NG900 2.0T Cabriolet my95 (ja monta muuta mallia aikanansa)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9928
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 (ja monta muuta mallia aikanansa)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tossa koko tapahtumasarjassa suurin vahinko on se valkonen pölähdys. Toivottavasti sitä pölyä ei päätynyt kovin paljoa sisätiloihin. Kerran muutaman kilon Kuplan sisälle pöläyttäneenä tiedän että se tavara menee joka paikkaan ja syövyttää sen jälkeen varmaan Outokummun kirkkaintakin tavaraa, kun paikat saa vähän kosteutta. Kannattaa siis oikeasti siivota huolella. Itse opin tapauksesta sen että sammutan auton jatkossa vedellä, jos hiilidioksidisammutinta ei ole käsillä. Tynnyrillinen vettä auton sisustaan tekee varmasti vähemmän tuhoa kuin 2kg jauhesammutinta. Paitsi ehkä merivesi :mrgreen:

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 (ja monta muuta mallia aikanansa)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Nojuu noin mäkin olen ymmärtänyt, että ei se jauhe kyl kivaa ole... Periaattees sitä ei sisällä ole (no lasit oli sentin raollaan), mutta konehuoneessa lohkon ja tulipellin välissä sit ihan reippaasti. Noh laturi siitä ei kärsi ainakaa enempää.

Sen siivouksen tuskasta en ollut tietoinen. Googlasin ja aika äkkiä tuli vastaan, että rikkoo imurin, kastuessaan jämähtää viä pahemmin jne :| Mitähän toi rättikattoki siitä sit meinaa, se kun on muutenki jännä siivottava ja joka langan välis in nyt sit ainetta.

Sillain tietty on puolihyvä tilanne, et ammuin kamaa yhden painalluksen täsmäiskulla eli en juossu hallin läpi liipasin pohjas :lol: Mut nyt jälkiviisaana olisin kyllä jollain muulla sammuttanu, etenki kun laturin vieres ei ollut muuta palavaa. Mut eipä sitä miettiny kun koneen takana oli kymmenen sentin liekit ja mieles öljyset kumiletkut ja johtoniput :roll: Hitsates nyt aina käryää ja se on rauhallista hommaa niitä kytyjä sammuttaa, mut tää oli kyl niin yllättävä tulipalo et ei siinä mietitty.

Oli miten oli, tämmösen leimaamattoman satkun arvo on pari tonnia. Kai se silti parempi oli sammuttaa kuin riskillä polttaa halli. Vituttaa oma hätäily siltiki, en mä sillä. Lapiollinen lunta olis toki ollu paras ratkasu.
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5577
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 (ja monta muuta mallia aikanansa)

Viesti Kirjoittaja tetammi »

No eipä siellä montaa liitintä tulipellin välis ole ja kun ne käy läpi niin tilanne varmaan parempi ku 90% muissa vastaavissa. :mrgreen:

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 (ja monta muuta mallia aikanansa)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

En mä sähköjä murehdi vaan pellien mätänemistä :roll: Toisaalta eipä tuo ruosteeton nytkään ole. Onko toi sitten talven suolamuhimista vaarallisempaa jos rehellisiä ollaan?
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9928
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 (ja monta muuta mallia aikanansa)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pahinta tuhoa se saa mun mielestä aikaan elektroniikalle. Pintaan tulee sellainen hapettumakerros ja muuttuu valkoiseksi. Se on vähän kuin rosteri meriolosuhteissa, eli ei ruostu vaan syöpyy. Ei se kunnon pellistä varmaan läpi puske tavan ruostetta agressiivisemmin, mutta ei se hyvääkään varmasti tee.

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 (ja monta muuta mallia aikanansa)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kivi tippui sydämeltä :) Se laturi kun jo vaihtui, niin jauhesammuttimen vaikutuspiirille tuskin sitten lopulta jäi muuta kuin öljynpaineanturin liitin ja plussakaapeli. Ehkä tää vielä iloksi muuttuu sitten avokesänä 2020 8)
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2016
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 (ja monta muuta mallia aikanansa)

Viesti Kirjoittaja Cona »

Jauhe on kyllä hemmetillistä putsattavaa ja tosiaan hapettaa tehokkaasti liittimet ja avoimet johdot. Peltiosille tuskin tekee mitään, niin kuin tässä jo todettukin.

Leuka rintaan vaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä, kyllä mäkin meinasin viime kesänä ajella ton omani kutupaikaksi Vantaanjoen lohille. :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 (ja monta muuta mallia aikanansa)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Taas meni lautantai rattosasti, yöllä kahdelta valmista. Paljon, tai no "paljon", sain myös aikaseksi, en mä sillä.

Kaivoin PCS:n lähetyksen varastosta. Jos vaihtais sen moniurahihnan rullineen samalla, kun paikat nyt on auki. Toimivaa konetta ei kannata rempata jne, joten paketti on ollut odottamassa tarvetta :roll:

Kuva

Mut kunnon saabistillahan onkin kaikki tarvittava omasta takaa. Ei tartte hakea osia kaupasta.

Kuva

Kuva

Eli tollanen kasa osia odottamassa innokasta asentajaa.

Kuva

Kun nyppäsin remmin pois, näky oli tämmöinen:

Kuva

Ja olin tosissani lähdössä tällä Haltille kevällä tuon kans :roll: Kolmesta rullasta kaksi kans rahisi siihen malliin, että voisi jo melkein sanoa, että hyvä kun meinasi palaa. Tuli samalla tehtyä siä huoltoa ohessa...

No nyt on uutta ja kiiltävää osaa.

Kuva

Laturissa lukee vain tommoset, ei edes Biltemaa, niin mielenrauha on taattu. Vanhaa laturia tarjosin Faceryhmässä ilmaiseksi, mutta metallijätteeseen se päätyis sitten lopulta.

Kuva

Viime kerran vitutusranet meni sillain hyvin, että downpipen alamutteristakin jäi sopiva nysä jäljelle, eli jämpti katkaisu :lol:

Kuva

Toinen tulipalon myötävaikuttava vahinko oli se, että nyt vihdoin ja viimein otin tänkin työn alle. Johan tota on tovi tullut ihasteltua... Sillain Muumilaulumaisesti "kun laiskottaaaaa" :D

Kuva

Yksinkertaiset työmenetelmät ovat yleensä toimivia.

Kuva

Tollanen lopputulos. Kai se pitäis viä vaseliinilla sinetöidä.

Kuva

Nuukana ostin Insigniaan uuden akun, jotta siitä voisi siirtää kuus vuotta vanhan toimivan tähän, mutta eihän se 85 Ah akku tähän mahdu...

Kuva

Ja miinusjohtokin lyheni sitten liikaa, eli Optima ei käy enää... :evil:

Kuva

Noh väliaikaisesti akku vinoon telineeseen, niin kai tolla jolkottelee takasi toisen hallin puolelle... Tavisakuis napa on reunas, niin semmoses kai toi ylettyy. Ehkä. Toivottavasti. Tai ainaki parempi olis.

Kuva

Ja se käy!

Kuva

Vähän nousi savua, mutta se tuli downpipestä kun läträsin sinne öljyä et sain pinnapulttien kierteet varmistettua jenkavekottimella.

Alatukivarsista pelkääjän puolella oli aito SAAB-brändätty, kuskin puolella ei lukenut mitään. Nyt paikalla on Meyle HD jotka ainakin Motonetin listahinnan puolesta soisi olla hyvät :roll:

Kuva

Vanhois oli tommoset suojakumit paikallaan.

Kuva

Uusis ei tullu mukana. Periaattees noi vanhat sopi jotenkuten kyllä paikoilleen, mutta tuon kuvauksen "jotenkuten" vuoksi jätin ne pois. Pohdein, että täysin avonainen lienee parempi kuin vähän löysästi paikallaan oleva, joka mahdollisesti päästää mujua sisään, mutta ei taatusti ulos.

Periaattees auto on nyt sitä takajarruputken vaihtoa vaille valmis tuleviin koitoksiin. Tosin pientä oheistoimintaa tässä vielä on, mm. :|

Kuva

Mulla on tunnetusti tietyis tilanteis vähän outo pinna. Kun sammutin auton, niin en mä paljoa jaksanu pohtia helmoja, vaan potkasin nostovarret alle ja menoksi. Samalla kutakuinki googlasin Kuusakosken noutopalvelua...

No noi on muutenki huonot ja mun tunkinlätkäranet on jo osittain tippunu. Kyselin jo Coltin loputtomasta second hand valikoimasta sportin helmoja, jotka on nekin siistit mutta pari pykälää käyttäjäystävällisemmät. Ei se tietty päälimmäisenä nyt mielessä ole.

Toinen on sitten tuon alusta. Se on mulla nyt ollut jo vajaa kahdeksan vuotta ja tuskin se alusta vieläkään kunnossa on. Eli ehkä voisi panostaa... Etenkin kun etuiskarit tais maksaa joku 20 e Saabin webshopis. Tai ainaki joku aika sitten maksoi, en tiä myöhästyinkö.

Muilta osin aletaan olla siinä tilanteessa, että leimalle ja All Season -renkaat alle. Tosta sitte kiva käyttöauto, kunhan joku ostaa Astran.

Tämmönen vuosikausien puoliseisottelu on kyllä ankeaa autolle. Nytkin alusta ja konehuone oli täynnä kondenssivesipisaroita. Periaatteessa tolla ajettaisiin kerran kuukaudessa Riihimäelle koulun penkille ja muuten käytäis mummolas ja kaupas. Eli aika optimaalista ajoa: vähän mutta kerran pari kuussa pitkä siivu kylkeen.

Se jauhesammuttimen jauhe oli jo jämähtäny ilmankosteudesta mutta olkoot siä sitte. Jos se on öljykurapaskan päällä tua konehuonees, niin eikai se sitä huonommaksi muuta? Paineilmalla se ei lähtenyt ja ainoa mekaaninen putsaus kohdistui laturin plussajohtoon.
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2016
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 (ja monta muuta mallia aikanansa)

Viesti Kirjoittaja Cona »

Sehän edistyy. Sportin helmat on kyllä reilusti käyttäjäystävällisemmät ja sopii vähintään yhtä hyvin kuin noi Aeron laatikkohelmat.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 (ja monta muuta mallia aikanansa)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Juu ja kun tuo nyt on muutenki wnb-aero, niin mitä väliä. Viäki vituttaa kun en ostanu niitä ng900 "Aeron" helmoja sillon Italian ebaystä. Ei ole toiste tullu vastaan... Mut sillon nuukailu tuntu parhaalta vaihtoehdolta. Ja olis ne toki maksanu aika törkeesti, en mä sillä :lol:
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

Vastaa Viestiin