B234 marinointi / Vator 22 Turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo ***VESILLÄ!***

Viesti Kirjoittaja savihousu »

Siinä pieni pala uutta Saab-historiaa, ihan liikaa ei liene tämän sisältöisiä lappuja liikkeellä 8)

Kuva

Kuva
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo ***VESILLÄ!***

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Onnittelut! Aivan loistava suoritus.
T7 vm. 2001 9-3
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1849
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo ***VESILLÄ!***

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Ja tehot näköjään kilowateissa , ja alakanttiin... 8)
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo ***VESILLÄ!***

Viesti Kirjoittaja savihousu »

Tänään piti taas kerran nostaa kädet pystyyn ja todeta, että ei se mene niinkuin elokuvissa :roll:

Eilen tuli pikkusen lunta tupaan parinkin asian tiimoilta; viime hetkellä huomattiin ettei tuota alkuperäistä Mercontrol-kaukosäätölaitetta voi käyttää Counter-perän kanssa ja toisen trimmipumpun hienoinen vuoto paikallistui jengojen katoamiseen rungosta...

Venepuolella lisää lätinää aiheesta.

Mutta joo, tänään ei mennä ja seuraava targetti on ens viikko, josko tässä päivän parin sisällä sais käypäisiä osia tontille ja navettaa nippuun. Pitänee simuloida huomenna juhannuslaiturifiiliksiä varpaat ämpärissä tossa kotiterassilla 8)
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo ***VESILLÄ!***

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

savihousu kirjoitti:Tänään piti taas kerran nostaa kädet pystyyn ja todeta, että ei se mene niinkuin elokuvissa :roll:

Eilen tuli pikkusen lunta tupaan parinkin asian tiimoilta; viime hetkellä huomattiin ettei tuota alkuperäistä Mercontrol-kaukosäätölaitetta voi käyttää Counter-perän kanssa ja toisen trimmipumpun hienoinen vuoto paikallistui jengojen katoamiseen rungosta...

Venepuolella lisää lätinää aiheesta.

Mutta joo, tänään ei mennä ja seuraava targetti on ens viikko, josko tässä päivän parin sisällä sais käypäisiä osia tontille ja navettaa nippuun. Pitänee simuloida huomenna juhannuslaiturifiiliksiä varpaat ämpärissä tossa kotiterassilla 8)
Välillä se vastustaa! Me vedettiin nyt Juhannuksena rannasta lähtiessä pakilla Pentan potkuri siihen ainoaan kiveen, josta ei ole tiedetty vaikka lähes päältä on monta kertaa menty. Mutta ei muutakun tsemppiä hienon projektin kanssa. Alusta asti on tätä topiccia seurattu ja ihan saakelin hienolta tähän mennessä näyttänyt. Joskus kun livenä pääsis kuulemaan ohiajon täyskaasulla. 8)
#2277
esa
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 10:47

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo ***VESILLÄ!***

Viesti Kirjoittaja esa »

Nyt on komee pressun ikkunakin, meinasitko laskea vesille piankin.
Malttamattomana odotellaan ajovideota ja nopeus ym tietoa.....
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo ***VESILLÄ!***

Viesti Kirjoittaja savihousu »

Joo, laitetaan tännekin vähän mainospalautetta, eli iso kiitos MP-Venekuomulle Ruskoon, jälki vallan ensiluokkaista ja todella nopsaan korjasivat ja lähettivät takaisin.

Nythän tossa ei olis enää ihmeemmin puuhaa, kakkoskoneen trimmisylinterit pitää vaan ilmata ja jotain pikku siistimistä. Enempi taitaa nyt vaan laiskottaa taas kun lomakin loppuu :roll:

Kyllä se ajatus oli että ens viikolla vois ihan hyvin ollakin vesillelasku. Pitää vaan kaivaa jostain se puuhavaihde päälle pariks tunniks. Ihan sama kävi viime vuonna kun ei onnistunut suunnitellussa aikataulussa, niin tais mennä parikin viikkoa etten edes käynyt veneessä.
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo ***VESILLÄ!***

Viesti Kirjoittaja savihousu »

esa kirjoitti:Tuon nopeus signaalinhan voisi saada muutettua paineesta pulseiksi.

Paineeseen perustuvasta nopeustiedosta paineanturilla jänniteviestiksi josta pulsseiksi.
Tuosta saisi osaava siistin paketin ilman liikkuvia osia.
Tätä kun muutaman kerran nyt luin uudestaan, niin en ole ihan varma puhutaanko tässä moottorinohjauksen haluamasta nopeussignaalista vaiko paineputkea pitkin kulkevasta painelokin tiedosta.

Eli paineloki on meillä nopeusnäyttönä kertomassa veneen kulkunopeus ja nopeussignaalia moottorinohjaukselle askaroitiin aiemmin nähdyillä sähkömoottorikikottimilla, jotka osoittautuivat vääriksi vempeleiksi.

Tarinaa päivitetty venepuolella aiheesta ja nyt on toimivat pulssigeneraattoritkin nähneet päivänvalon 8)
esa
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 10:47

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo ***VESILLÄ!***

Viesti Kirjoittaja esa »

savihousu kirjoitti:
esa kirjoitti:Tuon nopeus signaalinhan voisi saada muutettua paineesta pulseiksi.

Paineeseen perustuvasta nopeustiedosta paineanturilla jänniteviestiksi josta pulsseiksi.
Tuosta saisi osaava siistin paketin ilman liikkuvia osia.
Tätä kun muutaman kerran nyt luin uudestaan, niin en ole ihan varma puhutaanko tässä moottorinohjauksen haluamasta nopeussignaalista vaiko paineputkea pitkin kulkevasta painelokin tiedosta.

Eli paineloki on meillä nopeusnäyttönä kertomassa veneen kulkunopeus ja nopeussignaalia moottorinohjaukselle askaroitiin aiemmin nähdyillä sähkömoottorikikottimilla, jotka osoittautuivat vääriksi vempeleiksi.

Tarinaa päivitetty venepuolella aiheesta ja nyt on toimivat pulssigeneraattoritkin nähneet päivänvalon 8)
Ajatus on ottaa veneen nopeusmittarille menevä paine anturille joka antaa esim 0-10V signaalin ulos. Jännitteviesti muutettaisiin pulsseiksi ECU:lle

näin voisi ajaa matalammilla tehoilla mukavaa matkavauhtia ja saada lisää tehoa jos/kun joku pyrkii ihan väkisin ohi ja haetaan huippunopeuksia....
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo ***VESILLÄ!***

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Tuosta nopeussignaalista.
Itse tekisin 555-perustuvan kanttiaaltogeneraattorin.
Koko roska mahtuu 2€ kolikon kokoiselle pinnalle.
Ulostulosta pulssi jolla trionicille kerrotaan vauhdin oleva "riittävä"

Jatko kehitelmäna:
Käyttämällä paineanturia ja muokkaamalla kytkentää, voidaan nopeustieto ottaa paineanturilta ja pienellä kalibroimisella nättyttämä saadaan oikein trionicillie ja logiin.
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo ***VESILLÄ!***

Viesti Kirjoittaja savihousu »

Juurikin tuo ensin mainittu rakenne on kyseisissä purnukoissa. :wink:

Mut joo, vesille meni ja keli oli mitä oli, ei suurempia saavutuksia kerrottavana, konemestarikin Rhodoksella, niin joutuu hiukan odottelemaan kunnon koeajopäivää.

Mutta on siis taas elementissään ja valmiina koitoksiin 8)
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo ***VESILLÄ!***

Viesti Kirjoittaja Hook »

.. Muistankohan oikein, että jotkut oli ratkaissut tuon ecun tarvitseman nopeustiedon (että saa suuremmat paineet, eikä luule 1... 2. vaihteeksi) suoraan ecun rpm lähdöstä. Näinollen ecu näkee "riittävän" nopeuden (oman rpm pulssit, eikä abs pulssitusta) ja antaa täydet tehot. Tietty tähän väliin voi tehdä myös kytkimen, jos haluaa puottaa 1 vaihteen tehoille.

Korjatkaa jos tämä ei nyt sitten toimi.. tai on parempi tekeillä. :mrgreen:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo ***VESILLÄ!***

Viesti Kirjoittaja savihousu »

No tuota ideaa ei tullut esiin kun aiheesta koitettiin kysellä vuosi sitten sieltä ja täältä käsittääkseni kaikki kyläsepät läpi. Yksinkertaistahan se olis jos se noin toimis ja kaikkee, mutta nyt on niin hienot purnukat ja paatti kulkee laiturissa vajaata sataa, niin ei se väärin ole 8)

Eli toisinsanoen, henkilö, jolta tiedustelin näitten nopeussignaalipurkkien valmistusmahdollisuudesta, tarttui toimeen siinä määrin mallikkaasti, että näillä mennään.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo ***VESILLÄ!***

Viesti Kirjoittaja Hook »

Minulta ei kysytty tuota, vaikka pikkunippeleitä on munkin hyllystä projektiin haettu.. ;)
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
savihousu
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 10:15
Paikkakunta: Kerava

Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo ***VESILLÄ!***

Viesti Kirjoittaja savihousu »

Ahzoo, jotenkin olin siinä uskossa että konemestari olis aiheesta tuttavapiirinsä läpeensä haastatellut. No aina ei voi voittaa. Voihan sitä joutessaan kokeilla vaikka autossa että futaako. Simppeliähän se kyllä olis jos se tavallaan luupissa ittensä kanssa toimis halutulla tavalla.
Vastaa Viestiin