Sivu 1/3

Saab 9-3 2.0t 15T -01 BioPower kauppakassi - auto myyty

Lähetetty: Ma Heinä 30, 2012 12:22
Kirjoittaja JuHaU
Tuli aika päivittää vaimon kauppakassia. Vanha 900S palveli uskollisesti 3.5 vuotta ja toiveena (käskynä) oli hankkia uudenpi Saab, joka vielä näyttää Saabilta.

Koitin ehdotella tuota toistakin Ruotsalaismerkkiä, mutta sellasta ei saanut hankkia, kun mä olisin sitä kuitenkin heti ruvennut virittämään.

Blockettia ja nettiautoa selattiin alku kesästä ja tavoitteena oli hankkia 2001 - 2002 9-3 Aero. Paria kävin koeajamassakin, mutta hinta ja kunto eivät oikein kohdanneet.

Tarjolle tuli sitten vuoden -01 2.0t. Auton kunto oli asiallinen samoin kilometrit ja hintapyyntö. Joten siitä tehtiin kaupat.

Tässä kuva autosta.

Kuva

No jotta ei menisi ihan pelkäksi tarinaksi, niin seuraavaa tulee tapahtumaan. Koska autoa ei saanut hankkia viritettäväksi pitää siihen tehdä muutamia huoltoja, jotta se pysyy kunnossa ja palvelee jatkossakin luotettavasti vaimon kauppakassina.

Tulevat huoltotoimenpiteet ovat siis seuraavat.

Garrett gt17 vaidetaan Aeron Mitsubishi TDO4HL-15T-5 ahtimeen, koska gt jo hieman tuprauttelee välillä. Uusi ahdin on hankittu Ruotsista ja laakerisarjakin on jo saapunut Suomeen. Vanha ahdin purettu ja puhdistettu osat. Eli odottaa vain kasausta ja asennusta. Ahtimen vaihto tehdään luonnollisesti ennalta ehkäisevänä huoltotoimenpiteenä, ettei matka katkea jatkossakaan kesken.

Auton tiellä pysymisen varmistamiseksi alkuperäiset jouset ja iskunvaimentajat vaihtuvat Aeron jousiin ja Aeron Sachs SPORT iskunvaimentajiin. Jouset ovat saapuneet jo ja iskarit on tilauksessa.

Jotta Saab ei rasittaisi luontoa pitää sen käyttövoima päivittää ympäristöystävällisen E85 polttoaineeseen. Tämä muutos tehdään pikapuolin / tehty 7.8.2012 213 600 km. Softa päivitetään Aeron versioon jo gt:llä ja tämän jälkeen autolla ajellaan pari tankillista uudella polttoaineella ja toivotaan, että mahdolliset karstat irtoavat sen aikana. Sitten vuorossa on öljypohjan avaus ja ahtimen vaihto juuri huollettuun versioon.

Päivittelen sitä mukaan kun jotain tapahtuu. Toivottavasti positiivisissa merkeissä.

23.7.2012
  • Tilattu uudet Sachs iskunvaimentimet, SACHC 553678 ja 312349
  • Noudettu Matkahuollosta Aeron jousisarja
5.8.2012
  • 9-5:n ECU sovitettu 9-3:lle
  • Takakaiuttimet vaihdettu Sonyn 6 x 9 mallisiin.
7.8.2012
  • Softapäivitys E85:lle
  • Vaihdettu etanolia varten uudet tulpat NGK BCPR7ES-11
  • Tilattu 16" alut kesärenkaille - Saab original
  • Tankattu 60 litraa E85:sta
19.8.2012
  • Kuva nykytilanteesta
Kuva

23.8.2012
  • Päätin tilata talvivanteiksi myös Saab original 16" aluvanteet mallia ALU47. Tilasin myös uuden ilmamassamittarin.
8.9.2012
  • Vaihdettu öljyt ja alkuperäinen suodatin.
    214 555 km
29.9.2012
  • GT17 vaihdettu Aeron TDO4HL-15-5 ahtimeen alkuperäisillä putkilla.
30.9.2012
  • Ilmamassamittari vaihdettu uuteen alkuperäiseen.
10.11.2012
  • Pyyhkijän sulat vaihdettu
2.1.2013
  • Takaluukun kaasujousi vaihdettu uuteen
25.1.2013
  • Vuosikatsastettu puhtain paperein 217 000 km
30.3.2013
  • Auto siirtyi kesätauolle - tieliikennekäytöstäpoistoon
31.8.2013
  • Auto palasi vaimon käyttöautoksi oltuaan kesän kaverilla lainassa 225 680 km
23.1.2014
  • Vuosikatsastus suoritettu huomautuksitta.
2.3.2014
  • Oikea etutolppa meni poikki iskarin mutterin alta
  • Samalla vaihtuu uudet tolpat, Aeron jouset, iskunvaimentajat ja uudet pyörän laakerit
3.4.2014
  • Kesätassut asennettu alle
Kuva

Re: Saab 9-3 2.0t -01 "kauppakassi - käyttöpäivityksiä"

Lähetetty: Su Elo 05, 2012 14:29
Kirjoittaja JuHaU
Valmistelin ECU:a ensi viikon softaukseen. Ostin kaverilta vanhan 9-5 ecun, joka piti modata sopivaksi 9-3:seen.

Ensiksi irroitin 9-3:n ECU:n ja vertasin sitä 9-5:n vastaavaan.

Eroa ei tosiaan ollut muuta kuin kiinnitysreiät ja vedenpoistoaukot.

9-5:n ECU palasiksi ja poraamaan puuttuvat reiät. Valussa on selvät paikat noille puuttuville rei-ille, niin ei ollut kovin vaativa homma.

Kuva

Kuva

Alkuperäinen ECU jää siis varalle, jos joskus tulee tarvetta.

Homma jatkuu ensi tiistaina.

Asentelin takahattuhyllylle Sonyn 6x9 kajarit, jotka lojunut hyllyssä muutaman vuoden. Ei ihan helpolla asettunut paikoilleen, mutta soi kyllä ihan ok, kun soitin on vaihdettu Pioneerin tarvikemalliin.

Etukajarit voisi vielä vaihtaa, niin saisi äänen pikkasen tasapainoisemmaksi.

Päätin ostaa kesärenkaisiin 16" alut, kun noita renkaita on jemmassa muutama kpl. Nykyiset saa jäädä talvikäyttöön.

Re: Saab 9-3 2.0t -01 BioPower "kauppakassi - käyttöpäivityksiä"

Lähetetty: Ti Elo 07, 2012 21:04
Kirjoittaja JuHaU
Biopower softa päivitetty ja tulpat vaihdettu. Ensimmäiset 200 km ajettu hyvillä mielin.

Re: Saab 9-3 2.0t -01 BioPower "kauppakassi - käyttöpäivityksiä"

Lähetetty: Ti Elo 14, 2012 14:52
Kirjoittaja JuHaU
Tänään hain uudet 16" alut ja loppuviikosta jos saisi ne alle vielä 205/55/16 rengaskoolla varustettuna alle.

Nyt on uudet vanteet ja gummit alla.

Kiitokset rengastöistä http://moonlightmotorsport.fi/

Kuva

Renkaita vaihtaessa huomasin, että takalevyt olisi syytä vaihtaa.

Ensimmäisen E85 tankin keskikulutukseksi tuli SID mukaan 11.5 l / 100 km.
Toisen tankkauksen yhteydessä SID ilmoitti E85 pitoisuudeksi 85 %, eli vehkeitten pitäisi olla kunnossa.

Re: Saab 9-3 2.0t -01 BioPower "kauppakassi - käyttöpäivityksiä"

Lähetetty: Pe Elo 24, 2012 12:38
Kirjoittaja JuHaU
Uudet talvivanteet noudettu Saab diileriltä.

Ei paljoa kannata tarvikevanteita enää Saabakseen hankkia näillä hinnoillla.

Kuva

Re: Saab 9-3 2.0t -01 BioPower "kauppakassi - käyttöpäivityksiä"

Lähetetty: Su Elo 26, 2012 13:09
Kirjoittaja Arski1
paljon maksoi talvivanteet?

ja nousiko kulutus paljoa tuon biopower softan mukana/mitä kulutus ollut ennen?

Re: Saab 9-3 2.0t -01 BioPower "kauppakassi - käyttöpäivityksiä"

Lähetetty: Su Elo 26, 2012 13:53
Kirjoittaja JuHaU
Arski1 kirjoitti:paljon maksoi talvivanteet?
Noi oli tarjouksessa 59.16 € kpl
Arski1 kirjoitti:ja nousiko kulutus paljoa tuon biopower softan mukana/mitä kulutus ollut ennen?
Kulutus on nyt noussut 9.7 -> 11.6 eli vajaa 2 litran nousu noin 20 %.

Edit: 5/9/2012 kulutus on nyt SID mukaan 12.1 l / 100 km taajama / kaupunkiajossa.

Re: Saab 9-3 2.0t -01 BioPower "kauppakassi - käyttöpäivityksiä"

Lähetetty: Ke Syys 26, 2012 22:03
Kirjoittaja JuHaU
Jos luoja suo niin viikonloppuna vaihtuu rempattu ahdin paikoilleen.

Re: Saab 9-3 2.0t -01 BioPower "kauppakassi - käyttöpäivityksiä"

Lähetetty: La Syys 29, 2012 17:33
Kirjoittaja JuHaU
Ensimmäiseksi suuret kiitokset hyvoneju:lle apukäsistä ja asennuspaikasta.

Päivän epistola oli ahdin irroita - ahdin asenna.

Päivä aloitettiin 10:30 auton pukille ajolla ja työkalujen keräämisellä.

Purkuoperaatio alkoi haasteellisesti, kun DP:n alimmainen mutteri oli jo valmiiksi väännetty pyöreäksi. Ruoste oli vielä tehnyt tehtävänsä ja mikään avain ei sopinut siihen.
No sen ei annettu häiritä ja purkua jatkettiin ja ko pultti jätettiin viimeiseksi haasteeksi.

Kätevämpää olisi varmaan ollut, jos vedet olisi päästänyt tyhjennys propun kautta koneesta, ennen homman aloitusta. Nyt ne tulivat "kätevästi" ahtimen veden tulosta kippoon.

Suojapelti ja By-pässin putki irrotettuna.
Kuva

Banjopultit olivat olivat kohtuu tiukassa, mutta kaikki aukesivat silti nätisti. Samoin ahtimen mutterit pakosarjasta aukesivat todella nätisti.

Imucobra irroitettuna
Kuva

Kello oli noin 12:00, kun kaikki muut oli irti paitsi se viimeinen dp:n mutteri. Mutteri sai kokea kovan kohtalon ja se snurrattiin irti dremillä ja porakoneella vuorotellen. Lopuksi meisseliä ja vasaraa ja mutteri nitkahti liikeelle. Siihen perään taas WD40:stä ja jätettiin muhimaan.

Nyt oli aika juoda kaffeet ja syödä mummon pullia.

Kaffepaussin jälkeen nylpyttämään se viimeinen mutteri pois. Se irtosi lopulta pinnapultin kanssa pakopesästä. Nyt Ahtimen sai pujotettua pois konehuoneesta alakautta.

Ahdin pöydälle ja öljynpaluun irroitus ahtimen rungosta ja siirto uuteen hyrrään. Laitoin öljynpaluun tiivisteen molemmille puolille tiivisteliimaa ohuen kerroksen. Samalla siirsin ahtimen öljyntuloputken kiinni ahtimen runkoon. Sen kiinnittäminen ja kiristäminen konehuoneessa olisikin ollut aika mahdotonta.

Kuva

Jotta homman sai tehtyä kustannustehokkaasti käytettiin alkuperäisiä öljy ja vesiputkia. Homman varmistamiseksi kaivoin löytölaatikosta uuteen ahtimeen valmiiksi sopivat banjopultit ja kourallisen kuparirenkaita. Hyvoneju:n miljoonaboksista otettiin vielä muutama isompi kuparitiiviste varmistukseksi.

Ahtimesta kannattaa irroittaa hukkaportin kello kompurakotelosta ennen asennusta konehuoneeseen. Tässä yksilössä piti hiukan taivuttaa ilmastoinnin putkea, jotta kello sopi paikoilleen.

Ahtimen vedentuloputki sopi paikoilleen helposti, kun irroitti sen kiinnityksen, joka on kannen kulmassa noin puoliväliä putkea. Tässä vaiheessa kannattaa varmistaa, että käytettävät kupariprikat tulevat varmasti paikoilleen. Veden paluun putken kanssa olikin hiukan enemmän haastetta. Putkea pitää taivuttaa hieman (kompurakotelon alta), jotta se sopii paikoilleen. Hyvä kikka on laittaa banjo paikoilleen ensiksi ilman kupariprikkoja, jotta putken "jännitykset" vapautuu. Tämän jälkeen pultti irti ja kupariprikat paikoilleen. Nyt se meni paikoilleen kuin elokuvissa.

Vielä imukobra paikoilleen ja ahtimen öljynsyötön banjopultti öljynsuodattimen yläpuolelta omaan koloonsa.Jos öljyt olisi vaihtanut samalla, niin tilaa olisi ollut hieman enemmän. Autossa kun oli muutama kymmen kilometriä ajetut rasvat, niin niitä ei tällä kertaa vaihdettu. Tämän jälkeen alipaineletkut ja coolerin ahtoputki paikoilleen. By-pässin putki paikoilleen lisättynä toisella tiivisteellä, niin tuli tifti asennus. Imm putki paikoilleen ja vedet takas koneeseen. Ahtimen suojapelti jätettiin vielä tässä vaiheessa pois paikoiltaan, jotta mahdolliset vuodot näkee.

Kone käyntiin ja vesijärjestelmä ilmaantui. Loput vedet paisariin ja kaikki liitokset näyttivät olevan tiiviitä.

Homma saatiin valmiiksi16:30 eli kyllä siihen melkein työpäivä meni. Jos DP:n yksi pultti olisi auennut suosiolla ja olisi irroittanut ahtimen vedenpaluuputken kokonaan ja väännellyt oikeaan muotoon, niin asennusajasta olisi säästynyt useampi tunti.

Asennus siis tehtiin käyttämällä 9-3:sen alkuperäisiä putkia.

Nyt oli koeajon vuoro ja fiilikset olivat todella positiiviset. Autossa oli siis jo ennestään Aeron etanolisofta ja nyt se pääsi oikeuksiinsa. Koeajolla huomasi selvästi, että moottoritienopeuksissa autossa oli selvästi enemmän vetoja kuin pikkugarretilla. Siihen mihin garretilla meno loppui Mitsu jaksoi vielä painaa lisää henkeä. Maksimi ahdot taitaa olla noin 1.0 bar.

Kannattaa kokeilla - on vaivan arvoinen homma.

Seuraavaksi varmaan 19T ja .... 8O

Edit: Vaihdoin vielä tänään uuden ilmamassamittarin paikoilleen ja nyt ilmamassa pyynnit ja toteumat kulkee käsikädessä. Samoin ahdot pysyvät kurissa, kun ilmamassamittari laskee ilmamäärän oikein. Liian pienellä toteutumalla sofa näköjään nostaa painetta, jotta tavoite ilmamäärä saavutettaisiin ja taitaa tällöin mennä auttamattomasti laihalle.

Re: Saab 9-3 2.0t 15T -01 BioPower kauppakassi "Mitsu asennettu"

Lähetetty: Ma Loka 01, 2012 18:24
Kirjoittaja JuHaU
Emäntä oli tänään auton kanssa ekaa kertaa liikenteessä ja kommentti oli.

"Kyllä se ihan herkästi liikkuu. Oli se silloin jo ekan muutoksen jälkeen parempi kuin ostettaessa.

Re: Saab 9-3 2.0t 15T -01 BioPower

Lähetetty: La Loka 20, 2012 22:26
Kirjoittaja JuHaU
Pitkästä aikaa pääsi taas Saabin puikkoihin. Oli nääs tankki tyhjä ja piti käydä se täyttämässä. Mukavasti se kulkee vakioautoksi. Kulutus on SID mukaan 12.6 l / 100 km emännän kaupunkiajossa. Talvirenkaatkin tilasin Dunlopin rinkulat olivat kuulemma testi kakkoset jossain testissä.

Re: Saab 9-3 2.0t 15T -01 BioPower kauppakassi "Mitsu asennettu"

Lähetetty: Pe Loka 26, 2012 20:29
Kirjoittaja JuHaU
Tänään hain juurikin sopivasti nöpönastat moonlightmotorsportista. Huomenna alle, niin pääsee koittamaan.

Takaluukun toinen kaasujousi päästi pruiskauksen ja mehut tuli siis ulos.

Edit: talvivanteet ja kumit alla

Kuva

Re: Saab 9-3 2.0t 15T -01 BioPower kauppakassi "Mitsu asennettu"

Lähetetty: Su Loka 28, 2012 20:06
Kirjoittaja Timppa
Näyttää hyvältä kolkissakin, meillä femmassa kesäpyörissä samat kiekot.

Re: Saab 9-3 2.0t 15T -01 BioPower kauppakassi "Mitsu asennettu"

Lähetetty: Ti Marras 06, 2012 17:24
Kirjoittaja Arski1
Siistin näkönen!

Re: Saab 9-3 2.0t 15T -01 BioPower kauppakassi "Mitsu asennettu"

Lähetetty: La Marras 10, 2012 16:04
Kirjoittaja JuHaU
Kävin pikkulenkillä tänään Saabilla ja kivasti se tuntuu vetävän. Kostealla asfaltilla on pikkasen pitovaikeuksia. Matkalla vaihtuivat myös pyyhkijän sulat uusiin. Emäntäkin oli käynyt viikolla ekaa kertaa itse tankilla ja mainitsi, että se etanolihan oli melkein ilmaista.