Taas meni lautantai rattosasti, yöllä kahdelta valmista. Paljon, tai no "paljon", sain myös aikaseksi, en mä sillä.
Kaivoin PCS:n lähetyksen varastosta. Jos vaihtais sen moniurahihnan rullineen samalla, kun paikat nyt on auki. Toimivaa konetta ei kannata rempata jne, joten paketti on ollut odottamassa tarvetta
Mut kunnon saabistillahan onkin kaikki tarvittava omasta takaa. Ei tartte hakea osia kaupasta.
Eli tollanen kasa osia odottamassa innokasta asentajaa.
Kun nyppäsin remmin pois, näky oli tämmöinen:
Ja olin tosissani lähdössä tällä Haltille kevällä tuon kans
Kolmesta rullasta kaksi kans rahisi siihen malliin, että voisi jo melkein sanoa, että hyvä kun meinasi palaa. Tuli samalla tehtyä siä huoltoa ohessa...
No nyt on uutta ja kiiltävää osaa.
Laturissa lukee vain tommoset, ei edes Biltemaa, niin mielenrauha on taattu. Vanhaa laturia tarjosin Faceryhmässä ilmaiseksi, mutta metallijätteeseen se päätyis sitten lopulta.
Viime kerran vitutusranet meni sillain hyvin, että downpipen alamutteristakin jäi sopiva nysä jäljelle, eli jämpti katkaisu
Toinen tulipalon myötävaikuttava vahinko oli se, että nyt vihdoin ja viimein otin tänkin työn alle. Johan tota on tovi tullut ihasteltua... Sillain Muumilaulumaisesti "kun laiskottaaaaa"
Yksinkertaiset työmenetelmät ovat yleensä toimivia.
Tollanen lopputulos. Kai se pitäis viä vaseliinilla sinetöidä.
Nuukana ostin Insigniaan uuden akun, jotta siitä voisi siirtää kuus vuotta vanhan toimivan tähän, mutta eihän se 85 Ah akku tähän mahdu...
Ja miinusjohtokin lyheni sitten liikaa, eli Optima ei käy enää...
Noh väliaikaisesti akku vinoon telineeseen, niin kai tolla jolkottelee takasi toisen hallin puolelle... Tavisakuis napa on reunas, niin semmoses kai toi ylettyy. Ehkä. Toivottavasti. Tai ainaki parempi olis.
Ja se käy!
Vähän nousi savua, mutta se tuli downpipestä kun läträsin sinne öljyä et sain pinnapulttien kierteet varmistettua jenkavekottimella.
Alatukivarsista pelkääjän puolella oli aito SAAB-brändätty, kuskin puolella ei lukenut mitään. Nyt paikalla on Meyle HD jotka ainakin Motonetin listahinnan puolesta soisi olla hyvät
Vanhois oli tommoset suojakumit paikallaan.
Uusis ei tullu mukana. Periaattees noi vanhat sopi jotenkuten kyllä paikoilleen, mutta tuon kuvauksen "jotenkuten" vuoksi jätin ne pois. Pohdein, että täysin avonainen lienee parempi kuin vähän löysästi paikallaan oleva, joka mahdollisesti päästää mujua sisään, mutta ei taatusti ulos.
Periaattees auto on nyt sitä takajarruputken vaihtoa vaille valmis tuleviin koitoksiin. Tosin pientä oheistoimintaa tässä vielä on, mm.
Mulla on tunnetusti tietyis tilanteis vähän outo pinna. Kun sammutin auton, niin en mä paljoa jaksanu pohtia helmoja, vaan potkasin nostovarret alle ja menoksi. Samalla kutakuinki googlasin Kuusakosken noutopalvelua...
No noi on muutenki huonot ja mun tunkinlätkäranet on jo osittain tippunu. Kyselin jo Coltin loputtomasta second hand valikoimasta sportin helmoja, jotka on nekin siistit mutta pari pykälää käyttäjäystävällisemmät. Ei se tietty päälimmäisenä nyt mielessä ole.
Toinen on sitten tuon alusta. Se on mulla nyt ollut jo vajaa kahdeksan vuotta ja tuskin se alusta vieläkään kunnossa on. Eli ehkä voisi panostaa... Etenkin kun etuiskarit tais maksaa joku 20 e Saabin webshopis. Tai ainaki joku aika sitten maksoi, en tiä myöhästyinkö.
Muilta osin aletaan olla siinä tilanteessa, että leimalle ja All Season -renkaat alle. Tosta sitte kiva käyttöauto, kunhan joku ostaa Astran.
Tämmönen vuosikausien puoliseisottelu on kyllä ankeaa autolle. Nytkin alusta ja konehuone oli täynnä kondenssivesipisaroita. Periaatteessa tolla ajettaisiin kerran kuukaudessa Riihimäelle koulun penkille ja muuten käytäis mummolas ja kaupas. Eli aika optimaalista ajoa: vähän mutta kerran pari kuussa pitkä siivu kylkeen.
Se jauhesammuttimen jauhe oli jo jämähtäny ilmankosteudesta mutta olkoot siä sitte. Jos se on öljykurapaskan päällä tua konehuonees, niin eikai se sitä huonommaksi muuta? Paineilmalla se ei lähtenyt ja ainoa mekaaninen putsaus kohdistui laturin plussajohtoon.