NG900 2.0T Cabriolet my95 (ja monta muuta mallia aikanansa)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3208
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

NG900 2.0T Cabriolet my95 (ja monta muuta mallia aikanansa)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ke Elo 01, 2012 17:22

Itse koen suuria tunteita ja ahaa-elämyksiä lukemalla muiden projekteja. Siinä samalla ikäänkuin omakin "perustietämys" kasvaa muiden erheistä yms :D Nyt kannan korteni kekoon. Ihan perussettiä vain, niitäkin on mukava lukea vrt "Musta mammabiili", jossa ihan vain perusasioita sai lukea.

Kuva
30.7.2012 kävin noutamassa otsikon mukaisen kärryn.

Vähä perustietoa:

-Uitettu n. 10 v sitten Ahvenanmaalta ja oli nykyisellä omistajalla sen jälkeen. Joku siä välissäkin oli, mutta melkein 10 v viihtyi nykyisellä...

-159 tkm mittariin ruuvailtu.

-Manuaaliloota, manuaalipenkit, SID2 yms peruskauraa...

Miinuksia:

-Takaluukku kukkii... Niinku kaikista...

-Kytkin raivostuttaa. 9-3 hydrauliset lelut tulee aikataululla "ensi talvena, tai viimeistään seuraavana"

-Vaihdekeppi kuin Nissanissa. PCS Riku sanoi, että ei ole holkkeja tms vaan 9-3 vivusto tilalle.

-Kuskin ovi vähä kukkii, ku joskus pökätty johki ja korjattu kai hutiloiden.

-Takapuskuri peruutettu ja ilmeisesti punaisesta otettu toinen tilalle. Tai sitten on punaista pohjamaalia, joka näkyy parissa kohtaa :D

-Katto ihan vähä roikkuu. Ei oo pianonlankaa muistuttava ja 3-4 kaaren välille jää jopa vettä makaamaan...

PCS:ltä tilattu piiiiitkä lista jo osia, mm.

-Clamppi

-Bensapumppu, takaiskut, stefa (pessimisti)

-Joku lämppärin letku, joka kuulemma kans hajoaa aikanaan varmasti

-Hihna ja rullat

-Kampuran hihnapyörän taakse ne pari stefaa

-Kattosuojan moottorin vahvikkeet

-Tulpat, pa-suodatin, ilmanputsari yms perushuoltoon kuuluvaa

Alustalle en vielä tee mitään, vaikka lulla onkin, koska Rikun mukaan on vähän "välimalli" eli ehkä ostan purkuauton, josta saan sen vaihdevivuston, alustan ja mahdollisesti vanteet. Tietenkin voisi myös sovittaa uudempia penkkejä turvallisemman peräänajon takia ja jos sortuu niihin puskureihin :roll:

Sitten sitä rakentelupuolta. Tulee vähän piiitkä tauko, koska kun tämän siirrän talviunille, on mahdollisuus palata tekemään perushuoltoa vasta joulun tienoilla...

Eilen meni vaihtoon öljynpaineanturi. Oli sitten Saabin ergonomian taidonnäyte... Olisi ollut edes sentin sivummassa...

Mutta mutta... Ajoin kattoa koeajolla edestakasi useasti ja katto toimi moitteetta. Kuitenkin aina se hajoo kun pihasta auton saa pois eli... Pari kertaa avasin ongelmitta. Sitte alko räksätys. Seuraavalla kerralla räksätti jo paljo ja viimeisellä kerralla juuri ja juuri suojaluukku enää nousi... Ei muuta kuin tekemään purkkapatenttia, jotta edes loppukesän voisi ajella...

Kuva

Kuva
Verhoilut auki ja oli kourallinen ruosteisia klemmareita pelliä vasten :D Pelästyin jo, että mätä romu tuli ostettua, mutta onneksi onnellinen loppu...

Moottorin totesin klappaavaksi irroittamalla takalampun ja kaveri ajoi kattoa ees taas. Ihan kuin aiemminkin täällä kirjoiteltu... Kun kädellä väänsi moottoria, ei ollut ongelmia.

Kuva

Kuva
Tää on sitä ranetusta. Räikkäliinalla paketti piukaksi... Jos miettii miten toi auttaa, eikä ole koskaan avannut, niin pitämällä käsin kiinni siitä moottorista ymmärtää sen liikkeet ja vääntömomentin... Ainakin kaksi kertaa tolla toimi ja toivottavasti tämän kesän. Hätäaukaisu ei toimi ton kanssa... PCS:ltä on tulossa korjaussatsi, jolloin puran ton ja rasvaan jokasen nivelen katosta.

Jatkoa odotellessa :D Perushuoltoa ja se huilluin osuus eli yritän kiristää tota kattoa... Syyteen tai saveen. Jos menee mönkään niin sitten uusi tilalle. Seuraavana kuitenkin katon kyllästys ja putsaus.
Viimeksi muokannut JP_Vette, Ke Loka 08, 2014 20:21. Yhteensä muokattu 9 kertaa.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3208
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 tarinointia. Ei viriviriä...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ke Elo 01, 2012 22:40

On se uutuudenviehätys hienoa. Kova tarve tehdä remonttia nopealla aikataululla. Tuli morkkis sen räikkäliinan suhteen, koska sillä kiristin muovista moottorin koteloa, joka maksaa 1000 e :twisted:

Mikä siinä parkkiksella pyllistellessä. Kivoja koiria ulkoiluttamassa emäntäänsä oli muutama ja aurinko paisto (kunnes tuli yö).

saabracing on joskus postannut ohjeet rautalangasta meille vähän yksinkertaisimmillekkin, joilla ei ole vielä korjaus-cd:tä.
saabracing kirjoitti:

tommosen joskus oon sepostanu :D

varmaan sama, varovasti kun taivuttaa sitä runko-osaa, missä on se sarana, niin oikee.

hirvittää kyllä vääntää sitä

se moottori on otettava pois siitä peltirungosta ensin.


eli suunnilleen näin :

-takaluukku auuki (en muista tarviiko vetää sitä hätävipua, ei luultavasti)

-oikeen puolen sisäverhous kontista irti ja lattiaverhous, sekä oikeen yläkulman kontin reuna, jotta pääsee käsiksi niveleen.

-hätävaijeri irti, könyää sinne konttiin lampunkanssa, niin näkee.

-lukitusvaijerit irti, myös siellä takana pimeessä, tarvii hyvät pihit, kun on semmoset sokat, niissä. (älä hukkaa) 10mm lenkkiavaimella muuten muistaaksen pärjää.

-sitten se nivel irti, on semmosilla lukituskuusiokoloruuvveilla kiinni.

-höskä on kiinni 3:lla 10mm pultilla, ne irti, niin sitten se on enää sähköjohtojen varassa.

sitten siinä itse sähkömoottorissa se nivelhässäkkä on keskeltä kiinni kuusiokoloruuvvilla, niin sitä joutuu lämmittään jos ei lähe, siinä oli mulla ainakin lukitetta laitettu.

ite merkkasin osien asennon ja laitoin samanlailla kasaan, en tiiä onko silläkään mitään merkitystä, saattaa ola, että moottori ajaa kumpaankin suuntaan ja raja tunnistaa oikeat asennot, mutte teinpä varman päälle.

kannattaa voidella rattaat ja putsata siitä metallisilpusta mitä on kertyny sinne.

ja muutenkin rasvata kaikki rattaat ja nivelet kattomekanismista, nin toimii paremmin.

ja toinen sähköliittimistä on semmonen, että se tummanpunanen "kansi" nostetaan ylös, niin irtoa se liitin.


noitten jälkeen siis ruuvipenkkiin kiinni se alumiinivalusähkömoottorihässäkkä ja vaan varovasto taivuttaa suoraan sen. sitten se vahvistaminen tehään niin, että "sidotaan" jollain lattaraudalla nippuun, ettei pääse enää antamaan periksi se alumiinirunko.


ite tein pyöreestä umpitangosta semmosen L-muotoisen raudan siihen, että saa hätätapauksessa käännettyä sen pois tieltä ja laitettua käsin vielä kiinni katon...

Ooon semmosiakin nähnyt missä kiinteesti vaan vedetään runko nippuun ja ei saa kun pultit aukasemalla auki sen.
Päivityksiä tuohon:

-Hätävipu pitää vetää, tosin sen saa kontinkin puolelta.

-Sen hätävaijerin saa jättää viä paikalleen, irtoaa ihan hyvin viimeisenä kun koko roska on kontin lattialla...

Kuva

-Kun sen hätävaijerin on laukaissut, saa tuon vivuston kammettua pois kiinnityspultin edestä. Moottori paikallaan ei ainakaan pientä voimaa käyttämällä liiku... Vähän niinku näin:

Kuva

Kuva

Ja sitten hommiin...

Kuva
Mun yksilöön näemmä vaihdettu metallinen pikkuratas (tonhan pitäs olla muovinen tehtaan jäljiltä?)

Kuva

Kuva
Aina puhutaan "vinosta raudasta", mutta tuolta se näyttää...

Kuva
Purettuna. Itse jätin sitä messinkistä holkkia vasten vivut irroittessa, niin tod. näk. potikan asento on sama myös kasattessa. Ja moottori vapautettuna, enkä sitä paikalleen painanut ennenkuin vivusto oli taas potikassa kiinni...

Kuva
Voima kertaa voiman varsi. Ei näin...

Kuva
Eikä näin.

Kuva
Vaan näin. Tosin toi höyhenen kevyt ote on vain kuvaamista varten, oikeastihan tuossa pää punasena väännettiin...

Kuva
Tältä se sitten näyttää.

Hukkasin sen pienen lukitusprikan, joka tulee siihen vaijerihässäkkään kiinni! En siis vielä tiedä, toimiiko koko roska ja tuleeko käynti Tech kakkoselle :D Huomenna kerron, älkää siis korjakko näillä ohjeilla vielä :)
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3208
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 tarinointia. Ei viriviriä...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ke Elo 01, 2012 23:41

Pakkohan sitä on päästä huomenna lounaalle rätti alhaalla... Joskus osaan nauraa itselleni:

Kuva
Ei ole hakaneulan voittanutta...

Voimalla vivusto takaisin stopparia vasten, moottori hampaalle ja katkasijasta kevyt sormiote kohti takakonttia ja nautitaan kuutamosta 8)

Tyhmä kysymys: Tuo on fiksu vehje ja laskee takalaseja vähän ennen katon sulkemista. Pitäisikö sen olla myös yhtä fiksu ja sulkea ne? Vai onko tossa mun vekottimessa vikaa, kun lasit pitää muistaa erikseen nostaa?
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 tarinointia. Ei viriviriä...

Viesti Kirjoittaja tami » To Elo 02, 2012 08:01

Tämä vaikuttaakin mielenkiintoiselta projektitopicilta jota tulee varmuudella seurattua. Ei muuta kuin tsemppiä jatkossa.
Omassa muistaakseni ikkunat ainoastaan laskee sen muutaman senttiä itsekseen mutta nosto pitää tehdä itse. Eli taitaa sinulla oikein toimia. :)
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3208
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 tarinointia. Ei viriviriä...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » To Elo 02, 2012 22:18

tami kirjoitti:Tämä vaikuttaakin mielenkiintoiselta projektitopicilta jota tulee varmuudella seurattua.
Kiitoksia :)

Pitänee käydä Techillä tuon kanssa. Alkaa ottamaan päähän automaattisesti jäähdytystä tehostava sisäilman kierto, koska silloin alkaa homekäry haisemaan. Tiedän tiedän, ojasta allikkoon... Pitäisi tappaa bakteerikanta, mutta en mää jaksa...

Saabbikin aina ollut Saabbi ja olen tykännyt sen "born from jets" ideologiasta.
Kun pelaa lentosimua näppiksellä, nuoli ylös (eli "etureuna") painaa nokan ALAS.
Kun tasapainottaa rc-lennokin etupainoiseksi, se painaa nokan ALAS.
Kun painaa tonnarin lasinnostimen etureunaa, laskee lasi ALAS.
Kun painaa ng900 lasinnostinta, menee lasi ALAS. Kun sitä nostaa, nousee lasi ylös.
Kun työntää ng900 katon nappia eteen (eli painaa etureunaa) laskee katto ALAS lasia vasten.
Kun painaa Sierran (anteeksi) lasinnostimen etureunaa nousee lasi ylös :roll:
Kun painaa ng900 cabben neljän lasin hallitsevan napin etureunaa, se romu nostaa lasit YLÖS :idea:

6v tonnarien laseja käyttäneenä en edes halua tottua tuohon p*skaan (sukua Sierralle). En osaa. Sama kuin yrittäisi opetella laittamaan pakin silmään heittämättä sitä kolmosen kautta (synkronoimaton pakki ei sorvaa tällöin) tai olla käyttämättä käsijarrua siksi, että se ei ole kunnossa ja jää jumiin.

Eli voiko sillä Tech-härpäkkeellä ohjelmoida lasinappeja vai onko ne liian mekaanisia? Onko se kytkinyksikkö sen mallinen purettaessa, että edes napin voisi ihan mekaanisesti laittaa toisinpäin tai edes johdottaa ristiin... Muuten en epäröisi alkaa ranettamaan, mutta kun on automatiikka alas ja ylös pitää olla nappi pohjas niin pelottaa hieman... En edes tiedä, että kuinka purettavissa tuo yksikkö on. Kovakattoseenhan saisi uuden romikselta, mutta toi rättikaton yksilö tekisi mieli pitää taktiikalla "älä korjaa, ellei ole hajaalla". Jos joku jo valmiiksi tietää vastauksen "tehtävissä helposti" tai "älä edes alota" :D
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 tarinointia. Ei viriviriä...

Viesti Kirjoittaja karg » Pe Elo 03, 2012 13:42

TECH2:lla ei voi ohjelmoida noita lasinappeja toimimaan eri tavalla. Ilmastointia voi kyllä säädellä tietyissä rajoissa.

Avatar
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 tarinointia. Ei viriviriä...

Viesti Kirjoittaja karg » Pe Elo 03, 2012 13:47

Ikkunanappimodulin saa kyllä helposti irti siitä konsolista ja purkaminenkin onnistuu pienellä vaivalla. En ole ite tehny tolle muuta kuin putsannut hapettumat veke, että napit toimii kivasti.

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3208
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 tarinointia. Ei viriviriä...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » La Elo 04, 2012 05:10

Ikkunanappikonsoli ei lähde kampeamalla irti. Pitänee tutkia asiaa tarkemmin, kun saan wissin käsiini... Täytyy tässä arpoa pian sekin, että kenellä teetättää softan korjauksen uudelle mankkuvenalle ja samalla vähän Tekittää tuota. Turussa kun kenelläkään ei taida olla laitteita ja Hml, Tre ja Hki on samalla etäisyydellä, niin päätöksestä tulee vaikea :D Älkää kuitenkaan vielä myykö konsulttipalveluitanne, sillä ne jutut on ajankohtaisia vasta keväällä :)

Muttamutta se katon käsittely:

Kuva
Ikkunen alatiiviste ei ole lasissa kiinni. Oletan, että tuon kuuluisi olla liimattuna? Nyt tuonne "pussiin" menee litra vettä. En edes halua tietää, onko viides kaari ruostuvaa tavaraa :?

Kuva
Katto on tietääkseni orkkis. Kuvista myös näkyy, että se hieman roikkuu ja paikoitellen vesikin jää makaamaan. Katon kuivuttua se kuitenkin hieman kutistuu, eikä ole ihan noin paha. Edellinen omistaja myös lähinnä pyöritteli silmiä, kun kyselin katon käsittelystä. Tuo siis muistuttaa nyt lähinnä tiskirättiä :D Paljon kuitenkin (varmaankin) on pelastanut se, että autoa on säilytetty katoksessa ja taivaspaikalla ollessa on ollut puolipeite päällä.

Kuva
Minä olla Auto Glym. Minä puhua hoono soomi. Kuitenkin minä olla kallis brändi, Biltema myydä sama tavara 35 e halvemmalla http://biltema.fi/fi/Veneily/Kemikaalit ... ne-362120/ Ensi kerralla koittaa tuota, tai sitten olla tosi öky ja ostaa pensselöitävä Renovo kato sinä juutuupi http://www.youtube.com/watch?v=01_0a1tQ ... =endscreen

Kuva
Putsaustökötti kasteltuun kattoon. Sitten hinkataan mukana tulleella sienellä. Käytin pyöriviä liikkeitä ja pariin kertaan menin... Kuitenkin yksi lentävän olennon jättämä ulosteläikkä jä vielä vähän näkyviin.

Kuva
Sitten tulee vaihe, jossa vettä ei säästy. Tuota vaahtoa sai pestä valehtelematta 10 min pois...

Sitten itse suoja-aine. Pullon päällä lukee, että 250 ml riittää urheiluauton kattoon ja itse purkissa on 500 ml. Koska egoni ei tarvitse buustia ja ymmärrän ajavani ammeelta näyttävällä ruotsalaisella perheautolla, suihkutin koko pullon. Bemarifoorumilla osa porukasta kirjoitteli, että kandee koko pullo ruiskutella, koska muuten vesi ei helmeile.

Sitten ohjeessa luki myös "jätä kuivumaan, mieluiten yön yli".

Kun kerta en voi ajaa Cabbellani kiesiä, vedetään kuljettajakortti:
Kuva

Kuva
Pitkä puhallus.

Kuva
Aamuksi kotiin.

Puhukoon kuvat puolestani...
Kuva

Kuva
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3208
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 tarinointia. Ei viriviriä...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » La Elo 04, 2012 16:14

Katon roikkuminen oli suurin auton hankintaa rajoittava tekijä. Auto kuitenkin muuten oli niin järkevän tuntuinen muihin hintaluokan vastaaviin verrattuna, että otin riskin. En edes aikasemmin tajunnut, että se löysyys onkin näin "yksinkertainen":

Kuva
Tiivistehän oli irronnut liimauksistaan alareunassa. Niin se on tehnyt myös ylhäällä. Vetäytynyt niin paljon, että tiiviste on jo kaksinkerroin taittunut. Erittäin haalea punainen viiva on lasin reuna ja vihreä on tiivisteen taitos.

Kuva
Tuosta näkee miten paljon se on vetäytynyt ylhäältä. Musta pinta on sisäpuolen tiivisteen reuna.

Kun kaksin käsin sormet verillä vetää kankaan oikealle kohdalle, on katto kuin pianon lanka eikä roiku 8)

Mutta mutta... Aika superliimaa pitää olla, jolla tuommoisen vedon saa liimattua lasiin. Toki kun nostaa viitoskaaren ylös, kangas on löysällä, mutta kun sen laskee alas...

Mutta kiittäkäämme luojaa välttävästä rallienglannista ja Internettiä sen tuomasta harrastelijoiden verkostoitumisesta :P Google -> Saab 900 faq -> thesaabsite.com http://www.thesaabsite.com/boards/viewtopic.php?t=1011 -> Automotive Goop

Taisin just säästää "jokusen Euron" verrattuna siihen, että olin jo henkisesti valmistautunut purkamaan katon liimauksistaan ja ehkä myös vaihtamaan koko rätin :wink:
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

mikeholm
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 11:58

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 tarinointia. Ei viriviriä...

Viesti Kirjoittaja mikeholm » Ti Elo 07, 2012 12:42

Hyvään kotiin pääsi saab!!
Automotive goop taitaa tosiaan olla aika tiukkaa tavaraa.
Innolla odotan kuvia katosta kiristettynä.
Ps. Olis tosiaan voinut sen katon käsitellä ennen myyntiä, sen verran hyvää jälkeä.

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3208
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 tarinointia. Ei viriviriä...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ti Elo 07, 2012 14:05

mikeholm kirjoitti:Hyvään kotiin pääsi saab!!
Automotive goop taitaa tosiaan olla aika tiukkaa tavaraa.
Innolla odotan kuvia katosta kiristettynä.
Ps. Olis tosiaan voinut sen katon käsitellä ennen myyntiä, sen verran hyvää jälkeä.
Kiitoksia! Kyllä yritän pitää auton yhtä hyvässä kunnossa kuin tähänkin asti ollut :) Autohan menee lauantaina talvisäilöön ja joulun tienoilla otan sen kunnolla työn alle. Turha tuota kattoa on miettiä enään, mä sen jo käsittelin :wink: Ennenhän siihen jäi vesi makaamaan ja laiskasti valui alas, nyt se on kuin vastavahattu pellipinta tai 5sateesta-käsitelty tuulilasi. Kun siihen osuu vettä, se samantien menee lujaa norona pois. Ja sen saa kämmenellä pyyhittyä kuivaksi...

OT: Sunnuntaina oli Cabbetapaaminen Ukissa ja samalla kävin siä paljon puhutussa automuseossa (ekaa kertaa). Konseptiautoista se rättikattotonttu oli vähän mielipiteitä jakavan näköinen, mutta se ng900 coupe :o 8O 8) Kuka niitä Saabbeja oikeen on suunnitellut. Onhan se supertavaratilan omaava ruma 5-ovinen varmasti ihan jees konservatiivisille markkinoille, mutta sen 3-ovisen tilalla olis kyllä saanut olla tää konsepti:

Kuva
Kuva: http://saab.skynetblogs.be/archive/2011 ... nland.html

OT jatkuu, koska olen laiska lähettämään yksityisviestejä:

-Kiitoksia Kargille konsultoinnista, näemme varmasti keväällä :)
-Kiitoksia saba90:lle öljytikusta! Nyt tarkistukseen menee 5sek minuutin sijasta, kun ei tarvi sovitella korkkia tiukkaan...
-MacTurbo. Hän on hieno mies. Tai sitten se on vain tämä Cabbe-status, jolla saa klubilaisilta sympatiaa jo valmiiksi heikkoja hetkiä varten :lol:
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3208
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 tarinointia. Ei viriviriä...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » La Elo 11, 2012 17:10

Tästä tulee aika pieni ja turha postaus, mutta postataan nyt koska tänään vielä ajan vähän kylärinkiä ja sen jälkeen laitan seisontaan talveksi :P

Kuva
Tuollaiset löytyi miljoonalaatikon pohjalta.

Kuva
Ei ollut edes mätä kilven takaa 8O Vasemmassa ylänurkassa ihan vähän kilpi hinkannut maalia pois... Helppo korjata, koska ei näy (korjaan talvella / keväällä)

Kuva
Etukilpi näytti kuitenkin siltä, kuin sillä olisi lopettu yliajettu koira tai jotain.

Kuva
Hieman pajavasaralla naputteli ruuvipenkin kulmaa vasten ja on parempi kuin uus venäläinen.

Kuva
Köyhän miehen nelipilarinosturi. Tällä on välillä nostettu auto melko korkeallekkin traktorin takakauhan avustuksella...

Kuva
Jousilautaset ei ainakaan oo vielä läpi asti mädäntyneet. Odottelen innolla sitä talvipäivää, kun jaksan ruuvata renkaat pois... Haluan vielä elää onnellisesti tietämättömänä :D

Kuva
Vetarin stefa vuotaa kuin seula. Helppo korjata samalla, kun sen kytkimen jumppaan hydrauliseksi.

Ei tämä nyt muutenkaan ihan toivoton tapaus ole, vaikka suomiauto onkin:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Kaksi tuollaista kotelorakenteen reikää vähän kukkii ympäriltä. Tämä on melko takaa pakoputken mutkakohdasta ja vänkärin puolella on vastaavassa kunnossa. Muuten tuolta pohjasta ei kukkaa löytynyt.

Kuva
Tämän takia auton alle kömmeinkin. Tarkoitus oli räkiä Telwinillä pörinät pois, mutta näemmä pitääkin ostaa uusi joustopala ja hitsata vanhan tilalle. Pörisköön tämän illan p*llurallit vielä :cry:
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3208
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 tarinointia. Ei viriviriä...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » La Syys 01, 2012 21:01

Nyt tulee muutama tiukka kysymys, johon en oikeen ole keksinyt vastausta.

Onko tässä lyhytlohkossa maanvaivana öljypohjaan ropiseva tasapainohimmelin ratas? Toisinaan luen, että korjattiin kun lohko lyheni, mutta toisinaan tuntuu, että näistäkin niitä on katkottu pois pelistä...

Virtalukko. Olen aina luullut sitä tyyppiviaksi, mutta kattomalla Wheeler Dealerssin cabbejakson, mun rallienglannilla ymmärrettynä sen ongelma on se, että tottumattomat runnovat avainta tietämättä pakkilukosta. Eli onko se tyyppivika vai hajotetaanko ne vain väärällä käytöllä? Tämä lähinnä sarjassamme "jos ostaisi jo varastoon uuden lukon kun niitä vielä saa". Mun autossa kuitenkin on vielä ihan nussakassa kunnossa lukko, koska pakkilukkoperheessä viettänyt ikänsä ja itselläni on myös selkärangassa nämä hassut Saabismit.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3208
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 tarinointia. Ei viriviriä...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » La Joulu 22, 2012 22:14

Tein itse ja säästin. Vai miten se menikään...

Nojoo. Nyt taas olen nähnyt oman avopuolisoni pitkän tauon jälkeen. Kuitenkin koska ihmistä ei voi muuttaa, mutta huonolaatuisen Saabin voi, päätin hetimmiten ottaa työn alle epäloogisen neljän ikkunan avauksen toimintafunktion.

Pienen taistelun jälkeen konsoli lähtikin irti. Tosin nostin etureunasta, mut kuitenkin. Se liittimen klipsu tosin on melko hapero

Kuva

Tuo nyt sinänsä ei haittaa, liitin on kuitenkin melko piukka ja toisaalta jos ongelmia syntyy, niin tietääpä mistä etsiä vikaa ja vaikka sitten jesarilla vahvistaa tms.

Itse nappulaviidakkohan nosti niskakarvat heti pystyyn, mutta luojan kiitos palapeli olikin ihan jopa mun tasoiselle idiootille melko helppo kasata takaisin...

Kuva

Lopputulema kuitenkin oli se, että sitä kytkintä ei voi kääntää, vaan pitää johdot laittaa ristiin. Tosin en sitä vielä uskalla tehdä, vaan pitää ensin vähä WISsiä selata ja kattoa, onko sen kerrasta laskun toiminnat kytkinpaneelissa vai jossain muualla...

Poistin myös cd-vaihtajan roikan.

Kuva

Jotta ei ihan valittamiseksi mene, niin mankan takana oli ihanan tyhjää tonnariin verrattuna. Siis kun poppeja asentaa, ei jo valmiina ole pään kokoista nippua johtoja. Myös ilmastoinnin haistelijan ajattelin tuttuun saabistitapaan putsata, mutta näemmä on ollut jo aiemmilla omistajilla tuttua hommaa. Ei siis putsattavaa ja öljyäkin on joskus lisätty...

Asiat kuitenkin tärkeysjärjestykseen. Asentelin sitten sen kattokoneiston vahvikesarjankin. Kuitenkin siinä kohtaa oli jo huonoa mieltä, että otin vain lopputuloksesta kuvan

Kuva

Hommahan ei mennyt ihan nappiin, sillä ilmeisesti potikan asento muuttui. Alkoi ihan nätisti, mutta lopulta alko laskemaan lasia ja luukkua yhtäaikaa ja kolarihan siinä tuli. Lopulta ajattelin olla omasta mielestäni fiksu, ja siirtää potikkaa hampaan verran johki suuntaan ja sen jälkeen toiseen. Eihän se toiminut, tai sitten menin laskuissa sekaisin. Siirtelin siis suoraan palikat paikallaan sitä eli avasin vain vivuston ja sen ristinivelen.

Ajelin kuitenkin kattoa ja ihmettelin hommaa sen verran, että sain sen kaaren lopulta lukittua kiinni. Olisinko käsin lykkinyt kaaren alas, väännelly vivuston oikein ja lopulta kun napista ajoi kiinnipäin, meni kaari lukkoon. Tosin tämä episodi nyt hankaloittaa montaa jatkotoimenpidettä, koska syvällinen tarkoitukseni oli myös sitä katon kangasta kiristää yms, jossa pitäisi katto saada löysättyä ensin.

Kaiken tämän rakkauden ja ilon juhlan alla tuli yksi taistelu lisää. En saanut takatilan lukuvaloja millään sammutettua. Ei ei ei ja ei ei missään kytkimen asennossa. Enkä löytänyt mistään niille edes omaa kytkintä. Nooh toisella kotimaisella varustetusta ohjekirjasta selaamaan, ja kun aikani selasin, löytyi ettei sisävalon katkasijassa ole edes off-asentoa. Normistihan asennushommissa valot laitetaan pois, jotta akku ei tyhjene. Tosin eipä siinä napissa edes lue off, vaan valo-logo... Vähän hassua toisaalta, mutta eipä siin sit kuin kytkin takaisin keskelle, niin homma taas pelaa.

Huomenna vois alkaa sovittelemaan vaikka clamppia. Siinä ei varmaan mikään voi mennä pieleen, paitsi jos kiristää liikaan niin ainakin Saginawit vissiin jumittaa ohjauksen :lol: Jospa toi ZF olis järkevämmällä toleranssilla työstetty (Speedpartsilta/PCS:ltä hommattu).
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3208
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 tarinointia. Ei viriviriä...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Su Joulu 23, 2012 18:55

Uusi päivä ja uudet kujeet. Aloitin homman kohtuu simppelisti eli uusi ilmanputsari. Siinä ei erikoisempia käynyt (edes mulle), joten homma pulkassa.

Takakontin ruosteet nyt olivat vähän jääneet mieleen, joten otin ne työn alle. Verhoilujen purkaminen on aina yhtä hauskaa, kun samalla löytää kadonneita tavaroita, tässä tapauksessa edellisiltä omistajilta.

Kuva
Nätit huomioliivit ilman huomiovärejä. Huomaa myös taskut :D Tosin nää oli vararenkaan sisällä. Vararengas oli myöskin normaaliin tapaan tyhjä, enkä sitä normaaliin tapaan myöskään nyt täyttänyt :roll:

Kuva
6 mm kiintoavain oli yksi löytö

Kuva
Sekä niitä s*atanan klemmareita.

Kuva
Nätti maadoituspiste. Vaatinee huomioo.

Osa ruosteista todellakin oli vain "pese pois" eli niistä klemmareista lähtöisin, mutta näemmä pitää tehdä Proxxonilla hommia ja maalailla. Mukavahan noita pintaruosteita on kontista rapsuttaa, kun verhoilut peittää. Mutta silti vähä harmittaa... Tosin nyt aikataulut lykkää vastaan, eli kontti on purettuna ja palaan joskus syssymmällä sitten noiden kimppuun. Ennen ajokautta kuitenkin.

Kuva

Kuva

Clampin asennushan oli ihan simppeli homma, mitä nyt pientä ahdistusta lukuunottamatta. Ohjeissa sanottiin kahdella eri kielellä "aseta tulipellin puoleinen puolisko ensin". Siitä ohjeesta voisi kuitenkin reklamoida, koska jos se eka kappale on paikallaan, ei ohjausvaihdetta pysty lykkäämään kohti tulipelliä, jotta se päälimmäinen kappale mahtuu sieltä yhden putken takaa. Hampaat irvessä tuota sai vääntää, mutta lopulta ne paikoilleen napsahti.

Kuva

Sitten vain ronskisti pieni porakone suureen rakoon

Kuva

Tämähän on varmasti melko potentiaalinen paikka mädäntymiselle. Putsasin lokarista teräsharjalla pahimmat möhnät pois ja laitoin reikään vaseliinia. Keväällä sitten kun jousilautasten kunnon tarkistan, laitan päälle vielä massaa. Nythän se on ihan sama, koska auto on seisonnassa...

Kuva

Siin se on. Vähän blingblingiä konehuoneessa :wink: Tämä ZF:ään tarkoitettu yksilö myös kesti momentin "narahdus ja vartti takasin" ja ratti pyörii hyvin molempiin suuntiin. Myöskään ohjausvaihde ei liu'u clampin sisällä, vaan on tukeva. Käytännön hyödyn ylistys jäänee plasebo-tasolle, koska ajoin vain hetken ilman tuota ja nyt en sitä voi koittaa kuin vasta kesällä... Mutta kun kaikki tota haukkuvat, niin tokihan minäkin sen kohdan korjasin :D

Kuva

Näiden tyyppien ilmeestä kuitenkin voi päätellä, että kai se clamppi jotain tekee :lol: Vielä kun se kattokin pelaisi omassa, niin kaikki hyvin.

Kuva

Alipaineletkut vaativat myös huomiota. Tämäkin korjattu nippusiteellä ja lähtee koskemalla irti

Kuva

No nii no

Kuva

Taas auto saa kuukauden tai kaksi olla ihan keskenään, joten sisälle vähä tiiliä ja suolaa. Tuolla reseptillä se syyssateilla ajettiin talliin ja ei yhtään haissut tunkkaselta nyt.

Kuva

Pakollinen fiilistelykuva. Gotta catch 'em all: Kovakatto ja rättikatto

Kuva

Sekä tietenkin luukkukatto

Kuva

Tosin noista on vain rättikatto mun, loput on isän. Ja sarjasta puuttuu myös Finlandia-luukku sekä sähköluukku...
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Vastaa Viestiin