900c Combi Coupe MY89

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6464
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Jaaha, kuvat hävinneet. Ihan normaalia. :D Tulpat vaihdettu, vanhat olivat mustat ja haisivat bensalta eikä ihme:

phpBB [video]


Ensimmäisessä klipissä vähän ryyppyä, toisessa paljon ja kolmannessa ei juuri lainkaan. Lohkolämmitin päällä pari tuntia, ulkolämpötila +3. Tyhjäkäyntiä ei havaittavissa, kaasupoljin vispaa koko videon läpi. Käy vissiin rikkaalla, jos noita merkkejä oikein tulkitsen näin muutaman vuoden tauon jälkeen. Mitään säätöjä tai muutoksia ei ole tehty säilöön ajamisen jälkeen jolloin 400 kilometriä taittui kuin vettä vain, eli kaasutin lienee likainen ja/tai epäkunnossa (taas vaihteeksi). Kalvo ja luistin liikkuvuus ja vaimennus täytynee tarkastaa ensimmäisenä.

Pirun huonosti on aikaa tätä kunnostella, paras olisi kun löytyisi jokin paja joka tarkastaisi alustan kunnon seisonnan jäljiltä ja tekisi kaasuttimelle peruskunnostuksen. Omat hermot ja taitotaso ovat paljon fiksummassa käytössä makuuhuonetta ja vessaa remontoidessa :D
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5662
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Se on menny bensa vanhaks.

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6464
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Tämä alkaa vaikuttaa hyvinkin todennäköiseltä selitykseltä. Tyhjensin juuri tankista 20 litraa harvinaisen miedon hajuista ja näköistä polttoainetta. Ruohonleikkurin täyttökanisterin kuukauden vanhaan tavaraan aivan selvä ero.

Ny Tampereelle viikonloppuvisiitille, sunnuntaina kotiin palatessa huoltoasemalta mukaan kymmenen litraa bränikkää ysikasia, sitten saa nähdä miten käy. Jos käy hyvin, käyn hakemassa siirtolaput ja ajan kirkolle pajalle, jos huonosti, täytynee hinata C4:lla :D
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6464
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

phpBB [video]

Uutta bensaa tankkiin ja automaattiöljyä kaasarin vaimenninmännälle. Käy aina startin jälkeen 1-5 sekuntia erittäin nätisti, sitten alkaa vajailla pytyillä rötääminen ja sankka sinisävyinen bensankatku pakoputkesta.

Virranjakajan ympäristön osat näyttivät uudenveroisilta. Liekö joku tulppa ottanut itseensä vanhalla bensalla huuhtelusta :?: Nyt kuitenkin ottaa kierroksia niin kauan kuin käy nätisti kaikilla muttei sen jälkeen, toisin kuin ennen.

Taidan vilkaista tulpat uudestaan läpi.
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9757
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Voisiko kaasari tulvia yli? Eli jotain häikkää kohossa tai neulassa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6464
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Isoja harppauksia...kalenterissa siis. :D

Kulku puuliiteriin alkaa olla täysin tukossa, kun tavaravuori odottaa pääsyä autotallin seinille, ja edessä seisoo tarinan sankari. Tarttis tehrä jotain. Otin siis akun lataukseen ja kaasuttimen yläpään keittiön pöydälle. Havaintoja:

Kuva
Likaista ja mustaa...
Kuva
Kuva
Kyllä on mustaa. EGR?
Kuva
Putsauksessa
Kuva
Ja latauksessa. Olihan todella tyhjä.

Tuskin jaksan tänään taistella käyntiin, hereillä pysymisessäkin on tarpeeksi tähän aamulypsyaikatauluun palaamisen jälkeen. Ehkä huamenna saunanlämmityksen lomassa. Varasuunnitelmana on lykätä Saab ulos, tyhjätä katos tallin seinille, ajaa C4 talliin ja lykätä Saab katokseen jatkotoimenpiteitä silmälläpitäen. Siitähän sen hinaa korjaamollekin, tai paaliin. No ei kai sentään :mrgreen:

Kattelin jonkun foorumilaisen erittäin havainnollista kaasarinpurkukuvakollaasia tuossa putsailun lomassa ja totesin, että ei edelleenkään vaikuta omalta vahvimmalta alalta. Uuden kalvon ajattelin hakea jos yläpään putsaus ei auta käyntikuntoon, muutoin/jokatapauksessa myöhemmin joutuu turvautumaan korjaamoon.
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6464
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Eilen tapahtunutta:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Käy kaikilla ja kauniisti, paitsi muutaman minuutin välein äityy röpöttämään niin kovin että meinaa sammua, minkä jälkeen saa sahata käyntiin. Toimi kuitenkin sen verran hyvin että liikkui testilenkillä useamman sata metriä omin voimin ensimmäistä kertaa pyöreästi viiteen vuoteen.

Kaasari ja mahdollisesti koko polttoainejärjestelmä tuntuu olevan tyhjennyksen ja putsauksen tarpeessa. Muutoin loppu moottori ja auto toimii kaikin puolin normaalisti, mitä nyt pakoputken takapää roikkuu keittiöripustimien varassa :mrgreen:

Ajattelin järjestää tallin, ajaa seisonnassa olevan C4:n sinne semminkin kun se on lyhyempikin, ja ajaa satkun katokseen odottamaan huoltoon vientiä.
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5282
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja mestari »

oliko puoln johto mitattu että on ok?
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

2.polvi
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Vaikka mun lapsuudessa ei perheessä ollutkaan koskaan Combia, vaan 99, 90, 3x OG900 sedan ja NG900, niin kyllä se vain tuntuu mukavalta katsella OG900-kuvia. Ja ajoinhan mä noista 99:ä lukuunottamatta varmaan kaikilla. Olinhan jo toisella kymmenellä :roll:

Mulla oli Sport Sedanin vuoksi rakkautta noihin avoihin, mutta kyllä heti seuraavana listoilla oli OG900 orkkis turbo tai jopa avo. Faijalla ei koskaan ollut OG900 turboja ja aina kateellisena katsoin, kun sen työkavereilla oli.

Lapsuusmuisto, hatara sellainen toki. Turbo-satku Combin takaloosterissa ajeltiin Italian alppeja ja minä siellä maisemia ihmetellen. Sitä en muista ketä muita kyydissä oli ja miksi mut oli "ulkoistettu" takakontin puolelle. Viininpunainen nahkasisusta ja kattoluukku siinä oli.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (vaemon), ex 93 SS 1.8t Vector -05, ex Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6464
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

mestari kirjoitti:
Pe Tammi 10, 2020 20:28
oliko puoln johto mitattu että on ok?
Ei ole. :idea:

Saabille varattu paikka pajalta. Täytyy hakea siirtolaput ja kokeilla ajaa pikkuteitä, ei haittaa jos kyyti katkeaa kokonaan.
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6464
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ja katkesihan se. Kaasuttimen imupuolella oli ihan nestemäistä bensiiniä...matka jatkui sitten pikkuserkun Audin perässä loput kymmenen kilometriä. Sai olla kieli keskellä suuta ilman ohjaus- ja jarrutehostimia ja ikivanhoilla kulmikkailla Euromaster-nastoilla. :D

Lämmitys-tuuletus on kyllä teholtaan aivan älytön. Pidin hinauksessa virrat päällä jotta sai parkit ja pyyhkijät päälle, mutten kehdannut laittaa puhallinta ykköstä kovemmalle vauhdille lukuisien starttailuyritysten jälkeen. Siitä huolimatta koko matkalla ei mennyt lasi huuruun. Autossa joka on seissyt viisi vuotta josta viimeisen viikon vesisateessa, jossa on todennäköisesti raitisilmanoton vedenpoistoreikä tukossa ja lisäksi takapenkki ja tavaratila pullollaan varaosia. 8O Sitikassa ei lämpöisenä pysy yhtä helposti lasit kirkkaina tällä kelillä...
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6464
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tapahtumarikas päivä. Töiden jälkeen noutamaan autoa korjaamolta, jossa se oli herätelty ja laitettu siihen kuntoon, että voi hakea katsastuksesta vikalistan. Kävi tyhjää paremmin kuin kertaakaan ainakaan viiteen vuoteen, kiihtyi hienosti, latausvalo ei loimottanut jne. Jopa käsijarru tuntui pitävän auton paikoillaan. Ikivanhat Euromasterin nastat nyt pitivät aivan järjetöntä meteliä, mutta muutoin tuntui kulkevan oikein mukavasti.

Odotettavissa oli hylky päästöistä, kun päästömittaria ei korjaamolla ollut tähän hätään. Ajoin Seinäjoelle asti katsastukseen, osittain siksi että Selmun jäsenenä sain alennusta ja ilmaisen jälkitarkastuksen, osittain siksi että ehtisi paikat mahdollisimman paljon vertymään matkalla.

Kuva

Tässä ollaan odottelemassa aikaa katsastukseen. Ihmeen siistin näköinen huonosti pidetyksi ja seitsemän vuotta seisseeksi. Ensimmäinen hylkyperustekin näkyy kuvassa, näköjään siirtolappuja ei kannattaisi jättää paikoilleen kuudeksi vuodeksi.

Kuva

Tässä vaiheessa on jo takaa jarruputki mennyt poikki ja jarrunestesäiliö tyhjenemässä hallin lattialle. Katsastusmies esitti huolensa, ettei autoja pitäisi seisottaa näin pitkään, tulee kaikenlaista vikaa. Yksi takaparkki oli pimiänä siitä huolimatta että se toimi vielä pihalla, mutta pikainen napautus palautti senkin toimintaan. Kaukovalot heräsivät vasta kymmenennellä vedolla viiksestä, rele taitaa kärsiä huonoista juotoksista tjsp.

Kuva

Ja tällainen sieltä sitten tuli. Satku jäi luonnollisesti katsastusaseman pihaan odottamaan noutoa trailerilla takaisin korjaamolle. Katsastusmies ei oikein meinannut ymmärtää miksi asiakasta hymyilytti niin paljon. En olisi ikinä uskonut että korista ja alustasta ei tuollaisen seisonnan jälkeen tule edes yhtä huomautusta.

Yhteenvetona siis:
  1. takaa jarruputket vaihtoon
  2. käsijarrun herkistely
  3. kaasuttimen säätö mittarin kanssa
  4. uusi kilpi taakse.
Ei paha. Kunhan keritään vain noutaa pian, niin luulisi kerkiävän jälkitarkastusaikana. Vaikka eipä tuo koko katsastuskaan mittauksineen ollut kuin 45 euroa.

Oli kyllä melko karu ajokokemus näin vuosikausien tauon jälkeen. :D Tai ei itse ajaminen, vaan melutaso, kabiinin mittasuhteet, tärinä jne. Kyllä mää muistin että 2.1-satkukin oli tonnarin jälkeen melko alkeellisen oloinen, ja tämä on luonnollisesti vielä lähempänä 60-70-lukuja, mutta pahin ongelma taitaa olla tuo vertailukohtana toimiva käyttöauto... Nooh, laitetaan kuntoon ja mietitään mitä tehdään. En toisaalta mitään mielenkiintoisempaakaan harrasteautoa äkkiä keksi, varsinkaan sellaista johon resurssit piisaisivat.

Niin, se tapahtumarikas päivähän ei tietenkään päättynyt ajokieltoon. Tajusin ovia lukitessa, että Sitikkahan on kuskeineen käymässä Vaasassa. Sitten katsoin juna-aikataulua, totesin että viimeinen juna kolmeen tuntiin lähtee kymmenen minuutin päästä, ja otin ja juoksin 1,6 kilometriä asemalle yhdeksässä minuutissa. :mrgreen: Ei ole yhtä kovaa hengästystä tainnut olla yläasteen liikuntatuntien jälkeen. Mutta kerkisin. :mrgreen:
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Muista tilata kilpi ajois, on parin viikon toimitusaika ellet vaihda rekisterinumeroa hyllytavaraan. Tosin siitä tuli vain huomautus, eli eihän se leimaamista estä.
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6464
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^No totta puhuen koko kilven tilaaminen unohtui junalle juostessa, vaikka pitikin tehdä heti. Mutta tosiaan, eihän sillä kiirus ole. Etukilpi on puolestaan maailmaa (ja käyryydestä päätellen pilareita) nähnyt, periaatteessa senkin voisi siis uusia. Johtunee tuosta käyryydestä ja likaisuudesta ettei tarra ole ottanut yhtä lujasti siihen kiinni.

Edit: Niille, jotka eivät ole olleet tämän auton vaiheita seuraamassa jo kymmenen vuotta sitten - mutta jotka ovat kumminkin tarkkasilmäisiä - tarkennus ajomäärään: katsastuslapussa näkyy vaihtomittariston lukema, todellinen on noin 199 000 ... 201 000. Tarkka lukemakin taitaa jossain tallessa olla.
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08

Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 4749
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 900c Combi Coupe MY89

Viesti Kirjoittaja Risto »

Näköjään jäänyt korjauskehotus antamatta renkaiden vääristä pyörimissuunnista.

Vastaa Viestiin