Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85
Moottori on nyt ulkona autosta, ja putsailin varaosavaihdelaatikon. Kytkimestä menee uusiksi painelaakeri, levy ja paineasetelma. Tänään nappaan moottorin irti vanhasta laatikosta ja tarkoitus olisi saada se uuden lootan päälle. Sitten moottoritilan puhdistelua yms olisi myös luvassa. Vaihdelaatikosta olisi saanut varmaan puhtaammankin mutta eiköhän tuo vältä.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85
Noniin, eli homma on edennyt. Kone on autossa kiinni apulaitteineen ja öljytkin on jo sisässä. Vetarin maljat piti vaihtaa sillä 85 vuosimallin ristinivelet ja 86 vuosimallin maljat eivät sopineet. Samalla totesin maljojen laippojen laakerit sököksi, onneksi uudet oli etrasta 9e/kpl. Moottori meni kivutta takaisin paikalleen kuten kuuluukin. Sitten ihmettelin kun en sitten millään saanut vaihteita säädettyä. Purin keppilinjaston monta kertaa pöydälle ja totesin että ei täällä vaan voi olla vikaa. Tai miten semmoista voisi yhtäkkiä löytyäkään. Ensin luulin että vaihdetanko olisi voinut vääntyä moottoria nostaessa mutta se oli huuhaata. Sitten muistin että 86---> vaihdetangon keskitys on integroituna vaihdelaatikkoon paremman toimivuuden ja vaihteidenvaihdon takaamiseksi. Ja näinhän se oli, purin keppilinjastosta keskityshäkkyrän pois ja johan toimii. On muuten ihan eri parempi tuo uudemman mallin loota!
Kytkinpaketin kanssa oli kanssa harmaita hiuksia. Tosin ei teknisiä vaan olin itse idiootti. Ähräsin kytkimen paikalleen ja ihmettelin että tähänhän jää hirveä etäisyys painelaakerin ja paineasetelman käpälien väliin. No, ei muutakun kytkin irti ja PCS:sälle ihmettelemään. Siellä tarkistettiin että kytkin on oikea ja kysyttiin että pumppasitkos kytkintä että mäntä hakee uuden paikkansa? Niin no.... kyllä hävetti.
Kytkin tuli sitten onnellisesti kasaan ja olin jo voiton puolella. Kytkin tuntui todella jämäkältä ilmatessa mutta yhtäkkiä paineet katosivat. Jalkatilasta löytyi märkä pääsylinteri. Se vaan sitten auki ja uudet tiivisteet. Kyllä tämä kohta valmistuu.
Sanokaa jotain?
Kytkinpaketin kanssa oli kanssa harmaita hiuksia. Tosin ei teknisiä vaan olin itse idiootti. Ähräsin kytkimen paikalleen ja ihmettelin että tähänhän jää hirveä etäisyys painelaakerin ja paineasetelman käpälien väliin. No, ei muutakun kytkin irti ja PCS:sälle ihmettelemään. Siellä tarkistettiin että kytkin on oikea ja kysyttiin että pumppasitkos kytkintä että mäntä hakee uuden paikkansa? Niin no.... kyllä hävetti.
Kytkin tuli sitten onnellisesti kasaan ja olin jo voiton puolella. Kytkin tuntui todella jämäkältä ilmatessa mutta yhtäkkiä paineet katosivat. Jalkatilasta löytyi märkä pääsylinteri. Se vaan sitten auki ja uudet tiivisteet. Kyllä tämä kohta valmistuu.
Sanokaa jotain?
Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85
No jos jottain pittää sannoo niin... 5/5! Tekemisen meininkiä.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85
Näitä lukee suurella lämmöllä ja kunnioituksella. Arvostan kovasti tätä huolenpitoa.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85
Ihaillen seuraan taas nuoren miehen upeaa työtä. Kyllä on hyvissä käsissä tuo "ysikymppi" ! Taas kelpaa sitä ulkoiluttaa, tekniikka on jälleen kunnossa. Talvi alkaa ja punaisella saa turvallista ja lämmintä kyytiä!
Hyvää jatkoa!
Hyvää jatkoa!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85
Kiitoskiitos. Tämähän muuten valmistui. Pienesti meinasi olla hermo kireällä kun pääsin illalla kotiin auton kanssa ja havaitsin että kytkimestä katosi paineet. Puolenyön aikaan sitten raplasin otsalampun valossa. Kytkinpääsylinteri sai ilmaa säiliöltä tulevan letkun liitoksesta. Laitoin klemmarin, ilmasin ja tadaa. Keppilinjastoa säätelin myös vielä hieman mutta kyllä tuli lopulta hyvä! Kulkee aivan mahtavasti uudella laatikolla, kytkimellä ja fiksatulla kaasuttimella. Ja konekin pitää hyvin öljyt.
Pari kuvaa.
Pari kuvaa.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85
Hatunnosto täältäkin! Tämä pitäis kyllä nähdä joskus livenä. On sen verran komea ja komistuu vaan kokoajan entisestään
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85
Eiköhän tämä ole taas viimeistään ensivuoden WST:ssä esillä. Ei muuta kun paika päälle ihastelemaan.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85
No siellä viimestään Olishan tuota tänäkin vuonna voinu, vaan ei näkyny.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85
Vaikea oli välttyä näkemästä.pullasorsa kirjoitti:No siellä viimestään Olishan tuota tänäkin vuonna voinu, vaan ei näkyny.
https://plus.google.com/photos/10014436 ... 6299938191
https://plus.google.com/photos/10014436 ... 6299938191
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85
Eiku oho lukihärö. Ymmärsin eka, että siellä jyväskylän potkuissa vaan tarkemmin luvettuna olikin kyse eri tapahtumasta. Kannattas minun näköjään opetella ymmärtämään mitä lukkee ennenku kirjottamaan alkaapi
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85
Noniin, taas päässyt hieman topicci vajoamaan alaspäin kaikenlaisen kiireen takia, mutta on tämänkin kanssa puuhasteltu.
Paljon mukavia kilometrejä on tullut mittariin, mutta on ollut myös teknistä murhettakin. Ensin kytkin aloitti falskaamaan painetta jälleen. Kotikutoisesti korjattu kytkinputki alkoi vuotaa letkun ja putken liitoksesta, tätä ongelmaa paikattiin kiristämällä prässätyn liitoksen päälle klemmari tiukkaan. Sen jälkeen kuskinovi jumittui kiinni. Myös apukuskin puoleinen pyöränlaakeri alkoi jurista pahaenteisesti vaikkei sille ollut kertynyt edes hirvesti kilometrejä. Ei naurattanut.
Onneksi olin samaan aikaan työssäoppimassa Delta Autossa, joten remppatilojen puute oli ratkaistu. Pyöränlaakerikin löytyi parin mutkan kautta vaajakoskelta. Ei muuta kun auto nosturille, työkalut kouraan, ja vaihtamaan. Ei kauaa nokka tuhissut ja hyvä tuli.
Jumittuneen oven avaaminen olikin hieman veemäisempi homma, sillä oviverhoilu piti tietenkin irrottaa sitä vahingoittamatta ja sen jälkeen kopeloida ovi auki oven rei'istä. Tässäkin onnistuttiin lopulta kunhan vähän hampaita kiristeli ja viimein sain oven loksahtamaan auki. Tässäkin Deltan tilat olivat kullanarvoiset. Mekanismista oli irronnut levyyn prässätty tappi joka vaikutti oven lukituksen avautumiseen. Korvasin sen oikean kokoisella pultilla ja nylon mutterilla, ja hyvin pelitti.
Tästä hieman eteenpäin kuskinovi jumittui kaikeksi järkytykseksi AUKI kaupan pihalla, ja oven lukituskieli liikkui aivan hervottomana. Alkoi olla aika pahasti usko koetuksella. No, painatin ovea kiinni, lukitsin avaimella ja ajelin kotia. Tällä kertaa mekanismista oli ponnahtanut palautusjousi irti, helppo homma laittaa paikalleen. Kasasin lukon paikalleen ja samalla valettu kappale mekanismin ja oven välillä halkesi. Onneksi nyt eikä sitten taas jälkeenpäin. Muotoilin rautasahalla ja poralla toimivan metallikikkareen lukkoon, ovi kasaan ja hyvin toimi.
Sitten kytkinputki saapuikin jo saksasta Skandixilta. Vääntelyssä olikin oma hommansa, pakkasta oli myöskin ihan tarpeeksi kun vanhempien pihalla remppasi. Hyvä kuitenkin tuli.
Viikon päästä kytkin kuitenkin hävitti paineet miltei kokonaan eikä ilmauskaan auttanut enää mitään. Siinä vaiheessa ei enää ollut epäilystä missä vika olisi, sillä pääsylinteri oli juuri rempattu ja kytkinputkikin oli uusi ja tiivis. Pro-carservice oli jo mennyt kiinni, mutta soitin Rikulle ja hän tuli myymään vielä minulle uuden työsylinterin. Tästä hänelle TODELLA iso kiitos.
Seuraavaksi soitinkin Leke96:selle, ja hänkin lupautui tarjoamaan tallitiloja ja auttavaa käsiparia jotta saatiin uusi työsylinteri paikalleen.
Viimeistelin vielä voitelemalla vaihdekepin nivelet bilteman litiumrasvalla, oli mukava suihkuttaa kepin niveliin, kestää kosteutta ja lämpötilanvaihteluja kovettumatta tai juoksettumatta liikaa. Remontti onnistui ongelmitta ja seuraavana päivänä päästiin kauniimman osapuolen kanssa Helsinkiin reissulle. Auto toimii mahtavasti ja kyllä oli nautinnollista ajella. Kaikki vastoinkäymisten tuottamat mielipahatkin unohtui.
Taas sai todeta miten hieno kerho tämä on. Kyllä kelpaa harrastella tälläisten ihmisten kanssa.
Paljon mukavia kilometrejä on tullut mittariin, mutta on ollut myös teknistä murhettakin. Ensin kytkin aloitti falskaamaan painetta jälleen. Kotikutoisesti korjattu kytkinputki alkoi vuotaa letkun ja putken liitoksesta, tätä ongelmaa paikattiin kiristämällä prässätyn liitoksen päälle klemmari tiukkaan. Sen jälkeen kuskinovi jumittui kiinni. Myös apukuskin puoleinen pyöränlaakeri alkoi jurista pahaenteisesti vaikkei sille ollut kertynyt edes hirvesti kilometrejä. Ei naurattanut.
Onneksi olin samaan aikaan työssäoppimassa Delta Autossa, joten remppatilojen puute oli ratkaistu. Pyöränlaakerikin löytyi parin mutkan kautta vaajakoskelta. Ei muuta kun auto nosturille, työkalut kouraan, ja vaihtamaan. Ei kauaa nokka tuhissut ja hyvä tuli.
Jumittuneen oven avaaminen olikin hieman veemäisempi homma, sillä oviverhoilu piti tietenkin irrottaa sitä vahingoittamatta ja sen jälkeen kopeloida ovi auki oven rei'istä. Tässäkin onnistuttiin lopulta kunhan vähän hampaita kiristeli ja viimein sain oven loksahtamaan auki. Tässäkin Deltan tilat olivat kullanarvoiset. Mekanismista oli irronnut levyyn prässätty tappi joka vaikutti oven lukituksen avautumiseen. Korvasin sen oikean kokoisella pultilla ja nylon mutterilla, ja hyvin pelitti.
Tästä hieman eteenpäin kuskinovi jumittui kaikeksi järkytykseksi AUKI kaupan pihalla, ja oven lukituskieli liikkui aivan hervottomana. Alkoi olla aika pahasti usko koetuksella. No, painatin ovea kiinni, lukitsin avaimella ja ajelin kotia. Tällä kertaa mekanismista oli ponnahtanut palautusjousi irti, helppo homma laittaa paikalleen. Kasasin lukon paikalleen ja samalla valettu kappale mekanismin ja oven välillä halkesi. Onneksi nyt eikä sitten taas jälkeenpäin. Muotoilin rautasahalla ja poralla toimivan metallikikkareen lukkoon, ovi kasaan ja hyvin toimi.
Sitten kytkinputki saapuikin jo saksasta Skandixilta. Vääntelyssä olikin oma hommansa, pakkasta oli myöskin ihan tarpeeksi kun vanhempien pihalla remppasi. Hyvä kuitenkin tuli.
Viikon päästä kytkin kuitenkin hävitti paineet miltei kokonaan eikä ilmauskaan auttanut enää mitään. Siinä vaiheessa ei enää ollut epäilystä missä vika olisi, sillä pääsylinteri oli juuri rempattu ja kytkinputkikin oli uusi ja tiivis. Pro-carservice oli jo mennyt kiinni, mutta soitin Rikulle ja hän tuli myymään vielä minulle uuden työsylinterin. Tästä hänelle TODELLA iso kiitos.
Seuraavaksi soitinkin Leke96:selle, ja hänkin lupautui tarjoamaan tallitiloja ja auttavaa käsiparia jotta saatiin uusi työsylinteri paikalleen.
Viimeistelin vielä voitelemalla vaihdekepin nivelet bilteman litiumrasvalla, oli mukava suihkuttaa kepin niveliin, kestää kosteutta ja lämpötilanvaihteluja kovettumatta tai juoksettumatta liikaa. Remontti onnistui ongelmitta ja seuraavana päivänä päästiin kauniimman osapuolen kanssa Helsinkiin reissulle. Auto toimii mahtavasti ja kyllä oli nautinnollista ajella. Kaikki vastoinkäymisten tuottamat mielipahatkin unohtui.
Taas sai todeta miten hieno kerho tämä on. Kyllä kelpaa harrastella tälläisten ihmisten kanssa.
Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85
Minä jo ihmettelinkin, mihin "kärkkäinen" on kadonnut, kun ei aikoihin mitään kuulunut? Näitä hyviä tarinoita ei ole ollut? No, ajattelin tietysti, että kyllä noppa toimii erinomaisesti, kun ei ole ollut kerrottavaa. Nyt sitten oli ja hienosti nuo taitavat kädet toimivat! Mukavaa jatkoa ja kerrohan nopan kuulumisia, niitä on mukava seurailla. Tosin kyllähän tuo teksti selvästi paljasti, että nuorella miehellä on jotain paljon tärkeämpääkin, kuin nämä vanhat autot, hienoa!!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85
Sama täällä.. Hyvää alkanutta vuotta miehelle ja autolle täältä Kainuusta!
Olen päivä päivältä vakuuttunempi siitä, että auto päätyi täältä Kainuusta sinne mutkien kautta
juuri oikealle pitäjälle!
_________________
#5373
9-5 5d, 900 3d /Ex: 900-87, 90-85, 900-89
Olen päivä päivältä vakuuttunempi siitä, että auto päätyi täältä Kainuusta sinne mutkien kautta
juuri oikealle pitäjälle!
_________________
#5373
9-5 5d, 900 3d /Ex: 900-87, 90-85, 900-89
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85
Kiitosta, täytyy sitä elämässä olla harrastettavaakin, välillä vaan täytyy priorisoida asioita. Ei tätä silti laiminlyöty ole missään vaiheessa. Ihmetellään taas risto autoja ihan luonnossakin kunhan taas törmäillään tapahtumissa. Jyväskylän isoimpiin potkuihin kesällä ainakin tullaan. Talvipäivistä en osaa vielä luvata.