Sivu 1/16

1990 SAAB 900 S LPT-IC

Lähetetty: Ke Kesä 27, 2012 20:54
Kirjoittaja Arski1
Kuva

tämmönen :saab: tuli ostettua ihan käyttikseksi. 8)

vähän alle tonnilla lähti ja pientä vikaa kyllä löytyy sieltä täältä jota olisi tarkoitus lähtee fixailemaan (Riippuen tosin kustannuksista...)

autolla ajettu vissiinkin semmoset ~280 tkm ,- mittari tyssännyt 238 kohtaan. (mahd. mittarivaijerin vaihto?)

Auto tuntuu olevan kyllä tekniikan puolesta hyvässä kunnossa, vain kytkin pitää ääntä välillä... saappi on matalapaineturbo -mallinen johon ent. omistaja lisännyt välijäähdyttimen. Mukaan tuli jonkinnäköinen teholastu.

Päivittelen tänne aina mitä saabille on saatu tehtyä.

Re: saab 900 S 16V turbo

Lähetetty: Ke Kesä 27, 2012 21:15
Kirjoittaja nalleolut
helppoja pikkuvikoja. mittariston vaihdolla tulee kuntoon ,vaijerissa tuskin vikaa..toimiiko nopeusmittari?

Re: saab 900 S 16V turbo

Lähetetty: Ke Kesä 27, 2012 21:21
Kirjoittaja Arski1
nalleolut kirjoitti:helppoja pikkuvikoja. mittariston vaihdolla tulee kuntoon ,vaijerissa tuskin vikaa..toimiiko nopeusmittari?
Toimii

Re: saab 900 S 16V turbo

Lähetetty: Ke Kesä 27, 2012 21:22
Kirjoittaja nalleolut
joten mittaristo vaihtoon.

Re: saab 900 S 16V turbo

Lähetetty: Ke Kesä 27, 2012 21:34
Kirjoittaja Arski1
nalleolut kirjoitti:joten mittaristo vaihtoon.
niin, onko järkevää vaihtaa koko mittaristoa vain tuon vian vuoksi, kuinkas paljon uudet maksaapi?

mihin muuten matalapaineturbon ahdot päätyy kun ei ole semmosta "dumppia", mahtaa olla tyhmä kysymys mutta kysympä pois.

Re: saab 900 S 16V turbo

Lähetetty: Ke Kesä 27, 2012 21:36
Kirjoittaja nalleolut
en tiedä saako uutta mittaristoa mistään :mrgreen: mutta silloin tällöin näkee mittari modulia harrastajilla.. mutta helpoin on vaihtaa mittaristo päikseen. ei tartte säätää..

Re: saab 900 S 16V turbo

Lähetetty: Ke Kesä 27, 2012 22:04
Kirjoittaja f-19
Juu mittari vaihtoon, sopiva löytyy vissiin aika monesta autosta, ainakin saman ikäluokan.

Ässän mittaristo on sinänsä omanlaisensa että 240kmh asti mutta ei ahtomittaria. Muissa turboissa 240kmh ja ahtomittari, vaparit ilman jälkimmäistä tietysti ja taulu 200kmh asti, lisäksi liittimissä ja valoissa vuosimallieroja.

Nopeusmittarin voi tosiaan vaihtaa pelkästäänkin jos jaksaa purkaa sen verran että nopeusmittari irtoaa. 240kmh asti löytyy turboista. Helpoin tosiaan koko mittariston vaihto samanlaiseen, jos ei ole niin tarkkaa niin mikä vaan kelpaa mikä liittimiltään sopii, eli saman ikäluokan autot, noita kyllä on. Korjatkaa äkkiä jos olen ollut väärässä uskossa?

Ahdot jää ikäänkuin koneeseen eli ahtoputkistoon ässässä kun bypassia ei ole. Ahtopaine ja sitä myöden ilmamäärät on niin pieniä että bypass ei ole niin tarpeellinen.

Re: saab 900 S 16V turbo

Lähetetty: To Kesä 28, 2012 03:03
Kirjoittaja Suabisti
Jos kyseessä on tämä auto, niin kannattaa jatkaa samaan osioon kirjoitusta :wink:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=79928

Re: saab 900 S 16V turbo

Lähetetty: To Kesä 28, 2012 03:07
Kirjoittaja Suabisti
-Pakkivalot saa toimimaan, kun vaihtaa uuden katkaisijan vaihdekepin juureen. Uusi maksaa +-5e.
-Keskuslukituksen boksi kannattaa ottaa käteen ja kolvailla se kondikseen. Kyseinen osa löytyy apparin jalkotilasta, ilmankanavan päältä.

Re: saab 900 S 16V turbo

Lähetetty: To Kesä 28, 2012 19:47
Kirjoittaja Arski1
Suabisti kirjoitti:Jos kyseessä on tämä auto, niin kannattaa jatkaa samaan osioon kirjoitusta :wink:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=79928
haha :) tuttu peli.

öljynvaihto+öljynsuodattimen vaihto tnä viikonloppuna varmaankin...

ja täytyy katsoa tuota keskuslukitusboksia...

Re: saab 900 S 16V turbo

Lähetetty: Pe Kesä 29, 2012 20:41
Kirjoittaja Henri S
Itse asiassa se bypass-venttiili nimenomaan taitaa tästäkin autosta löytyä mutta dumppia ei, ne ovat eri asia. Bypass-venttiili kierrättää ilman kaasuläpältä takaisin turbolle kun jalka nostetaan kaasulta. Tällä säästetään turboahdinta ja pidetään jo mitattu ilma "kierrossa".

Re: saab 900 S 16V turbo

Lähetetty: Pe Kesä 29, 2012 22:00
Kirjoittaja f-19
Ässässä ei ole bypassia vakiona, suora on putki ahtimelta kaasuläpälle.

Re: saab 900 S 16V turbo

Lähetetty: Pe Kesä 29, 2012 22:44
Kirjoittaja Henri S
Täh? Miten tuosa minun popetasa semmonen on? Tuskin kukaan entisistä omistajista sitä on asentanu. En nyt kyllä ihan purematta niele tätä.

Re: saab 900 S 16V turbo

Lähetetty: La Kesä 30, 2012 08:33
Kirjoittaja f-19
No mikä auto sulla on? Onko esim. välijäähyä? Ässässä ei tehtaalta ole väläriä, ahtoputkistot sen mukaan, eikä sitten ole bypassillekaan paikkaa.

T16, eli täyspaineturboissa taitaa bypass 90 luvun vehkeissä, niissäkään ei ekoissa ollut? T8:ssa se tuli jossain kohtaa 80-luvun lopulla? Vanhoissa ilman IC:tä olevissa T8:ssa ei myöskään ollut bypassia.

Voihan tässä mulla olla käynyt joku aivopieru ja olen täysin unohtanut että on siellä se bypass jossain ässässä on ...

Re: saab 900 S 16V turbo

Lähetetty: La Kesä 30, 2012 08:46
Kirjoittaja Tobbana
Tuo "tuskin" on hyvä sana, sillä se mahdollistaa sen, että joku edellisistä omistajista on sen bypassin sinne asentanut tai asennuttanut. ;)

Ja tosiaan ässässä ei moista ole tehtaalta lähtiessä ollut. Pureksi hiukan, niin jospa se uppoaisi.

-Sami

EDIT:
http://1.bp.blogspot.com/_YwRYjoITGYc/S ... 4005_1.jpg

Tokihan se voisi olla tuolla putken alapuolella, mutta parin ässän konehuoneessa kolunneena en muista moiseen törmänneeni.