Sivu 1/2

900S käyttöautoksi (MY91 900S 3d)...

Lähetetty: Pe Helmi 24, 2012 18:18
Kirjoittaja lordofgreed
Noniin, vuoden tauon jälkeen paluu Suappi-kantaan, nyt riitti pelleily halvoilla saksan-ihmeillä. Pitemmän aikaa jo etsinyt käyttö-saapikasta, paria kävin turhaan katsomassakin. Ihan varma en ollut minkälaisen haluaisin joten etsin tavallaan kahdenlaisia yksilöitä:
1) halpaa 16v-combi-satkua
2) vm.90-93, 16v turbo, 3d, manuaali, ei-punaista ja suhteellisen räpeltämätöntä satkua

Kuva
Jotenkin se ajautui sitten lähemmäksi tuota jälkimmäistä vaihtoehtoa ja päädyin kyselemään foorumilla myynnissä ollutta yksilöä. Riittävän tarjouksen tarjottuani myyjä ystävällisesti suostui varaamaan auton minulle ja eikun etsimään kalenterista sopivaa rakoa lähteä katsomaan/ostamaan.

Hakureissu onnistui lähtökohdat huomioiden yllättävänkin hyvin. Surkeasti nukutun yövuoroviikon lopulla, tunnin unet viimeisen yön jälkeen ja Pielavedelle mars. Luonnollisesti ainoa co-driver jonka sain houkuteltua mukaan, oli vielä tässä vaiheessa viikonloppua (~klo 8 la aamuna) senverran krapuloissaan että itsehän se oli ajettava. Univajeen aiheuttamia huomio- ja keskittymisvaikeuksia ei helpottanut Savonlinnasta mukaan lyöttäytynyt poliisisaattue, ei ketään muita kulkemassa samaan suuntaan ja nämä "kansan ystävät" päättivät roikkua sata kilometriä takaluukussa kiinni. Ensimmäistä kertaa elämässäni arvostin ja käytin vakionopeudensäädintä.

Noh, perille päästiin ja kaupat tehtiin, liekö "nollat taulussa" -olotilalla ollut vaikutusta sillä kesärenkaat tuli ainakin unohdettua Pielavedelle. Eipähän tuossa suurta vahinkoa syntynyt, tokkopa olisin kuitenkaan sunbursteja kesäksi alle laittanut. Jokatapauksessa saappi kuljetti 300km:n matkan kotiin ongelmitta, kuskikin kesti jotenkuten tajuissaan.
Tuollainen kapistus siis kyseessä (huonohkot kännykkäkamerakuvat harmaana päivänä likaisesta autosta...):
Kuva

Joitakin havaintoja ensimmäisen parin viikon ajalta, ~1500km tullut mittariin lisää eikä mitään ihan älyttömiä ongelmia ole ilmaantunut:
-Kovemmilla pakkasilla tyhjäkäynti nyykähti jokusen kerran
-Öljyä tiputtaa, ei kovinkaan pahasti mutta tutkitaan kun keretään
-Hauska huomata että vanha saappi kääntää ihmisten päät, tosin asiaan saattoi vaikuttaa äänimerkin päälle jääminen suhteellisen vilkkaalla parkkipaikalla -> piuha irroitettu (onneksi ratin alapuolinen suoja irtoaa helposti ilman työkaluja)
-Ajovaloumpiot menee vaihtoon, himmentyneet pahasti, samalla todnäk. etu- ja sivuvilkkujen lasit kirkkaiksi?
-Kytkin mahdollisesti vaihtokunnossa, välillä ravistaa rajusti
-Uloimmat vetonivelet päättivät sylkeä ainakin osan rasvoista pihalle, liekö sitten vaikuttanut käytönpuute/kovat pakkaset
-Pyyhkijänviiksi jumii/toimii oudosti, tosin ruuvit on todella löysällä, kiristetään ja tarvittaessa vaihdetaan
-Muutamia ruosteenalkuja siellä täällä, muutoin pintapelleiltään ok
-Satunnaista kosketushäiriötä mittaristovaloissa
-Vaihteenvaihto kylmänä aiheuttaa outoa rutinaa kepin mekanismi-läpivienti-akselilla, voitelua ja rajusti kilometrejä alle?
-Pahimpia paikkoja tuosta onkin jo hitsailtu, pitänee varmuuden välttämiseksi tarkastaa nekin paikat läpi

Onhan tuossa jotain hyvääkin, maalipinta melko hyvä, ikäänsä nähden ehkä parempikin. Mitään näyttelyvekotinta en ole hakemassakaan ja melko paljon tulee kilometrejä hiekkateillä joten kiveniskemiä jokatapauksessa tiedossa.
Luukut ehjät, ovien alareunat todella hyvät, voisi sanoa ehkä jopa virheettömiksi, takaluukussakaan ei näy ruostetta, konepelti myös loistokunnossa.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kuten ovipahveista jo osittain näkeekin, sisusta on loistokunnossa. Penkit eivät ole tainneet kovin kauheasti kilometrejä nähdä uudelleenverhoilun jälkeen. Nyt vaan pitäisi keskittyä pitämään nuo mahdollisimman pitkään hyväkuntoisina...
Kuva
Kuva

Konehuonekin siistissä kunnossa, akun tietämillä pientä ruosteenpoistoa tiedossa.

Kuva
Kuva

Tässä siis lähtökohdat. Kaikennäköistä pientä odotettavissa, tarkoitus olisi kuitenkin pitää tämä mahdollisimman alkuperäishenkisenä. Alkuperäis(lisä)varusteiden laittamista en ole itseltäni kieltänyt, mutta toivottavasti en lähde tätä enempää räpeltämään. Ensimmäisenä listalla on soittimen/kaiuttimien vaihto, ovipahveja en ala silpomaan enkä hattuhyllyllekään mitään pulttaamaan joten eiköhän nuo kovaääniset pidä mahduttaa kojelaudan sisään. Se mitä muutetaan, jätetään piiloon. Valmiiksi löytyisi kyllä aeron helmat, ilmanpoistoaukkojen suojat, apc-boksi+mankkuvena ja ehkä jotain muutakin, mutta katsellaan keväämmällä...

Kiitokset muri82, ristos, Eski ja olikohan saabracing
Toivottavasti sinnepäinkään, tästä jatketaan...!

(EDIT, editoitu varmaan 10 kertaa kirjoitettaessa...)

Re: 900S käyttöautoksi (MY91 900S 3d)...

Lähetetty: Pe Helmi 24, 2012 19:14
Kirjoittaja Minuteman
lordofgreed kirjoitti: -Hauska huomata että vanha saappi kääntää ihmisten päät, tosin asiaan saattoi vaikuttaa äänimerkin päälle jääminen suhteellisen vilkkaalla parkkipaikalla
Kai kaveri krapuloineen oli paikalla? :mrgreen:

Mutta hyvää luettavaa ja hyvä että näitä säilötään, seuraillaan.

Re: 900S käyttöautoksi (MY91 900S 3d)...

Lähetetty: Pe Helmi 24, 2012 21:59
Kirjoittaja Suabisti
Komia Satku.

Muistan kun tuota tullut jo ihailtua Eskin ja Saabracingin omistuksessa.
Värikin on mainio. Tuohon vielä vakkari kiinni, niin sehän on miltei täydellinen.

...Ja tietty ne kirkkaat vilkut ja Aero ilmanpoistoaukkojen suojat 8)

Re: 900S käyttöautoksi (MY91 900S 3d)...

Lähetetty: Pe Helmi 24, 2012 22:54
Kirjoittaja muri82
Hyviä kilometrejä ja hauska seurata miten rojekti edistyy! Harmitti jo myydessä myydä pois, mutta eiköhän se hyvän kodin saanut tässä(kin) tapauksessa. Ristosille lupasin aikoinaan pitkää kyseistä yksilöä pitkään, mutta erinäisten syiden vuoksi siitä jouduttiin luopumaan reilun puolen vuoden jälkeen ja nyt ei enää ole yhtään saapasta pihassa :/ No, tuskin tuo viimeiseksi Saabiksi jäi vaikka Fordeja nyt pihassa seisookin ;)

Re: 900S käyttöautoksi (MY91 900S 3d)...

Lähetetty: La Helmi 25, 2012 18:51
Kirjoittaja lordofgreed
Jaahas, jotain yritetty...

Tulipahan tuossa oltua muutama päivä kuumeessa joten arvelin ettei kehtaa koko päivää pihalla heilua kun talliakaan ei ole käytössä. Jotain piti päästä tekemään joten ajattelin vaihtaa edes soittimen autoon, siinähän ei pitkään mene. Vanha uskollinen P88RS kaipasikin jo pääsyä tositoimiin.
Mikäs siinä kun vanhaa soitinta irroittamaan, hansikaslokerosta löytyikin kiinni olevan soittimen manuaali ja olipahan jopa "ulosvetimetkin" tallessa. Selviäisiköhän kerrankin helpolla (tai edes ilman väkivaltaa)?
Ei.

Raudat kolosiin ja vetoa, ei liiku. Erinäisiin suuntiin nytkytystä ja kymmeniä uusintayrityksiä, ei toivoakaan. Lampun kanssa kuikuilua joka rakoon mistä jotain saattaisi nähdä, ei näy mitään. Ulosvetimet paikoilleen ja uusintayritystä, yritinpä hörkkiä rautalangalla/ohuella ruuvitaltallakin avuksi vaan ei edes yritä. Tässä vaiheessa olisi ehkä pitänyt tuumata hetki ja jättää vaikka toiseen kertaan, mutta paskanmarjat. Ei muuta kun keskikonsolia, naamalevyä ja polvisuojaa irti, nythän onkin helppo vaihtaa kajarit samalla. Viimeisillä sain soittimen väkivalloin kammettua kehikoineen ulos ja jopa rikkomatta mitään.

Loppu olikin helppoa, ämpärillinen sokeripaloja, liittimiä ja johtoa helevettiin ja hieman yksinkertaisemmat kytkennät uuteen soittimeen. Itse en ymmärrä enkä myöskään yleensä käytä mitään Saab-GM-ISO-pieni -adapteriviritelmiä, muutenkin tulee niin hitonmoinen tumppu piuhaa ja nutikkaa soittimen taakse. Kajarinritilöitä en kehdannut käydä sahailemaan joten kannibalisoin "hieman keskeneräisestä" :roll: ikuisuusprojektista ritilät joissa kiinni melkein käyttämätön DLS:n R4 -erillissarja.
Jakosuotimetkin löysi paikkansa kojelaudan uumenista joten piuhat kiinni ja testiä, toimii. Ja taisipa äänentoistokin hieman parantua (Vaikkei olisi parantunutkaan niin valehtelisin, senverran oli revohkaa nopeaksi soittimen vaihdoksi.).

Samalla arvelin vaihtaa tuon oudohkosti toimivan pissapojan viiksen joten lapio käteen ja varaosaautolla vierailemaan. Ja tarkoitan ihan omaa autoa jolle piti lapioida hieman kulkuväylää, en mitään "lapio käteen ja parkkipaikalle" -tyyppistä varaosahankintaa jonkun toisen autosta. Vaihdoin sitten sen metallikäkäleenkin jossa viikset ovat kiinni, senverran huonoksi oli mennyt entisestä osa jengoista "melkein samanlaisten" ruuvien avustuksella. Sekin toimii.

Tässä vaiheessa päivänvalo olikin jo käynyt heikonlaiseksi ja kylmäkin alkoi olla. Onneksi on auto taas niputettu, aika näyttää saanko vaivanpalkaksi jonkun kuolemantaudin tai elämäpois-pöpön. Noh, onhan sitä riskejä otettu turhempienkin asioiden tähden...

Re: 900S käyttöautoksi (MY91 900S 3d)...

Lähetetty: La Maalis 31, 2012 15:30
Kirjoittaja lordofgreed
3tkm takana, ei ongelmia (vähän valehdellaan, pakoputken kannatinkumi piti vaihtaa, helppo homma, mahtui pyörillään tekemään).
Kulutus ~8,6l/100km, ajomatkat n.10km/kerta, ei lämmitetty. Siedettävä vaikka aikanaan MRuutattu katiton vähän vähemmällä kulkikin.
Odotellaan lumien sulamista, viimeisen parin viikon aikana tainnut vaan lumi lisääntyä...
Tiet jäässä/sohjossa, kitkarenkaat ihan perseestä mutta penkkakosketuksilta onneksi vältytty. Ja eikun eteenpäin!

Re: 900S käyttöautoksi (MY91 900S 3d)...

Lähetetty: Su Huhti 29, 2012 11:13
Kirjoittaja lordofgreed
Noniin, eilissäiltana kansipahvi päätti antautua. Ihmettelin lämpöviisarin soutamista, pelti auki ja melko helppo diagnoosi. Palotilasta paineet paisariin, hetken seisottuaan laski myös jäähdytysnesteet palotilaan, kävi tovin kolmella. Öljyt ja vedet ei vielä sekaisin, joten paisarin korkki löysälle ja uskalsin nilkuttaa tuolla tuville.
Pitänee lähteä penkomaan varaosavarastoa, jos saisi vielä ennen vappua kuntoon.
Tarkoitus oli vaihtaa pahvi kesällä varotoimena, mutta ei ihan sinne asti päässyt. Jatkoa seuraa, toivottavasti huomenna taas ajossa...!

Re: 900S käyttöautoksi (MY91 900S 3d)...

Lähetetty: Ke Touko 01, 2019 11:33
Kirjoittaja lordofgreed
Kyllä siinä nyt niin kävi että tämänkin auton tarina, ainakin tieliikenteessä, päättyi. Jälleen kerran uskollinen suapikas antoi henkensä kuskin säästämiseksi. Ei henkilövahinkoja...
En nyt kerkeä räpeltää kuvaa näkyviin, mutta toimisikohan seuraavasta linkistä:
https://drive.google.com/file/d/1M7JfoZ ... sp=sharing

EDIT:
Tähän asti toimi uskollisena käyttöautona, ei isompia ongelmia. Mittarissa lienee nyt jotain ~430tkm ja lisää ei taida tulla...

Re: 900S käyttöautoksi (MY91 900S 3d)...

Lähetetty: Ke Touko 01, 2019 12:11
Kirjoittaja muri82
Huh! Hirven kanssako, muuten vaan ojan pohjalla vai tuliko toinen kärry keulaan? Hyvä, ettei henkilövahinkoja ja huonoa tietysti, että taas yksi hieno 900:n on paalikunnossa :/

Re: 900S käyttöautoksi (MY91 900S 3d)...

Lähetetty: Ke Touko 01, 2019 14:11
Kirjoittaja Saab.96
Onpa ollut hurja tälli 8O onneksi selvisitte ilman henkilövahinkoja, :saab: suojelee

Re: 900S käyttöautoksi (MY91 900S 3d)...

Lähetetty: Ke Touko 01, 2019 14:15
Kirjoittaja duuduu
No ompa vaan menny ruttuun

Re: 900S käyttöautoksi (MY91 900S 3d)...

Lähetetty: Su Touko 05, 2019 08:00
Kirjoittaja lordofgreed
Joo, nyt kun kerkeää paremmin näpyttelemään...

Eli maanantai-yönä kävi paska homma ja nukahdin rattiin, jonka seurauksena suabbi karkasi petäjään. Tai kerkesi osua useampaankin, onneksi ei ihan kertapysäystä tullut vaan moukaroi tuohon samaan nurkkaan useamman kerran. Vauhtia tuossa ei kyllä pitänyt mahdottomia olla, 60-rajoitus eikä tuossa ole tapana ylinopeuttakaan ajaa, vaan kyllä kai sekin vauhti riittää pitkälle jos ei kerkeä yhtään hiljentää ennen törmäystä. Tuossa kyseisellä paikalla ei ole käytännössä piennarta ollenkaan, vaan heti kun päällyste loppuu, putoaa penkka pari metriä jyrkästi alaspäin. Ei paljoa kerennyt havahtua/reagoida ennenkun päjähti...

Autossa ei ollut muita, eikä onneksi törmäyksessä muita osapuolia. Kyllähän tuossa vähän vyöt rytkäs ja tuulilasi pyrki silmille mutta parilla pienellä naarmulla selvisin. Ilman turvavyötä olisi saattanut olla kokonaan toinen tarina. Tuossa kuitenkin auto kallistui rajusti sivulle kun putosi penkalta, ja siitä syystä puut runnoi tuota a-pilarin ylänurkkaa ja kattolevyä.

Tähän hätään ei kerennyt löytää alle sopivaa Suabikasta, joten merkki vaihtui ainakin tilapäisesti. Vähän nihkeästi noita T16 (tai S), 3d combisatkuja tarjolla. Varmasti kuitenkin tulee ilmoituksia tutkailtua, jos vaikka löytyisi sopiva yksilö jossain vaiheessa...

Re: 900S käyttöautoksi (MY91 900S 3d)...

Lähetetty: Su Touko 05, 2019 09:51
Kirjoittaja Rattivaihde
lordofgreed kirjoitti:
Su Touko 05, 2019 08:00
joten merkki vaihtui ainakin tilapäisesti.
Mihin :?: Kiinnostaa, mikä seuraa noin vahvaa OG-kannassa pysymistä. :D

Re: 900S käyttöautoksi (MY91 900S 3d)...

Lähetetty: Su Touko 05, 2019 11:23
Kirjoittaja lordofgreed
Rattivaihde kirjoitti:
Su Touko 05, 2019 09:51
lordofgreed kirjoitti:
Su Touko 05, 2019 08:00
joten merkki vaihtui ainakin tilapäisesti.
Mihin :?: Kiinnostaa, mikä seuraa noin vahvaa OG-kannassa pysymistä. :D
No jos senverran petaan lähtötilannetta, että työmatka itsellä siedettävät 14km, mutta edes polkupyörää en omista ja jollain pitäis töihin päästä. Vapunpyhät ja loppuviikon olin töissä, ja pitkiäkin päiviä, ni vähän aika vähissä etsiä jotain korvaavaa tilalle.
Siinä muutamana päivänä toria ja nettiautoa seilailin ja kartoitin vaihtoehtoja. Ensisijaisesti oli mielessä joku mahollisimman halpa räppänä tilalle ni voi sitten ajan kanssa paneutua autonetsintään...

Perjantaina pääsin klo16 töistä ja heti klo18 jälkeen piti olla poikaa hakemassa niin lähistöltä löytyi -00 sedan Accord 11kk leimalla. Voin kertoa ettei itse ostotapahtuma1 kestänyt kauaa... :lol:
(Tuolla aikataululla ei täältä peräkylältä kerkeä edes lähimmässä kaupungissa pyörähtää ni vaihtoehtoja hyvinkin rajallisesti!)

Eikä tuo huonolta vaikuta, sähkölasit, keskuslukot, automaatti-ilmastointi, cruise yms. ja takaovia lukuunottamatta kaikki tuntuisi toimivan. 2-litrasella 108kw koneella. Hengetönhän tuo suabbiin verrattuna on, ellei kierrätä kunnolla. Liekö karkeasti -50Nm ja +200kg ni jossain tuntuu. Mutta kulkee eteen- ja taaksepäin ja käynnistyy ohjaamosta joten 850€ autoksi alkuvaikutelma hyvinkin positiivinen.

Re: 900S käyttöautoksi (MY91 900S 3d)...

Lähetetty: Su Touko 05, 2019 12:29
Kirjoittaja AZP
Aika rumaan kuntoon meni Saappi tosiaan. Harvalla 70-luvulla suunnitellulla autolla olisi kuski kävellyt itse autosta ulos tuommoisen mällin jälkeen. Harmillinen tapaus, mutta tärkeintä että Saabistin elämä jatkuu vaikka Saabin päättyikin.