B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja savihousu »

Huomenta vaan kaikille, lisäsin pari kuvaa tännekin tuohon edellisellä sivulla olevaan postaukseen.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4577
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

On se vaan jotenkin sydäntä lämmittävää nähdä kaksi turbosaabin konetta tuolla konetilassa...
Ihan mielenkiinnosta, onko niin että potkuri pyörii suoraan kampiakselin jatkeena vai millä kierrosalueella tuota pitäisi pystyä käyttämään ? Riippuu kai potkurista, millainen ylämäki koneessa tuntuu jos jolkotteluvauhdista tyhjäkäynnillä painetaan kaasukahvaa alaspäin. Vai onko tossa kytkipaketissa suunnanvaihdon lisäksi kierrosluvun muutosfunktio ?
Spoolaushan on ihan erilainen jos autoakin vedättää ylämäkeen kuin tasamaalla.

Ja samalla tuli mieleen että automaattitonnarissahan D:n kytkeminen antaa trionicille kuormituksen kompensointisignaalin. Jos tuossa tulee ongelmia tyhjäkäynnin pitämisen kanssa kun vaihde kytketään niin sitähän voisi käyttää hyväksi. Tai ilmastoinnin kompuran vastaavaa kuormituskompensointisignaalia.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
esa
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 10:47

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja esa »

Tohonhan voisi rakentaa myös kolme eri ahtopainetta peruspaine tasaseen ajoon, korkeampi liukuun nuosuun ja vielä korkeampi kun joku yrittää tosissaan ohi tms.
kaksi korkeampaa painetta automaatti / manuaali laatikon valinta singnaalilla
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja savihousu »

vesa67 kirjoitti:On se vaan jotenkin sydäntä lämmittävää nähdä kaksi turbosaabin konetta tuolla konetilassa...
Ihan mielenkiinnosta, onko niin että potkuri pyörii suoraan kampiakselin jatkeena vai millä kierrosalueella tuota pitäisi pystyä käyttämään ? Riippuu kai potkurista, millainen ylämäki koneessa tuntuu jos jolkotteluvauhdista tyhjäkäynnillä painetaan kaasukahvaa alaspäin. Vai onko tossa kytkipaketissa suunnanvaihdon lisäksi kierrosluvun muutosfunktio ?
Spoolaushan on ihan erilainen jos autoakin vedättää ylämäkeen kuin tasamaalla.

Ja samalla tuli mieleen että automaattitonnarissahan D:n kytkeminen antaa trionicille kuormituksen kompensointisignaalin. Jos tuossa tulee ongelmia tyhjäkäynnin pitämisen kanssa kun vaihde kytketään niin sitähän voisi käyttää hyväksi. Tai ilmastoinnin kompuran vastaavaa kuormituskompensointisignaalia.
Jeps, kyllä ne siellä ihan kivalta näyttää, vajaan 30cm lyhyemmät ovat kuin vanhat koneet, joten tilaa tossa edustalla on, hyvä niin.

Vetolaitteessa on kulmavaihde ylhäällä ja varsinainen perä alhaalla jossa välitys, näissä vetosuhde on 1:1.81, näitä löytyy Merculta 1.40-1.98 eri konevariaatioille, harvemmat kaseille (5,7L / 200hp) ja tiheimmät pienitehoisille nelosille (3.0L/130hp).

Sitten vaikuttaa vielä potkurin halkaisija ja nousu, nyt on ihan perus 15" kolmilapaiset alumiinihuiskat 19-nousulla, ajatuksissa oli kokeilla nelilapaisia jossain vaiheessa, mutta katotaan näillä nyt verrokit vanhoihin koneisiin nähden.

Kytkin on kartio on/off, ei muuta mitään, veto päällä, veto pois. Sitä varten pitää muuten sitten keksiä että mihinkäs kytketään Mercun mikrokytkin, joka katkaisee sytkän sekunnin osaksi vaihteen vaihtamisen ajaksi, muuten ei lähde vaihde pois päältä. Tästä vois ideoita ottaa vastaan kyllä. Vaihde saadaan kyllä päälle ilmankin, mutta levy ei irrota ellei "veto" lopu hetkeksi. Ja se on tosiaan ihan sekunnin osia kun sen koneen pitää yskäistä, sitä ei ite edes huomaa kun vetää kahvoista.

Tota kuormitussignaalia pitää muuten ehkä pohtia myös.

Hyviä huomioita, kiitos 8)
Viimeksi muokannut savihousu, La Marras 26, 2016 07:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Jos minäkin tähän muutaman sanan raapaisen kun aion olla vastuussa trionicin toiminnasta (lue, toimimattomuudesta). Mulla kun ollut taukoa tuon trionicin kanssa painimisessa jo reilut kolme vuotta, niin jotkin aiemmin helpot asiat vaativat välillä uudelleen oivaltamista ja muistiin palauttamista.

Itse projektista.
Alkuun ainakin mennään ilman bleediä, jolloin mahdollisessa nakutustilanteessa trionic saa viimekädessä ahdot alas. Toi vinkki olikin kai sit etanolin käyttöön liittyvä, mut mennään ensin bensalla. Bensalla siksi, kun ei ole mitään tietoa nouseeko toi plaaniin kevyesti vai ei. Jos lähtee kuin hauki rannasta niin etanoli tulee nopeasti kuvioihin. Mutta jos pitkään ui syvässä ja lähtö on koneiden silmissä sama kuin yrittäisi vetää suurta asuntovaunua laskettelurinnettä ylös, niin saattaisi päästä nakuttamaan etanolillakin. Eli haetaan aluksi toiminta bensalla ja katsotaan tuleeko pakollisia potkurien jne. rautapuolen vaihtojakin. Iso ja painavahko vene kuitenkin kyseessä.

Tohon vaihteen kytkemishetken kuormituskompensointiin olin ajatellut koittaa ensin vain terävää sytkäennakon lisäämistä tyhjäkäynnin syttykarttaan heti kun pudottaa rpm:ää targetista ja sitä kautta lisätä koneen vääntöä.

Mutta siihen sytkän katkaisemiseen vaihteen pois saamiseksi ei mulle ole vielä tullut hyvää ideaa, että siitä vois olla mukava lukea ehdotuksia :wink: Mulla ei ainakaan nopeasti ole tullut muita sytytyksen katkaisuja mieleen kuin rpm-limit ja sekin "leikkaa" pehmeästi. Fuel-cutin simulointi taas olisi liian epämääräinen ja hidas.
Eli jos tulee mieleen miten tuon toteuttaisi softassa, niin sitä voisi koittaa ennen katkaisijoita sytytyskaseteille.

Ahtopaineita ja mahdollisia ahdinvaihtoehtojakin mietitään tulevaisuudessa, mutta erilaiset ideat voivat jäädä kytemään muistiin, joten erilaiset ehdotukset noteerataan vaikkei vielä niitä toteutetakaan.
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4577
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Mitenköhän toimisi jos yhdeltä suuttimelta katkaisis tuolla hetkellä virrat, veto kyllä hiipuu kolmella käydessä melko hyvin
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
esa
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 10:47

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja esa »

Onnistuisiko moottorijarrutuksen fuel save kierrosten laskeminen alle tyhjäkäynnin ja katkaisun nopeutus?

Silloinhan voisi tuolla vetolaitteen kytkimellä kertoa ecu:lle vaihteen olevan 3,4 tai 5
ja ecu katkaisisi syötöt, niin kuin autolla moottori jarrutuksessa.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4577
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Selitäppä lisää, on vaikea seurata tuota logiikkaa.
Jos moottorijarrutuksen polttoainesulku jatketaan alle tyhjäkäynnin niin miten kone pysyy tyhjäkäynnillä sitten ? Tyhjäkäynnillähän läppä on kiinni ja siitä järjestelmä tunnistaa tarpeen sululle kierrosten mukaan. Normaalistihan sulku lopetetaan noin 1500 rpm:n kohdalla alaspäin tullessa.
Vaihteentunnistus trionicilla tehdään käsivaihteisella "autolla" kierrosluvun ja nopeustiedon perusteella, automaatilla vaihteita ei erotella.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Keep it simple. Fuel cutin asetus sopivaan arvoon ja vaihdon tapahtuessa pakotetaan MAP-anturin signaali maksimiin. Trionic tekee fuel cutin, vaihto tapahtuu ja vaihdon jälkeen normaali MAP palautuu. Ei tuossa pitäisi mitään epämääräistä ja hidasta olla?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

No tuo mapin jännitteen hetkellinen sotkeminen tuntuis nopeasti tosi helpolta toteuttaa. Ilmallakin voisi aiheuttaa saman ilmiön ja ehkä voisi veneessäkin toteuttaa.

Pitää ensin testata kuinka lyhyt "piikki" riittää sille kytkimelle. Noissa alkuperäisissä koneissa ei kuulemma edes koneen käyntimuutosta huomannut.
Yleensähän noi fuelcut tilanteet ei juuri tyhjäkäyntikierroksilla kiusaa vaan niiden yhteydessä on koneen liikkuvissa romuissa riittävästi liike-energiaa käytössä, (ja yleensä kytkin ylhäällä, eli auton massa ja voimansiirto vielä pyörittämässä) eikä sammuminen välittömästi uhkaa. Siksi ajattelin tota fuelcuttia hitaana, mut eiköhän noi käyntiin jäisi. Kuormahan koneilla vielä kevenee tuon jälkeen.

Laituriin ajettaessa voi tuulisemmissa keleissä vaatia vähän eteen-taakse liikehdintää ja jos koneet siinä sammuisi, niin tuurilla olisi kuitenkin joku öky-purjevene viereisessä laituripaikassa jonka kylkeä vasten törmäämällä sitten pintamateriaalien lujuuksia vertaillaan ;)

Mutta siis testataan tuota keinoa sitten kun saadaan koneet tulille veneen ollessa vielä telineellä.
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja savihousu »

Mikkelistä kajahti että valmista on, eli kohtapuoleen lähdetähän putkia hakemahan 8)

Ompas jännää, melkein ku jouluaattona, kuvaräpsyjä ilmestyy tuonne venepuolelle sitten ehtoolla.
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja savihousu »

Jeps, putket haettiin, hienot on ja photobucketti alko vittuilemaan "bandwidth exceeded", eli ei uusia kuvia pariin päivään ja vanhatkin on näkymättömissä :twisted:

Notta katellaas sitten 16. päivä uudestaan kun bucketti suostuu taas aktivoitumaan.
Viimeksi muokannut savihousu, To Kesä 14, 2012 17:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja Coltti »

ota tili kuvat.fi, ei maksa mitään ja silti on riittävä tallennuskapasiteetti. Jos haluaa maksaa niin olikohan n. 5e/kk.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja savihousu »

Coltti kirjoitti:ota tili kuvat.fi, ei maksa mitään ja silti on riittävä tallennuskapasiteetti. Jos haluaa maksaa niin olikohan n. 5e/kk.
Eilen kun katoin, niin 3e/kk, voi avata ilmaisen kokeiluversion, kestää kuukauden. Ja juuei, arvaa mikä savotta on poluttaa noi kaikki kuvat uudestaan...

Tää on sitäpaitsi ensimmäinen kerta kun mulle käy bucketin kanssa näin ja vuosikaudet ollu tuo tili.
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Viesti Kirjoittaja savihousu »

Pikkusen lisäsin tarinaa tuonne, kuvia lisäilen huomenna. Ainakin näin olin ymmärtävinäni, että huomenna taas pitäis toimia.

Pitkiä päiviä tämä kyllä nyt teettää :D
Vastaa Viestiin