Pari viestiä taaksepäin lukee tän auton persnettoilut. Se jatkui nyt tänään, eli kun jos myyn K Astran vuodenvaihteessa, tartten jonkun kauppakassin tilalle jotta voin hakea kaupasta maitoa ja laiskoina aamuina viedä lapset tarhaan autolla kävelyn (alle kilometri suuntaansa) sijaan.
Persnettoilussa tulee ottaa huomioon se, että tän auton elvytys liikenteeseen maksaa saman mitä leimattu Saab maksaisi halvimmillaan:
-Tukivarret eteen 280 €
-Uusi akku (vanha vuodelta 2010 ehkä) 100 €
-Uudet renkaat, suoraan All Seasonit näille ajomäärille 400 €
-Katsastus+uusinta 100 €
-Öljyt, suodatin 30 €
Eli tonnihan taas menee.
Hommahan alkoi tukivarsien uusimisella, Meylen HD:t Motonetistä. Halvinta paskaa ei jaksais jumpata edestakasi.
Sitten auto tulille, kuin palmun alta. Lämpömittari näytti -11, mutta ei Saabbi valittanut ja vuosikausia tankissa seissyt bensakin maistui ihan ok
Auto halliin, jotain härväämistä, nuuskisnuuskis ja lopputulos on valkoinen pöllähdys.
Eli tallissa härvätessä alkoi haista palanut muovi. Konepelli auki ja savuhan sieltä nousi koneen takaa
Yleensä kaikki avaimet on hukas ja en löydä mitään ilman kirosanoja, mutta nyt löytyi 10 mm hylsy räikkineen ennätysvauhtia, jotta sain akusta kengän irti. Pikatsekkaus, oliko joku hiiri jyrsinyt startin johdon koneen kylkeen vai mitä tapahtunut, mutta jakopään takaa näkyi jo liekit. No sitten se valkoinen pöllähdys ja tallin tuulettelun jälkeen tutkimaan, että saako tästä vielä kalua...
Aika nopeasti syylliseksi löytyi laturi. Ja sen ympäristössä ei muuta muovista ole kuin plussajohto, mutta siinä ei ollut edes savuvahinkoja. Päivän ainoat positiiviset uutiset.
Sillain laturin irrottaminen on tehty helpoksi, että siinä pääsee hyödyntämään myös sähkötyökaluja.
Tuohon se sitten tökkäsi.
3" Dp:n irrottelukin oli niin perseestä, että taas miettii, että miksi tämäkin auto on pitänyt pilata viriosilla. Vakio irtoaisi niin paljon helpommin. Ja nyt alin pinnapultti hakkasi vastan ihan liikaa
Aikaa kului, verensokeri laski, väsymys nousi, kaikki oli perseestä.
Ja siihen se sitten päätyi, avattuna ja tutkittuna.
Jos tämä oli nyt vain laturi, joka paloi, niin Biltemassa uusi maksaa 129 € eli ei sillain suuri menetys. Toki siihen vannepersneton 900 € summaan tulee nyt sitten yli tonni lisää, eli avoilu maksanut tälle kesälle pari tonnia enkä ole edes kilometriä ajanut, katon avaamisesta puhumattakaan.
Mitä arvon raati on mieltä, onko tuo laturin palaminen nyt syy vai seuraus? Jos syy, niin uusi tilalle ja leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä. Jos seuraus, niin mikä sen poltti? Joku oikosulku jossain? 10 vuotta vanha 100 kertaa syväpurettu Optiman punahattu?
Muutenhan oireet olivat, että ehkä n. 10 sekuntia starttauksesta laturin valo paloi ja pienen kyykkäyksen/räpsäksen/mitensenkuvailis seurauksena se sammui.
Yksi avautuminen on tuo jauhesammutin. Tilalle tulee kyllä hiilidioksidipönttö, maksoi mitä maksoi. Toki kynnys on pieni käyttää mitä tahansa, kun auto palaa, mutta toi jälkisiivoilu on ihan tuskaa. Tota pölyä on joka paikas. Hiilidioksidilla ei olisi jäänyt mitään jälkiä eikä siivottavaa