Saab OG900 Aero-look ja sen kaverit

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab OG900 Aero-look

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Rekisteriotteessa ei näy, mutta trafin tietojärjestelmässä sille taitaa paikka olla.
Periaatteessahan kaikki turbomoottorin muutokset rinnastetaan moottorinvaihtoon, eli pitäisi aina muutoskatsastaa (näin ainakin ennen oli. En ole varma muuttuiko uuden lain myötä. Tuskin)
Käytännössä ei tunnu katsastuksessa kiinnostavan. Eihän se kaiken järjen mukaan päästöihin vaikuta, joten ilmeisesti pientä maalaisjärjen käyttöä löytyy...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: Saab OG900 Aero-look

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Taidetaan sitten vaan katsastaa suoraan ässän tekniikalla ja mietitään sen jälkeen välijäähyä ja muita toimenpiteitä.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: Saab OG900 Aero-look

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Mietiskellyt, että mitenkähän toteuttaisi tämän projektin. Ensin oli ajatus tehdä mahdollisimman lähelle alkuperäistä Aeroa, mutta kun ei tämän rekisteriotteessa koskaan tule lukemaan Aero, niin seuraavaa käynyt mielessä: Tuosta ässän raadosta lohko romuineen, kallistuksenvakaajat, mittaristo ja sähköiset sivupeilit. 2.1:n kansi ja imusarja, 5.5 trionic ja välijäähy keulalle (kuitenkin kokonaan piiloon, eli ei tonnarin jäähyä). Jarrut uusiksi, kenties tonnarin isommat etusatulat. Pakosarja, putki ja turbo uusiksi. Akku takapakkiin. Tehotavoitteena n. 240 hv.

Sisustan suhteen eteen mahdollisesti Recaron LX penkit (löytyy hyllystä, mutta pitäisi ensin verhoilla nahalla). Kattoverhoilu on likainen, mutta ei vieläkään suostu roikkumaan. Ajatus olisi kuitenkin vaihtaa tuo verhoilu mustaksi (kaikki muu verhous auton sisällä on mustaa). Mittareita varmaankin lisää: ahtopaine, öljyn lämpötila ja -paine.

Projektin suhteen tulee varmasti paljon kysymyksiä eteen, mutta luotan foorumin apuvoimaan.

Tämänhän hankittiin talviautoksi, toivottavasti pysyy semmoisena.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab OG900 Aero-look

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Kuulostaa hyvälle suunnitelmalle. Tuohon työmäärään laittaisin melkeinpä jo samantien T5-kannen.
Mitä turboa suunnittelit? Alkuperäisellähän tosiaan tuo 240hv tavoite olisi siinä ja siinä.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: Saab OG900 Aero-look

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Tuo T5:n kannen sovittaminen vaatii jo vähän enemmän taitoa, kuin meikäläisen yhdeksän peukalon kämmenillä on. Turboa en ole vielä sen tarkemmin miettinyt. Raameja tässä vasta haetaan. Tuo 240 hv löytyy varmaankin tuolla 2.1:senkin kannella. Tarkoitus ei ole hakea maksimi tehoja, vaan suurin piirtein samaa teho-paino suhdetta tuon kesäkäyttiksen kanssa.

Yksi motivaation lähde on se, että tuo vanhan Saabin olemus aiheuttaa aivan käsittämättömän ohittamisen tarpeen kanssa-autoilijoissa. Ajan Saabilla samoilla nopeuksilla, kuin kesäisin AMG Mersulla, jolloin ei kuitenkaan ole, niin älytöntä tunkua vasemmalla kaistalla. Vai onko tämä pelkkää illuusiota?
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: Saab OG900 Aero-look

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Niin ja tarkoitus ei ole kisata eikä härnätä muita, mutta esim. motarin rampilta voi lähteä vähän liukkaammin. Tietysti yksi motiivi on se, että "perse tykkää", kun tietää autonsa olemuksen. :D
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab OG900 Aero-look

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Ei se T5 kannen sovitus mitenkään mahdoton juttu ole, mutta vaatii kyllä alumiinihitsarin apua, jotta saa täytepalat hitsattua paikoilleen. 240 heppaa ei ole 2.1 kannella tietty mikään ongelma. 2.1 kansi laskee puristuksia jonkin verran, joten kannattaa, koska vanhan kannen joutuu todennäköisesti joka tapauksessa käyttämään tasohionnassa, harkita vähän paksumman siivun poistamista kerralla...

Täytyy sanoa, että mä en ole huomannut kanssa-autoilijoissa mitään erityistä kisaamisen tarvetta Saabeilla liikkuessa. Celica välillä jotain sellaista aiheuttaa...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: Saab OG900 Aero-look

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Mitähän v****a. Kaikkien kuvien osoitteet ovat muuttuneet (Photobucket).
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
paavo80
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ti Helmi 10, 2015 20:09
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Saab OG900 Aero-look

Viesti Kirjoittaja paavo80 »

Juu. Hienoa huomata kun pitää projektikertomusta ja on ehtinyt latailla kymmeniä kuvia, että jossain vaiheessa asetukset on muuttunut kuvissa. Itsellä palo käämi ja lopetin kuvien latailun omiin projekteihin liittyen. Paljon olis kuvia ja kerrottavaa, mutta turha niitä on kertomuksiin latailla, kun ei ne kuitenkaan näy.
Viimeksi muokannut paavo80, La Kesä 25, 2016 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Saab OG900 Aero-look

Viesti Kirjoittaja TTH »

Minkä takia ihmiset käyttävät kaikenmaailman shitbucketia ja droppingsboxia? Flickriin työntää kuvat ja toimii vielä monen vuoden päästä. Sen verta kun jaksaa sieltä kuvan alta BBCoden kaivaa ja vähän modata viestiä kirjoittaessa niin hyvä tulee.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: Saab OG900 Aero-look

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Kahdeksan vuotta nuo säilyivät Photobucketissa.

Täytynee vaihtaa "taktiikkaa". On vaan paskamaista, kun on neljän eri automerkin kerhojen sivuilla näitä kuvia.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: Saab OG900 Aero-look ja sen kaveri

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Tänään tuli haettua vuoden -92 2.1 talvikärryksi, kun tuo Aero-look menee palasiksi talven aikana. Huomenna tutkitaan autoa paremmin. Vaikuttaa kuitenkin aika lupaavalta. Mittarissa 230 tkm.

Kuva
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab OG900 Aero-look ja sen kaveri

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Maukkaan punainen. :)
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: Saab OG900 Aero-look ja sen kaveri

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Punainen oli eilen nosturilla ja näytti vahvasti siltä, että on täysin hitsaamaton yksilö. Moottoriin uudet öljyt ja suodatin, samalla moottorin sisäpuolinen huuhtelu, perustarkistelua. Maalipinta kaipaa vähän huomiota (lievästi harmaantunut).

Huoltokirjasta löytyy 24 huoltoa 230 tkm:n matkalla (mittarilukema ostettaessa oli karvan alle 230 tkm). Eiköhän tästä hyvän talvikulkineen saa.

Tarkoitus on hieman ehostaa:

- turbon etupuskuri + jatkopalat lokasuojiin
- turbon kolmipuolainen nahkaratti
- Ox Blood red nahkasisusta sivupaneeleineen
- whaletail
- ilmapoistoaukkojen suojat
- turbon etujouset

kuitenkin niin, että on helppo palauttaa alkuperäiseksi.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saab OG900 Aero-look ja sen kaveri

Viesti Kirjoittaja ristos »

Siinä øn mukava auto arkiajoon. Aikanaan minullakin oli pari 2,1 peräjälkeen ja ne olivat tien päällä tosi mukavia autoja. Niillä ohittaminen oli juhlaa tuon vääntävän moottorin takia! :D Hieno auto!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin