9000 CCE

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 CCE

Viesti Kirjoittaja Jope »

Riippuu konttorista. Viimeksi kun kyselin niin jotain 180e ottavat.

Pitäis olla läpihuutojuttu, mutta katsotaan nyt. Jonkin verran oon tehnyt ennalta paperityötä, vois kävästä lappusten kanssa konttorilta kysymässä, että riittääkö nämä vai pitääkö jotain muuta vielä saada.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 CCE

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jope kirjoitti:- Ilmastointi täytettävä
- Takakontin lukko pitäis jaksaa sarjoittaa samaan avaimeen kuin etuovet ja virtalukko.
Check molempiin.

Matkustusmukavuus lisääntyi aika tavalla kun räppänöistä puskee kylmää. :-)

Tonnarissa oli mukavan helposti purettava takakontin lukko. Siirsin CSE:stä nappaamastani pesästä haitat vaan suoraan CC:n pesään.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 CCE

Viesti Kirjoittaja Jope »

Moniurahihnan kiristin levähti parikk sitten, pääsin kotiin ja totesin tapahtuneen. Hihna oli onneksi hypännyt vain kaksi uraa. Jätin ruutuun ja ajelin femmalla.

Sain 19mm lenkillä kiristimen puristettua kasaan ihan helposti ja pistin hihnan takaisin paikalleen.

Jostain löytyi rahaa ja ajelin viime pe ilmastointi econ-moodissa huoltamoon ettei tule paljoa kuormaa hihnalle ja setä vaihtoi paikalleen uuden hihnan, rullat, kiristimen. Tuomio: öljyt paenneet kokonaan vanhasta kiristimestä. 315tkm on ihan hyvä suoritus 18-vuotiaalle osalle. Nykyinen kestänee niin kauan kuin auto mulla on.

Nyt taas kovaa ajoa.

Todo-lista on edennyt vain sen verran, että carlssonin kaarilistasetti saapui englannista, mutta en ole jaksanut vielä korjailla hajonneita kiinnikkeitä ja sovitella paikalleen.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 CCE

Viesti Kirjoittaja Jope »

Tulipa viimein tutkittua tuota ajovalojen korkeudensäädön problematiikkaa.

Ne toimivat siten, että musta on maa, sininen on 12V ja sitten vihreään syötetään referenssijännite, jonka mukaan ne moottorit sitten hakevat asentonsa.

Ja nyt päästään jännän äärelle: matalakeulassa referenssijännitteet menee päinvastoin kuin pystärissä, eli 0V on matalassa asento 3 ja korkeassa asento 0. :-D

Ilimankos. Osasin ounastellakin jotain tämänsuuntaista kun toiminta oli sen verran satunnaista ja lisäksi auton alkuperäisessä valojen korkeussäätimessä on eri osanumero. Enpä vaan jaksanut perehtyä ennenkuin nyt. ;-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 CCE

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jope kirjoitti:- Ajovalojen korkeussäätö ei toimi kunnolla joten jätin irti, tarvin ehjemmät pystärin säätömoottorit
Check.

Oli ne moottorit ihan ehjät näemmä, onpahan nyt sitten yksi varalla.

Ei muuta kuin auton keula seinää päin, korkeakeulan korkeussäätönumiska kojetauluun ja sitten puoli kerrallaan liitin paikalleen ja moottorin asetuttua nupista kääntämällä korkeus kohdalleen viereisestä valosta referenssiä katsoen.

Samalla tuli asennettua tänään heräteostetut CC:n pidikkeisiin valmiiksi asennetut koaksiaalitakakaiuttimet homeisten ja rutisevien matching numbers-kajareiden tilalle.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 CCE

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jope kirjoitti:Pitäis olla läpihuutojuttu, mutta katsotaan nyt. Jonkin verran oon tehnyt ennalta paperityötä, vois kävästä lappusten kanssa konttorilta kysymässä, että riittääkö nämä vai pitääkö jotain muuta vielä saada.
Ja olihan se. Asiallinen suhtautuminen ja mukava palvelu löytyi Mankkaan katsastusasemalta. Mukana oli tekemäni alustamuutos/vastaavuustaulukko, johon sain merkkihuollon leiman (kiitos Kalle), Saabilta saatu päästötodistuslappu moottoria varten, Trafin vaihdettujen osien muutoslappu, luovuttaja-auton rekisteriote.

Niitä tarunhohtoisia prosentteja tuli 26, moottori apulaitteineen + loota + syyläri. Iskarit & jouset merkattiin vaan alustasarjaksi.

Nyt on muutokset rekisteritiedoissa ja taas vuodeksi ajoaikaa. Neljän päivän päästä olisi mennyt leima umpeen. Hyvä, ettei jäänyt viime tinkaan. ;-)

Leiman saannin varmistamiseksi revin lisäjarruvalon veke ja iskin tehovastuksen tilalle. Se nimittäin valaisi pelkästään bridge-spoileria.. Olisi saattanut tulla korjauskehoitus virheellisestä sijoituksesta muuten.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 CCE

Viesti Kirjoittaja Jope »

Huolettomia kilsoja, mitä nyt ilmastointi pätki viime kesänä jonkin verran ja tänä kesänä viimein niin paljon, että piti tehdä asialle jotain.

Eli jaksoin eilen shimmata kompuran uudestaan, nyt puskee taas kylmää. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 CCE

Viesti Kirjoittaja Jope »

330tkm kohdalta raportoitavaa sen verran, että ACC3:n suuntaläppä lakkasi kääntymästä. Syylliseksi paljastui ACC3:n ohjausyksikkö, joka ei enää komentanut askelmoottorin kaikkia karvoja.

Toinen ohjausyksikkö kojetauluun ja taas pyörii molemmat moottorit. Rikkinäistä tutkin sen verran, että luultavasti L293D-piiri tuon suuntaläppämoottorin signaalitiellä on korkannut, mutta pitää vielä vähän ajella sitä yksikköä pöydällä skoopin kanssa, että selviää onko vika siinä, vai ennen sitä.

600g oli kylmäainetta jäljellä, kun määräaikaishuollossa täytettiin ilmastointi uusiksi, eli 300g oli reilun vuoden aikana kadonnut. Väriaineet sisään, saas nähdä mistä vuotaa.

Ruuvasin hanskalokeron alaruuvitkin kiinni tehtävän päätteeksi, tulipa kabiinista hiljaisempi kun ei hanskalokero tärise joka möykyssä. :-D

Edit 12.8.2013:
- Vetokoukku paikalleen (löysin uuden CC:n koukun)
Check!

Pääasia että on todo-lista, en sanonut koska mitäkin tekisin. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 CCE

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jope kirjoitti:330tkm kohdalta raportoitavaa sen verran, että ACC3:n suuntaläppä lakkasi kääntymästä. Syylliseksi paljastui ACC3:n ohjausyksikkö, joka ei enää komentanut askelmoottorin kaikkia karvoja.
Ja nyt aika tasan 340tkm kohdalla oli sitten porsinut lämpöläpän moottori tuosta moottoripaketista. Löin purkuosan tilalle. Muistuipa taas mieleen, kuinka kypsää tuo kojelaudan kannen aukominen onkaan.. Ei vaikeaa, mutta saapahan ruuvata.

Raitisilmasuodattimenkin vaihdoin, kun jäi 330tkm huollossa tekemättä.

Seuraavaksi tulpat, öljynvaihdon taidan jättää huomiselle. (siitä en aio threadia päivittää, saatte keskenänne arvuutella, vaihtuiko ne koskaan vai ei :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 CCE

Viesti Kirjoittaja Jope »

Auto on palvellut hyvin käyttöautona. Ajoin vuoden alussa konepellin lyttyyn, joten se oikaistiin ja maalattiin uudestaan, samalla vaihdettiin tuulilasi ja poistettiin tuulilasin kehyksestä ruosteet ja laitettiin sinnekin maalia. Katon antennireikä hitsattiin samassa umpeen.

365tkm kohdalla porsi taas ilmastoinnin moottoripaketti, joten vaihdoin vähän parempikuntoisen purkuosan tilalle.

Auto on näemmä julkkis: http://jope.fi/saab/9000cc/30-celebrity.jpg Ei tullut reportteri kyselemään minulta mitään, olisin mielelläni kyllä kertonut.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9000 CCE

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ja näemmä virheellistä tietoa tuossa(kin) jutussa. Talladega long run ei sujunut ilman porsimisia. Pakoventtiileitä paloi jokaisesta autosta ja jokaiseen autoon vaihdettiin kansi (tai yhteen vain pelkät pakoventtiilit) sekä turbo. Turboista ei löytynyt vikaa, mutta vaihtoivat ne varotoimenpiteenä.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 CCE

Viesti Kirjoittaja Jope »

Oli niin tuttuja lauseita siinä jutussa, että taisi olla aika copypaste-artikkeli.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4208
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000 CCE

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Tobbana kirjoitti:Pakoventtiileitä paloi jokaisesta autosta ja jokaiseen autoon vaihdettiin kansi (tai yhteen vain pelkät pakoventtiilit) sekä turbo. Turboista ei löytynyt vikaa, mutta vaihtoivat ne varotoimenpiteenä.
Venttiilithän porsivat siksi, että koneet kävivät hieman laihalla. Kun tankkausväliä lyhennettiin 50 kierroksesta 45 kierrokseen, loppuivat venttiilien palamiset. Talladegan kallistetut kaarteet painoivat polttoaineen tankissa toiseen laitaan ja pumppu imi välillä tyhjää, siksi meni laihalle. Muuten autoissa ei tainnut olla varsinaisia vikoja, mitä nyt joku syyläri meni puhki kiveniskusta tms.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9000 CCE

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Joo syy palamiseen on tiedossa, mutta luetaanko tuo nyt sitten user erroriksi eikä viaksi?
Vai sopiiko tuohon legendaarinen lausahdus "ei ole rikki, ei vain toimi!"? :D

Hieno vetohan tuo long run oli kaikenkaikkiaan, ennätyksiä paukkui ja palstamillimetrejäkin taisi herua melkoisesti.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 CCE

Viesti Kirjoittaja Jope »

Eeppinen keskeytys Pohjanmaan reissulle, sattui onneksi lähellä Aeron kotia, joten oli pelastaja lähellä.

Vähän reilut 369000km mittarissa ja alkuperäinen Garrett T25 antautui viimein. Kiitos näistä yhteisistä vuosista 2004-2015.

http://jope.fi/saab/9000cc/31-power_smoke.jpg

Ei ihan sentään kaikki öljy kerennyt pakenemaan pakoputken kautta kun sain auton pois motarilta, tikku kastui vielä.. Käytiin hakemassa köysi + 2l ölppää siirtohommia varten. 2l riitti just tikun maksimiin, joten uskalsin ajaa auton parempaan paikkaan hinausta ajatellen ja vielä Aeron pihassa tehtiin pieni siirto omin voimin. Noissa kahdessa lyhessä pätkässä meni noin 0,5l öljyä. :-)

Kuvan ottamisen jälkeen siis luonnollisesti laitettiin narun jatkeeksi se auto, ei viitsi ehdoin tahdoin rikkoa enempää.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Vastaa Viestiin