1990 SAAB 900 S LPT-IC
1990 SAAB 900 S LPT-IC
tämmönen tuli ostettua ihan käyttikseksi.
vähän alle tonnilla lähti ja pientä vikaa kyllä löytyy sieltä täältä jota olisi tarkoitus lähtee fixailemaan (Riippuen tosin kustannuksista...)
autolla ajettu vissiinkin semmoset ~280 tkm ,- mittari tyssännyt 238 kohtaan. (mahd. mittarivaijerin vaihto?)
Auto tuntuu olevan kyllä tekniikan puolesta hyvässä kunnossa, vain kytkin pitää ääntä välillä... saappi on matalapaineturbo -mallinen johon ent. omistaja lisännyt välijäähdyttimen. Mukaan tuli jonkinnäköinen teholastu.
Päivittelen tänne aina mitä saabille on saatu tehtyä.
Viimeksi muokannut Arski1, To Maalis 12, 2015 23:47. Yhteensä muokattu 13 kertaa.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23923
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: saab 900 S 16V turbo
helppoja pikkuvikoja. mittariston vaihdolla tulee kuntoon ,vaijerissa tuskin vikaa..toimiiko nopeusmittari?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: saab 900 S 16V turbo
Toimiinalleolut kirjoitti:helppoja pikkuvikoja. mittariston vaihdolla tulee kuntoon ,vaijerissa tuskin vikaa..toimiiko nopeusmittari?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23923
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: saab 900 S 16V turbo
joten mittaristo vaihtoon.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: saab 900 S 16V turbo
niin, onko järkevää vaihtaa koko mittaristoa vain tuon vian vuoksi, kuinkas paljon uudet maksaapi?nalleolut kirjoitti:joten mittaristo vaihtoon.
mihin muuten matalapaineturbon ahdot päätyy kun ei ole semmosta "dumppia", mahtaa olla tyhmä kysymys mutta kysympä pois.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23923
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: saab 900 S 16V turbo
en tiedä saako uutta mittaristoa mistään mutta silloin tällöin näkee mittari modulia harrastajilla.. mutta helpoin on vaihtaa mittaristo päikseen. ei tartte säätää..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: saab 900 S 16V turbo
Juu mittari vaihtoon, sopiva löytyy vissiin aika monesta autosta, ainakin saman ikäluokan.
Ässän mittaristo on sinänsä omanlaisensa että 240kmh asti mutta ei ahtomittaria. Muissa turboissa 240kmh ja ahtomittari, vaparit ilman jälkimmäistä tietysti ja taulu 200kmh asti, lisäksi liittimissä ja valoissa vuosimallieroja.
Nopeusmittarin voi tosiaan vaihtaa pelkästäänkin jos jaksaa purkaa sen verran että nopeusmittari irtoaa. 240kmh asti löytyy turboista. Helpoin tosiaan koko mittariston vaihto samanlaiseen, jos ei ole niin tarkkaa niin mikä vaan kelpaa mikä liittimiltään sopii, eli saman ikäluokan autot, noita kyllä on. Korjatkaa äkkiä jos olen ollut väärässä uskossa?
Ahdot jää ikäänkuin koneeseen eli ahtoputkistoon ässässä kun bypassia ei ole. Ahtopaine ja sitä myöden ilmamäärät on niin pieniä että bypass ei ole niin tarpeellinen.
Ässän mittaristo on sinänsä omanlaisensa että 240kmh asti mutta ei ahtomittaria. Muissa turboissa 240kmh ja ahtomittari, vaparit ilman jälkimmäistä tietysti ja taulu 200kmh asti, lisäksi liittimissä ja valoissa vuosimallieroja.
Nopeusmittarin voi tosiaan vaihtaa pelkästäänkin jos jaksaa purkaa sen verran että nopeusmittari irtoaa. 240kmh asti löytyy turboista. Helpoin tosiaan koko mittariston vaihto samanlaiseen, jos ei ole niin tarkkaa niin mikä vaan kelpaa mikä liittimiltään sopii, eli saman ikäluokan autot, noita kyllä on. Korjatkaa äkkiä jos olen ollut väärässä uskossa?
Ahdot jää ikäänkuin koneeseen eli ahtoputkistoon ässässä kun bypassia ei ole. Ahtopaine ja sitä myöden ilmamäärät on niin pieniä että bypass ei ole niin tarpeellinen.
Re: saab 900 S 16V turbo
Jos kyseessä on tämä auto, niin kannattaa jatkaa samaan osioon kirjoitusta
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=79928
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=79928
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: saab 900 S 16V turbo
-Pakkivalot saa toimimaan, kun vaihtaa uuden katkaisijan vaihdekepin juureen. Uusi maksaa +-5e.
-Keskuslukituksen boksi kannattaa ottaa käteen ja kolvailla se kondikseen. Kyseinen osa löytyy apparin jalkotilasta, ilmankanavan päältä.
-Keskuslukituksen boksi kannattaa ottaa käteen ja kolvailla se kondikseen. Kyseinen osa löytyy apparin jalkotilasta, ilmankanavan päältä.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: saab 900 S 16V turbo
haha tuttu peli.Suabisti kirjoitti:Jos kyseessä on tämä auto, niin kannattaa jatkaa samaan osioon kirjoitusta
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=79928
öljynvaihto+öljynsuodattimen vaihto tnä viikonloppuna varmaankin...
ja täytyy katsoa tuota keskuslukitusboksia...
Re: saab 900 S 16V turbo
Itse asiassa se bypass-venttiili nimenomaan taitaa tästäkin autosta löytyä mutta dumppia ei, ne ovat eri asia. Bypass-venttiili kierrättää ilman kaasuläpältä takaisin turbolle kun jalka nostetaan kaasulta. Tällä säästetään turboahdinta ja pidetään jo mitattu ilma "kierrossa".
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: saab 900 S 16V turbo
Ässässä ei ole bypassia vakiona, suora on putki ahtimelta kaasuläpälle.
Re: saab 900 S 16V turbo
Täh? Miten tuosa minun popetasa semmonen on? Tuskin kukaan entisistä omistajista sitä on asentanu. En nyt kyllä ihan purematta niele tätä.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: saab 900 S 16V turbo
No mikä auto sulla on? Onko esim. välijäähyä? Ässässä ei tehtaalta ole väläriä, ahtoputkistot sen mukaan, eikä sitten ole bypassillekaan paikkaa.
T16, eli täyspaineturboissa taitaa bypass 90 luvun vehkeissä, niissäkään ei ekoissa ollut? T8:ssa se tuli jossain kohtaa 80-luvun lopulla? Vanhoissa ilman IC:tä olevissa T8:ssa ei myöskään ollut bypassia.
Voihan tässä mulla olla käynyt joku aivopieru ja olen täysin unohtanut että on siellä se bypass jossain ässässä on ...
T16, eli täyspaineturboissa taitaa bypass 90 luvun vehkeissä, niissäkään ei ekoissa ollut? T8:ssa se tuli jossain kohtaa 80-luvun lopulla? Vanhoissa ilman IC:tä olevissa T8:ssa ei myöskään ollut bypassia.
Voihan tässä mulla olla käynyt joku aivopieru ja olen täysin unohtanut että on siellä se bypass jossain ässässä on ...
Re: saab 900 S 16V turbo
Tuo "tuskin" on hyvä sana, sillä se mahdollistaa sen, että joku edellisistä omistajista on sen bypassin sinne asentanut tai asennuttanut. ;)
Ja tosiaan ässässä ei moista ole tehtaalta lähtiessä ollut. Pureksi hiukan, niin jospa se uppoaisi.
-Sami
EDIT:
http://1.bp.blogspot.com/_YwRYjoITGYc/S ... 4005_1.jpg
Tokihan se voisi olla tuolla putken alapuolella, mutta parin ässän konehuoneessa kolunneena en muista moiseen törmänneeni.
Ja tosiaan ässässä ei moista ole tehtaalta lähtiessä ollut. Pureksi hiukan, niin jospa se uppoaisi.
-Sami
EDIT:
http://1.bp.blogspot.com/_YwRYjoITGYc/S ... 4005_1.jpg
Tokihan se voisi olla tuolla putken alapuolella, mutta parin ässän konehuoneessa kolunneena en muista moiseen törmänneeni.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83