Sivu 1/8

Saab 900 vm-87 projekti

Lähetetty: Su Loka 07, 2012 10:39
Kirjoittaja szwuxi
Noniin, viime viikolla tuli pelastettua vanhalta herralta saab 900, saabbi on vuosimallia -87 ja ensimmäiseltä omistajalta ja vain toista vuotta seisonu (tänäkesänä tuli toinen vuosi seisonnassa) Saabissa on kaikki alkuperäistä, jopa ohjekirja ja huoltokirja tuli mukaan (sisältäen läjän kuitteja merkkiliikkeeseen)

Ruostevaurioita ei ollut kuin konepellissä, ja alkavaa ruostetta oikea etu kaaressa.

Kuvia tulee jahka kerkeän, saabin kimpussa olen tällä hetkellä vain viikonloppuisin koulun takia (asun muualla mutta jospa oman asunnon myötä saabbikin siirtyisi tännepäin)

Re: Saab 900 vm-87 pelastus!

Lähetetty: Su Loka 07, 2012 23:12
Kirjoittaja szwuxi
Ja tässä muutama kuva http://aijaa.com/r0HoRD http://aijaa.com/4hpkpi http://aijaa.com/aEPsEP Kuvat ovat siis osto hetkellä otettu. ..Sammaleet lähtivät nätisti,on pesin painepesurilla. Seuraava homma olisi puhdistaa ilmansuodatin, öljynsuodatin vaihtaa ym perustyöt tehdä.

Re: Saab 900 vm-87 pelastus!

Lähetetty: Su Loka 07, 2012 23:25
Kirjoittaja Rattivaihde
Takavalojen tiivisteet ovat näemmä otollinen paikka sammaleelle. :D Onko konepellin ruoste siinä :saab: -merkin tienoilla sisäpuolella? Omassa alkaa olla matkustajanpuolella sillä kohtaa ruostetta siinä määrin että pitäisi ottaa jo kiinni ettei pääse menemään läpi...

On muuten omien havaintojen perusteella melko harvinainen väri pystykeulaiseen tuo kullanhohto.

Re: Saab 900 vm-87 pelastus!

Lähetetty: Su Loka 07, 2012 23:37
Kirjoittaja szwuxi
Rattivaihde kirjoitti:Takavalojen tiivisteet ovat näemmä otollinen paikka sammaleelle. :D Onko konepellin ruoste siinä :saab: -merkin tienoilla sisäpuolella? Omassa alkaa olla matkustajanpuolella sillä kohtaa ruostetta siinä määrin että pitäisi ottaa jo kiinni ettei pääse menemään läpi...

On muuten omien havaintojen perusteella melko harvinainen väri pystykeulaiseen tuo kullanhohto.
Joo tuli itsekkin huomattua :D ruostetta on vain konepellin oikealla sivupuolen, senki saa kuriin hitsaamalla. Pohjasta ei osaa vielä sanoa ennenkuin saa auton nostettua ylöspäin
mutta uskosin ettei ole kovin mätä.

Re: Saab 900 vm-87 pelastus!

Lähetetty: Ma Loka 08, 2012 16:10
Kirjoittaja kekkilä
Tsemppiä rojektiin. Toivottavasti iskarin yläpäät ja vetarikotelot on kunnossa :)

Re: Saab 900 vm-87 pelastus!

Lähetetty: Ma Loka 08, 2012 22:59
Kirjoittaja szwuxi
kekkilä kirjoitti:Tsemppiä rojektiin. Toivottavasti iskarin yläpäät ja vetarikotelot on kunnossa :)
Kiitokset! Mitä kannattaa tutkailla tarkemmin? Ajattelin alkaa tehä listaa viikonloppua varten mitä alkaa tutkia. Ainakin nyt öljyt, ja kaikki suodattimet menevät vaihtoon ja bensaletkukin täytyy uusia, vuotaa kuin seula.


Saabin kimppuun pääsen vasta viikonloppuna mutta sitten tiedossa oikein iso kuva pläjäys pestystä saabista ja sisustuksesta! :lol:

Ehdotuksia ja ideoita otetaan vastaan! Ja jos joltain löytyy takalasille ne portaat voisin oaa :)

Re: Saab 900 vm-87 projekti

Lähetetty: Ti Loka 09, 2012 13:25
Kirjoittaja Azanovix
Tutkaile tosiaan ne iskarien yläpäät (sekä etu- että taka-) ja vetarien tunnelit. Jos nuo og-ihmeet jostain rapistuvat, niin sieltä. Myös takapyörien kotelot kannattanee koputella ihan suosiolla ja huolella läpi.

Re: Saab 900 vm-87 projekti

Lähetetty: Ti Loka 09, 2012 14:59
Kirjoittaja szwuxi
Azanovix kirjoitti:Tutkaile tosiaan ne iskarien yläpäät (sekä etu- että taka-) ja vetarien tunnelit. Jos nuo og-ihmeet jostain rapistuvat, niin sieltä. Myös takapyörien kotelot kannattanee koputella ihan suosiolla ja huolella läpi.
Selvä, pitää viikonloppuna tutkia huolella auto läpi

Re: Saab 900 vm-87 projekti

Lähetetty: Ti Loka 09, 2012 15:07
Kirjoittaja nalleolut
harvinaista että bensaletku vuotaa 8O

myös takaluukun pohja kannattaa tutkia.. juurikin sieltä pyöränkotelon syvennyksestä.

Re: Saab 900 vm-87 projekti

Lähetetty: Ti Loka 09, 2012 15:08
Kirjoittaja f-19
Azanovix kirjoitti:Tutkaile tosiaan ne iskarien yläpäät (sekä etu- että taka-) ja vetarien tunnelit. Jos nuo og-ihmeet jostain rapistuvat, niin sieltä. Myös takapyörien kotelot kannattanee koputella ihan suosiolla ja huolella läpi.
Ääni tälle. Lisäksi tunkinpaikat ja takaluukusta varapyöräkotelon etunurkat.

Pahoin pelkään että mätää löytyy vielä ja paljon. Nämä säilyy pitkään hyvännäköisenä pikaisen vilkaisun perusteella mutta pehkoa on piilossa jo paljon.

Ulkoseisonta ei tee hyvää etenkään jos joutuu seisomaan noin kosteassa paikassa että alkaa sammaltakin kasvaa tuohon malliin. Oliko maavarainen säilityspaikka? (ei asfaltti, betoni tms.)

Re: Saab 900 vm-87 projekti

Lähetetty: Ti Loka 09, 2012 15:13
Kirjoittaja f-19
Ennen kuin suurempia jalostussuunnitelmia tekee ja laittaa rahaa kiinni niin kannattaa auton kuntoa oikeasti tutkia kriittisellä silmällä. Lisäksi kannattaa tehdä päässään mahdollisesti yhteenveto tai listata mitä autolta odottaa, sekä mitä ja paljonko on valmis tekemään auton eteen.

Eli kannattaa pohtia onko autosta omien odotusten mukaiseksi projektiaihioksi.

Em. sillä oletuksella siis että tästä ei tehdä mitään "halvalla ajoon-käyttistä, vuodeksi, ehkä jopa kahdeksi".

IMO; turha vaihtaa edes öljyjä jos on sanomattakin selvää että autosta ei ole pitkäaikaiseksi kulkineeksi. Kulkee se vielä vuoden niillä vanhoillakin öljyillä :-D

Re: Saab 900 vm-87 projekti

Lähetetty: Ti Loka 09, 2012 18:58
Kirjoittaja szwuxi
f-19 kirjoitti:Ennen kuin suurempia jalostussuunnitelmia tekee ja laittaa rahaa kiinni niin kannattaa auton kuntoa oikeasti tutkia kriittisellä silmällä. Lisäksi kannattaa tehdä päässään mahdollisesti yhteenveto tai listata mitä autolta odottaa, sekä mitä ja paljonko on valmis tekemään auton eteen.

Eli kannattaa pohtia onko autosta omien odotusten mukaiseksi projektiaihioksi.

Em. sillä oletuksella siis että tästä ei tehdä mitään "halvalla ajoon-käyttistä, vuodeksi, ehkä jopa kahdeksi".

IMO; turha vaihtaa edes öljyjä jos on sanomattakin selvää että autosta ei ole pitkäaikaiseksi kulkineeksi. Kulkee se vielä vuoden niillä vanhoillakin öljyillä :-D
Näinhän se on, tosin köyhällä opiskelijalla ei olekkaan kovin paljoa rahaa :lol: Mutta joo, tutkiskelen saabbia viikonloppuna ja ainahan siitä voi tehdä "ikuisuus projektin" :D Ja hiljaa hyvä tulee, en kuitenkaan ole mikään poropeukalo metalli töissä, ja saabbi ei ollut kallis, sanotaanko että jos oisin myynyt romuttamolle niin olisin jäänyt voitolle :D Mutta aina sitä jotain tekemistä pitää olla pimeiksi talvi-illoiksi ;)

Re: Saab 900 vm-87 projekti

Lähetetty: Ke Loka 10, 2012 08:30
Kirjoittaja kärkkäinen
Oikea asenne ettei heti luovuteta :) Kaverinkin kanssa oli tarkoitus kunnostaa noppa mutta oli aivan liian laho enää korjattavaksi. Luovutti sitten tekniikan ja muut pisteosat meikäläisen noppaan. Mielenkiinnolla seurailen, harvemmin kun näitä jaksetaan laitella.

Re: Saab 900 vm-87 projekti

Lähetetty: Ke Loka 10, 2012 08:38
Kirjoittaja f-19
szwuxi kirjoitti: Näinhän se on, tosin köyhällä opiskelijalla ei olekkaan kovin paljoa rahaa :lol: Mutta joo, tutkiskelen saabbia viikonloppuna ja ainahan siitä voi tehdä "ikuisuus projektin" :D Ja hiljaa hyvä tulee, en kuitenkaan ole mikään poropeukalo metalli töissä, ja saabbi ei ollut kallis, sanotaanko että jos oisin myynyt romuttamolle niin olisin jäänyt voitolle :D Mutta aina sitä jotain tekemistä pitää olla pimeiksi talvi-illoiksi ;)
Hyvä, kun realiteetit sekä omat tavoitteet ja resurssit tiedossa niin sitten vaan niiden mukaan harrastamaan! :-)

Re: Saab 900 vm-87 projekti

Lähetetty: Ke Loka 10, 2012 10:32
Kirjoittaja szwuxi
kärkkäinen kirjoitti:Oikea asenne ettei heti luovuteta :) Kaverinkin kanssa oli tarkoitus kunnostaa noppa mutta oli aivan liian laho enää korjattavaksi. Luovutti sitten tekniikan ja muut pisteosat meikäläisen noppaan. Mielenkiinnolla seurailen, harvemmin kun näitä jaksetaan laitella.
Mulla tuota aikaa on! :lol: Kunhan saisi täältä Haapavedeltä tallipaikan niin edistyisi paremmin :)
f-19 kirjoitti:
szwuxi kirjoitti: Näinhän se on, tosin köyhällä opiskelijalla ei olekkaan kovin paljoa rahaa :lol: Mutta joo, tutkiskelen saabbia viikonloppuna ja ainahan siitä voi tehdä "ikuisuus projektin" :D Ja hiljaa hyvä tulee, en kuitenkaan ole mikään poropeukalo metalli töissä, ja saabbi ei ollut kallis, sanotaanko että jos oisin myynyt romuttamolle niin olisin jäänyt voitolle :D Mutta aina sitä jotain tekemistä pitää olla pimeiksi talvi-illoiksi ;)
Hyvä, kun realiteetit sekä omat tavoitteet ja resurssit tiedossa niin sitten vaan niiden mukaan harrastamaan! :-)
Kyllähän tuota mietin pitkään onko järkeä alkaa rakentelemaan tuosta. Mutta kun tekee rauhallisesti ja huolella eikä laita koko omaisuuttaan saabbiin niin hyvä tulee.