NG900 2.0T Cabriolet my95 (ja monta muuta mallia aikanansa)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 tarinointia. Ei viriviriä...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tykkään pienimuotoisesta ulkonäön fiksaamisesta. Ja tarkotan nyt sellaista nättiä ja hillittyä, jonka tietämättömät ihmiset mieltävät oem-jutuiksi, mutta kanssasaabistit näkevät erilaisena :D

Kuva
Tämmöset orkkikset USA-blinkerit tuli syksyllä Matkahuollon paketissa. Kiitoksia Loimaalle näistä!

Kuva
Löytyy sekä DOT-

Kuva
että E-hyväksyntä

Niitä sivuvaloja olen miettinyt pitkään, mutta kriteerini oli seuraavat:

-Ledit näyttää aina ledeiltä, joten teen tämän hehkulankapolttimoilla
-En halua koko lampun loistavan (kuten USA-kytkennällä käy), joten mietein tuningia tähän väliin

Niimpä niin. Eli laittaisin pelkästään oranssien lätkien läpi näkymään 3 kpl 1,2 W sivuvaloja sekä kermana kakun päälle 2 kpl 5 W vilkkuja 8) Eihän siinä sitten auttanut kuin tehdä reikä kylkeen.

Kuva
TV-shopin uhrit käyttävät Dremeliä ja aromipesää, tosiranettajat Proxxonia

Kuva

Tarkotushan on siis tehdä tuosta sivuvalo-osioista ihan oma lokeronsa. Jää myös taakse tilaa, koska ei ole hajuakaan mahtuuko liittimet yms roinat sinne lampun taakse vai ei. Ja se auto on tuolla 250 km päässä... Eli vähän paperimallailua ja sitten jotain ihmemuovia, jonka päällystin aluminiiniteipillä heijastavaksi. Hetki tuon leikkelyssä meni ja monta hukkakappaletta onnistuin tekemään :D

Kuva

Kuva

Kuva
Selvästi kuupan muodot :saab:

Kuva
Tilanjakaja kuumaliimalla kiinni.

Kuva
Hommassahan tuli heti yllätyksiä vastaan. Kuumaliiman rajat näkyvät heijastinpinnassa. Tosin uskoisin ongelman olevan lähinnä pöydällä pyörittelyssä oleva "tieto lisää tuskaa" tyyppinen juttu. Todellisuudessahan noita katsoo aina vähintään 2 m päästä, jolloin en usko, että noita bongaa ellei niitä tiedä.

Kuva
Led Lenserillä läpi paistaminen myös näyttää, että ongelma lienee pieni, koska varsinainen parkkivalo on todella himmeä ja tulee enemmän sivusta kuin takaa. Sitten taas kun lyödään vilkkua päälle, koko roska on niin oranssi, että ihan sama...

Nyt pitää lyödä tauko päälle, koska pitää mennä töihin. Huomenna jatkuu.

Huomenna siis laitan ne valot tuohon sekä 20 W halogeenin sivuperuutusvaloksi. Homman kruunaan myös laittamalla kabiiniin katkaisijan, jolla kaikki ranet sammuvat. Minä en ala enään katsastajalle nyppimään johtoja pois. Plussana myös tien päällä saa valot näppärästi pois päältä.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 tarinointia. Ei viriviriä...

Viesti Kirjoittaja karg »

JP_Vette kirjoitti:Homman kruunaan myös laittamalla kabiiniin katkaisijan, jolla kaikki ranet sammuvat. Minä en ala enään katsastajalle nyppimään johtoja pois. Plussana myös tien päällä saa valot näppärästi pois päältä.
Täällä päin ei oo muutes katsastussetää haitannu, vaikka on orkkiskytkennöillä noi USA-valot kehissä. Sivupakkivalot siis toimii ja vilkut palaa vähintään puoliteholla koko ajan toimien äärivaloina.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 tarinointia. Ei viriviriä...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

karg kirjoitti:Täällä päin ei oo muutes katsastussetää haitannu
Juu onhan tuo niin konttorikohtaista. Munki entises tonnaris oli rekkarivalojen nastat mädäntyny pois, eikä asia inssiä kiinnostanut kuutena vuotena. Sittemmin kun vaihdoin konttoria niin heti niistäki kirjotti huomautuksen. Oli myös eka kerta kun konepelli aukastiin :lol: Ja piti tyhjätä takakontti, jotta nähtiin runkonumero.

Saakos sulta muuten kuvan niistä jenkkiläisistä takasivuvaloista? Eikös siä semmosekki ole. Tosin viimestään keväällä ne itekki näen, mutta jos jo talvella koittaisia kopioida vastaavia itelle :D

Mutta asiaan asiaan. Puoliksi suunniteltu on hyvin tehty. Tarkkaan pitää tehdä, jotta saa edes kutakuinki samanmoiset molemmille puolille.

Kuva
CAD-kuvat

Kuva
Työvälineinä luonnollisesti maatilakolvi, jolla yleensä pruukataan kolvaamaan akunkenkiä yms pientöitä. Tosin viimeksi senkin homman hoidin ihan kaasupillillä.

Kuva
Parkit paikallaan, mutta vilkut ja alumiiniteippi viä puuttuu. Nörtti kaveri heti bongaa, että kaapelien paksuus ja väritys on 1:1 ATX-virtalähteen diskettiaseman johdotuksessa :D

Tässä kohtaa kyllä tuli mieleen, että ehkä se lediltä näyttävä lediranetus voisi sittenkin olla helpompi. Hermothan näiden kanssa menee. Tai sitten jos vaihtaisi edes sukkulapolttimoihin... Täytyy käydä tuolla Bebekin paikallisessa kopiossa (en muista nimeä, Itäharjulla kuitenki ainaki viimeksi oli) vähän tutustumassa.

Kuva

Kuva

Kyllä vain. Ne kuumaliimat näkyy liikaa. Muuten tuo 3,6 W valoteho näyttäisi ainakin sisätiloissa oikeen sopivalta ja täytyy myöntää, että on aika 8) Mutta purkuun tuo nyt kuitenkin menee. Niitä kuumaliimoja on mahdoton kaapia purkamatta koko hommaa. Tosin olin kaukaa viisas ja pessimistinä tein sabluunan väliseinälle :)

Ja tuo nyt hiukan hukkaa valoa väärään paikkaan, mutta se on mahdotonta (tai ainakin järjetön työmäärä) estää, koska tuo oranssi heijastin on vain heijastinlätkä suoraan ulkolasia vasten. Oikein hyvä kuitenkin tuli pl. ne kuumaliimat.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 tarinointia. Ei viriviriä...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kiinasta saapunut ledipötköjä yms roinaa, joten palailen pian vilkkujen pariin... Varmaankin tällä viikolla, ennen kattokelejä kuitenkin 8)

Tilasin sitten tuulisuojan tuohon Jenkeistä. Makso n. 250 e rahteineen ja tullin voitelemattomuusrahaa sitten suoraan 70 e päälle, joka siis oli negatiivinen yllätys. Kuitenkin lopulta ihan ok-hintainen.

Mulla lukee joka lapussa, että kyseessä on 900 95-98 ja 9-3 98-03 sopiva häkkyrä. Pitäisi olla myös OEM, mutta missään ei lue tekstiä "Saab". Kuitenkin paketin sisällä oli kuitti, jossa seisoi nätisti BMW 3-series :roll: Summakin kutakuinkin samaa luokkaa, eli ei voi olla tullin "hämäystä" (mun logiikalla).

Myyjän puolelta ei liiemmin tietoa heru, jotain vain mumisi takaisin. Oma autokin on tuolla kaaaaaaaukana, enkä sitä pitkään aikaan näe. Jotta saisin yöni nukuttua, voisiko joku avon omistava kanssasaabisti hieman jelpata.

Kuva
Mitat:
A: niskatukien väli 60,5 cm
B: turvavyötolppien väli 109,5 cm
C: takapenkin päälle tuleva osuus 50,5 cm
D: häkkyrän korkeus 38,0 cm

Onko tuolla edes teoreettisia mahdollisuuksia olla oikea malli? Vähän pieneltä se yhtäkkiseltään vaikuttaa. Toki pienihän on se cabben takapenkkikin, mutta mutta...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 tarinointia. Ei viriviriä...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Paistaa se aurinko mullekki joskus :saab:

Eli turvavyötolppien väli on kuulemma about 111 cm, joten tuo Bemarin häkkyrä oli sittenkin ilmeisesti Saabin. Ja pienellä kuvagooglauksella vahvistan tuota huhua 8)

Siinä siis tuli tollanen suojapussikin mukana. Menee mukavemmin picnic-korin kanssa takakonttiin.. Ja saa viikattua siististi ruutuliinan ton päälle.
Kuva.

Ite pitkään miettiny, et millanen se tuulisuoja on (Youtubesta kattellu vain mainoksia mut näyttävät vain effektin) eli ihan vain ylihinnoteltua kärpäsverkkoa.
Kuva

Ja se varsinainen valopilkahdus. Ainahan se on pätenyt, että kun joku homma ei suju, niin jää hetkeksi jäähylle. Tässä tapauksessa vilkun mallailussa skippasin kuumaliiman, ja testailin kokonaisuutta ensin ilmastointiteipillä. Eli teippailin 12 cm pitkän ledipötkylän.

Tollanen
Kuva

Tohon
Kuva

Niinku näin. Huomaa, että tossa on vain yksi rivi ledejä. Heijastimen taite tekee ton effektin eri korkeuksille.
Kuva

Kuva

Noita pötköjä siis tulossa kaksi kappaletta vierekkäin; toinen palaa parkkina ja toinen vilkkuu vilkun tahdissa 8)

Tosin olen sen verran pessimisti, että veikkaan noiden himmenevän parissa viikossa... Siksi harkitsen edelleen vakavasti ihan vain hehkulankapolttimoita. Toki vilkun vois toteuttaa tilaongelmien vuoksi ledipötköllä.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 ja OG900 i8 2D med kattoluukku

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Lainaan vähän tilaa tälle tosisaabille gm-tarinoinnin ohessa...

Elikkä Facebookissa kaveri ilmoitti, että auto lähtee paaliin. Minähän sitä ryntäsin pelastamaan.

Kuva
Edustuskuva.

Koeajamatta auton otin vastaan, koska verot oli rästis. Mut ei se niin justiinsa ole. Tänään kuitenkin lisäsin n. 2l öljyä ja toiset saman verran pakkasnestettä, jotta touhutarrat saivat hintansa haukuttua.

Autohan melko rajussa kunnossa, mutta tuo 2 ovea ja kattoluukku painosti mieltä... Tosin ehkä helpoin tie olisi ostaa kunnollinen aihio, johon siirtää tuosta katto? :D

Kuva
Kukkii se perunaki

Kuva
Ohjaustehostin ei ole ihan linjassa... Mut mitä sellasella edes tekee tällaisessa kasariautossa :D

Kuva


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Edelliset räkäpaikat

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Valokatkasijan funktio on looginen: katkasija paikalleen ja valot syttyy, katkasija irti niin sammuu :D

Onko tässä järkeä? No ei... Maksanu tähän mennessä:

Konttorille 11 €
Rästiverot vajaa 70 €
Touhutarrat 26,60 €, toiset ku vien kotio eli 53,20 €
Bensaa tankkasin 20 €
Isältä vuonna nakki pöllittyä pakkasnestettä 2 €???
Lisätyt öljyt tuli kaupan päälle 0 €

Menot (ilman kotimatkabensoja viikon päästä) 156,20 €

Menoja karsivia:

Tyhjät pullot takakontis ehkä 5 €
Viime kesänä uusittu laturi, saisko siitä 30 € hyvällä tuurilla?
Uudet sytkäosat, jokka voin myydä isälle vaikka 20 €
Avaamaton pullo Shellin ATF:fää, 10 €?
Kai ton rekisterikilven heijastinpaneelin saa myytyä 10 €
Ehjät valot, ehkä kaikkinensa 20 €
Kun kotona kuitenki käyn, niin bussilippu maksaa takasi 17 €, bensat (ja autos muutaki kuluvaa ku bensat) Volvoon 30 € -> säästöä 13 €

Tulot pahimmas tapaukses 108 €

Tappio: 48,2 €. Saisko sen verran ku ton myy romuraudaks? :D

Eli puran ja katon, että kuinka paha projekti toi oikeasti on. Harrastuksiahan nämä. Ja tiedän kyllä, että 500 € saisi melko siistin pelin, mutta sittenhän ei olisi harrasteautoa :lol: Ja kai siinä jotain mielihyvää saa, jos tosta viä pitkällä aikavälillä tekee hyvän 8)

Kotona kuusen alla makaa MY83 4D i8, josta saa melko paljon random-osia. Tosin sisustan joutuu muualta kaivaan, JOS tämä nyt koskaan siihen saakka pääsee...

Visiot:

-Huoraportaat (hankittu)
-Bordellinpunanen sisusta tai gepardikuvioidut penkinpäälliset
-Ericsson 198 autotelineellä autopuhelimeksi (löytyy vintiltä)
-Pallokaiuttimet
-Nännimankka
-Suhina ja kasikoneen äänet, eli T8 (kasitappises on nätit äänet)
-Kromimangelssit

Mut kattoo ny miten intoa piisaa...

Nii juu. Kattoluukun ympärillä ja kiskoilla ei ollut näkyvää ruostetta :!: Tosin voihan sieltäkin ylläri löytyä :saab:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 ja OG900 i8 2D med kattoluukku

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Heiheihei, nyt on porukka katsonut liikaa Kummelia! Mitää perintöä odotellessa. En minä tuosta vanhuksesta osia viä myy. Osia myyn, jos paalaan tuon (sitä tietoa odotatte ainaki kesään). Mulla on ihan aikusten oikeesti tarkotus pelastaa tuo palanen Saabin historiaa.

:lol:

:saab:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23970
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 ja OG900 i8 2D med kattoluukku

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

oma satku näyttää tohon verrattuna hyvältä :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 ja OG900 i8 2D med kattoluukku

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

No se ei paljoa vaadi :lol:

Ajattelin säästää monen saabistin masennukselta, mutta postataan nyt sitten, jotta muidenkin kuin nalleoluen mieliala nousee :D

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Työtä siis on... Kattoon ajattelin vetää tekonahan tms, jotta roikkumisongelma on sitten kerrasta pois päiviltä. Mut katotaan nyt ensin mädät osiot, sisustan nippelit on helppoja. Osia voi aina vaihtaa, mutta tilkkutäkki on aina tilkkutäkki :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 ja OG900 i8 2D med kattoluukku

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ihan oikeaan osioon täällä foorumilla on tuo auto päätynyt :mrgreen: Noita tuollaisia makkarapenkkejä on tullut ihailtua noissa '87 ja vanhemmissa satkuissa...näyttävät niin pirun mukavilta, vaikken ole koskaan kokeillutkaan. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 ja OG900 i8 2D med kattoluukku

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Moni kakku päältä kaunis :D Toki 490 tkm jälkeen ei kannata liikaa morkata... Pitäis varmaa kokeilla, miltä pelkääjän penkki tuntuu...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 ja OG900 i8 2D kattoluukulla my85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

No kyllä siinä tosiaan työtä riittää. 8O Mutta kunnostettuna olisi pirun hieno peli, arvostan jos jaksat sen vaivan nähdä!
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 ja OG900 i8 2D kattoluukulla my86

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tuon luukkukaton kanssa kävi vähän hassut, eli se valutti niin paljon nesteitä alleen viikon seisonnan jälkeen, että päätin sitten viedä sen trailerilla. Eli ei olekkaan enään niin halpa, kuin ilmaisen auton piti olla... Hyvä syy siis hitsata se, eikä vain luovuttaa soittamalla romumiehelle :roll:

Hommaa kuitenkin rokotti se, että pienen traileri, jonka Turun seudulta löysin päätyi omamassalla laskettuna 210 kg ylikuormalliseksi. Tosin siihen siis lasketaan kuski, nesteet yms, joten ei muuta kuin Saba laihdutuskuurille. Roskat pois autosta, nesteet ulos öljyjä lukuunottamatta, tunkki ja varapyörä pois, akku pois yms... Joten eiköhän se nipinnapin sitten lailliseksi päätynyt :)

Kuva
Siistiä on.

Kuva
Integroidut roskikset.

Kuva
Kiikkerä yhdistelmä. Muuten oli ok, mutta kun kärry lähti urissa vetelemään, sai kaksin käsin pitää ratista kiinni.

Kuva
Hymy herkässä. Saattaa olla viimeistä kertaa tämän kanssa. Ehkä mua onnistaa, eikä se olekkaan niin pommi, kuin pelkään :D

Kuva
Harmi ettei tullut järkkäriä mukaan. Tuo oli melko "pelottavan" näköinen pimeällä, kun parkit heijastu punaisina 8O Viistokeula on varmasti paljon nössömpi :wink:

Kuva
Hyvä syy tarkistaa sidonta...

Kuva
Oho.

Kuva
Ei epäilystäkään, että millä autolla ajettu

Nyt hän lepää kuusen alla. Odottaa innolla kesää, kun annan hänelle taas huomioo...

Melko off-topic Saabbifoorumille, mutta 2.0T Volle kulutti 13,7 litraa satasella. Nelosella ja kolmosella rääkättynä maantieosuus. Yhteensä kutakuinki 250 km reissu. Heikointa oli lähteä liikkeelle (alkupätkä keskusta-ajoa), koska ykkösellä piti huudattaa yli 4000 rpm, jotta kakkosella pääsi jatkamaan yli 2000 rpm

Kovat on paineet saada muutenkin kiireisenä viikonloppuna tuo rättiluukku sellaiseen kuntoon, että sillä pääsee seuraavalla tapaamiskerralla käymään vähän pidemmällä lenkillä. Ongelmana siis loppu olevat jarrupalat sekä pitää ruostesuojata se clampin kiinnityspiste.

Konetilasta löytyi kuitenkin kiva yllätys. Tai no ei sinänsä yllätys, mutta vähän kuitenkin.

Kuva

Kuva

Kuva

En tykkää ylimääräisistä rei'istä lokarissa, joten varmuuden vuoksi massasin kiinnityksen. Konehuoneen puolelta massasin sen verran, mitä sormella sai tökittyä (ehkä) oikeaan koloon.

Kuva
Ei tällä ihan voittajasijaa näyttelyssä saa, koska kiiltävässä clampin varressa on massaa. :roll:

Kuva
Viimeistään todella tyylikäs pinkistä silikoniletkusta väkerretty alipainesysteemi saa kuitenkin tuomariston unohtamaan massatun clampin. Varsinkin, kun juuri hiirenp*skasta putsatusta säihkyvästä koneen suojamuovista piti leikata vähän muovia, jotta mahtui kiinni klemmarin ohi.

Kuva
Vähän rahisi...

PCS:ltä tuli laatikollinen osia, joten tarkoitus on joka nurkkaan jarrujen korjaussarjat laittaa ja eteen uudet ATEn levyt ja palat. Nyt kuitenkin laitoin vain kuskin puolelle uudet palat, koska tarkoitus on päästä sinne valohoitoon... Tuo nykyinen talli on niin pieni, eikä pihalla oikeen viitti. Onneksi uusi lämmin halli on valmistumassa (kiitos isä), joten siellä on hyvä laittaa jarrut kuntoon ennen varsinaista ajokautta. Unohtamatta tietenkään sitä luukkukaton hitsausta :mrgreen:

Niin ja nyt sitten uskalsin vilkaista tikittävää aikapommia eli jousilautasia

Kuva
Kuskin puoli

Kuva
Pelkääjän puoli

Voisi kai ne pahemmatkin olla? Noitten kanssa saattaa pärjätä vain ylimaalauksella. Ei noi mun silmään mitenkään haperoilta näytä. Ehkä sitten, kun on puhaltanu mädät osiot pois...

Löysin myös takapyörän takaa lisää komeita kukkia. Kevät tulossa :lol:
Kuva

Kuva
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Timppa
"Viggen"
Viestit: 565
Liittynyt: To Touko 27, 2004 11:40
Paikkakunta: Hattula

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 ja OG900 i8 2D kattoluukulla my86

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Melko off-topic Saabbifoorumille, mutta 2.0T Volle kulutti 13,7 litraa satasella. Nelosella ja kolmosella rääkättynä maantieosuus. Yhteensä kutakuinki 250 km reissu. Heikointa oli lähteä liikkeelle (alkupätkä keskusta-ajoa), koska ykkösellä piti huudattaa yli 4000 rpm, jotta kakkosella pääsi jatkamaan yli 2000 rpm
Aika hyvin belgian renulla :lol:
Kauas on pitkä matka. #2587

9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0t Cabriolet my95 ja OG900 i8 2D kattoluukulla m

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Pitkähkö loma eli pidemmästi aikaa ruuvata Saabbia. Kesä tulossa ja kaikkea, eli paineita sen suhteen.

Tuli käytyä maakuntakierroksella, Hämeenlinnassa, hakemassa vähän valohoitoa. Pääpiirteittäin homma meni nussakasti, ja nyt katto pelaa kuin unelma (sössein sen kattokotelon vahvistuksessa) sekä pari typeryyttä tuli acc:stä säädettyä. Eli ei ole automaattista lasinlämmitystä ja sisäilmankierto menee päälle vain napista. Acc muuten reistaili hetken ja sekoili puhallussuuntien kanssa, mutta paluumatkalla oli korjannut itse itsensä. Techillä sitä ei keritty tutkimaan lievien aikatauluongelmien vuoksi. Ehkä joskus toiste, kun siä päin pyörii taas.

Tuli taas kerran ihailtua ihan livenä, kuinka erilainen uudempien avojen katto on. Kargilla oli ng900, jossa kangas oli tuntumaltaan paljon "kovempaa" kuin mulla, sekä takalasin liimaus ihan erilainen. Muuttui vissiin -96 tai -97.

Nyt sitten kun auto saa seistä lämpöses tallis muutaman päivän, otin sen takalasin työn alle. Automotive Goomia tjsp. en hankkinut, vaan tujuinta Sikaa, mitä löytyy. Speksattu lasille, mutta ei kumille. Myyjän mukaan kuitenkin pitäisi kai ihan ok siihenkin tarttua. Katon saa sormivoimin kiristettyä, joten sinänsä "suurta" lujuutta se ei tartte. UV yms ilmastolliset jutut aiheuttaa tietty omat vaatimuksensa.

Kuva

Ongelmahan oli siis liimauksien lisäksi myös "vetäytynyt" tiiviste, eli katto roikkuu ja siihen tulee vesilätäkkö sateella

Kuva

Kuva

Kuva
Sisälle pönkä, jotta optimoitu asento

Kuva
Kangas löysälle nostamalla vähän takakaarta.

Sitten imurilla isoimmat roskat pois ja sopivalla liuottimella pintojen putsaus.

Tämä on taas näitä hommia, kun oppii lasiliimauksen lisäksi myös tavan, jolla sitä ei kannata tehdä. Eka huomio on tietysti se, että ekana kannattaisi vetää teipillä rajat, jolloin Sika ei pursua ympäri lasia. Jotkut ihmiset ovat vain tyhmempiä kuin toiset. Tosin mä olen onneksi niin fiksu, että tiedosta oman tyhmyyteni ainakin toisinaan.

Kuva
Sian jälkeen laitettu hätäteippaus

Kuva
Revenneiden ommeltujen saumojen korjaus Sialla. Tuo siis taitettiin Sian päälle, eli näkyvissä vian siisti sauma, ei Sikaa...

Kyllä se sitten tavaran levittämisen jälkeen ihan hyväksi muuttui, kun raapi ensin ruuvimeisselillä ylimääräset massat, jatkoi mattoveitten terällä ja lopuksi tinnerillä hinkaten. Ei ehkä yhtä hyvä kuin Ukin jäljiltä, mutta auttanee melkein 20-vuotiaaseen romuun.

Kuva

Sitä, miten toi nyt lopulta onnistui on vielä arvoitus. Jos se ottaa kiinni, niin hyvä homma. Toivottavasti olin kiristänyt katon just oikealle kohdalle, ettei käy niin, että kattoa ei saa enää kiinni :D Ja yksi huomio on myös se, että kyseinen tökötti on sen luokan tavaraa, ettei taida sitten ihan helpolla irti lähteä, vaikka kuinka haluaisi korjata jälkeenpäin...

Huomenna varmaan asentelen hälyn, jonka jälkeen on sitten taas tätä perushuoltoa eli jarrut, moniurahihna, nesteiden vaihdot, laatikon stefat... Varmaan loppuu pääsiäinen kesken :)

EDIT: Vähä kyselty yv:llä tosta liimailusta, niin kuvat vähän hämää, eli revein tiivisteen lasin ulkopuolelta kauttaaltaan irti myös niiltä kohdin, missä se vielä oli kiinni ja vedin Sialla sitte joka kohdasta uudelleen kii (tiivisteen ja lasin välistä, hatusta vedettynä n. 15 mm leveältä sitä massaa, paksuutta n. 1 - 2 mm) :wink: Tosin vain ulkopuolelta, sisäpuoleen en koskenut. Vielä heinäkuun lopulla 2013 edelleen pysynyt kiinni ja veset ulkona.

EDIT helmikuu 2015: edelleen lasi pysyny liimoistaan kunnossa. Hyvä ranetus :)

EDIT2: toukokuu 2016 ja lasi paikoillaan.
Viimeksi muokannut JP_Vette, Ma Touko 02, 2016 20:36. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin