B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Viesti Kirjoittaja savihousu »

No niin, kait se on aika tulla kaapista ulos, kun alkaa projekti vihdoin viimein näyttämään siltä, että se aivan oikeasti saadaan valmiiksi asti.

Eli tässä on hieman pohjustusta mistä kaikki on lähtenyt ja lopuksi linkki projektitopicciini meidän venefoorumilla. Siellä voi asiasta keskustella jos haluaa tai sitten tähän säikeeseen voi esittää ajatuksia, kysymyksiä tai ihan vaan sanoa, että ootpa muuten tosi urpo. Koitan vastailla kysymyksiin jos osaan, jos tuntuu menevän jotain rakentavanlaatuisesti pieleen, sanokaa ihmeessä. Ei näitä ole vielä valmiina missään, joten ihan pioneeripuuhaa on tämä.

Muutama vuosi sitten istuimme serkun kanssa iltaa ja juttu kääntyi hyvin pian bensalla kulkeviin leluihin, kuinkas muutenkaan. Tuli puhetta tuosta minun veneestä ja siitä kuinka olin suunnitellut siihen uusia koneita. Vanhat Mercruiserithan olivat jo vuodelta -83, eivätkä mitenkään erityisen luotettavia enää. No Aki sitten heitti ajatuksena, että voiskos sinne laittaa Saabin koneet. Jostain syystä en edes tyrmännyt ajatusta, vaan lähdin pohtimaan siltä kantilta, että kait sinne voi laittaa mitkä koneet tahansa, kunhan vaan saa sopimaan vetolaitteisiin jotenkin. Tuntuupa jälkeenpäin kovin yksinkertaiselta ajatukselta... :roll:

No ajatus hautui, kesä meni ja Mercuilla ajettiin aina kun käyntiin lähti, taisi mennä melkein vuosi kunnes Aki mainitsi ohimennen, että Linnan Matilla olisi pari sopivaa konetta. No minä siihen että ostanpa pois. Taisi mennä äkkiä puoli vuotta jollei enemmänkin, että tuli sitten koneet noudettua, olivat 2,0 turbot satkuista. Kärräsin ne tallille, jossa ne sitten odottelivat taas oman aikansa, kunnes keksittiin, että niin joo, se 2,3 turbo olis parempi, kun on sitä alavääntöä reilummin. No eikun koneet myyntiin ja 2,3 turbot tilalle.

Näistä nyt ollaan sitten vihdoin ja viimein saamassa valmista aikaan.

Syy miksi olen pantannut tätä kirjoitusta pitkään, olis ehkä mieli tehnyt vieläkin pitempään pantata, on se epäonnistumisen pelko, joka vieläkin pikkuisen jäytää tuolla jossain. Mitä jos ei se sittenkään...? Pari vuotta sitten mainitsin veneen turbottamisesta yhdelle vanhemmalle venesällille meillä töissä, semmonen perus VolvoPenta-kaveri, siitä lähtien on muistanut kysyä, että jokos oot polttanut sen venees?

Eli tuommoisiltakin on pyrkinyt välttymään. No, kohta se hetki on edessä kun nähdään, että palaako se vai kulkeeko ja miten kulkee.

Tuolta voi käydä lueskelemassa projektista enemmän :

http://vator.informe.com/viewtopic.php?t=841

Kiitokset kaikille jo tähän mennessä osoittamastanne mielenkiinnosta.

-Kari
Viimeksi muokannut savihousu, Su Huhti 20, 2014 13:02. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Saab 9-5 Vector STW -02, Saab 9-5 Vector STW -05, Saab 9-5 Aero STW -05
Vator 22 / 2x B234R
044-0460444

Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2795
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Asialliselta projektilta vaikuttaa!
Sen verran kyllä särähtää otsikko ja nimeäminen silmään, että eikai tuo sentään twinturbo ole, ennemminkin twinturboengine? ;).

Edit: kai tulet ajamaan noita koneita sitten etanolilla?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.

vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4348
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Melkoista säätämistä ! Taputuksia ja lopputulosta odotellessa

Kuvista pisti silmään että hukkiksen tankoa oltiin jatkettu melkoisella sivuheitolla. Onhan se riittävän tukeva kuitenkin ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1972
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja f-19 »

vesa67 kirjoitti: Kuvista pisti silmään että hukkiksen tankoa oltiin jatkettu melkoisella sivuheitolla. Onhan se riittävän tukeva kuitenkin ?
Hyvä huomio, ja tukevuus on melkein sivuseikka.

Enemmän pistää miettimään riittääkö noin pitkällä varrella hukkiksen läpän aukeama? Tässä ratkaisussa läpän aukeama paljon vakiota pienempi. Alustavasti sanoisin että ei toimi? Voi vähän ahtopaineet karkailla vaikka miten mankkuvena yrittäisi avata hukkista.

vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4348
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

:!: Autaisko T7 mankkuvena :!:
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja savihousu »

Coltti kirjoitti:Asialliselta projektilta vaikuttaa!
Sen verran kyllä särähtää otsikko ja nimeäminen silmään, että eikai tuo sentään twinturbo ole, ennemminkin twinturboengine? ;).

Edit: kai tulet ajamaan noita koneita sitten etanolilla?
Sen takia siinä on ne heittomerkit täällä, venepuolella ei ole niin nuukaa :wink:

Etanolilla olis tarkoitus läträtä, kunhan saadaan perinteisellä sopalla toimimaan.
vesa67 kirjoitti:Melkoista säätämistä ! Taputuksia ja lopputulosta odotellessa

Kuvista pisti silmään että hukkiksen tankoa oltiin jatkettu melkoisella sivuheitolla. Onhan se riittävän tukeva kuitenkin ?
On tukeva, handcrafted by me, on ihan oikeasti kyllä tukeva ja välittää liikkeen oikein hyvin.
f-19 kirjoitti:
vesa67 kirjoitti: Kuvista pisti silmään että hukkiksen tankoa oltiin jatkettu melkoisella sivuheitolla. Onhan se riittävän tukeva kuitenkin ?
Hyvä huomio, ja tukevuus on melkein sivuseikka.

Enemmän pistää miettimään riittääkö noin pitkällä varrella hukkiksen läpän aukeama? Tässä ratkaisussa läpän aukeama paljon vakiota pienempi. Alustavasti sanoisin että ei toimi? Voi vähän ahtopaineet karkailla vaikka miten mankkuvena yrittäisi avata hukkista.
Liikerata hyvinkin sama kuin alkuperäisessä kontstruktiossa, välittää vain liikkeen alemmaksi. Simuloitu paineilmalla ja tuntuis toimivan niinkuin pitää, myös palauttaa nätisti, eli ei jää kantamaan. Koeajohan sen sitten oikeasti kertoo, mutta sen verran sitä on testattu mitä tossa kylmiltään pystyy. Tyyliin 30-40 kertaa eri paineilla, alueella 1-3bar
vesa67 kirjoitti::!: Autaisko T7 mankkuvena :!:
Toistaiseksi T5-venttiilillä mennään.
Saab 9-5 Vector STW -02, Saab 9-5 Vector STW -05, Saab 9-5 Aero STW -05
Vator 22 / 2x B234R
044-0460444

Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

savihousu kirjoitti: Liikerata hyvinkin sama kuin alkuperäisessä kontstruktiossa, välittää vain liikkeen alemmaksi.
Tuolla vivun geometrialla tai vipusuhteella ja alkuperäisen kellon käyttämänä hukkaportti ei aukene lähellekään niin paljon ja nopeasti kuin alkuperäisellä lyhyellä vivulla, kyse ei siis ole vain liikkeen siirtämisestä alemmas.

Muuten kyllä hienoa työtä!

vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4348
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Voisit kyllä ihan miettiä uuden telineen tekemistä hukkikselle jos tuota ei pysty riittävästi siirtämään, kaikki pehmeydet mekaniikassa heijastuu PID säätimen algoritmeihin ja vähintäänkin varmaan aiheuttaa viivästyksiä ja ylilyöntejä säädössä.

Mites sen nopeussignalin trionicille olit ratkaissut ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja savihousu »

Minuteman kirjoitti:Tuolla vivun geometrialla tai vipusuhteella ja alkuperäisen kellon käyttämänä hukkaportti ei aukene lähellekään niin paljon ja nopeasti kuin alkuperäisellä lyhyellä vivulla, kyse ei siis ole vain liikkeen siirtämisestä alemmas.

Muuten kyllä hienoa työtä!
Niin, eihän se varmaan aivan identtinen ole, mutta uskoisin sen olevan riittävä, olletinkin että tuossa venekäytössä kaasun käyttö on täysin erilaista kuin autossa, ei ole vaihteita eikä siten paineiskuja, ei ole samanlaisia täyskaasuvetoja jolloin paineiden karkaaminen tulisi kuvioihin.

Näkee sitten miten toimii, nyt ei oikein muutakaan tuolle keksinyt. Jos jollekulle tulle jokin ihan toisenlainen ajatus toteutuksesta, niin kuunnellaan mielellään, ite kun hakkaa päätä seinään vähän pidempään jonkin asian kanssa, niin lukkiutuu joskus aika kapeaan ajatteluun.
Saab 9-5 Vector STW -02, Saab 9-5 Vector STW -05, Saab 9-5 Aero STW -05
Vator 22 / 2x B234R
044-0460444

savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja savihousu »

vesa67 kirjoitti:Voisit kyllä ihan miettiä uuden telineen tekemistä hukkikselle jos tuota ei pysty riittävästi siirtämään, kaikki pehmeydet mekaniikassa heijastuu PID säätimen algoritmeihin ja vähintäänkin varmaan aiheuttaa viivästyksiä ja ylilyöntejä säädössä.

Mites sen nopeussignalin trionicille olit ratkaissut ?
Niin, se nopeussignaali... :roll: me luolamiehet nyt sitten koitetaan pyöritellä niitä laatikon antureita sähkömoottorilla...

Olis tekeillä semmoset perinteiset saippuarasiat ja sinne joku pieni sähkömoottori säätimellä.
Saab 9-5 Vector STW -02, Saab 9-5 Vector STW -05, Saab 9-5 Aero STW -05
Vator 22 / 2x B234R
044-0460444

f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1972
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Minuteman kirjoitti:
savihousu kirjoitti: Liikerata hyvinkin sama kuin alkuperäisessä kontstruktiossa, välittää vain liikkeen alemmaksi.
Tuolla vivun geometrialla tai vipusuhteella ja alkuperäisen kellon käyttämänä hukkaportti ei aukene lähellekään niin paljon ja nopeasti kuin alkuperäisellä lyhyellä vivulla, kyse ei siis ole vain liikkeen siirtämisestä alemmas.
Samaa katsoin itse ensin että tästä kyse. Ensimmäisen kommentin kirjoitin sillä olettamuksella että itse läppää liikuttava vipu on alkuperäisen n.20mm sijasta n.70mm jolloin tosiaan vipusuhde on ihan puissa.

Mutta tarkemmin katseltuani ylempi 90ast kulma on tietysti kiinteä? Jolloin tosiaan teoriassa läpän varren liikerata on sama. Mutta Vesan mainitsemat pehmeydet mekaniikassa, eli rakenteen joustaminen siellä täällä aiheuttaa ongelmia ihan kylmiltään käytettäessä. Esim. jo itse hukkaportin kellon tanko heiluu kalvon varassa sivusuunnissa.

Mutta siinä kohtaa kun ahtopainetta on 1bar, pakopainetta lienee vähintäänkin saman verran. Tällöin pakopaine avaa läpän varsien antaessa myöden vaikka hukkaportin jousi ei periksi antaisikaan -> ahtopaineen ohjausalgoritmit ei tosiaan päde.

Ratkaisuna ehdottaisin myös kellon siirtämistä, eli kiinnittämistä likimain alkuperäiselle sijainnille pakopesään nähden niin että tankoa voi käyttää ilman apuvarsia. Kellon kiinnitys tukevasti uuteen sijaintiin voi tietysti olla haastavaa :-(

Muuten samat sanat kuin muilta, hyvää työtä ja mielenkiintoinen projekti! Toivottavasti luvassa on myös videota toimista kamppeesta.

savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja savihousu »

f-19 kirjoitti:Samaa katsoin itse ensin että tästä kyse. Ensimmäisen kommentin kirjoitin sillä olettamuksella että itse läppää liikuttava vipu on alkuperäisen n.20mm sijasta n.70mm jolloin tosiaan vipusuhde on ihan puissa.

Mutta tarkemmin katseltuani ylempi 90ast kulma on tietysti kiinteä? Jolloin tosiaan teoriassa läpän varren liikerata on sama. Mutta Vesan mainitsemat pehmeydet mekaniikassa, eli rakenteen joustaminen siellä täällä aiheuttaa ongelmia ihan kylmiltään käytettäessä. Esim. jo itse hukkaportin kellon tanko heiluu kalvon varassa sivusuunnissa.

Mutta siinä kohtaa kun ahtopainetta on 1bar, pakopainetta lienee vähintäänkin saman verran. Tällöin pakopaine avaa läpän varsien antaessa myöden vaikka hukkaportin jousi ei periksi antaisikaan -> ahtopaineen ohjausalgoritmit puissa.

Ratkaisuna ehdottaisin itse kellon kiinnittamistä llikimain alkuperäiselle sijainnille pakopesään nähden niin että tankoa voi käyttää ilman apuvarsia. Kellon kiinnitys tukevasti uuteen sijaintiin voi tietysti olla haastavaa :-(

Muuten samat sanat kuin muilta, hyvää työtä ja mielenkiintoinen projekti! Toivottavasti luvassa on myös videota toimista kamppeesta.
Jeps, tuota kellon siirtoa koitettiin, mutta tulee just banjojen kohdalle, että pitäis tehdä sitten itse kellon varsi uudestaan. Noh, koitetaan tolla. Ei se jousta tuosta ainakaan, se istuu kyllä niin tukevasti kuin vain voi. Eli liikerata on ja pysyy 90 asteessa. Mut joo, se nyt on vielä semmonen detalji että voipi sitten parannella jos/kun huomaa ettei toimikaan kunnolla. Jollain on vaan lähdettävä, muuten se projekti on ja pysyy tuolla neljän seinän sisällä ikuisuuden aamuun.

Kiitokset kaikille tsempistä 8)

Ja juu, kyllä koesavuista olis videota tarkoitus tallentaa :)
Saab 9-5 Vector STW -02, Saab 9-5 Vector STW -05, Saab 9-5 Aero STW -05
Vator 22 / 2x B234R
044-0460444

f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1972
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Harkitse vielä yhden tai kahden illan käyttämistä tuon miettimiseen ja vaihtoehtoiseen toteuttamiseen.

Nyt on vielä helppo rakentaa ja funtsia kun koneet on lattialla ja kaikki työkalut ja tarveaineet lähettyvillä. Meinaa alkaa heti varmasti harmittaa jos vesillä huomaa että ei toimikaan, ei ahda juurikaan yhtään tai ahdot pumppaa reilusti.

savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja savihousu »

Täytyy ens viikolla pyytää konsultaatio serkulta, kun se uhkaili voivansa irrottaa aikaa tähän projektiin pikkusen. Sen kontolla on muutenkin noi softapuolen hommat, niin samalla voipi tuostakin antaa jonkun lausunnon, noinniinkun paikan päällä käpisteltynä.
Saab 9-5 Vector STW -02, Saab 9-5 Vector STW -05, Saab 9-5 Aero STW -05
Vator 22 / 2x B234R
044-0460444

esa
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 10:47

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja esa »

Hieno projekti!
Onko teetetyistä osista piirustuksia, muillakin saataisi olla kiinnostusta tuollaiseen projektiin.

Saisiko hukkaportinkellon toiselle puolelle turboa tohon moniurahihnan kiristimen rullan kohdille?
9000 2,0-97t

Vastaa Viestiin