Saab OG900 Aero-look ja sen kaverit
Re: Saab OG900 Aero-look
Rekisteriotteessa ei näy, mutta trafin tietojärjestelmässä sille taitaa paikka olla.
Periaatteessahan kaikki turbomoottorin muutokset rinnastetaan moottorinvaihtoon, eli pitäisi aina muutoskatsastaa (näin ainakin ennen oli. En ole varma muuttuiko uuden lain myötä. Tuskin)
Käytännössä ei tunnu katsastuksessa kiinnostavan. Eihän se kaiken järjen mukaan päästöihin vaikuta, joten ilmeisesti pientä maalaisjärjen käyttöä löytyy...
Periaatteessahan kaikki turbomoottorin muutokset rinnastetaan moottorinvaihtoon, eli pitäisi aina muutoskatsastaa (näin ainakin ennen oli. En ole varma muuttuiko uuden lain myötä. Tuskin)
Käytännössä ei tunnu katsastuksessa kiinnostavan. Eihän se kaiken järjen mukaan päästöihin vaikuta, joten ilmeisesti pientä maalaisjärjen käyttöä löytyy...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Saab OG900 Aero-look
Taidetaan sitten vaan katsastaa suoraan ässän tekniikalla ja mietitään sen jälkeen välijäähyä ja muita toimenpiteitä.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Re: Saab OG900 Aero-look
Mietiskellyt, että mitenkähän toteuttaisi tämän projektin. Ensin oli ajatus tehdä mahdollisimman lähelle alkuperäistä Aeroa, mutta kun ei tämän rekisteriotteessa koskaan tule lukemaan Aero, niin seuraavaa käynyt mielessä: Tuosta ässän raadosta lohko romuineen, kallistuksenvakaajat, mittaristo ja sähköiset sivupeilit. 2.1:n kansi ja imusarja, 5.5 trionic ja välijäähy keulalle (kuitenkin kokonaan piiloon, eli ei tonnarin jäähyä). Jarrut uusiksi, kenties tonnarin isommat etusatulat. Pakosarja, putki ja turbo uusiksi. Akku takapakkiin. Tehotavoitteena n. 240 hv.
Sisustan suhteen eteen mahdollisesti Recaron LX penkit (löytyy hyllystä, mutta pitäisi ensin verhoilla nahalla). Kattoverhoilu on likainen, mutta ei vieläkään suostu roikkumaan. Ajatus olisi kuitenkin vaihtaa tuo verhoilu mustaksi (kaikki muu verhous auton sisällä on mustaa). Mittareita varmaankin lisää: ahtopaine, öljyn lämpötila ja -paine.
Projektin suhteen tulee varmasti paljon kysymyksiä eteen, mutta luotan foorumin apuvoimaan.
Tämänhän hankittiin talviautoksi, toivottavasti pysyy semmoisena.
Sisustan suhteen eteen mahdollisesti Recaron LX penkit (löytyy hyllystä, mutta pitäisi ensin verhoilla nahalla). Kattoverhoilu on likainen, mutta ei vieläkään suostu roikkumaan. Ajatus olisi kuitenkin vaihtaa tuo verhoilu mustaksi (kaikki muu verhous auton sisällä on mustaa). Mittareita varmaankin lisää: ahtopaine, öljyn lämpötila ja -paine.
Projektin suhteen tulee varmasti paljon kysymyksiä eteen, mutta luotan foorumin apuvoimaan.
Tämänhän hankittiin talviautoksi, toivottavasti pysyy semmoisena.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Re: Saab OG900 Aero-look
Kuulostaa hyvälle suunnitelmalle. Tuohon työmäärään laittaisin melkeinpä jo samantien T5-kannen.
Mitä turboa suunnittelit? Alkuperäisellähän tosiaan tuo 240hv tavoite olisi siinä ja siinä.
Mitä turboa suunnittelit? Alkuperäisellähän tosiaan tuo 240hv tavoite olisi siinä ja siinä.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Saab OG900 Aero-look
Tuo T5:n kannen sovittaminen vaatii jo vähän enemmän taitoa, kuin meikäläisen yhdeksän peukalon kämmenillä on. Turboa en ole vielä sen tarkemmin miettinyt. Raameja tässä vasta haetaan. Tuo 240 hv löytyy varmaankin tuolla 2.1:senkin kannella. Tarkoitus ei ole hakea maksimi tehoja, vaan suurin piirtein samaa teho-paino suhdetta tuon kesäkäyttiksen kanssa.
Yksi motivaation lähde on se, että tuo vanhan Saabin olemus aiheuttaa aivan käsittämättömän ohittamisen tarpeen kanssa-autoilijoissa. Ajan Saabilla samoilla nopeuksilla, kuin kesäisin AMG Mersulla, jolloin ei kuitenkaan ole, niin älytöntä tunkua vasemmalla kaistalla. Vai onko tämä pelkkää illuusiota?
Yksi motivaation lähde on se, että tuo vanhan Saabin olemus aiheuttaa aivan käsittämättömän ohittamisen tarpeen kanssa-autoilijoissa. Ajan Saabilla samoilla nopeuksilla, kuin kesäisin AMG Mersulla, jolloin ei kuitenkaan ole, niin älytöntä tunkua vasemmalla kaistalla. Vai onko tämä pelkkää illuusiota?
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Re: Saab OG900 Aero-look
Niin ja tarkoitus ei ole kisata eikä härnätä muita, mutta esim. motarin rampilta voi lähteä vähän liukkaammin. Tietysti yksi motiivi on se, että "perse tykkää", kun tietää autonsa olemuksen.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Re: Saab OG900 Aero-look
Ei se T5 kannen sovitus mitenkään mahdoton juttu ole, mutta vaatii kyllä alumiinihitsarin apua, jotta saa täytepalat hitsattua paikoilleen. 240 heppaa ei ole 2.1 kannella tietty mikään ongelma. 2.1 kansi laskee puristuksia jonkin verran, joten kannattaa, koska vanhan kannen joutuu todennäköisesti joka tapauksessa käyttämään tasohionnassa, harkita vähän paksumman siivun poistamista kerralla...
Täytyy sanoa, että mä en ole huomannut kanssa-autoilijoissa mitään erityistä kisaamisen tarvetta Saabeilla liikkuessa. Celica välillä jotain sellaista aiheuttaa...
Täytyy sanoa, että mä en ole huomannut kanssa-autoilijoissa mitään erityistä kisaamisen tarvetta Saabeilla liikkuessa. Celica välillä jotain sellaista aiheuttaa...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Saab OG900 Aero-look
Mitähän v****a. Kaikkien kuvien osoitteet ovat muuttuneet (Photobucket).
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Re: Saab OG900 Aero-look
Juu. Hienoa huomata kun pitää projektikertomusta ja on ehtinyt latailla kymmeniä kuvia, että jossain vaiheessa asetukset on muuttunut kuvissa. Itsellä palo käämi ja lopetin kuvien latailun omiin projekteihin liittyen. Paljon olis kuvia ja kerrottavaa, mutta turha niitä on kertomuksiin latailla, kun ei ne kuitenkaan näy.
Viimeksi muokannut paavo80, La Kesä 25, 2016 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Re: Saab OG900 Aero-look
Minkä takia ihmiset käyttävät kaikenmaailman shitbucketia ja droppingsboxia? Flickriin työntää kuvat ja toimii vielä monen vuoden päästä. Sen verta kun jaksaa sieltä kuvan alta BBCoden kaivaa ja vähän modata viestiä kirjoittaessa niin hyvä tulee.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: Saab OG900 Aero-look
Kahdeksan vuotta nuo säilyivät Photobucketissa.
Täytynee vaihtaa "taktiikkaa". On vaan paskamaista, kun on neljän eri automerkin kerhojen sivuilla näitä kuvia.
Täytynee vaihtaa "taktiikkaa". On vaan paskamaista, kun on neljän eri automerkin kerhojen sivuilla näitä kuvia.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Re: Saab OG900 Aero-look ja sen kaveri
Tänään tuli haettua vuoden -92 2.1 talvikärryksi, kun tuo Aero-look menee palasiksi talven aikana. Huomenna tutkitaan autoa paremmin. Vaikuttaa kuitenkin aika lupaavalta. Mittarissa 230 tkm.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Re: Saab OG900 Aero-look ja sen kaveri
Maukkaan punainen.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Re: Saab OG900 Aero-look ja sen kaveri
Punainen oli eilen nosturilla ja näytti vahvasti siltä, että on täysin hitsaamaton yksilö. Moottoriin uudet öljyt ja suodatin, samalla moottorin sisäpuolinen huuhtelu, perustarkistelua. Maalipinta kaipaa vähän huomiota (lievästi harmaantunut).
Huoltokirjasta löytyy 24 huoltoa 230 tkm:n matkalla (mittarilukema ostettaessa oli karvan alle 230 tkm). Eiköhän tästä hyvän talvikulkineen saa.
Tarkoitus on hieman ehostaa:
- turbon etupuskuri + jatkopalat lokasuojiin
- turbon kolmipuolainen nahkaratti
- Ox Blood red nahkasisusta sivupaneeleineen
- whaletail
- ilmapoistoaukkojen suojat
- turbon etujouset
kuitenkin niin, että on helppo palauttaa alkuperäiseksi.
Huoltokirjasta löytyy 24 huoltoa 230 tkm:n matkalla (mittarilukema ostettaessa oli karvan alle 230 tkm). Eiköhän tästä hyvän talvikulkineen saa.
Tarkoitus on hieman ehostaa:
- turbon etupuskuri + jatkopalat lokasuojiin
- turbon kolmipuolainen nahkaratti
- Ox Blood red nahkasisusta sivupaneeleineen
- whaletail
- ilmapoistoaukkojen suojat
- turbon etujouset
kuitenkin niin, että on helppo palauttaa alkuperäiseksi.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Re: Saab OG900 Aero-look ja sen kaveri
Siinä øn mukava auto arkiajoon. Aikanaan minullakin oli pari 2,1 peräjälkeen ja ne olivat tien päällä tosi mukavia autoja. Niillä ohittaminen oli juhlaa tuon vääntävän moottorin takia! Hieno auto!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen