900S käyttöautoksi (MY91 900S 3d)...
Lähetetty: Pe Helmi 24, 2012 18:18
Noniin, vuoden tauon jälkeen paluu Suappi-kantaan, nyt riitti pelleily halvoilla saksan-ihmeillä. Pitemmän aikaa jo etsinyt käyttö-saapikasta, paria kävin turhaan katsomassakin. Ihan varma en ollut minkälaisen haluaisin joten etsin tavallaan kahdenlaisia yksilöitä:
1) halpaa 16v-combi-satkua
2) vm.90-93, 16v turbo, 3d, manuaali, ei-punaista ja suhteellisen räpeltämätöntä satkua
Jotenkin se ajautui sitten lähemmäksi tuota jälkimmäistä vaihtoehtoa ja päädyin kyselemään foorumilla myynnissä ollutta yksilöä. Riittävän tarjouksen tarjottuani myyjä ystävällisesti suostui varaamaan auton minulle ja eikun etsimään kalenterista sopivaa rakoa lähteä katsomaan/ostamaan.
Hakureissu onnistui lähtökohdat huomioiden yllättävänkin hyvin. Surkeasti nukutun yövuoroviikon lopulla, tunnin unet viimeisen yön jälkeen ja Pielavedelle mars. Luonnollisesti ainoa co-driver jonka sain houkuteltua mukaan, oli vielä tässä vaiheessa viikonloppua (~klo 8 la aamuna) senverran krapuloissaan että itsehän se oli ajettava. Univajeen aiheuttamia huomio- ja keskittymisvaikeuksia ei helpottanut Savonlinnasta mukaan lyöttäytynyt poliisisaattue, ei ketään muita kulkemassa samaan suuntaan ja nämä "kansan ystävät" päättivät roikkua sata kilometriä takaluukussa kiinni. Ensimmäistä kertaa elämässäni arvostin ja käytin vakionopeudensäädintä.
Noh, perille päästiin ja kaupat tehtiin, liekö "nollat taulussa" -olotilalla ollut vaikutusta sillä kesärenkaat tuli ainakin unohdettua Pielavedelle. Eipähän tuossa suurta vahinkoa syntynyt, tokkopa olisin kuitenkaan sunbursteja kesäksi alle laittanut. Jokatapauksessa saappi kuljetti 300km:n matkan kotiin ongelmitta, kuskikin kesti jotenkuten tajuissaan.
Tuollainen kapistus siis kyseessä (huonohkot kännykkäkamerakuvat harmaana päivänä likaisesta autosta...):
Joitakin havaintoja ensimmäisen parin viikon ajalta, ~1500km tullut mittariin lisää eikä mitään ihan älyttömiä ongelmia ole ilmaantunut:
-Kovemmilla pakkasilla tyhjäkäynti nyykähti jokusen kerran
-Öljyä tiputtaa, ei kovinkaan pahasti mutta tutkitaan kun keretään
-Hauska huomata että vanha saappi kääntää ihmisten päät, tosin asiaan saattoi vaikuttaa äänimerkin päälle jääminen suhteellisen vilkkaalla parkkipaikalla -> piuha irroitettu (onneksi ratin alapuolinen suoja irtoaa helposti ilman työkaluja)
-Ajovaloumpiot menee vaihtoon, himmentyneet pahasti, samalla todnäk. etu- ja sivuvilkkujen lasit kirkkaiksi?
-Kytkin mahdollisesti vaihtokunnossa, välillä ravistaa rajusti
-Uloimmat vetonivelet päättivät sylkeä ainakin osan rasvoista pihalle, liekö sitten vaikuttanut käytönpuute/kovat pakkaset
-Pyyhkijänviiksi jumii/toimii oudosti, tosin ruuvit on todella löysällä, kiristetään ja tarvittaessa vaihdetaan
-Muutamia ruosteenalkuja siellä täällä, muutoin pintapelleiltään ok
-Satunnaista kosketushäiriötä mittaristovaloissa
-Vaihteenvaihto kylmänä aiheuttaa outoa rutinaa kepin mekanismi-läpivienti-akselilla, voitelua ja rajusti kilometrejä alle?
-Pahimpia paikkoja tuosta onkin jo hitsailtu, pitänee varmuuden välttämiseksi tarkastaa nekin paikat läpi
Onhan tuossa jotain hyvääkin, maalipinta melko hyvä, ikäänsä nähden ehkä parempikin. Mitään näyttelyvekotinta en ole hakemassakaan ja melko paljon tulee kilometrejä hiekkateillä joten kiveniskemiä jokatapauksessa tiedossa.
Luukut ehjät, ovien alareunat todella hyvät, voisi sanoa ehkä jopa virheettömiksi, takaluukussakaan ei näy ruostetta, konepelti myös loistokunnossa.
Kuten ovipahveista jo osittain näkeekin, sisusta on loistokunnossa. Penkit eivät ole tainneet kovin kauheasti kilometrejä nähdä uudelleenverhoilun jälkeen. Nyt vaan pitäisi keskittyä pitämään nuo mahdollisimman pitkään hyväkuntoisina...
Konehuonekin siistissä kunnossa, akun tietämillä pientä ruosteenpoistoa tiedossa.
Tässä siis lähtökohdat. Kaikennäköistä pientä odotettavissa, tarkoitus olisi kuitenkin pitää tämä mahdollisimman alkuperäishenkisenä. Alkuperäis(lisä)varusteiden laittamista en ole itseltäni kieltänyt, mutta toivottavasti en lähde tätä enempää räpeltämään. Ensimmäisenä listalla on soittimen/kaiuttimien vaihto, ovipahveja en ala silpomaan enkä hattuhyllyllekään mitään pulttaamaan joten eiköhän nuo kovaääniset pidä mahduttaa kojelaudan sisään. Se mitä muutetaan, jätetään piiloon. Valmiiksi löytyisi kyllä aeron helmat, ilmanpoistoaukkojen suojat, apc-boksi+mankkuvena ja ehkä jotain muutakin, mutta katsellaan keväämmällä...
Kiitokset muri82, ristos, Eski ja olikohan saabracing
Toivottavasti sinnepäinkään, tästä jatketaan...!
(EDIT, editoitu varmaan 10 kertaa kirjoitettaessa...)
1) halpaa 16v-combi-satkua
2) vm.90-93, 16v turbo, 3d, manuaali, ei-punaista ja suhteellisen räpeltämätöntä satkua
Jotenkin se ajautui sitten lähemmäksi tuota jälkimmäistä vaihtoehtoa ja päädyin kyselemään foorumilla myynnissä ollutta yksilöä. Riittävän tarjouksen tarjottuani myyjä ystävällisesti suostui varaamaan auton minulle ja eikun etsimään kalenterista sopivaa rakoa lähteä katsomaan/ostamaan.
Hakureissu onnistui lähtökohdat huomioiden yllättävänkin hyvin. Surkeasti nukutun yövuoroviikon lopulla, tunnin unet viimeisen yön jälkeen ja Pielavedelle mars. Luonnollisesti ainoa co-driver jonka sain houkuteltua mukaan, oli vielä tässä vaiheessa viikonloppua (~klo 8 la aamuna) senverran krapuloissaan että itsehän se oli ajettava. Univajeen aiheuttamia huomio- ja keskittymisvaikeuksia ei helpottanut Savonlinnasta mukaan lyöttäytynyt poliisisaattue, ei ketään muita kulkemassa samaan suuntaan ja nämä "kansan ystävät" päättivät roikkua sata kilometriä takaluukussa kiinni. Ensimmäistä kertaa elämässäni arvostin ja käytin vakionopeudensäädintä.
Noh, perille päästiin ja kaupat tehtiin, liekö "nollat taulussa" -olotilalla ollut vaikutusta sillä kesärenkaat tuli ainakin unohdettua Pielavedelle. Eipähän tuossa suurta vahinkoa syntynyt, tokkopa olisin kuitenkaan sunbursteja kesäksi alle laittanut. Jokatapauksessa saappi kuljetti 300km:n matkan kotiin ongelmitta, kuskikin kesti jotenkuten tajuissaan.
Tuollainen kapistus siis kyseessä (huonohkot kännykkäkamerakuvat harmaana päivänä likaisesta autosta...):
Joitakin havaintoja ensimmäisen parin viikon ajalta, ~1500km tullut mittariin lisää eikä mitään ihan älyttömiä ongelmia ole ilmaantunut:
-Kovemmilla pakkasilla tyhjäkäynti nyykähti jokusen kerran
-Öljyä tiputtaa, ei kovinkaan pahasti mutta tutkitaan kun keretään
-Hauska huomata että vanha saappi kääntää ihmisten päät, tosin asiaan saattoi vaikuttaa äänimerkin päälle jääminen suhteellisen vilkkaalla parkkipaikalla -> piuha irroitettu (onneksi ratin alapuolinen suoja irtoaa helposti ilman työkaluja)
-Ajovaloumpiot menee vaihtoon, himmentyneet pahasti, samalla todnäk. etu- ja sivuvilkkujen lasit kirkkaiksi?
-Kytkin mahdollisesti vaihtokunnossa, välillä ravistaa rajusti
-Uloimmat vetonivelet päättivät sylkeä ainakin osan rasvoista pihalle, liekö sitten vaikuttanut käytönpuute/kovat pakkaset
-Pyyhkijänviiksi jumii/toimii oudosti, tosin ruuvit on todella löysällä, kiristetään ja tarvittaessa vaihdetaan
-Muutamia ruosteenalkuja siellä täällä, muutoin pintapelleiltään ok
-Satunnaista kosketushäiriötä mittaristovaloissa
-Vaihteenvaihto kylmänä aiheuttaa outoa rutinaa kepin mekanismi-läpivienti-akselilla, voitelua ja rajusti kilometrejä alle?
-Pahimpia paikkoja tuosta onkin jo hitsailtu, pitänee varmuuden välttämiseksi tarkastaa nekin paikat läpi
Onhan tuossa jotain hyvääkin, maalipinta melko hyvä, ikäänsä nähden ehkä parempikin. Mitään näyttelyvekotinta en ole hakemassakaan ja melko paljon tulee kilometrejä hiekkateillä joten kiveniskemiä jokatapauksessa tiedossa.
Luukut ehjät, ovien alareunat todella hyvät, voisi sanoa ehkä jopa virheettömiksi, takaluukussakaan ei näy ruostetta, konepelti myös loistokunnossa.
Kuten ovipahveista jo osittain näkeekin, sisusta on loistokunnossa. Penkit eivät ole tainneet kovin kauheasti kilometrejä nähdä uudelleenverhoilun jälkeen. Nyt vaan pitäisi keskittyä pitämään nuo mahdollisimman pitkään hyväkuntoisina...
Konehuonekin siistissä kunnossa, akun tietämillä pientä ruosteenpoistoa tiedossa.
Tässä siis lähtökohdat. Kaikennäköistä pientä odotettavissa, tarkoitus olisi kuitenkin pitää tämä mahdollisimman alkuperäishenkisenä. Alkuperäis(lisä)varusteiden laittamista en ole itseltäni kieltänyt, mutta toivottavasti en lähde tätä enempää räpeltämään. Ensimmäisenä listalla on soittimen/kaiuttimien vaihto, ovipahveja en ala silpomaan enkä hattuhyllyllekään mitään pulttaamaan joten eiköhän nuo kovaääniset pidä mahduttaa kojelaudan sisään. Se mitä muutetaan, jätetään piiloon. Valmiiksi löytyisi kyllä aeron helmat, ilmanpoistoaukkojen suojat, apc-boksi+mankkuvena ja ehkä jotain muutakin, mutta katsellaan keväämmällä...
Kiitokset muri82, ristos, Eski ja olikohan saabracing
Toivottavasti sinnepäinkään, tästä jatketaan...!
(EDIT, editoitu varmaan 10 kertaa kirjoitettaessa...)