900c Combi Coupe MY89

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Asenne on ainakin kohdallaan. :D
Kyllä se siitä selviää.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Luin tuolta muista ketjuista ihmisten kokemuksista samanlaisesta hyytymisestä joka on johtunut virranjakajan kannesta ja pyörijästä, ja muistin että takakontissahan on vielä vanhat viime keväänä poisvaihdetut tallella. Virranjakajassa nyt kiinni olleet olivat kyllä tietyistä kohdista melko kuluneen näköiset, ja olisin saattanut saadakin jotain tulosta vanhojen paikalleenvaihdolla mutta pakkasessa kädet jäässä askarrellessa laitoin ensin vahingossa kannen kiinni väärin päin -> sytytysjärjestys sekaisin -> pakoputkessa paukkuu ja tulpat märät. Käänsin sitten oikein päin mutta eihän se enää käynnistynyt, toivottavasti tulpat eivät nyt ottaneet pahemmin itseensä tuosta. Kokeilen vielä myöhemmin uudestaan kun tulpat ovat ehtineet kuivua.

Vaikuttaa kyllä siltä että bensapumppu on vielä ihan toimiva, sillä tulppien reikien alle ilmestyi reilusti bensaa hetken startinpyörityksen jälkeen. Samoin aikaisemmin startatessa koneen käydessä huonosti on pakoputkesta tuprahdellut tuttu haju...

Käyn huomenna ostamassa uuden kannen ja pyörijän, pitäisiköhän varmuuden vuoksi ostaa vielä tulpatkin kun nuo NGK:t eivät perinteisesti suhtaudu ylimääräiseen bensaan kovin myötämielisesti?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Vaihda vaan se pumppu. Mullakin se välillä pumppasi normaalisti ja välillä taas ei. Mutta älä tosiaan säre sitä käyttötangon muoviosaa niinkuin allekirjoittanut :mrgreen:
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23989
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kannattaa tulpanjohdot samalla uusia .. eli sytytyspuoli ns.kerralla kuntoon..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Täytynee ostaa vielä tulpanjohdotkin. Pumppu tosiaan menee kyllä vaihtoon kunhan pääsee vaihtamaan kunnon talliin, mutta nuo sytytysosat pystyn uusimaan tuossa pihallakin niin vaihdan ne saman tien (= huomenna kun kaupat on taas auki) kuntoon. Mitenkäs noiden tulpanjohtojen kanssa, joku turbohan vissiin vaatisi Bougicordit mutta kaasariin varmaankin käyvät nuo Motonetin myymät, mitä merkkiä sitten ovatkaan? Siellä taitaa tällä hetkellä olla vanhat takakontissa olleet Bougicordit jotka vaihdettiin joidenkin varsin epäilyttävien (sekä merkki että kunto) tilalle. Ja kumpi näistä:
900 2.0-H 80->8.89 (25cm ja 40/45/65/70cm) [1980-1989]
900 2.0-H 80->8.89 (60cm ja 70/70/80/90cm) [1980-1989]

Edit: Näin jälkikäteen mietittynä olisi ehkä pitänyt tehdä tuo sytytyspuolen vuosihuolto heti näiden ongelmien alettua mutta... :mrgreen:
Edit2: Entäs sytytyspuola? Ei ole mikään hirveän kallis tuokaan...23,9€.
Viimeksi muokannut Rattivaihde, Su Maalis 04, 2012 15:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23989
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

osta vanhojen mukaan uudet bougit.....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Mistäköhän sellaiset löytäisi...vai ovatko nuo Motonetin myymät Bougicordeja? Vuosi sitten yritin netistä etsiä muttei mistään löytynyt liikettä joka niitä myisi, tai sitten niistä ei vain ollut mainintaa erikseen.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23989
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

autovaraosaliike tilaa suurella todenäköisyydellä ellei hyllystä löydy irtokappaleina..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Täytyy kysyä/katsoa Motonetissä mitä johtoja myyvät ja jos siellä ei ole Bougicordeja niin kääntyä Järvenpään Autovaraosan puoleen. Jälkimmäisessä saattaa olla hyllyssäkin, kunnollinen vanhan ajan varaosaliike.

Kiitokset jo tässä vaiheessa kaikista vinkeistä, neuvoista ja kommenteista Jämsään, Lemille ja Rovaniemelle (unohtamatta toki Helsinkiä ja Järvenpäätä). :D
Viimeksi muokannut Rattivaihde, Su Maalis 04, 2012 15:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23989
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

suosiolla jätät motonetin väliin tässä asiassa.. .. ehdotus..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Nyt kävin kokeilemassa, ja vanhemman pyörijän ja kannen kanssa lähti käyntiin ja kävi siistimmin kuin aiemmin, eli käynti ei ruvennut ontumaan vaan käyntinopeus pysyi samana (paitsi tietysti nousi kun kone lämpeni melko nopeasti lohkolämmittimen oltua pari tuntia päällä). Edelleenkään ei siedä kaasun pohjaan painamista ja kierrokset notkahtaa vähän kaasun päästäessä, mutta ei rupea tärisemään tai mitään vastaavaa. Tulpanjohtojen osalta muisti petti, siellä olikin jotkin MADE IN USA JANMOR -tuotteet (eli peräisin Motonetistä), jotka eivät oikein herätä luottamusta olemuksellaan, tulpanjohtojen kiinnittäminen virranjakajan kanteen tuntuu aivan arpapeliltä. Luulen että käynti vielä paranee tuosta kunhan saa aivan uudet osat sinne paikalleen huomenna.

Meinaatko nalle että kannattaisi tulpanjohtojen ohella muutkin sytytysosat hakea mieluummin jostain muusta varaosaliikkeestä Motonetin sijaan? Toki säästäisi vähän matkassakin kun lähimpään Motonettiin on 25 kilometriä, Järvenpään Autovaraosa on 2,5 kilsan päässä...

Niin ja kommentteja siitä sytytyspuolasta, eli kannattaako ostaa varmuuden vuoksi uusi?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23989
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ngk tulppia saa mistä vaa samaa kamaa ja luulen että virranjakajan kansi ja pyörijäkin on samaa "laatua"... ad ja motonet on samaa puljua.. heh hhe hinnat aavistuksen eri.....

eli kerta könttä ostos ad:Sta ja tingit alet siihen ni luulen että lopputulos ihan jees..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Minulle Bougicordit tilasi muistaakseni Kahan valikoimista paikallinen Tammer - Diesel. Uusi setti on hyllyssä, joten voin katsoa valmiiksi oikean tuotenumeron, jos Bougit haluat hankkia.
# 419 Vesa Pohjalainen
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2276
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja stara »

Ajatuksia::
tuppaa Bougit olemaan tilaustavaraa, koska ovat hintavampia (ei- merkkituotteista taitavat saada paremman katteen), näin oli vuosi sitten jäkenkin terholan haratsulla. jos muita merkkejä ostaa, niin kandee kiinnittää huomiota piuhan tulppapään rakenteeseen. Monet halpikset ovat mekaanisesti heikkoja ja herkästi murtuvat/ katkeavat irroitettaessa, koska voima siirtyy piuhan vaipan välityksellä. Kyllä silloin hatuttaa koska joutuu jalkamieheksi, jos ei ole edes vanhoja varalla takakontissa (on minullekin pari kertaa moinen kupru sattunut, jotta jäänyt ns. käteen)
Suosittelen käymään yleistesterillä, varsinkin koska olet ns. säiden armoilla, jäkessäkin noita on useitakin pikahuoltoja ( joihin pääsee varmaan samana päivänä), siinä terholan haratsun talossakin on ja wärtsilänkadun E- huoltamon rakennuksessakin lienee ja onkohan siinä liddlen vastapäätä olevassa talossa ja Myös TB: llä ja siellä Jäken lukon maisemissa lie ja Euromasterillakin voi olla jne. Testerillä näkisi nopeasti aika paljon ja maksaa vähemmän kuin uusi piuhasatsi, bougi sarja tais olla jotain 50 luokkaa ??
arpomalla joutuu paljon turhaa viilaamaan ja pahimmillaan tyrii itse jotain lisää kun availee ja kiinnittelee jne..
minä olen tulpan johtojakin yleismittarilla katsellut, ja kohonnutta vastusarvoa ja kontaktikatkeamaa on näkynyt johtoja hieman liikutellessa silloin kun johdoissa todella on ollut vikaa. kunnossa olevissa ei ole näkynyt.
pyörijä ja kansi on halpoja ja nopeita vaihtaa, ja niistä ei samanlaista varmuutta mittaamalla saa.
puolankin voi mitata, mutta luulisin jotta sen vika useimmiten ei näy kuin käydessä = lyö yli käämeissä?.
Vaihtopuolaakin kandee koettaa ihan vaan piuhat kiinni ja vaikka jesseteipillä maisemiin kiinni väliaikaisesti.
Joskus vika voi olla tulpassakin, esim eriste halki.
Mutta testerillä nuo kaikki näkyvät ja alipainevuodot ja pääteasteen terveys ja kaasariversion jakajan alipainesäätäjän toiminta jne...eli siitä aloittaisin tällä kertaa...
Viimeksi muokannut stara, Ma Maalis 05, 2012 09:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 käyttökunnostus-uskonpalautusprojekti

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tuossa tulikin niin paljon tietoa että piti oikein pitää tuumintatauko sen suhteen mitä kannattaa tehdä seuraavana. Pyörijän ja kannen sekä uudet tulpat hankin huomenna joka tapauksessa...

Kun tallella on vielä vanhat Bougicordit, niin meneekö niistä ajan myötä yleensä jotain hajalle ellei sitten kuori ala halkeilemaan tai vastaavaa? Eli olisiko ne järkevää vaihtaa ainakin väliaikaisesti paikalleen, nimittäin niihin tällä hetkellä paikalla oleviin ei voi luottaa oikein lainkaan kun voivat aiheuttaa ongelmia tai olla aiheuttamatta ja kiinnitys on vähän niin ja näin...

Pitää kysyä olisiko talli nyt lähipäivinä vapaana niin saisi vaihdettua sen bensapumpun. Kun on uusi pyörijä, kansi ja tulpat sekä bensapumppu voisi vähän varmemmin tutkia mikä on vialla jos on siinä vaiheessa enää mikään. Toisin sanoen mietin olisiko järkevintä vaihtaa yllämainitut ja sen jälkeen mennä sinne testeriin, koska nyt nuo kaikki voivat sotkea osaltaan asioita ja niiden vaihto ei ole suuri homma bensapumppua lukuunottamatta (ja sekin luonnistuu kunhan pääsee talliin).

Mitä kaikkea yleistesterillä pystyy autosta selvittämään?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin