Og 900 T16 2d -89 tehoa,näköä ja ääntä..

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Og 900 T16 2d -89 tehoa,näköä ja ääntä..

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Sukellusvene kirjoitti:Mitenkä tuon kulutuksen on käynyt , onko muutosta tullut? Hieno selostus aiheesta :).
Näppärästi on hommat käyneet sitten ,jos ei tuon kummempia ongelmia tullut.
Ajelut on ollut sen verran vähäisiä, ettei ole oikein kulutukseen kerinnyt kiinnittämään huomiota.
Kuitenkin lucaksella oli tasakaasulla seokset 13.1 ja trionicilla 14.1~14.7 että siitä voi päätellä kulutuksen muutosta jo hieman.

Eiköhän tämän koko homman toimiminen selviä, kunhan autolla ruvetaan oikeasti ajamaan :D
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Og 900 T16 2d -89 tehoa,näköä ja ääntä..

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Siis ajelet nyt E85:lla ja nuo seokset on sillä tavalla ilmoitettu?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Og 900 T16 2d -89 tehoa,näköä ja ääntä..

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Turbo16 kirjoitti:Siis ajelet nyt E85:lla ja nuo seokset on sillä tavalla ilmoitettu?
Joo tuota arvoa laajakaista näyttää..
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Og 900 T16 2d -89 tehoa,näköä ja ääntä..

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta Lambda-arvoa pitäisi tutkia, koska se on bensalla ja E85:lla sama, kun taas afr on eri.

" You may have already read that E85 has a different stoichometric air fuel ratio than gasoline's 14.7. The stoich AFR for E85 (at 85% Ethanol) is 9.76. The stoich value represents an ideal perfect burn of the fuel usually used at part throttle conditions. "

Ellei afr mittaria pysty muuttamaan asetuksistan niin, että siellä on valittavana E85-näyttäminen.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Og 900 T16 2d -89 tehoa,näköä ja ääntä..

Viesti Kirjoittaja NGpower »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &start=180
Lukaseppas tuota, on juttua kysesisestä asiasta

Kyllä mää oon käsittäny, että etanolilla ajetaan samalla AFR lukemalla ja samalla mittarilla mitä normi bensalla.
Sitä ainetta nyt vaan tarvitaan se 30% enemmän, samalle hyötysuhteelle
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Og 900 T16 2d -89 tehoa,näköä ja ääntä..

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

NGpower kirjoitti:http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &start=180
Lukaseppas tuota, on juttua kysesisestä asiasta

Kyllä mää oon käsittäny, että etanolilla ajetaan samalla AFR lukemalla ja samalla mittarilla mitä normi bensalla.
Sitä ainetta nyt vaan tarvitaan se 30% enemmän, samalle hyötysuhteelle

Aivan olin siis väärässä!
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Og 900 T16 2d -89 tehoa,näköä ja ääntä..

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Päivitelläämpä taas auton etenemistä hieman, eli kansi, imusarja ja suuttimet vaihtuivat juuri sopivasti viikko ennen lappeenrannan ilmailupäiviä.
Ainoa huomio tässä tuli, kun noita dekoja rupesin sovittamaan imusarjaan eli ei käynytkään ihan bolt-on tyylillä enää. Onneksi selvittiin kuitenkin pikku bensakiskon kiinnikkeiden vääntelyllä ja prikkaa väliin periaatteella, yksi kisko tosiaan rupesi vuotamaan tämän taivuttelun takia, mutta naapuripitäjältä löytyi lähes heti korvaava tuote.

Samalla kertaa lähti virranjakaja konehuoneesta, pcs:ltä tulppa jakajan reikään 2.80e, ja kierrostieto trionicille sytkäpäätteen liittimestä pinni numero 7.
Auto tulille ja muutaman jäähdytysletkun kiristelyn jälkeen kaikki taas kunnossa :)

Päivä ennen lappeenrantaa sitten perinteisesti softan säätöä ja kytkinkin saatiin luistamaan, kun neloselle vaihdettaessa ahdin piikkasi 1.48bar. Nyt siis softa on stage 2 pohjalta väännetty ja ahtopyynnit kakkos vaihdetta isommilla 1.25bar.
Rajotin nostettiin varovasti 6700 ja tämä tuntuu olevan ihan hyvä kohta pykältää isommalle, vaikka 6tonnin kohdalla on vielä 1.15 ahtoja.

Kaverin kolkista kopioitiin joitain käynnistys karttoja, sekä pid kartat niin saatiin tuota ahtojen piikkailua aika hyvin kuriin.
Unohdin tuossa aiemmin mainita tosiaan, että nopeustieto saatiin toimimaan tuolla (pulses per rev) arvoa muuttamalla 48:aan, oli jotain 300 muistaakseni? Kiitos vinkistä (Frostwind)!
Eli nyt kakkosella paineet rajattu 0.9bar ja tämä paineen nousu tulee siinä 4500rpm kohdalla, mikä tekee aika hauskan ilmiön :wink:

Noh lauantaina sitten BCR8 tulpat koneeseen ja nokka kohti lappeenrantaa kolmen muun :saab: kanssa, täytyy myöntää että itsekkin yllätyin tuosta tuloksesta, joka oli 228km/h ja varttimaili 15.390s, jarrutkin tuntuivat toimivan tuosta vauhdista aika hyvin, vaikka tuolla ilmanvastuksella niitä ei edes tarvitse :lol:
Auto toimi todella hyvin, jaksoi vetää nelosenkin rajoittajalle suorastaan huomaamattomasti ja seokset koko kierrosalueen siinä 12.4 tuntumassa.
Mailin lopussa kierroksia oli 6tonnia ja puhelimen gps:ään jäi 230km/h ja tästä laskeskelin pienellä päälläni, että ensivuodelle asetetaan tavoitteeksi ainakin yli 240km/h maililla.
Pakosarjan laitoin jo tilaukseen speedpartsilta, ahtimeksi tulee todennäköisesti t3/4 garrett ja kytkin/vauhtipyörä 2.3T pitkälohko tonnarista.

Eipä tässä sen enempää tällä kertaa, käytän auton penkissä ennen talvitelaa niin tietää sitten mitä tuosta ahtimesta saa irti. Ensi vuonna sitten uudella kokoonpanolla sama setti. Tätä ennen kuitenkin peli nähtävissä ahveniston ratapäivillä.
Kuvia näkee nykyilmeestä tuosta (900) linkistä
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Og 900 T16 2d -89 tehoa,näköä ja ääntä..

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Kevättä rinnassa ja satku vaiheessa, osia on taas haalittu enemmän, kuin malttaisi asennella.
Syksyn ratasessiossa taisi mennä rattiakselin neulalaakeri hajalle, kun rattia kääntäessä puolen kierroksen välein kuuluu kojetaulun sisältä napsaus, noh kaksi käytettyä tuli hankittua tilalle, jos niistä saisi yhden hyvänkin rakennettua?
Samalla reissulla huomasin, että lämmöt lähtevät karkaamaan vähän liian herkästi kun kolmen kierroksen jälkeen neula alkaa nousta hieman liiankin ylös ja nestettä tulee paisarista yli, voisi tuon tarvike syylärin nakata romuun ja laittaa orggiksen sekä matalemman flektin. Uudet ylä ja alavesiletkut tilasin, kun nyt on alavesiletkun rikkoutumisen takia pätkä metalliputkea välissä.

Lista jatkuu ja kuvassa näkyy Speedpartsin pakosarjaa, vaihdekepin nahkapussukkaa, uutta ei vinkuvaa laturia ja red stuffin palasarja ensi vuoden klubin ratapäiville :)
Kuva

Kuva

Sarjan paino oli 5.4kg ja 2mm putkesta valmistettu, joten kun ahdinkin on tuettu vaihdelaatikkoon, niin voisi olettaa kestävänkin.
Pakosarjan hinnaksi jäi tasan 400e ja sisälsi uudet pinnapultit, sekä tiivisteet
Tällä sarjalla katotaan saako tosta T3:sesta vielä lisää iloa, vai ruvetaanko suunnitelemaan uutta ahdinpuolta samalla.

Enäähän tuossa olisi vain kytkin, mikä pitäisi kehitellä. Pitäsköhän laittaa lyhytlohko tonnarin vauhtipyörä ja vakio 228mm asetelma ja kattoo miten luistelee, eipä toi nykyinen 215mm loppuun ajetulla levyllä luistanut, kuin vasta 1.4barin piikkauksessa..

Tällästä tällä kertaa, ensi viikolla otetaan vehe liikennekäyttöön, suoritetaan vuosikatsastus ja aloitetaan vaikka noilla eniten häiritsevien vikojen korjauksilla.
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Og 900 T16 2d -89 tehoa,näköä ja ääntä..

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Hallissa käytiin ja tavoite, jota ei millään tavalla odottanut tuli kuitenkin täytettyä, eli 241km/h mentiin kierrokset ihan rajottimen tuntumassa.
Jotain hyötyä tosta pakosarjasta näköjään on, kun ainoa muutos sen lisäksi viime vuotiseen on suuttimet.

Noh tuossa samalla, kun kävi Tammisaaressa ja kilometrejä kertyi yli 800, niin oli aikaa laskeskella kulutuksia.
Jkl- Halli (seisova maili)-Tammisaari 11.4l/100km
Tammisaari- Lahti n.170km pikku rapulassa 9.9l/km

Vähän videon tynkää hallista:
https://www.youtube.com/watch?v=EgRkTe_fNBk
https://www.youtube.com/watch?v=FEEcmYfVzls
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Og 900 T16 2d -89 tehoa,näköä ja ääntä..

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

NGpower kirjoitti: Enäähän tuossa olisi vain kytkin, mikä pitäisi kehitellä. Pitäsköhän laittaa lyhytlohko tonnarin vauhtipyörä ja vakio 228mm asetelma ja kattoo miten luistelee, eipä toi nykyinen 215mm loppuun ajetulla levyllä luistanut, kuin vasta 1.4barin piikkauksessa
Tosta kytkimesta tuumailin, niin varmaan riippuu paljolti mitä haet. Mulla oli aluksi exässä muistaakseni 190 mm kytkin, kesti just just penkityksen ~170hp @0,5bar. Tilalle vaihdoin turbon uuden SACHS kykän, ja piti ihan hyvin, vaikka piikkaili n 1,5 bar. Sillosilla 195/65r15 renkailla 1 ja 2 vaihteilla luovutti renkaat, 3 ja 4 piti kumit ja kytkin. Penkissä en käynyt, mutta t03/4 ahtimella, 350 suuttimilla, lh+di/apc lastutettuna veikkaisin että paukut ois ollu jtn 250hp. Korina toki 99..
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Og 900 T16 2d -89 tehoa,näköä ja ääntä..

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Vaihdoin tohon sen pitkälohko tonnarin 228mm asetelman ja ässän vauhtipyörän.
Olis pitäny sorvauttaa vauhtiksesta 220mm levyn pykälä pois, kun hioin vaan hiekkapaperilla vähän lasittumia ja nyt kytkin luistaa satunnaisesti nelosella yli 1.3bar piikkauksessa, mutta pystyyhän tolla ajamaan kuitenkin ja tuntuu että toi luistaminen asettuu tossa pikkuhiljaa parempaan suuntaan. :)
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Og 900 T16 2d -89 tehoa,näköä ja ääntä..

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Pientä päivittelyä ja yksi kysymys, palataan ensin yli puolivuotta taaksepäin.
Syksyn botniaringin ratapäiville tuli vaihdettua speedpartsin rosteri reaktiotangot ja uretaanipuslat, myös akselin poikittaistukeen.
muuttui hieman tuo perän käytös, kun mutkaan jarruttaessa perä irtoaa vielä herkemmin ja sai välillä kierrosaikojen huonontamiseksi aika maukkaita sladeja :)
Noh renkaathan siellä meni yhden pyörähdyksen ja yhden hartialukon ansiosta kulmikkaiksi, vähän varovasti sai ajella jyväskylään pehmeillä jarruilla ja täristävällä autolla.
Siitäpä melkein meni auto talviseisontaan.

Nyt kun ollaan nykyhetkessä, niin tilasin samat Kumhon ecsta sportit, koossa 195/50-16.
istuu vähän paremmin vanteelle jos ei muuta.
Katsastuksessa tuli käytyä ilman huomautuksia, pitkään sitä kateltiin taas pellin alle ja tuota pakoputken läppää, mutta eipä tollasessa tekniikanvaihto laitteessa paljon tunnu haittaavan nämä viritykset.

Kumma juttu, kun talvilevon jälkeen ei kytkinkään enää ole luistanut kertaakaan, nelosellakin koitin lähtee 100km/h vedättää, mikä oli ennen se kaikista otollisin temppu kytkimelle.
Ilmottauduin hallin nopeusmittaukseen (13.6) jos sitä kävisi kokeilemassa nyt uudestaan, kun turbon laippakaan ei enää vuoda.
Kysymys kuuluukin uskaltaakohan tuota rajotinta nostaa tuosta 6700rpm vaikka 6900rpm, oli viimeksi niin lähellä rajotinta ja nyt on pykälää pienemmät renkaatkin.
Eli mihin asti näillä vakio venttiilinjousilla uskaltaa mennä?
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Og 900 T16 2d -89 tehoa,näköä ja ääntä..

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kyllä siitä sen 6900 uskaltaa ottaa vielä ihan hyvin.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Vastaa Viestiin