Kaksiovisen kanssa pärjäsi ihan kelvollisesti ilmankin, varsinkin kun ajelen suurimmaksi osaksi yksinäni. Ton viisiovisen kanssa meinaa kyllä välillä ruveta sylettämään. Eipä se tietysti iso homma olisi kötöstellä se keskari, puuttuu vaan siinä määrin taas sitä aikaa että ei viitsi edes ruveta ajattelemaan.Rattivaihde kirjoitti: - keskuslukitus on jumalallinen keksintö, ja sen tietää oikeasti vasta kun sitä ei ole. Tässä ei ole.
900c Combi Coupe MY89
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Juu kyllä noin kolmiovisessakin pärjää, mutta kyllä se vaan ottaa päähän kun turhaan matkustajan ovenkahvaa ja takaluukkua nykii, varsinkin kun monesti mieluummin pitäisi avainta siellä virtalukossa kun moottori on jo lämpenemässä ja (erittäin käsi-)ryyppy vielä päällä...
Tänään pahin osuus vetarintunnelista korjattu, huomiseksi jäi enää sen verran että ei tarvitse alatukivarttakaan enää ruveta uudestaan irrottelemaan. Kallistuksenvakaajan takaisinkiinnittämisessä osoittautui erittäin hyödylliseksi tallilta sattumalta löytynyt eräänlainen pystytukitunkki, mikä sen nimi sitten olisikaan... Ja itsehän siis vain raportoin kuulemaani ja näkemääni valmista, kun onnistuin sen verran viettämään aikaa vihreän tankkausreissulla ja syömässä että missasin koko actionin.
Mitä vihreään tulee tankkauksen ohella niin muutamalla reilummalla jarrutuksella (omalla ajotyylillä jarruja siis käytetään pääasiassa auton pitämiseen paikallaan risteyksissä ja matelevien Toyotien perään kolaroimisen välttämiseen...yllättävän paljon pystyy heikolla moottorijarrutuksella varustetulla kaasarillakin ennakoimaan) puolto ja oikean etuvanteen lämpeneminen loppui, sen sijaan vonkuna, joka mun mielestä kuuluu vasemmalta, jäi. Pakoputken kolinan paikansin jokseenkin lopussa olevaan takakannatuskumiin, jota on jo aiemmin korjailtu nippusiteillä...
Edit:
Tänään pahin osuus vetarintunnelista korjattu, huomiseksi jäi enää sen verran että ei tarvitse alatukivarttakaan enää ruveta uudestaan irrottelemaan. Kallistuksenvakaajan takaisinkiinnittämisessä osoittautui erittäin hyödylliseksi tallilta sattumalta löytynyt eräänlainen pystytukitunkki, mikä sen nimi sitten olisikaan... Ja itsehän siis vain raportoin kuulemaani ja näkemääni valmista, kun onnistuin sen verran viettämään aikaa vihreän tankkausreissulla ja syömässä että missasin koko actionin.
Mitä vihreään tulee tankkauksen ohella niin muutamalla reilummalla jarrutuksella (omalla ajotyylillä jarruja siis käytetään pääasiassa auton pitämiseen paikallaan risteyksissä ja matelevien Toyotien perään kolaroimisen välttämiseen...yllättävän paljon pystyy heikolla moottorijarrutuksella varustetulla kaasarillakin ennakoimaan) puolto ja oikean etuvanteen lämpeneminen loppui, sen sijaan vonkuna, joka mun mielestä kuuluu vasemmalta, jäi. Pakoputken kolinan paikansin jokseenkin lopussa olevaan takakannatuskumiin, jota on jo aiemmin korjailtu nippusiteillä...
Edit:
Niin eli sullon keskuslukko vain hajalla? Meinaan ensin rupesin miettimään että eikös ny äSsässä ole keskuslukko jo kuulunut vakiovarustukseen. Itsellähän tuli jo ostaessa tuon vihreän mukana keskuslukon kaikki komponentit, mutta senhän tietää olenko niille tehnyt mitään muuta kuin siirrellyt paikasta toiseen aina kun ovat tulleet eteen...vmt kirjoitti:Ton viisiovisen kanssa meinaa kyllä välillä ruveta sylettämään. Eipä se tietysti iso homma olisi kötöstellä se keskari, puuttuu vaan siinä määrin taas sitä aikaa että ei viitsi edes ruveta ajattelemaan.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Keskuslukko tai ei niin satkus sentää on takakonttiin kahva. Tonnarin ja (avo)ng900 takaluukku pistää kans joskus nostamaan niskakarvoja. Aina pitää muistaa painaa nappia ovesta, jotta saa auki. Ja toisaalta jos hajamielisenä painaa nappia, mutta ei sitte haluakkaa sinne takakontille, niin pitää taas käydä ulkona... Ja olen senki koittanu, et esim vetämällä ovi oikein nopeasti kiinni, ei kabiinissa nouse paine sen vertaa, et nostais hiukan takaluukkua ja automaattisesti siis sulkisi sen
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Ai niin jos se ihan fyysisesti aukeaa siitä nappulasta. Ajattelin ensin että ei tuo kyllä meidän kolkissa noin toimi mutta sehän onkin oikeaa korimallia.
Ei kun hetkinen, sullahan tonnari on oikeaa korimallia? Ei kai siinä nappula tee muuta kuin avaa lukon? Jos siinä ei ole ulkopuolista kahvaa niin johan on kuningasluokan suunnittelumöhläys...
Edit: Lueskelin tonnarin käyttöohjekirjaa, siis luukku ei ole kytkettynä keskuslukitukseen, aukeaa vain avaimella/nappulasta ja menee lukkoon aina sulkiessa. Ei jeesus miten idioottimaista, suunnilleen noinhan se kyllä kolkissakin toimii sillä erotuksella että se ei taida välittömästi lukittua kun sulkee ja luukussa on sentään kahvakin (jonkunmoinen, satkun erinomaiseen verrattuna )... Toinen huomio noista käyttöohjekirjoista on että koko manuaali muuttui aiemmasta satkumallin värikkäästä värikuvilla höystetystä mustavalkoiseksi vuosimallien 95 ja 97 välillä. GM ftw.
Ei kun hetkinen, sullahan tonnari on oikeaa korimallia? Ei kai siinä nappula tee muuta kuin avaa lukon? Jos siinä ei ole ulkopuolista kahvaa niin johan on kuningasluokan suunnittelumöhläys...
Edit: Lueskelin tonnarin käyttöohjekirjaa, siis luukku ei ole kytkettynä keskuslukitukseen, aukeaa vain avaimella/nappulasta ja menee lukkoon aina sulkiessa. Ei jeesus miten idioottimaista, suunnilleen noinhan se kyllä kolkissakin toimii sillä erotuksella että se ei taida välittömästi lukittua kun sulkee ja luukussa on sentään kahvakin (jonkunmoinen, satkun erinomaiseen verrattuna )... Toinen huomio noista käyttöohjekirjoista on että koko manuaali muuttui aiemmasta satkumallin värikkäästä värikuvilla höystetystä mustavalkoiseksi vuosimallien 95 ja 97 välillä. GM ftw.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
On siinä nostamista varten syvennys, mutta lukkon avausta varten on avauskahva vissiin vaan CC mallissa. Aukeaa se avaimellakin suoraan takapaneelista, sähköisesti tai manualisesti.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
CS:n kohdalla nyt en sinänsä ihmettele kun se on tehty saman rahapulan vallassa kuin NG900:kin, mutta olisivat ne nyt CD:hen voineet edes investoida sen painettavan lukkopesän joka monesta muusta merkistä löytyy...ja sitten se olisikin ollut helppoa laittaa CS:nkin.
Eipä tullut takaluukkuun vilkaistua silloin kun toissakesänä pikaisesti koeajoin (CD) tonnaria, silloinhan tuo olisi käynyt ilmi.
Eipä tullut takaluukkuun vilkaistua silloin kun toissakesänä pikaisesti koeajoin (CD) tonnaria, silloinhan tuo olisi käynyt ilmi.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Ehkä tää on sitä Saabismia sitte. Monia muitaki älyttömiä ratkasuja puolustellaan persoonallisuudella, joten menkööt toiki sit sen piikkiin. Turvallinen auto, joka kannustaa arkiliikuntaan -> vähemmän kiloja per hevonen -> turvallisemmat ohitukset.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Ainakin ekan generaation CD:ssä on kunnon kahva kanssa. Myöhemmistä en muista. Onneksi tuo CD:n 1.gen perä on muutenkin kaunein takalisto mitä tonnariin on piirretty, niin ei tarvi haaveilla mahdollisesti toimintaa heikentävästä päivityksestä .VMTD kirjoitti:On siinä nostamista varten syvennys, mutta lukkon avausta varten on avauskahva vissiin vaan CC mallissa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Ei kun sitä nimenomaan ei ole. Ihmetyttää kyllä, että mitä on ensimmäinen ostaja ajatellut - kun auto ei ole kuitenkaan ollut siellä malliston hinnat alkaen -päässä niin luulisi että olisi ollut sen verran varaa vielä sijoittaa mutta liekö rahat loppuneet kesken.Rattivaihde kirjoitti: Niin eli sullon keskuslukko vain hajalla? Meinaan ensin rupesin miettimään että eikös ny äSsässä ole keskuslukko jo kuulunut vakiovarustukseen.
Vähän tulee mieleen tämä nykyinen "ostan 50 000 euron hintaisen Mersun, en halua maksaa 500 euroa lisää siitä, että se on jonkin värinen" -ilmiö.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Noniin, uskoni Saabin 80-luvun suunnittelijoihin on palautettu.aero kirjoitti:Ainakin ekan generaation CD:ssä on kunnon kahva kanssa. Myöhemmistä en muista. Onneksi tuo CD:n 1.gen perä on muutenkin kaunein takalisto mitä tonnariin on piirretty, niin ei tarvi haaveilla mahdollisesti toimintaa heikentävästä päivityksestä .
No jo on... Tuohon sinisen keskuslukkoon en kyllä juuri mitään muuta osaa kaivata kuin kauko-ohjausta, toimii niin nätisti kaikissa tilanteissa eikä ole koskaan kiukutellut tyypilliseen tyyliin...vmt kirjoitti:Ei kun sitä nimenomaan ei ole. Ihmetyttää kyllä, että mitä on ensimmäinen ostaja ajatellut - kun auto ei ole kuitenkaan ollut siellä malliston hinnat alkaen -päässä niin luulisi että olisi ollut sen verran varaa vielä sijoittaa mutta liekö rahat loppuneet kesken.Rattivaihde kirjoitti: Niin eli sullon keskuslukko vain hajalla? Meinaan ensin rupesin miettimään että eikös ny äSsässä ole keskuslukko jo kuulunut vakiovarustukseen.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Ei nyt ole mitään brosyyreitä käsillä, mut oon vähintään 99% varma, että mv 1990 900 S:ssä oli sentään keskuslukko vakiona. Suomessa. Jos vmt:n autosta puuttuu boksi ja ovimoottorit yms. niin ehkä joku on myöhemmin tarvinnut niitä jossain muualla?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
^ Mahdollistahan se on toki tuokin, joskaan ei oo kyllä käynyt mielessä. Pitänee tarkistaa.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
^Olisko käyttöohjeissa mainintaa että onko se ollut vakio- vai lisävaruste?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Jos ei leima tule Saabin luo pitää Saab viedä leiman luo, maanantaina loppui aika ja tänään pääsin viemään kun saatiin loputkin hitsailut valmiiksi. Etukäteen korjattiin siis loppujen lopuksi:
-reaktiotangon etupusla
-kuskinpuolen vetarintunneli, kokonaisuudessaan
-kuskinpuolen taemman tunkinkohdan yläpuolinen kohta runkopalkissa
-uusi parkkipolttimo takaluukun vasempaan umpioon
-sekä muutoin yleistä massailua ja siistimistä.
Katsastajalta kootut kommentit pitkin katsastusta: "Hyvässä kunnossa on" "Poikkeuksellisen hyväkuntoinen ikäisekseen" "Nämä ovethan ruostuu herkästi, kannattaa pitää näin hyväkuntoisista huolta" "Tervetuloa uudelleen vuoden kuluttua". Täysin puhdas uusi rekisteriote, ei huomautuksen huomautusta.
Noin muutoin viikon kaasaroinnin jälkeen ruiskulla ajamaan lähtiessä tuntui täsmälleen samalta kuin silloin kun ensimmäistä kertaa ostoreissulla Joensuussa hyppäsin rattiin. Ja hymykin oli suunnilleen samaa leveyttä. Persdyno tuli nollattua oikein huolella, nyt tuntuu että ehtii mihin tahansa väliin ja meinasi maantiellä ohittaessakin vähän nopeus karata...
Kaasarin osalta saa ny nährä mitä tapahtuu, kovasti oltiin korjausosastolla sitä mieltä että sekin pitää pistää kuntoon ja ostotarjouskin uusiutui hyvin eduin, eli ehkä se ei vielä joudukkaan mihinkään latoon. Tämä selvinnee ajan myötä, vihreässähän on katsastuskin voimassa vuoden viimeiseen päivään...
-reaktiotangon etupusla
-kuskinpuolen vetarintunneli, kokonaisuudessaan
-kuskinpuolen taemman tunkinkohdan yläpuolinen kohta runkopalkissa
-uusi parkkipolttimo takaluukun vasempaan umpioon
-sekä muutoin yleistä massailua ja siistimistä.
Katsastajalta kootut kommentit pitkin katsastusta: "Hyvässä kunnossa on" "Poikkeuksellisen hyväkuntoinen ikäisekseen" "Nämä ovethan ruostuu herkästi, kannattaa pitää näin hyväkuntoisista huolta" "Tervetuloa uudelleen vuoden kuluttua". Täysin puhdas uusi rekisteriote, ei huomautuksen huomautusta.
Noin muutoin viikon kaasaroinnin jälkeen ruiskulla ajamaan lähtiessä tuntui täsmälleen samalta kuin silloin kun ensimmäistä kertaa ostoreissulla Joensuussa hyppäsin rattiin. Ja hymykin oli suunnilleen samaa leveyttä. Persdyno tuli nollattua oikein huolella, nyt tuntuu että ehtii mihin tahansa väliin ja meinasi maantiellä ohittaessakin vähän nopeus karata...
Kaasarin osalta saa ny nährä mitä tapahtuu, kovasti oltiin korjausosastolla sitä mieltä että sekin pitää pistää kuntoon ja ostotarjouskin uusiutui hyvin eduin, eli ehkä se ei vielä joudukkaan mihinkään latoon. Tämä selvinnee ajan myötä, vihreässähän on katsastuskin voimassa vuoden viimeiseen päivään...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Kävin pesemässä sinisen sunnuntaina ajatuksena vahata sitten kotipihassa, no kuinka ollakkaan ensin tuli sade ja kesti niin pitkään että sitten tuli pimeä. Ja sitten ei enää ollutkaan mitään vahattavaa kun seuraavan kerran tuli valoisaa. Seuraavalla kerralla pitää taktikoida ja mennä aurinkoisena ja kuivana päivänä autopesulaan ja vahata sen päälle vielä erikseen.
Seuraavana ohjelmassa:
- kuskinpenkin irroitus ja pohjan korjaus
- lisävalot takaisin keulalle, tähän tarttee lainata abikopihtejä
- tankinluukun suoristus
- kotelosuojaa oviin.
Seuraavana ohjelmassa:
- kuskinpenkin irroitus ja pohjan korjaus
- lisävalot takaisin keulalle, tähän tarttee lainata abikopihtejä
- tankinluukun suoristus
- kotelosuojaa oviin.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22