NG900 2.0T Cabriolet my95 (ja monta muuta mallia aikanansa)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tonnari on nyt vähän saanut masennusta aikaan. Lokarista puuttuu käytännössä kaikki pelli muovilistan takaa... Ei sitä hitsaamalla saa kuntoon. Eikä pakkelillakaan :lol:

HIntasekseen edelleen hyvä, mutta oli se vanha Saksantuontipommi kivempi, kun ei ollut mätä. Tekniikas kyl sit enemmänki vikaa, mut niitä osia saa kaupasta ja kivempi vaihtaa kuin hitsata. Tilkkutäkki ei muutu miksikään... Ja ku niitä pellejä pitää sit viä maalatakki... Ristus.

Kuva
Kontin reikä. Tää on sinänsä kiva, et se ei oo paraatipaikalla. Saa räkiä tynnyripelliä ja kilo massaa päälle. Koukku on kiinnityksiltään niin mätä, et ei siihen kyl pyörätelinettä kummempaa viitti laittaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kattoo ny jos ton lokarin paikkailis pakkelilla ja maalilla et sais leiman ens talveks. Pitäs kuitenki saada pikkuhiljaa avo talviteloille. Siinäki alkaa olemaan tän kesän ajot ajettuna ja odottais pientä telakointia talveksi. Kytkin luistaa, ruosteongelmia pohjas ja takaluukus, vähä perushuoltoa edelleen tekemättä (siis pa-suodatinta, moniurahihnaa yms vähäpätöistä), jäätävä alusta, rumat kesävanteet...

Tonnari kuitenkin koki höytypesun ihmeitä.

Kuva

En tiä oliko pesijän v*ttuilua vai ihan tosissaan, mutta sanoi, että "yleensä autot ollu normilikasia eikä tämmösiä" :D Jäätävähän tuo oliki. Penkit näyttää nyt ihan erilaisilta, mut homeen haju jäi. Kai se on niin syvällä penkeis ja kattoverhoilus ja kaikkialla. Seuraavaks pitäs varmaa sit otsonoida, mut jos kuitenki ensin koittais hajunpoistajia yms poppakonsteja, jokka vie rahat ja järjen. Muuten nyt priima, mutta kuskin penkissä uretaania tms raksamiesten mukana tullutta kivaa settiä, joka ei lähde pois.

Kuva
Ei nyt anna oikeutta työn jäljelle. Osa penkeistä on "vastakarvaan" ja led-salama kännykässä pilaa. Oikeasti tuo on nyt todella tumman harmaa, ja puhtaan näköinen. Tuo ruskehtava sävy on vain värivirhe. Hienoa jälkeä ja suuri kiitos pesijälle, jos vaikka vahingossa luet.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Otin nyt hajun työn alle. Kyseessähän on itiöistä lähtöisin oleva haju, joten homma pitää hoitaa jollain, joka tappaa niitä. Määhän ne myrkytin, vai miten se kesämökkimies sanokaa...

Anyway. Halvin keinohan hommaan on otsonointi. Muropaketissa on hyvät ohjeet halpaan diy-otsonikehittimeen, mutta pessimistinä tulee ekana mieleen

A: sen kans menee näkö
B: palaa koko auto (ja samalla tietty ne homeitiöt)

niin päätin aloittaa kemikaaleilla. CRC:n purkis lukee sana "parfyymi" ja tuoteseloste antoi ymmärtää, että kyseinen tuote peittää hajun, ei pureudu itse ongelmaan. Autoglymiltä löytyi vitosen purkki kalliimpaa ainetta, joka tappaa ne itiöt, joten otetaan sitä. Yleisesti kyseistä brändiä morkataan, mutta ainaki se katon kyllästeaine on pitäny avon katon nyt jo vuoden kylläisenä, joten eiköhän se ihan ok ole. Tosin sittemmin sain tietää, et Biltema myy samaa kyllästettä hiukan halvemmalla...

Mut joo. Tonnari on iso auto. Ja miksi ostaa yks, kun voi ostaa kaksi.

Kuva

Mullahan ei sisäilmankierto toimi, joten pitää käyttää verkkovirtaa, jotta myrkyt pääsee jokaseen paikkaan, missä niitä haisevia otuksia elää. Ja toisekseen en halua avata ovea sammuttaakseni autoa, jotta myrkyt ei karkaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Pari purkkia ilmaan, hetken sekottelin potkurilla ja antaa romun nyt muhia vaikka viikonlopun yli :twisted:

Jälkiviisaana olis tietty voinu teipata ainaki takalasilta ilmaräppänät, mut myöhästä se nyt on. Kattellaan sitte syssymmällä sitä silmäntappopyromaaniotsonaattoria, jollei Autoglym siis pelasta.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Vaihtelin vähän suodattimia tonttuun, ja pisti silmään bypass. Avossa se on kaverin mielestä väärinpäin, mutta kun auto ahtaa mitä pyydetään ja turbo ei sakkaa kaasua höllätessä, niin olen sivuuttanut vähän asian.

Tonnarissa se on toisinpäin, mutta ahdin sakkaa. Kun asiaa on pohtinut mielessään hetken, niin kaverin puheissa on ehkä perää, mutta... Eli kumminpäin se nyt kuuluu olla oikeasti? Alla kuva tontun bypassista:

Kuva

Mut niistä suodattimista... Raitisilmasuodatin näytti tältä

Kuva

Kuva

Lisäks nuo suodattimen raot, jokka kuvas on melko tummana, oli täynnä havuja. Ja suodatin ihan märkä. Voi ristus. Ihmekkää jos vähä haisee autos :mrgreen: Mut nyt hajuntappomönjät oli kyl pahimmat hajut vieny pois ja kun putsailin ton putsarikotelon, niin ehkä käytön myötä olen saanut voiton tässä asiassa. Voi olla, et pitää ne kennovaahdot viä laittaa crc:n valikoimasta tohon. Hienoa, että autoja huolletaan ja pidetään kunnossa. Tosin enhän mä 500e hintaan priimaa odottanutkaan.
Jusbe
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2012 16:47
Paikkakunta: JKL

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja Jusbe »

Kylläpä tuo oikeinpäin taitaa olla..
#5749
Saab 9000CD 2.3T -90 "Airflow"
Saab 900 2.1 3d -92 puoliomisteinen
Ford Cortina mk1 -63
Skoda Octavia Scout -12
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Kyllä sanoisin kanssa että kuvassa oleva BP oikein päin. Oma muistisääntö se että 'painepuolet vastakkain', eli "männän" pohja eli kalvo ahtoputkea päin niin että ohjauspaine on kohtisuorassa painamassa kalvoa kiinni. Uskoisin että näin parempi. Tosin taitaa toimia molemmin päin, ohjauspaine pystyy pitämään kuitenkin kalvon kiinni myös toisin päin.

JP_Vette bongattu perjantaina Metro-Auton ruuhkassa. Kallen kanssa asioidessa katsoin että tutun näköinen kaveri mutta en ollut varma... pihalla varmistui :-)
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Bypassi toimii kumminpäin tahansa. Sulla on varmaan pypassi tai alipaineletku rikki, kun sakkailee. Jos imet alipainenipasta, tuleeko ilmaa läpi?

Noin päin bypassi virtaa hitusen paremmin, mutta toisinpäin se on äänettömämpi.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ok. Kiitti konsultoinnista. Täytyyki avon pässi sit kääntää. Ja tietty jos siitä tulee äänekkäämpi, niin plussaahan seki on. En silti dumppia välttämättä halua (tai edes Monkeyn vv-suodatinta)
f-19 kirjoitti:JP_Vette bongattu perjantaina Metro-Auton ruuhkassa.
Mul on huono naamamuisti. Ja olin henkisesti rikki, niin en pystynyt huomioimaan ympäröiviä ihmisiä. Tosin keräilin itseni nopeasti kasaan, kun marmorille menikin rahaa vain 10,XX Euroa :D Mut ensi kerralla koitan muistaa morjestaa. :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Oli taas iloisia hetkiä avon kanssa, kun kylmä kone ryntäyttää reipas 2000 rpm kerrasta eikä kierrokset laske. Vaikka kuinka hakkais Led-lenserillä tyhjäkäyntimoottoria niin ei. No siinäpähän sitte ajeltiin päivä... Illalla kuitenki toimi ihan ok. Ruiskein sitte tyhkäkäyntimoottoriin purkillisen crc:tä ja varmuudeksi vielä vaihdoin alipaineletkutkin.

Kuva
Orkkikset oli viä ihan ok

Kuva
Vetämällä kun irroitti, niin pääsi viä puukollaki kaapimaan nippoja...

Kuva
Tuoki hapero muovi piti sitte mennä paskomaan. Tosin haittaako tuo, kun huohotin puhaltaa nyt kompuran imupuolelle. Menee ne huurut sieltäkin ulos. Tai kai sillä imusarjaan imemiselläki joku funktio on, joten jospa sitten seuraavaan PCS:n kuormaan ottais myös ton pyhän kolminaisuuden haarottimen.

Kuva
Motonetis ei ollu 4 mm alipaineletkua, joten tilalle sitten 3,5 mm karvaletkua. Ajanee asiansa. Vähä oli tiukka sovitus tosin... MAPille oli jo edellinen vaihtanu silikoniletkun, joten se sai jäädä. Huomaa myös käännetty bypass.

Pikaisella polkemisella ei ainakaa viä ampunu letkuja irti ja bypass toimi edelleen oikein. Ääntä tuli ihan hiukan (nyt kuuluu, toisinpäin oli täysin äänetln), mutta ei silti vastaa Volvo S40 2.0T:n vakiopässiä, joka ihan kevyesti jopa aivasti. Sitä Tontun pässiä pitää ihmetellä joku ilta. Vähä kyl pieni lapsukainen iski jo, et jos sittenkin laittais sen ruohonleikkurin vv-suodattimen tohon :mrgreen:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Avon käyntihäiriöt ovat edelleen läsnä. Eilen yöpalaa hakiessa oli kone puolilämmin, ja tyhjäkäynti parin tonnin paikkeilla. Nyt taas aamulla toimi kuten pitääkin. Tilasin PCS:ltä silikonituningalipaineletkua ja sen haperon muovihässäkän venttiilikopan kylkeen. Ja pitää alkaa miettimään seuraavaa potentiaalista ongelmakohdetta. Viimeksi kierrokset kyl kyykkäs älyttömän alas, kun tk-moottorilta otti johdon pois. En kyl jäänyt seuraamaan, että nouseeko ikinä edes sinne tonnin paikkeille. Ja ilman Tekkiä ei varmaan ikinä voi tietää, että "käsketäänkö" kierrokset sinne pariin tonniin, vai onko se ongelma siinä tk-moottorissa.

Laiskuus kuitenkin palkittiin. ABS-valo sammui 8) Ja ei edes hajonnut polttimo, vaan hakkaa poljintakin jalkaa vaste, ja kun satasesta polkasee koko jalan voimalla, kääntyy autokin vielä ratista :D Eli ihan oikeasti siis toimii. Taas yksi hyvä syy ajaa Saabilla: niitä ei tartte korjata, vaan ne tekevät sen ihan itsestään.

SaabSuperSalen piiiitkä vannelista on mennyt täysin ohi, koska en ole jaksanut googlata osanumeroille kuvia. Mutta todentotta, kuten toisessakin topicissa joku onnekas jo postasi, niin Saabilta saa 260e:llä 18" vanteet, jokka peittää pienet jarrut, ruosteiset jarrusatulat ja kaiken lisäksi ei ole mikkään yleiset vanteet. Eli jos Saabilla erottuu joukosta (positiivisesti), niin noilla vanteilla ei olisi mikään normisaabisti.

Kuva

Iski siis todellinen vannekuume. Olen kuitenkin vannonut, että max 16" (mukavuus ja hinta) ja toisaalta 18" vaatii madalluksen. Aika lulla tuo vakioalusta on, mutta Volvon jälkeen vannoin, että en yhtäkään autoa madalla (oli -40mm ja 17" vanteet). Kiva ajaa joo, mutta monta ongelmaakin tuo tänne perämettiin... Mutta halvat vanteet olis.

Aikani Googlasin, niin löysin asennuskuviakin.

Tässä Photoshoppaus:

Kuva

Tässä Nettiautosta bongattu:

Kuva

Sattumalta molemmat oli viä avomalleja :) Jotenki liian ööö massiiviset vanteet. Tavallaan liian isot, tai ainaki ison näköiset. Voipi näyttää paremmalta luonnos, tai sitten ei. Halvat ne siltikin olisi. Ja pidinhän ennen ng900 rumimpana Saabbina ikänä, mutta kun sitä pari viikkoa katteli omas parkkiruudus, niin nyt se on nätimpi kuin tonnari (varsinki Jenkkivilkkujen kans). Tiä sit mitä tänki kuumeen kans tekis...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Ostaa vanteet ja madallussarjan :D. Kyl noi vanteet ainakin tohon siniseen kolkkiin hyvin passaa :).
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Taas menee rahaa niin paljon, että cabbe saa olla ilman vanteita. Jos kattelis sitte keväällä...

Tonnari taas saa huomiota, kun tuo cabbe puksuttaa vaa eteenpäin (kopkop). Eli operaationa vetari ja pyöränlaakeri.

Yleensähän vetarien suojakumit tarkistetaan renkaita vaihtaessa, mutta jos niitä ei vaihda itse, niin kai katsastussetäkin kertoo, kun ne ovat murtuneet. Tässä yksilössä kuitenkin oli suojakumi jo totaalisen rikki.

Kuva

En sitten jäänyt arpomaan, että paljonkon tuolla on hiekkaa, vettä ja muuta paskaa, sekä kauanko sillä on ajettu ilman rasvoja. Uuden vetarin hintaero pelkkään kumiin kuitenkin n. 50 e, ja työtä + tattia ottaan sama määrä, kun vaihtaa uuden vetarin samalla.

Siitä onkin aikaa, kun viimeksi olen tonnarin pyöräntuennan purkanut, joten ihan kaikki ei ollut tuoreessa muistissa, varsinkaan kun yötä vasten tein purkutyötä. Raidetangon kikkailun sentään muistin.

Kuva
Ja kirveellä napautus, niin irti.

Jousta en muistanut vaijerilla lukita, enkä hoksannut, että jousi ei ole täydessä pituudessa (kun kallistuksen vakaaja on paikallaan). Eli lekalla koko roska "silmille". Takasin laitellessa sitten muistin sen koiranluun alapultin irrottaa, niin eteni jokseenkin helpommin :D Noo, ehkä ensi kerralla.

Kuva

Kuva
Kello taisi olla 01:30, kun tuohon vaiheeseen pääsin. Jokunen mätä pultti ja huono jenka tuli vastaan. Kateellisena muistelin sitä Turun potkuissa näkynyttä femmaa, joka roudattu Italiasta. Ei paljo ruostetta ollu alustan osis, kun vähä kurkein :mrgreen: Joku autokingi olisi varmasti vaihtanut kaikki suoraan autoon, mutta itse tykkään mieluummin irroittaa helpon osakokonaisuuden pöydälle, niin saa rauhas väännellä ja käännellä ilman tilaongelmia ja ergonomisia asentoja.

Parastahan tuossa rikkinäisessä kumissa on se, että tuota mustaa vetarirasvaa on joka paikas. Hiukan rasittavaa, kun aina työkalut, kädet, ranteet, hanskat ... kaikki siinä rasvas.

Autohan ulisi oikein kunnolla ja vasemmalle kaartaessa se väheni olemattomiin. Eli päättelin kuskin puoleisen laakerin olevan finaalissa. Ja välystähän siinä olikin.

Kuva
Hiinä se, uusi laakeri ja vetari, kasaus käänteisessä järjestyksessä. Kasauksen jälkeen napa ei millään pyörinyt, mutta kun hiukanki mutteria löysäs, niin pyöri nätisti. Heti purkuun ja miettimään vikaa, mutta ehkä siellä vain hiukan joku ruosteklöntti harras vastaan. Kun vaihteella pyöräytti hetken laatikkoa, niin sen jälkeen pyöri vapaasti täysin normaalisti.

Kuva
Blingbling. Kehtaako edes ajaa rapakelillä 8)

Mut joo. Joku viisas sanoi joskus, että 200 tkm ajettua tonnaria ei kannata ostaa. Omassani 198 tkm. Eli oli sitten toisenkin puolen laakeri finaalissa. Sama remppa siis toiselle puolelle (pl vetari, mut suojakumin kyl vaihdan, kun samalla työmäärällä menee). Sytkäboksi on jo vaihdettu, joten pitänee henkisesti valmistautua myös bensapumppuun. Ja lämppärin kennoon. Ja mitä niitä nyt onkaan...

Edellinen omistaja sanoi, että lämppärin kenno vuotaa, mutta en kyllä ole huomannut vesiä katoavan tai lasien höyrystyvän. Mut hyvältä tonnari silti tuntuu tiellä. Ja on hiljanen, kun on tottunut suhinapuhinarahina-avoon :D Tosin vieläkin leima saamatta, kun en kerennyt hitsaamaan. Tavoitteena saada kuntoon ensi lauantaina.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mulle on jäänyt katkeria muistoja kahdeksan vuoden takaisesta ledikokeilusta autossa. Hunajaa maksaneet polttimot kesti jonku pari viikkoa, joten xenonien kaverina sai jatkaa keltaset hehkulangat. Tänään kuitenkin sain kahdesta työpaikasta palkan, ja olin Motonetis vähä hövelillä tuulella.

Motonetin vihkoses oli nätisti ilmotettu satkun sisävalon koko, mutta eihän siinä tietenkään ollut mainintaa "vain kovakattoiset".

Kuva
Ton kuitenkin laitoin, kun vähä väänteli niitä pidikerautoja.

Kuva
Heikko valoteho.

Kuva
Parkkiksella suoritetun asennuksen jälkeen otin sitten mallikappaleeksi koko lampun kauppaan, jotta sain myös lukuvaloille oikeat ledit. Ostin nuo, misä oli vähä isommat ledit. Tiä sit kumpi olis ollu oikeasti kirkkaampi.

Kuva

Kuva
Takalukuvaloissa muistelin vahvasti olevan suoraan eteen valaisevat polttimot, joten ostin sellaset keilaledit sinne. Tosin muisti petti, ja pitää ens kerralla hakea samat, mikkä etupenkkiläisten lukuvaloiski on.

Kuva
900SE eli ei Goose vaan SurkeaEsitys. Tosin tehtaan linjat on rikottu, eli sinänsä oma moka. Hehkulanka meni takasi...

Näinä gps-valvontaa edeltävinä aikoina minäkin kaivoin folioni kaapista. Tosin uskon vielä tulevaan, joten uskallan sitä tuhlata hiukan....

Kuva
Folion teippaamiseen folioteippiä.

Sillä teipillä en siis teipannut päätäni, vaan tein heijastinpinnat sisävaloon. Lukuledit kun ampuu 50 % valosta suoraan kohti lasin yläpalkkia...

Kuva
Ilmaraon jätin vielä keskimmäiseen, vaikka tuskin ledit sitä tarttee.

Kuva
Ei valo-olosuhteiltaan verrattavissa oleva kuva, mutta kyllä folio taas auttoi!

Vaihdoin myös rekkarikilven valot. Uskomatonta, että kaikki tiivisteet oli viä ehjiä ja ruuveissa stefat paikoillaan! Eli puhtaat ja hapettumattomat valaisimet 8) Toista se oli tonnaris, ku auko...

Kuva

Ei muuta ku baanalle. Viä ku jaksais sähköistää ne DIY-sideblinkerit 8)

Pitää viä harkita sitäki vaihtoehtoa, et jos malttais ostaa tohon etummaiseen sisälamppusukkulaan sellasen 15 e maksavan ökylampun. Vois vaikka valastakki paremmin ihan aikusten oikeesti...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tonnarissa leima! Ja saa viedä jo tammikuussa uudestaan leimalle. Ei ehdi vikaantumaan kokonaista vuotta :wink:

Vähä tökki aikataulut, niin isä teki palveluksen, ja hitsaili. Tänää sitte vaihtelin vähä lamppuja ja jos joku puhuu ns. nykyautojen vaikeista lamppujen vaihdoista, niin tonnari on ollut monessa asiassa edelläkävijä aikanansa, myös lamppujen vaihdossa. Ainakin pelkääjän puolen pitkässä polttimossa, jos löytyy sekä kylmästöinti että öljynjäähdytin...

Eipä se kuskinpuolikaa hyvää mieltä näyttänyt. Lampunsuoja otti syyläriin kiinni. Et sillee... No vanhas vaparis ei ollu öljynjäähdytintä ja syyläriki oli pikkumallia, joten muistikuvat oli ruusuiset.

Kuva
Rane

Kuva
Paljo kivempi ensi kerralla :)

Tonnari sai viikonloppuna myös uudet punaviinit laatikkoon. Vanhat oli melkoista harmaaruskeeta kuraa. Idioottiki tajuaa, et ei se huonommaks muuttunu n. 30e investoinnilla (huuhtelu plus täyttö). Ikuiset öljyt vaihdelaatikois, vai miten se vanha persaukisten Essokahvittelijoitten viisaus menikään...

Avo jää nyt sitten kruisailuautoksi. Ajelen tontulla jonkun aikaa, ja jos se osoittautuu ihan "luotettavaksi" peliksi, niin siirrän avon taas landelle talvehtimaan. Oli sitten viimeinen kesä, kun pidän sitä ainoana autona. Siitä tuli liian arkinen, ja kun se on vähän niinku liikkuva toimisto, niin ei voinut edes ajaa katto auki, ellei ensin siirtäny kaikkia paperikasoja takakonttiin. Johon ei edes mahdu mitää, ku katto vie kaiken tilan :mrgreen:

Avo alottaa talvimasennuksensa lippu korkealla. Nyt on jo kaks kertaa kattoa avates alkanu tonneau cover nousemaan, vaikka vitoskaari on edelleen alhaalla. Korjaantuu kyllä, kun ajaa katon "kiinni" ja lähtee uudestaan nostamaan. Hovivalohoitajani karg sanoi ongelman olevan seonnut ohjausboksi, ja korjaantunee vain tekittämällä se (taas). Tosin periaattees tää on vasta toka kerta, kun katto oikuttelee. Aikasemmin syy oli ihan ranettajassa, ei Saabissa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jos näätte Lidl:ssä tämmösen

Kuva

älkää ostako. Räikkä jumittaa vähän väliä. Bilteman pikkusatsi on laadukkaampi, ja sillä voi myös vääntää apinamomenttiin räikällä ja olen joskus sitä räikkää vasarallakin naputellut. Oikein hyvä sarja. Ton Lidliläisen ostin "takakonttisarjaksi", koska jollainhan se varasytkäkasetti pitää saada vaihdettua tien päällä :)

Mutta operaatio oli nimeltään mittariston poisto. Jokainen Saabisti varmaan tietääkin miksi, ja syy ei ollut mittarin ruuvaaminen eteenpäin, jotta masentava 200 tkm olisi takanapäin.

Kuva
Näille pitäisi tehdä jotain...

Kuva
Tämän pisteen jälkeen tuli "kasaa käänteisessä järjestyksessä" eli roikkuva lämpömittari tuli kuntoon. Mutterit oli ihan sormilöysyydes, nyt on mallia apina Leathermannilla väännettynä.

Kuva
Ja nyt nousee sinirajaa ylemmäksi.

Kuva
Ja laskee aina tohon noustakseen uudestaan.

Eli seilaava lämpötila, kuten tonnarissa kuuluukin olla :lol: Lienee kuitenkin vähän raollaan termari, näkee sit talvella lämpeneekö ollenkaan. Tosin taitaa se uus termariki maksaa jonku 20 e marmorilla, jos vaikka vaihtais...

Ei mennyt ihan nappiin kuitenkaan. Vasemman nurkan autominiatyyri ei enää ole valastuna. Öp, srs ja ovien valot kuitenki pelaa, eli vain kehä on pimeänä. Olkoot...

Takavalot herjaa vikaa, kun vaihdoin polttimoita, mut jäi vaihtamatta ne tuplalangat. Lisäks lisäjarruvalon yks johto on poikki...

Check radiator on vikaherja, lienee anturi jumis tms. Vettä on maksimiin saakka. Työlistalla samalla, kun termari vaihtuu ja nesteet tulee puljattua ulos.

Kulutus on kolmisen litraa vähemmän, kuin avolla 8O Joko joku heittää pahasti, tai avossa on vikaa. Tosin vesa67 puhu painosta, välityksistä ja avon aerodynamiikasta, eli ehkä se on vain isompikulutuksinen. Ajotietokoneen laskemaa lukua en kuitenkaan ole tarkistanut tankkausten yhteydessä, joten elämme toivossa, että mittarit on pessimistejä.

Kangaspenkit on alkanu oikeasti nyppimään. Lisäksi kun ne ovat manuaalisäätöiset, niitä ei saa alas eikä taakse. Kuulemma sähköset menee pidemmälle ja alemmaksi, mutta no nii no. Kangaspenkki on muutenkin kamala, koska aina autoon mentäessä on tuulihousut puolitangos ja penkis ei voi vaihtaa asentoa nostamatta persettä. Nahalla vain liukuu automaattisesti oikeaan osoitteeseen.

Muttamutta. Tonnarin nahat on:

-rumat (pl lepakot)
-kaikki kulahtaneita
-huonosti säädettävät (manuaaleina)
-ei käytännössä niskanojaa, kuten femman penkeis (tai sit mul on vain etukenos selkä)

Hetken jo haaveilin Coltin myymiä Viggenin jakkaroita, mut sit takapenkki jää kysymysmerkiksi. Ja hinta on ööö enemmän, mitä maksoin autosta :mrgreen: (siis oikea hinta, mut tähän projektiin kalliit jakkarat) Pieniä selvittelyjä käyneenä 9-5 ehkä teoriassa on samoilla mitoilla (virallisesti 40 mm kapeemmat, totuus lienee jossain siellä päin kun alkaa sovittaan). Lempäälässä oli mun mittapuulla edullisesti saatavilla virheettömät lättänäpenkit. Plussana musta väri. Hetkenhän sitä mietti, että ne läskipullistumasportit olis kuitenki ainoot oikeet, jos alkaa ranettaan. Mutta toisaalta miksi ostaa niitä, kun sitten olisi vielä ilmastoitujakin. Hinnan osuessa kohdilleen, ja kunnon ollessa hyvä, jätin kuitenkin haaveet hyllylle, ja pakko oli todeta, että johonki on tyydyttävä. Yhtälailla ostin karvalakki 2.0t, vaikka Aerojakin olisi ollut saatavilla yms.

Kuva
Heräteostos. MY02 Arcista peräisin.

Hauskaa ranetusta tiedossa. Etupenkit menee helposti, mut takapenkis voi olla vähän säätämistä, tai sitten siitä tulee vain nätti sohva kotiin :mrgreen:

Plussana on se, että penkin saan nyt laittaa siihen, mihin haluan. Manuaalipenkissä on se hassu puoli, että penkki täysin takana mulla on enemmän tilaa takapenkillä kuin kuskin paikalla. Nyt laitetaan penkki taakse, jotta mahtuu ajamaan. Ja niin tonttiin, että ratin ali mahtuu myös sisään kömpimään 8)

Aikataulu aikasintaan ensi kuun alussa. Töissä joka viikonloppu tässä kuussa, ja noita ei parkkipaikalla raneteta. Isän mig ja rälläkät tullee tarpeeseen...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Avoon sain vihdoinkin silikoniletkua ja sen pyhän kolminaisuuden alipainehässäkän. Nyt on blingbling. Ne Motonetin karvaletkut ei vissiin oon tarkotettu painekäyttöön, kun kaks oli kyljestä halki. Bensaletkuina ne myytiin, mut varmaan sit paluuputkeksi tms...

Kuva

Dymotin itelle varotustarrankin muistuttamaan klemmareista peitemuovin alla, mut vähä seki jo kärsiny
Kuva

Mutta mutta. Syksyä pukkaa. Ja säälin avoa, joka ei pääse kuivumaan. Parin viikon päästä sen vien talvisäilöön. Aina olen ng-satkua pitäny ankean näköisenä autona, mutta kun sitä on nyt viikkotolkulla vain kattellut ruudussa, niin se näyttää ihan nätiltä. Viä kun löytäis jostain ne kunnon kirvesaerovanteet (onkohan 9-5 Aeron vakiot), niin saisi lisää silmänruokaa.

Kuva
Pose. Huomatkaa helmeilevä vesi.

Vedestä puheenollen ajattelin korjailla syylärisementillä tonnarista lämppärin kennon. Täällä foorumilla kuitenkin kaikki sitä morkkaa, ja toisaalta kenno maksaa sen 60e, niin samapa se sitten vaihtaa ilman turhia välivaiheita. Kyseessähän piti olla yksinkertainen operaatio, vaikka ei ihan tupliksen tasolle helppoudessa ylläkkään. Vai oliko tuplikses kenno pahasti, mut puhallin helppo. Ihan sama, mul on kuitenki tonnari, et se siitä haaveilusta.

Kuva
Luulin autoa räpeltämättömäksi, mutta joku karvapersejohto kuitenkin valetulipelliä myötäili 2A sulakkeen perässä, ja koko remontin ajan oli tiellä. Ei uskalla edes irroittaa, kun ei mitään käryä, et mitä sen takana on. Ei sillä kuitenkaan kuuhun mennä, ku 24W teholla jo sulakkeen polttais.

Kuva
Kaikkialla aina puhutaan klipseistä, jokka pitää vapauttaa, et puhallin irtoaa. Vähän jälkikäteen hokasin, että ne ei ollukkaa noi, vaan siä piilos sellaset paljo vittumaisemmat :mrgreen: Hyvät ohjeet jus on kuitenkin joskus postannut, jos vaan viittisi niitä etukäteen lukea.

Kuva
Mä nyt kuitenkin teen sen palveluksen, jos joku sattuu olemaan kans ihan neitsyt tämän homman kanssa. Kaikis ohjeis puhutaan klipsuista, joita ei voi valokuvata. Tossa se klipsu on nyt kuskin puolella jo vapautettuna. Eli keltaista kun vääntää, niin pinkki tulee eteen (on siinä puhaltimes kii). Pelkääjän puolella klipsi piti sokkona aukasta. Ihanaa.

Kuva
Voima kertaa voiman varsi.

Kuva
Ja se olis siinä.

Kuva
Ei mun hajuaisti tälläkään kertaa pettänyt.

Kuva
Ja taas havunneulasia.

Kuva
Höyrystinki todella terveen näköinen. Kuitenki kompura viä pyörii, joten... Mulla kyl on jossain jemmas uudehko hyvä höyrystin, jos joskus jaksais jumpata ton tilalle. Tuskin jaksan. Tän remontin yhteydessähän se olisi pitänyt tehdä...

Kuva
Laatukamaa mun mielestä ihan ok hintaan (60e Motonetis)

Kuva
Rivat kuitenki on orkkikses vähä tiheemmin. Tosin varmasti lämpöä silti piisaa. Ja toisaalta siirtokykykin lienee parempi, ku on puhtaat sisäpinnat.

Kuva
Mukana tullut solumuovi on kuitenkin liian lyhyt. Vanhas oli täysin ympäri asti, täs ei ylety.

Puhaltimen takasinlaitossa sitten kirosanoja tulikin enemmän, kuin oletin. Kun sen puhaltimen oli ensin saanut runnottua koloonsa, meni viä enemmän aikaa siihen, että sen sai kiepautettua paikalleen. Ei niitä herkuimpia hommia ei. Vettäkin tuli loppuvaiheessa jo lähes kaatamalla, mutta eihän siinä silti naama kastu, kun nelinkontin konehuoneen päällä ja konepelli vähä suojaa :mrgreen: Naapurit pitää taas entistä hullumpana.

Pesin sitte paisarin säiliönki ja herkistelin tasoanturin kohon, mut edelleen valo palaa kojelaudas. Pitää varmaan sateen hellitettyä laittaa johdot yhteen, ja kattoa et onko vika anturis vai josain muualla.

Noh eipähän totakaan kennoa tartte toiste vaihtaa (tähän autoon) :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin