900c Combi Coupe MY89

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

EDIT 29.5.2014: Sivuilla 14-31 mukana 900i 2.1-16 Combi Coupe MY92 joka on vaihtanut omistajaa tänä päivänä. Otsikko koko ajan mukana olleen auton mukaan.

Perheen 9-3:lla ajellessa päätin että nyt avaan satkulle projektitopicin, tämä piti tehdä jo vuosi sitten auton ostaessani mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Tilanne on nimittäin se että kun molemmat Saabit ovat pihassa päädyn ajamaan 9-3:lla koska 900:ssa on pieniä mutta ärsyttäviä ominaisuuksia/vikoja joiden kanssa tappelemiseen tai sietämiseen kyllästyy ajan myötä. Nyt päätin että joko myyn koko auton tai rupean laittamaan näitä vikoja kuntoon, tämän topicin tavoitteena siis lievä mutta riittävä henkinen painostus auton omistajaa eli allekirjoittanutta kohtaan jonka seurauksena pääsen ajamaan paremmalla autolla eikä tarvitse käyttää iltoja Nettiauton tonnarivalikoimaa selaten.

To do -lista nopeista pikkujutuista pidemmän aikavälin suunnitelmiin:
- Tuulilasinpyyhkimien vaihto (edelliset vaihdettu keväällä ja kuskin puolelta näkee sateella enää heikosti eteen)
- Kuskin penkin selkänojansäätörullan uudelleenkiinnitys (puuttunut rulla hankittu)
- Maskin maalaus (muovinen malli kulunut mustaksi, maali ostettu)
- Hattuhyllyn uudelleenverhous (päällä ruma roikkuva kangas, alla pilalle mennyt alkuperäinen verhoilu)
- Vänkärin oven sivuäänien eliminointi (sirittää/kitisee vasemmalle käännyttäessä)
- Uudet talvirenkaat (nykyisissä leima 45/00 ja vieneet jo kertaalleen lumipenkkaan)
- Puskurinlistojen paikkailu (vaihteeksi yksi hajalla, muita jo aiemmin paikattu alumiiniteipillä, takapuskurin aito lista ostettuna)
- Mittarivalaistuksen pysyvämpi korjaus (polttimonkantoja joutuu pyörittelemään parin päivän välein jos haluaa vihreää mittaristoon)
- Penkinlämmittimien toimintaan saaminen (olettaen että ne eivät toimi, varmuutta ei ole kun en ole tarkistanut)
- Takalasinlämmittimen toimintaan saaminen (merkkivalo syttyy mittaristoon, langat ovat ainakin silmämääräisesti ehjät, ilmeisesti virta ei kulje koska ajovaloissa tai missään muussa sähkölaitteessa ei näy eikä kuulu mitään muutosta nappia painaessa toisin kuin 9-3:ssa)
- Kattovalojen kytkimen korjaaminen (oviasento toimii, pakkoasento ei)
- Vasemman takaturvavyön lukon vaihtaminen (vanhassa vyö pysyvästi lukossa, uusi lukko hankittu)
- Vasemman takavaloryhmän herkistely (lumia putsatessa saa koputella takavalot päälle)
-Kattoverhoilun vaihto ja nosto (nykyinen jokin omituinen huopa joka roikkuu takapenkkiläisten niskassa ja josta varisee kuituja ja niittejä alas...)
- Uudet kesärenkaat
- Vaihteistoöljyn vaihto (Saabin vaihteistoöljysuosituksen ja vaihtovälin keksijää voisin pyytää parkkeeraamaan tuota satkua pari kertaa päivässä)
- Mittariston (rikkinäisen) kellon vaihto kierroslukumittariin (kierroslukumittari hankittu)
- Tuulilasin vaihto (vain yksi kiveniskemä mutta 23 vuoden naarmut, keskellä lasia lukee SAAB SAINT COBAIN)
- Virtalukon pohjan vaihto (pari kertaa startatessa virrat kadonneet, nyttemmin toiminut jo pidemmän aikaa moitteetta)
- Alkavien/ulkonäöllisten ruostevaurioiden kiinniotto

Ikuisuusosasto (vuonna 20xx):
- Maalipinnan pienten epätäydellisyyksien korjaus
- Äänieristyksen parannus
- Keskuslukitus
- Tuuli- ja takalasien listojen uudelleenvärjäys

Huomenna eli tänään aloitan listan alkupäästä, sopivasti alkoi juuri lukuloma = enemmän aikaa satkulle. :wink:
Viimeksi muokannut Rattivaihde, To Touko 29, 2014 15:31. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tänään pyyhkijät vaihdettu, autoa siivottu, selkänojan säätörullaa yritetty kiinnittää toista kertaa ja epäonnistuttu jälleen (tästä aiheesta seuraa kysymys jossain vaiheessa), vänkärin ovea en yrittänyt säätää kun se päätti olla tällä kertaa hiljaa. Takavalojen kosketusta aioin ruveta parantelemaan kunnes huomasin että torx-setti on 9-3:n takapenkillä parin kilometrin päässä rautatieaseman parkissa... Huomenna luultavasti jatkuu.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Lauantaina ajoin auton talliin sulamaan ja kuivumaan ovet ja luukut auki, minkä seurauksena sisävalot ja tavaratilan juuri korjattu valo tyhjensivät akun, akkulaturi ei toiminut ja hinaaminen ei lähinnä omasta jääpäisyydestä johtuen onnistunut niin tuli hankittua uusi Zap-akku hintaan 60 euroa. Ilmeisesti tuolla talliinvientireissulla myös unohtui irrottaa lohkarin johto kyljestä ja nyt on sitten pistoke jonkin verran mutkalla. Ylipäätään on saanut vain olla tyytyväinen että auto lähtee käyntiin ja toimii kohtuullisesti jotta voi vain loikkia mahdollisimman nopeasti takaisin sisätiloihin... Polttoaineneula täytyy vielä säätää kunhan saadaan aika sopimaan, ja noiden muiden juttujen laittaminen jatkuu taas kun pakkaset laskevat hieman lievempiin lukemiin.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

22 päivää myöhemmin lohkolämmittimellä on uusi vihreä johto ja tämänpäiväisen jälkeen auton käyntiongelmilla on lopultakin diagnoosi.

Ensin iltapäivällä käytiin kaverin kanssa hoitamassa pikkuasioita kuntoon tallilla, vaihdettiin etuparkkipolttimo, tarkistettiin kytkinlevyn paksuus, putsattiin ikkunat sisäpuolelta ja tutkittiin istuinlämmittimien johdotuksia sekä kaasutinta. Kaasuttimen osalta todettiin että neula onkin oikein viime säädön jäljiltä, tämän jälkeen koottiin kaasutin väärin ja saatiin huonosti käyvä ja sammuva auto. Purettiin ja koottiin pari kertaa uudestaan ja saatiin taas toimimaan aikaisempaan tyyliin. :mrgreen:

Tallireissun jälkeen lähdin Vanhalle Lahdentielle kokeilemaan miten se nyt toimii (kun ei kerran mitään ainakaan tahallaan oltu muutettu) ja toiminta oli entisenlaista, eli kulki tasakaasulla siististi ja kiihtyi pintakaasulla niinkuin kaasarisatkun kuuluukin, mutta täydellä kaasulla tukahtuu hetkeksi kokonaan ja sitten lähtee pikkuhiljaa kulkemaan. Sitten tulikin jotain uutta, nimittäin vapaalla alamäkeen rullatessa kierroslukumittarittomaan mittaristoon syttyi öljynpaineen- ja akun lataamattomuuden merkkivalot kertomaan koneen sammumisesta. :roll: Vaihde takaisin päälle, kytkin ylös -> käynnistyy ja toimii normaalisti. Tämä jatkui jonkin aikaa kunnes käännyin pienemmille teille, joilla yhtäkkiä auto alkoikin kiihtymään täyskaasullakin tasaisesti ja varsin nopeasti. 8O

Näin siististi toimi siihen asti kun ajoin kaverin pihaan missä satku sai levätä puolisen tuntia, tässäkin vaiheessa siis kytkimen pohjaanpainaminen aiheutti sammumisen. Noh, lähdin sitten takaisin kotiin päin, ja nyt auto ei osannut päättää kiihdytäänkö vai tukehdutaanko kaasua painettaessa, tyhjäkäynti alkoi katoilemaan entistä pahemmin, ja lopulta Vanhalle Lahdentielle palatessa täyskaasulla kiihtyi niin pirusti mutta mikä tahansa tyhjäkäynnille tiputtava aiheutti sammumisen (oli muuten melko mielenkiintoista ajaa ruuhkaisessa Järvenpäässä pitäen samalla autoa käynnissä moottorijarrutuksella ja kaasun painelulla :? ), ja lopulta päädyin kotipihaan.

Pihalta soitin sitten hovikorjaajalle ja tultiin yhteisymmärrykseen siitä että mekaanisessa bensapumpussa on sitkeää roskaa tai pumppu on tullut matkansa päähän. Parin viikon päästä pumppu vaihtuu ja katsotaan miten toiminta sitten jatkuu... Nyt olisi tarkoitus hoitaa noita pienempiä juttuja lisää kuntoon, tänään ei kaikki onnistunut kun osa osista oli luonnollisesti kotona kun ne eilen autosta sisään toin niiden pyörittyä takapenkillä puolitoista kuukautta...

Edit: kuvia seuraa seuraavassa postauksessa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Tulikos sille kaasarin ja imusarjan välissä olevalle rispaantuneelle tiivisteelle tehtyä mitään kaasarirempan yhteydessä? Mulla ainakin on imuvuodot aiheuttaneet samanlaista sammahtelua.
Ruuhkassa kannattaa hermojen säästämiseksi pitää ryyppyä hitusen auki näin ensihätään. Soppaa tietysti kuluu, mutta on aika rasittavaa tarkkailla koko ajan moottorin käyntiä, kun pitäisi keskittyä edellä ajavan jarruvaloihin...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tiivisteeseen ei ole vielä koskettu kun se ei ainakaan viimeksi tarkistettaessa ole vuotanut vaikka onkin kärsineen näköinen... Jos bensapumpun vaihdon jälkeen käytös jatkuu samanlaisena (jota en optimistina usko :mrgreen: ) niin ko. tiiviste alkaakin olemaan sitten viimeisiä osia joille ei ole tehty mitään. Bensansaantiongelma-teoriaa vahvistaa se että maantiellä 80:n alueen alussa kiihdyttäessä ensin moottori örisi ja sitten vaihdekeppi meinasi hypätä paikaltaan kun auto yhtäkkiä alkoikin kiihtymään iloisesti.

Ryyppyä en eilen sitten sillä lyhyellä matkalla enää ruvennut käyttämään, nyt olisi tarkoitus hakea 9-3:lla Motonetistä bensapumppu ja vaihtaa se ennen kuin jatkaa satkulla ajamista. Vaikkei tuo käytös siitä olisikaan kokonaan kiinni niin hyvä se on vaihtaa kun sen sisällä on ilmeisesti koko auton ainoa bensansuodatin, mistään muualta sellaista ei ainakaan ole löytynyt...

Edit: ja tosiaan vaikka Strömbergin kaasuttimella varustetuissa malleissa on bensapumpussa pestävä suodatin, tässä Pierburgillisessa saman valmistajan tekemä bensapumppu on umpeenvalettu korvaa uudella -tuote...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Itse ostin myös viime keväänä Motonetin pumpun. Hyvin on pelannut ainakin tähän asti.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Motonetin pumppu tuli haettua...ööh, toissapäivänä? Mahdollisesti sitä edellisenäkin, joka tapauksessa siistin näköinen pumppu jossa myös on puhdistettava sihti toisin kuin Pierburgin umpeenvaletussa. Alunperin oli tarkoituksena odotella että hovikorjaajalle ilmestyy tilaa kalenteriin ja talliin mutta Alfamerin korjausoppaan lukemisen ja pähkäilyn seurauksena päätettiin ainakin yrittää vaihtaa itse huomenna päivällä.

Oli mielenkiintoinen koeajoreissu kun eilen päätin kokeilla lähteekö koko auto käyntiin enää seistyään perjantaista asti (jolloin sen siis sammutin avaimella hetkeä ennen kuin olisi sammunut omia aikojaan). Lähti erittäin siististi ja tasaisesti (jotain vaikutusta varmaankin parin tunnin lohkolämmitykselläkin), kävi hetken kuin kello, sitten alkoi taas hieman yskimään samaan tyyliin kuin on tehnyt kylmäkäynnistyksessä ties kuinka pitkään. Noh, lähdin sitten liikkeelle, toimi oikein hienosti, lämpenikin ennätysnopeasti varmaankin lähinnä lohkon valmiin lämmön ansiosta. Kaasu pohjassa ei taas kulkenut yhtään mihinkään, ja sitten pidemmällä suoralla vapaalla rullatessa sammui taas moottori. Tästä käytös taas paheni niin että lopulta ilmaantui ominaisuus jota kaasarimalleissa ei normaalisti ole, nimittäin bensansyöttö moottoriin loppui moottorijarrutuksessa. :D Tässä vaiheessa mietin että miksi ihmiset ostavat jotain eco-Kioja, tässä on tonnin auto jossa on start stop ja bensansyötön katkaisu moottorijarrutuksessa... Noh, loppumatkasta (kokonaismatka oli siis noin viisi kilometriä :lol: ) tyhjäkäynti sitten vielä vaihteli, välillä sammui melko heti kaasun päästämisen jälkeen ja välillä kävi todella korkealla, eli ilmeisesti jokin roska tai muu pyörii siellä edessä ja välillä bensaa kulkee huonosti ja välillä täysin häiriöttä. Eikä muuten sammuttaessa käynyt tippaakaan jälkikäyntiä vaikka normaalisti on ollut sitä taipumusta kun tyhjäkäyntisäätö on ollut hiukkasen korkealla näiden ongelmien vaikutusten vähentämiseksi, nyt sammui salamannopeasti mikä entisestään varmistaa että ongelmana on bensansaanti.

Huomenna tuon tänne ilouutisia tai menen kiroilemaan mikä v****aa -topikkiin. :)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja stara »

voi olla myös huono maadoitus siinä syylärin alapalkissa, jos et ole sitä putsaillut. nyipä niitä johtoja, meidän 89- mallissa ovat piuhat olleet ihan katkipoikki ja olen pariin kertaan tehnyt uudet päätteet , putsannut ja suojannut kuparitahnalla yms..
sammahteli tyhjäkäynnillä, isoilla kierroksilla paremmin kulki mutta satunnaisesti veto aina välillä loppui, vaiva paheni nopeasti...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Se maadoituskohta on putsattu ja osittain uusittu syksyllä kun puolet johdoista oli poikki ja koko paikka aivan ruosteen peitossa. Nytkin sinne vilkaisin mutta on vieläkin juurilaitetun näköinen ja tuntuinen.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja stara »

kerran kuulin sellaisestakin piiloviasta, jotta oli bensapumpun joku kovettunut letku ämpärissä murtunut ( ehkä pumpun vaihdossa), eli hörppi ilmaa sekaan. katkokohta oli kuitenkin niin hollillaan, jotta kävi vähän miten sattui....
se vika löytyi vasta kun kärryä purettiin osiksi.. tiiä sit...pystyisköhän pumpun tuottoa mistään konetilan letkusta helposti mittaamaan..?
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Joskus kaasuttimen kalvo ja luisti aiheuttavat tuollisia ongelmia.
Oletko avannut kaasuttimen kannen ja tutkinut luistin liikkumisen ja kalvon.
Jos tarvitset homman osalta neuvoja, pistä YV:tä. Meillä on noita kaasaripelejä ollut erinäinen määrä.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tässä tapauksessa bensapumppu ei tietenkään ole missään ämpärissä tankin läheisyydessä konehuoneessa nokka-akselin pyörittämänä, kaasarimallissa kun on mekaaninen pumppu. Mutta tosiaan jotain mielenkiintoista joko pumpussa tai sitten bensaletkuissa pumpulle tai pumpulta kaasuttimelle ilmeisesti on, tuo tämänhetkinen käytös siihen suuntaan ainakin viittaa.

Mutta sitten jos tuo pumpun vaihto ei auta eikä siitä ympäristöstäkään mitään tuketta löydy, niin syyttävä sormi osoittaa kaasariin. Kalvo on uusi (vaihdettu viime, ei kun nyt siis toissa kuussa), ja luistin kyllä pitäisi liikkua mutta täytyy tosiaan vielä tarkistaa oikein kunnolla kaikki siltä alueelta jos ei muu auta, ja silloin mielelläni laitan YV:tä Vesalle.

Edit: hetkinen, siis vaikka pumppu on koneen kyljessä niin onko siellä tankissa kuitenkin jokin ämpäri jossa jokin letku saattaisi aiheuttaa nämä ongelmat? Vahvistakaa tietävät.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Tankissa ei ole mitään kaasarissa...usein ei bensaakaan, kun tuppaa kulumaan. :mrgreen:

Joskus myös bensapumpun käyttöhaarukka irtoaa vaihdon yhteydessä hahlostaan nokka-akselilta, mutta silloin kone ei yleensä käy ollenkaan.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tai haarukan päästä se muovi murenee virheellisen asennuksen johdosta :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin