1990 SAAB 900 S LPT-IC

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Arski1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Pe Kesä 15, 2012 09:49
Paikkakunta: Turku

1990 SAAB 900 S LPT-IC

Viesti Kirjoittaja Arski1 »

Kuva

tämmönen :saab: tuli ostettua ihan käyttikseksi. 8)

vähän alle tonnilla lähti ja pientä vikaa kyllä löytyy sieltä täältä jota olisi tarkoitus lähtee fixailemaan (Riippuen tosin kustannuksista...)

autolla ajettu vissiinkin semmoset ~280 tkm ,- mittari tyssännyt 238 kohtaan. (mahd. mittarivaijerin vaihto?)

Auto tuntuu olevan kyllä tekniikan puolesta hyvässä kunnossa, vain kytkin pitää ääntä välillä... saappi on matalapaineturbo -mallinen johon ent. omistaja lisännyt välijäähdyttimen. Mukaan tuli jonkinnäköinen teholastu.

Päivittelen tänne aina mitä saabille on saatu tehtyä.
Viimeksi muokannut Arski1, To Maalis 12, 2015 23:47. Yhteensä muokattu 13 kertaa.
Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 20574
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: saab 900 S 16V turbo

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

helppoja pikkuvikoja. mittariston vaihdolla tulee kuntoon ,vaijerissa tuskin vikaa..toimiiko nopeusmittari?
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659
Arski1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Pe Kesä 15, 2012 09:49
Paikkakunta: Turku

Re: saab 900 S 16V turbo

Viesti Kirjoittaja Arski1 »

nalleolut kirjoitti:helppoja pikkuvikoja. mittariston vaihdolla tulee kuntoon ,vaijerissa tuskin vikaa..toimiiko nopeusmittari?
Toimii
Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 20574
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: saab 900 S 16V turbo

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

joten mittaristo vaihtoon.
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659
Arski1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Pe Kesä 15, 2012 09:49
Paikkakunta: Turku

Re: saab 900 S 16V turbo

Viesti Kirjoittaja Arski1 »

nalleolut kirjoitti:joten mittaristo vaihtoon.
niin, onko järkevää vaihtaa koko mittaristoa vain tuon vian vuoksi, kuinkas paljon uudet maksaapi?

mihin muuten matalapaineturbon ahdot päätyy kun ei ole semmosta "dumppia", mahtaa olla tyhmä kysymys mutta kysympä pois.
Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 20574
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: saab 900 S 16V turbo

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

en tiedä saako uutta mittaristoa mistään :mrgreen: mutta silloin tällöin näkee mittari modulia harrastajilla.. mutta helpoin on vaihtaa mittaristo päikseen. ei tartte säätää..
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1972
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: saab 900 S 16V turbo

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Juu mittari vaihtoon, sopiva löytyy vissiin aika monesta autosta, ainakin saman ikäluokan.

Ässän mittaristo on sinänsä omanlaisensa että 240kmh asti mutta ei ahtomittaria. Muissa turboissa 240kmh ja ahtomittari, vaparit ilman jälkimmäistä tietysti ja taulu 200kmh asti, lisäksi liittimissä ja valoissa vuosimallieroja.

Nopeusmittarin voi tosiaan vaihtaa pelkästäänkin jos jaksaa purkaa sen verran että nopeusmittari irtoaa. 240kmh asti löytyy turboista. Helpoin tosiaan koko mittariston vaihto samanlaiseen, jos ei ole niin tarkkaa niin mikä vaan kelpaa mikä liittimiltään sopii, eli saman ikäluokan autot, noita kyllä on. Korjatkaa äkkiä jos olen ollut väärässä uskossa?

Ahdot jää ikäänkuin koneeseen eli ahtoputkistoon ässässä kun bypassia ei ole. Ahtopaine ja sitä myöden ilmamäärät on niin pieniä että bypass ei ole niin tarpeellinen.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1738
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: saab 900 S 16V turbo

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Jos kyseessä on tämä auto, niin kannattaa jatkaa samaan osioon kirjoitusta :wink:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=79928
#3628
Saab 9000 Aero -94 E85 | Saab 9000 Jubilee -97 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1738
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: saab 900 S 16V turbo

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

-Pakkivalot saa toimimaan, kun vaihtaa uuden katkaisijan vaihdekepin juureen. Uusi maksaa +-5e.
-Keskuslukituksen boksi kannattaa ottaa käteen ja kolvailla se kondikseen. Kyseinen osa löytyy apparin jalkotilasta, ilmankanavan päältä.
#3628
Saab 9000 Aero -94 E85 | Saab 9000 Jubilee -97 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Arski1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Pe Kesä 15, 2012 09:49
Paikkakunta: Turku

Re: saab 900 S 16V turbo

Viesti Kirjoittaja Arski1 »

Suabisti kirjoitti:Jos kyseessä on tämä auto, niin kannattaa jatkaa samaan osioon kirjoitusta :wink:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=79928
haha :) tuttu peli.

öljynvaihto+öljynsuodattimen vaihto tnä viikonloppuna varmaankin...

ja täytyy katsoa tuota keskuslukitusboksia...
Henri S
"Hirsch"
Viestit: 876
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: saab 900 S 16V turbo

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Itse asiassa se bypass-venttiili nimenomaan taitaa tästäkin autosta löytyä mutta dumppia ei, ne ovat eri asia. Bypass-venttiili kierrättää ilman kaasuläpältä takaisin turbolle kun jalka nostetaan kaasulta. Tällä säästetään turboahdinta ja pidetään jo mitattu ilma "kierrossa".
9-5 Wagon, NG900, OG900x2
Speed kills. Buy a Ford and live forever!
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1972
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: saab 900 S 16V turbo

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Ässässä ei ole bypassia vakiona, suora on putki ahtimelta kaasuläpälle.
Henri S
"Hirsch"
Viestit: 876
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: saab 900 S 16V turbo

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Täh? Miten tuosa minun popetasa semmonen on? Tuskin kukaan entisistä omistajista sitä on asentanu. En nyt kyllä ihan purematta niele tätä.
9-5 Wagon, NG900, OG900x2
Speed kills. Buy a Ford and live forever!
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1972
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: saab 900 S 16V turbo

Viesti Kirjoittaja f-19 »

No mikä auto sulla on? Onko esim. välijäähyä? Ässässä ei tehtaalta ole väläriä, ahtoputkistot sen mukaan, eikä sitten ole bypassillekaan paikkaa.

T16, eli täyspaineturboissa taitaa bypass 90 luvun vehkeissä, niissäkään ei ekoissa ollut? T8:ssa se tuli jossain kohtaa 80-luvun lopulla? Vanhoissa ilman IC:tä olevissa T8:ssa ei myöskään ollut bypassia.

Voihan tässä mulla olla käynyt joku aivopieru ja olen täysin unohtanut että on siellä se bypass jossain ässässä on ...
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4940
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: saab 900 S 16V turbo

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Tuo "tuskin" on hyvä sana, sillä se mahdollistaa sen, että joku edellisistä omistajista on sen bypassin sinne asentanut tai asennuttanut. ;)

Ja tosiaan ässässä ei moista ole tehtaalta lähtiessä ollut. Pureksi hiukan, niin jospa se uppoaisi.

-Sami

EDIT:
http://1.bp.blogspot.com/_YwRYjoITGYc/S ... 4005_1.jpg

Tokihan se voisi olla tuolla putken alapuolella, mutta parin ässän konehuoneessa kolunneena en muista moiseen törmänneeni.
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com
Vastaa Viestiin