn ja otti edelleen kierroksia, mutta tyhjäkäynti hävisi, eli kierrokset tippuvat kaasun jälkeen ensin vähän tyhjäkäynnin yläpuolelle ja sitten niin alas että kone tärähtää pari kertaa ja sammuu. Sitten vielä kokeilin kääntää luistia, mutta se toimi vain siinä asennossa jossa molemmat reiät ovat imusarjan puolella. Luistin pohjalla reiättömällä puolella on aina katsoessa ollut hieman bensaa, en tiedä kertooko se jostakin. Sitten kun laitoin luistin takaisin oikein päin, tyhjäkäynti oli taas palannut mutta kierroksia ei taas otettu kuin siihen kolmentuhannen tietämille ilman ryyppyä. (Lisäys: Kun kaasun painaa pohjaan, kierrosten nousu pysähtyy muutamaksi sekunniksi siihen kolmeentuhanteen, sitten yskäisee pari kertaa ja ampuu kierrokset korkealle, ja pakoputkesta kuuluu komeaa paukkumista...)

Vähän vaikuttaa siltä että jokin perustavanlaatuinen säätö on väärin tai kanava ummessa, kun nuo tyhjäkäynti ja täyden kaasun käytös vaihtelevat täysin satunnaisesti... Kaikki jäljet johtavat tällä hetkellä kaasuttimeen, siitä tämä käytös tuntuu olevan kiinni.

Muuten, tuossa aiemmassa kuvassa näkyvistä rei'istä kaasarin kannessa, onko niillä jotakin merkitystä toimintaan? Yksi niistä on ilmeisesti ihan kunnolla auki, kaksi muuta olivat täysin tukossa, vähän niitä yritin pienellä ruuvimeisselillä avata mutta saattavat olla edelleen varsin täynnä tuollaista likaa. Jos niillä on paljonkin merkitystä voisin hakea kaupasta paineilmapullon ja antaa niille vähän käsittelyä...
Viimeksi muokannut Rattivaihde, La Maalis 17, 2012 16:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Ainakin tuo kansi on reilut 90 astetta kääntynyt myötäpäivään.
Mulla ei ysinoppa pelannut ollenkaan, ennen kuin käänsin kannen merkkeihin.
Pitkän jouten olon jälkeen satku teki myös juuri samanlaista, eli ei käynyt tyhjäkäyntiä, eikä tahtonut saada millään käyntiin. Pariin kertaan piti luisti siivota ennen kuin alkoi toimia. Samanlaista mustaa karstaas iinäkin oli yläosassa, eli ihan tavallista kertymää se on. Tuo kysymäsi levy luistin pohjassa ei nyt aukene muistista, mutta pitää katsoa omasta, kun se pelaa kuin enkeli joulun aikaan.

Konetilan olemus johtuu siitä, että auto on ollut minulla uudesta asti ja sitä on pidetty kuin kukkaa kämmenellä. :) Siksi sitä ei ole raaskinut myydäkään, kun ei sillä mitää saisi, vaikka onkin ihan hyvä käyttöauto. Nytkin se on ollut minulla arkiajossa, kun kuluttaa vähemmän nurkkapielissä kuin 9-5 2,3 automaatti. Ja wagon on vielä pesun jäljiltäkin, ettei viitsi sotkea. :mrgreen:

Pro-Carservice myy kaasuttimen huoltosarjaa. Sellainen asennettiin tuohon minun autooni putsin yhteydessä. Oireet olivat yleinen normaaliakin suurempi tehottomuus ja kaasua painaen se suorastaan hyytyi. Rempan jälkeen se oli ihan eri peli ja sen jälkeen ovat myös seokset pysyneet kohdallaan hyvin.
Viimeksi muokannut Vesa Pohjalainen, La Maalis 17, 2012 17:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Taitaa tämä johtaa ylipäätään siihen että tuo kaasutin pitää ottaa irti, puhdistaa ja säätää (sekä varmaankin hankkia se huoltosarja), teki sen sitten allekirjoittanut tai jokin osaavampi taho. Kyljetkin ovat niin mustassa piessä että siellä saattaa olla allehautautuneena jokin tärkeäkin reikä tai ruuvi jolla on tässä näppinsä pelissä.

Meni näemmä tuhannes viestikin ohi tässä näitä ongelmia selvitellessä :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Se luisti menee muuten aina oikeaan asentoon sinne, kun katsot ne kalvon sisä- ja ulkoreunassa olevat n.10mm pitkät ulokkeet vastaaviin kohtiinsa sekä luistissa että kaasuttimen rungossa. Ulokkeet ovat kalvon ulko- ja sisäreunan alapuolella. Jos olet onnistunut saamaan luistin eri asennossa sisään, niin silloin kalvon tiivistyminen on ollut varmaankin epätäydellistä, eikä voikaan pelata. Katso ne ulokkeet oikeisiin kohtiin vielä, niin on sitten sekin mahdollinen vian aiheuttaja eliminoitu.
# 419 Vesa Pohjalainen
Vastaa Viestiin