Saab 900 vm-87 projekti
Saab 900 vm-87 projekti
Noniin, viime viikolla tuli pelastettua vanhalta herralta saab 900, saabbi on vuosimallia -87 ja ensimmäiseltä omistajalta ja vain toista vuotta seisonu (tänäkesänä tuli toinen vuosi seisonnassa) Saabissa on kaikki alkuperäistä, jopa ohjekirja ja huoltokirja tuli mukaan (sisältäen läjän kuitteja merkkiliikkeeseen)
Ruostevaurioita ei ollut kuin konepellissä, ja alkavaa ruostetta oikea etu kaaressa.
Kuvia tulee jahka kerkeän, saabin kimpussa olen tällä hetkellä vain viikonloppuisin koulun takia (asun muualla mutta jospa oman asunnon myötä saabbikin siirtyisi tännepäin)
Ruostevaurioita ei ollut kuin konepellissä, ja alkavaa ruostetta oikea etu kaaressa.
Kuvia tulee jahka kerkeän, saabin kimpussa olen tällä hetkellä vain viikonloppuisin koulun takia (asun muualla mutta jospa oman asunnon myötä saabbikin siirtyisi tännepäin)
Viimeksi muokannut szwuxi, Ma Loka 08, 2012 23:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Saab 900 vm-87 pelastus!
Ja tässä muutama kuva http://aijaa.com/r0HoRD http://aijaa.com/4hpkpi http://aijaa.com/aEPsEP Kuvat ovat siis osto hetkellä otettu. ..Sammaleet lähtivät nätisti,on pesin painepesurilla. Seuraava homma olisi puhdistaa ilmansuodatin, öljynsuodatin vaihtaa ym perustyöt tehdä.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saab 900 vm-87 pelastus!
Takavalojen tiivisteet ovat näemmä otollinen paikka sammaleelle. Onko konepellin ruoste siinä -merkin tienoilla sisäpuolella? Omassa alkaa olla matkustajanpuolella sillä kohtaa ruostetta siinä määrin että pitäisi ottaa jo kiinni ettei pääse menemään läpi...
On muuten omien havaintojen perusteella melko harvinainen väri pystykeulaiseen tuo kullanhohto.
On muuten omien havaintojen perusteella melko harvinainen väri pystykeulaiseen tuo kullanhohto.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Saab 900 vm-87 pelastus!
Joo tuli itsekkin huomattua ruostetta on vain konepellin oikealla sivupuolen, senki saa kuriin hitsaamalla. Pohjasta ei osaa vielä sanoa ennenkuin saa auton nostettua ylöspäinRattivaihde kirjoitti:Takavalojen tiivisteet ovat näemmä otollinen paikka sammaleelle. Onko konepellin ruoste siinä -merkin tienoilla sisäpuolella? Omassa alkaa olla matkustajanpuolella sillä kohtaa ruostetta siinä määrin että pitäisi ottaa jo kiinni ettei pääse menemään läpi...
On muuten omien havaintojen perusteella melko harvinainen väri pystykeulaiseen tuo kullanhohto.
mutta uskosin ettei ole kovin mätä.
Re: Saab 900 vm-87 pelastus!
Tsemppiä rojektiin. Toivottavasti iskarin yläpäät ja vetarikotelot on kunnossa
SAAB 9-5 2.0t -98[RE85+T28](KA)/SAAB 9000CS 2.0t -97 430tkm(KA)/SAAB 9000CS 2.0i -92 340tkm(KA)
SAAB 9000 Aero -96 415tkm(VA)/SAAB 9000 Turbo -89 260tkm(PR)/SAAB 900 T16 -90 3d 430tkm(PR)
SAAB 9000 Aero -96 415tkm(VA)/SAAB 9000 Turbo -89 260tkm(PR)/SAAB 900 T16 -90 3d 430tkm(PR)
Re: Saab 900 vm-87 pelastus!
Kiitokset! Mitä kannattaa tutkailla tarkemmin? Ajattelin alkaa tehä listaa viikonloppua varten mitä alkaa tutkia. Ainakin nyt öljyt, ja kaikki suodattimet menevät vaihtoon ja bensaletkukin täytyy uusia, vuotaa kuin seula.kekkilä kirjoitti:Tsemppiä rojektiin. Toivottavasti iskarin yläpäät ja vetarikotelot on kunnossa
Saabin kimppuun pääsen vasta viikonloppuna mutta sitten tiedossa oikein iso kuva pläjäys pestystä saabista ja sisustuksesta!
Ehdotuksia ja ideoita otetaan vastaan! Ja jos joltain löytyy takalasille ne portaat voisin oaa
Re: Saab 900 vm-87 projekti
Tutkaile tosiaan ne iskarien yläpäät (sekä etu- että taka-) ja vetarien tunnelit. Jos nuo og-ihmeet jostain rapistuvat, niin sieltä. Myös takapyörien kotelot kannattanee koputella ihan suosiolla ja huolella läpi.
Re: Saab 900 vm-87 projekti
Selvä, pitää viikonloppuna tutkia huolella auto läpiAzanovix kirjoitti:Tutkaile tosiaan ne iskarien yläpäät (sekä etu- että taka-) ja vetarien tunnelit. Jos nuo og-ihmeet jostain rapistuvat, niin sieltä. Myös takapyörien kotelot kannattanee koputella ihan suosiolla ja huolella läpi.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24015
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 900 vm-87 projekti
harvinaista että bensaletku vuotaa
myös takaluukun pohja kannattaa tutkia.. juurikin sieltä pyöränkotelon syvennyksestä.
myös takaluukun pohja kannattaa tutkia.. juurikin sieltä pyöränkotelon syvennyksestä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab 900 vm-87 projekti
Ääni tälle. Lisäksi tunkinpaikat ja takaluukusta varapyöräkotelon etunurkat.Azanovix kirjoitti:Tutkaile tosiaan ne iskarien yläpäät (sekä etu- että taka-) ja vetarien tunnelit. Jos nuo og-ihmeet jostain rapistuvat, niin sieltä. Myös takapyörien kotelot kannattanee koputella ihan suosiolla ja huolella läpi.
Pahoin pelkään että mätää löytyy vielä ja paljon. Nämä säilyy pitkään hyvännäköisenä pikaisen vilkaisun perusteella mutta pehkoa on piilossa jo paljon.
Ulkoseisonta ei tee hyvää etenkään jos joutuu seisomaan noin kosteassa paikassa että alkaa sammaltakin kasvaa tuohon malliin. Oliko maavarainen säilityspaikka? (ei asfaltti, betoni tms.)
Re: Saab 900 vm-87 projekti
Ennen kuin suurempia jalostussuunnitelmia tekee ja laittaa rahaa kiinni niin kannattaa auton kuntoa oikeasti tutkia kriittisellä silmällä. Lisäksi kannattaa tehdä päässään mahdollisesti yhteenveto tai listata mitä autolta odottaa, sekä mitä ja paljonko on valmis tekemään auton eteen.
Eli kannattaa pohtia onko autosta omien odotusten mukaiseksi projektiaihioksi.
Em. sillä oletuksella siis että tästä ei tehdä mitään "halvalla ajoon-käyttistä, vuodeksi, ehkä jopa kahdeksi".
IMO; turha vaihtaa edes öljyjä jos on sanomattakin selvää että autosta ei ole pitkäaikaiseksi kulkineeksi. Kulkee se vielä vuoden niillä vanhoillakin öljyillä
Eli kannattaa pohtia onko autosta omien odotusten mukaiseksi projektiaihioksi.
Em. sillä oletuksella siis että tästä ei tehdä mitään "halvalla ajoon-käyttistä, vuodeksi, ehkä jopa kahdeksi".
IMO; turha vaihtaa edes öljyjä jos on sanomattakin selvää että autosta ei ole pitkäaikaiseksi kulkineeksi. Kulkee se vielä vuoden niillä vanhoillakin öljyillä
Re: Saab 900 vm-87 projekti
Näinhän se on, tosin köyhällä opiskelijalla ei olekkaan kovin paljoa rahaa Mutta joo, tutkiskelen saabbia viikonloppuna ja ainahan siitä voi tehdä "ikuisuus projektin" Ja hiljaa hyvä tulee, en kuitenkaan ole mikään poropeukalo metalli töissä, ja saabbi ei ollut kallis, sanotaanko että jos oisin myynyt romuttamolle niin olisin jäänyt voitolle Mutta aina sitä jotain tekemistä pitää olla pimeiksi talvi-illoiksif-19 kirjoitti:Ennen kuin suurempia jalostussuunnitelmia tekee ja laittaa rahaa kiinni niin kannattaa auton kuntoa oikeasti tutkia kriittisellä silmällä. Lisäksi kannattaa tehdä päässään mahdollisesti yhteenveto tai listata mitä autolta odottaa, sekä mitä ja paljonko on valmis tekemään auton eteen.
Eli kannattaa pohtia onko autosta omien odotusten mukaiseksi projektiaihioksi.
Em. sillä oletuksella siis että tästä ei tehdä mitään "halvalla ajoon-käyttistä, vuodeksi, ehkä jopa kahdeksi".
IMO; turha vaihtaa edes öljyjä jos on sanomattakin selvää että autosta ei ole pitkäaikaiseksi kulkineeksi. Kulkee se vielä vuoden niillä vanhoillakin öljyillä
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: Saab 900 vm-87 projekti
Oikea asenne ettei heti luovuteta Kaverinkin kanssa oli tarkoitus kunnostaa noppa mutta oli aivan liian laho enää korjattavaksi. Luovutti sitten tekniikan ja muut pisteosat meikäläisen noppaan. Mielenkiinnolla seurailen, harvemmin kun näitä jaksetaan laitella.
Re: Saab 900 vm-87 projekti
Hyvä, kun realiteetit sekä omat tavoitteet ja resurssit tiedossa niin sitten vaan niiden mukaan harrastamaan!szwuxi kirjoitti: Näinhän se on, tosin köyhällä opiskelijalla ei olekkaan kovin paljoa rahaa Mutta joo, tutkiskelen saabbia viikonloppuna ja ainahan siitä voi tehdä "ikuisuus projektin" Ja hiljaa hyvä tulee, en kuitenkaan ole mikään poropeukalo metalli töissä, ja saabbi ei ollut kallis, sanotaanko että jos oisin myynyt romuttamolle niin olisin jäänyt voitolle Mutta aina sitä jotain tekemistä pitää olla pimeiksi talvi-illoiksi
Re: Saab 900 vm-87 projekti
Mulla tuota aikaa on! Kunhan saisi täältä Haapavedeltä tallipaikan niin edistyisi paremminkärkkäinen kirjoitti:Oikea asenne ettei heti luovuteta Kaverinkin kanssa oli tarkoitus kunnostaa noppa mutta oli aivan liian laho enää korjattavaksi. Luovutti sitten tekniikan ja muut pisteosat meikäläisen noppaan. Mielenkiinnolla seurailen, harvemmin kun näitä jaksetaan laitella.
Kyllähän tuota mietin pitkään onko järkeä alkaa rakentelemaan tuosta. Mutta kun tekee rauhallisesti ja huolella eikä laita koko omaisuuttaan saabbiin niin hyvä tulee.f-19 kirjoitti:Hyvä, kun realiteetit sekä omat tavoitteet ja resurssit tiedossa niin sitten vaan niiden mukaan harrastamaan!szwuxi kirjoitti: Näinhän se on, tosin köyhällä opiskelijalla ei olekkaan kovin paljoa rahaa Mutta joo, tutkiskelen saabbia viikonloppuna ja ainahan siitä voi tehdä "ikuisuus projektin" Ja hiljaa hyvä tulee, en kuitenkaan ole mikään poropeukalo metalli töissä, ja saabbi ei ollut kallis, sanotaanko että jos oisin myynyt romuttamolle niin olisin jäänyt voitolle Mutta aina sitä jotain tekemistä pitää olla pimeiksi talvi-illoiksi