T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Pe Loka 26, 2012 14:01

Ehtoota. Ja pahoittelut jo etukäteen tulevista kirjoitusvirheistä. Koitan kuitenkin pitää kohtuu luettavana.

Onhan näitä täällä jo vaan aattelin jotta jospa yksi vielä mahtuis joukkoon.
Lähtöajatuksena olisi tehdä tästä ainakin kohtuu varma -kuin se vain voi olla- talvikäyttöpeli. Eikä kesäkäyttökään toki pois suljettu ole jos tuo tonnari aero on osina.

Og saapui talouteen 11.10 foorumin kautta ostoilmosta. Mittarissaan 428209 km ja n. puoli toista vuotta oli edellisen omistajan mukaan kilometrit olleet pyörimättä ja arvoi sen ajan ajoille olivat n. 3500 eli kokonaisajomäärä suunnilleen ostohetkellä vajaa 432 tkm:iä. Foorumia selaillessa aattelin rempata peruspalikat heti miten kuntoon eli seuraavat osat menivät vaihtoon:
-öljyt valvoline syn power 5w-40 ts:et valvolinen engine flush
käsittelyn jälkeen, öljyn-, ilman-, ja polttoaineen suodattimet, bp7es platinat,
eurowiresin sytkän johdot, jakaja ja pyörijä, aktiivihiilisuodatin, toinen pakosarja
uusilla pakosarjan tiivisteillä, kuormajouset taakse sekä bogen turbo iskarit ja
kuskin puolelle taakse vielä uusi jarrulevy sekä palat.

Ensi keväänä sitten etujouset ja iskarit vaihtoon sekä etujarrujen uusimista jos tarvista.

Samalla tuli aukaistua mittari ja vaihdettu mukana tulleesta varaosamittarista
rikki mennyt ratas mikä oli halki ja irronnut paikaltaan. Nollasin kilometritkin
sitten niin on olo kuin ajaisi uudella autolla :-). Nyt mittarissa jo huimat 000740 kilometriä.

Renkaina alla pyörii tonnari aeroon hankitut citikan 16" peltivanteet (et27)
205-55/16 nastoilla. Kuormajousien vaihdon jälkeen uusilla iskareilla ei enää
renkaat raavi lokasuojan kaaria kuin todella pahoissa ja korkeissa töyssyissä.

Sisusta tähän oli vaihdettu alkuperäisestä tummansinisestä tumman punaiseen
lattiamattoja myöten pois lukien takapenkin istuinosa, keskikonsolin kuori ja ovipahvit. Noh jo vaihdetun värisen sisustan löysinkin kokonaisena ja seuraavaksi käyn sen kimppuun. Eli vaihtoon menevät keskikonsolin kangasosa sekä takapenkit ja etupenkit kun saan noudettua niin teen niistä yhden ehjän kokonaisuuden.

Kori on uskomattoman hyvässä kunnossa. Ekalla omistajalla Turussa 1988-1990. Toisella omistajalla Kemijärvellä vuodet 1990-2006 ja sen jälkeen Pellossa 2006-2008 ja edellisellä omistajalla 2008-2012 Oulussa. Pohjaa ja ovia ei ilmeisesti ja tarkastelujen jälkeen koskaan hitsattu. Toinen vetarin tunneli on vaihdettu ja koneelle tehty jotain tiivisteiden mukaan. Ovissa on hieman ruostetta sisäpuolella tiivisteiden päällä vaan kerkeää hyvinki saada kiinni. Pari pientä rupea ulkopuolella.

Varusteita löytyy sähköluukku, -ikkunat, -peilit ja keskuslukko. Ikkunatkin alkoivat toimimaan kun putsailin kytkimet ja kaveri kolvasi keskuslukon boksin ja sekin toimii nyt koko ajan. Sähköluukku pelittää myös kuten peilitkin.

Ahtopaineissa on hiukan häikkää kun keltaisen alueen puolen välin yli menee vaan sitten jää siihen ja kierrosten myötä laskee. Pinta kaasun jälkeen ikään kuin empii ja sitten lähtee. Ihan kuin jossain sytkäpuolella olisi häikkää. Näitä katselen kun aikaa löytyy taas. Ajoa haittaavaa ei ole. Normi vilkkuviiksen hommat tietenkin. Mittaristossa kello käy miten sattuu. Muuta kummempaa ei oikeastaan ole vielä sattunut silmään. Valoautomatiikka toimii kaikkineen kuten puhallin ja lämmöt.

Kuvatuksiakin voisin laittaa kuhan saan siirrettyä niitä koneelle. Tässä alkuun näpertelyistä. Saapa nähdä mihin tämän kanssa sitten päätyy. Tällä haavaa tarkoitus pitää itsellä. Syinä lämmin talviauto, halpa hankinta hinta, huokeat varaosat, pystyy itse tekemään lähes tulkoon kaikki ja onhan siinä sitä oikeaa saabismia fiilinkeineen.
Yllättävän hyvä vielä ajaakin kun alustassa ei ole älyttömästi väljää. Talveksi potkuakin löytyy ihan riittävästi.

-T
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » To Marras 01, 2012 15:42

Päivitystä kuviin 220213. Alla vanhoilla jousilla ja bilteman iskareilla. Ei nousseet ylös kun pohjaan painoi:
Kuva

Jousien vertailua:
Kuva

Bogen turbot, ilmeisesti kohtuu samat kuin Sachsin sportit:
Kuva

Perän korkeus uusilla jousilla ja iskareilla:
Kuva

SuperAerotki käväs alla vanhoilla kitkoilla:
Kuva

Korkeutta lähes saman verran kuin citymaastureissa :) Nousi juurikin sopivasti keulan suhteen. Kohtuu tasapainossa. Auton sisälläkin tuntuu että perä korkeammalla eikä tankin täyteen laitto vaikuta enää juurikaan perän korkeuteen saati lasti.

Termostaatti pitäisi vaihtaa seuraavaksi ja samalla jäähdytinnesteet.
Viimeksi muokannut Mikki2, Pe Helmi 22, 2013 13:05. Yhteensä muokattu 9 kertaa.
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

SaabiSakke
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
Paikkakunta: Ii

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja SaabiSakke » To Marras 01, 2012 20:45

Kuvalinkit ei skulaa....
#4856
9000 vm.97 Aero Autom.
900 vm.87 T16 Cabbe

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Pe Marras 02, 2012 05:29

SaabiSakke kirjoitti:Kuvalinkit ei skulaa....
Asetuksissa joku härö. Korjailen huomenna.
Koitan uutta kautta kuvatukset saada näkyville...
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Su Marras 04, 2012 17:29

Nyt pitäis kuvat toimia. En oo ennen picasaweb:iä käyttäny niin meni aikaa sen kanssa värkätessä vaan jospa nuo nyt näkyis.

Tänään tultiin reissusta ja 30 kilsaa ennen Oulua kansipahvi päätti antautua. Puski sen verran valkoista savua tien päälle ettei kehannu enää ajaa vaan hinurin lavalla tuli Og loppumatkan. Jäähdytinnestettä tuli sitten pakosarjan halkeamista ja turbon pakopuoleltakin ja makea maistui putken ulostulosta. Noh huomenna hakemaan uudet osat ja katsoa kumpi kansi olisi parempi paikalla oleva vai irrallaan oleva?!
Ainakin plaanauksessa voisi paremman kannen käyttää ja irrallaan olevassa on lähestulkoon uudet venttiilit niin niitäkin tarpeen tullen vertailla. Keleistä riippuen
katsoa purkuhommat vaan eihän tuo pahalta näytä kun konepeiton aukaisee. Kohtuu hyvin tyrkyllä kaikki.
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9469
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Ma Marras 05, 2012 06:34

Kansi on suhteellisen helppo vaihtaa. Ketjun kiristimen saa lukittua survomalla vaikkapa ison ruuvimeisselin kahva edellä ketjun väliin ennen rattaan irroitusta nokka-akselista. Varo ettei jakoketjun laahain saa kipeää kun nostat kannen pois. 8-tappiset kannet voi aiheuttaa savutukset myös halkeaman takia. Jos käytät kannen koneistamossa, se kannattaa koeponnistaa. Maksaa ekstraa, mutta vähempi harmittaa myöhemmin. Kannen suoruuden voi tarkastaa teräsviivaimella. Ei se välttämättä ole vääntynyt vaikka pahvi palanut. Tämmöstä kokemusta reilun 200tkm yhteismäärällä 8-venttiilisestä. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Ma Marras 05, 2012 08:22

Kiitokset vinkeistä. Jos kansi on jostain halki niin onko halkeamat ollu yleensä
silmin nähden havaittavissa vai tarviiko sen toteamiseen painetestin?
Painetestillä saa tietenkin varman tiedon kuten Mertmi ehdotti.

Venttiilin välykset kannattaa ilmeisesti myös samalla
tarkastaa. Minkä verran ne kuuluisi olla 8-tappisessa? Itseni tuntien tulee
katsottua muidenkin kulutusosien kuntoa. Vesipumppu, se termostaatti,
laturi ja sen kannatinkumet, jakajan sisältöä, tiivisteitä, letkuja, puhdistelua
sieltä ja täältä.

Nyt kun olis jo talli valmis niin oishan se makia räjäyttää
koko kone sinne vaan voi olla että menee nippa nappa piha-asennukseksi
vielä?! Josko talliin pääsis sitte joulukuun alkupuolella...

Tänään eka varaosakierros.

-
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Ti Marras 06, 2012 14:57

Näppäsin tuossa aamusella kannen irti ja kolmospytyn kautta oli jäähdytysnesteet
menny sylinteriin. Ihmetytti vain se että kannentiiviste näytti pintapuolisesti
ehjältä ja ei ollu etes hirveän vanhan näköinen. Kaikki vesireiät oli hyvinki tallella
ja metalliosat ehjiä. Myöskään kannessa ei ollut silmämunalla katottuna poikkeavaa
niin kolmos kuin muidenkaan pyttyjen kohalla. Ajoa tuli ehkä max. 3 kilsaa sen
jälkeen kun alko savuttaan ja olihan se kolmospytyn kohdalta kansi kiillottunu
karstasta pois.

Vein kannen kuitenki painetestiin Oulun moottorikoneistamolle Hinttaan. Tälle viikolle
lupas sen tsekata ja jos painetesti ok niin plaanaus päälle. Yläpään tiivistesarjan
+ jäähdytin nesteet kävinki jo hakemassa.

Varaosaputkassa ohjekirja antoi kannenpulteille seuraavanlaiset kiristysohjeet:
1. 60 nm, 2. 90 nm, 3. lämpimäksi käyttö, 4. 30 min jäähdytys, 5. 90 astetta
kiristys

Tuli näin jälkikäteen mieleen että oisko edellisellä kannentiivisteen vaihtajalla
voinu jäädä pultit yksinkertaisesti vain löysälle?
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja ASTech » Ti Marras 06, 2012 17:10

Olikos H-koneessa mahdollista imusarjan tiivisteen päästä nesteet koneeseen?
900C -86

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19077
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja nalleolut » Ti Marras 06, 2012 17:12

kyllä. esim asentamalla ruiskukoneen tiivisteen kaasarimalliin :mrgreen: :mrgreen: ei osu reiät ihan kohdilleen :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja ASTech » Ti Marras 06, 2012 22:45

nalleolut kirjoitti:kyllä. esim asentamalla ruiskukoneen tiivisteen kaasarimalliin :mrgreen: :mrgreen: ei osu reiät ihan kohdilleen :mrgreen: :mrgreen:
Eli oikea tiiviste vuotaa aina ulos, ei mahdollista päästää kanavaan?
900C -86

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9469
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Ti Marras 06, 2012 23:04

3- ja 4-sylinterin kohdalla on imusarjassa letkuliitäntä. Periaatteessa siitä on mahdollista vuotaa jäähdytysvettä sylinteriin kannen imukanavan kautta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9130
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja jcarlson » Ke Marras 07, 2012 00:42

Ahtojen ja vetojen puute johtuu lähes varmasti laihalla käyvästä K-Jetistä, ohjauspaine ahdoilla liian korkea. Suutinkärjetkin varmaan loppu jos ei ole uusittu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » To Marras 08, 2012 17:46

Ok. Tähän oli jossain vaiheessa vaihdettu määränjakaja niin pitää tarkastaa että
se on turbon oma eli ilmeisesti kaksi suutinlähtöä pitää olla tulpattu.

Tänään hain kannen koneistamolta ja kansi oli painetestin mukaan kunnossa.
Jännää oli se että kansi oli yhen kymmenyksen kierossa ja vieläpä niin että keskeltä
ylhäällä. Ei kierossa vaan onko se nyt ns. limbona. Noh plaanaus tuli päälle ja nyt
takuusuora. Epäili se koneistajakin että imusarjan kautta tainnut mennä palotilaan
neste. Imusarja oli laitettu tiivisteellä ja silikonilla kiinni eli jos silikoni pettäny niin
siitä alkanu sitte vuotaan.

Joka tapauksessa oli miten oli heti kun löytyy valoisan aikaan 3-4 tuntia aikaa niin
hieraisen T8:n nippuun.
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Ke Helmi 20, 2013 18:18

Täälläkin pikku hiljaa hommat etenee. Tänään T8 taas ajossa. Olipa mukava päästellä
kun tuntui toimivan hyvin. Sytytys pitää säätää vielä kunnolla. Meni vanhojen merkkien mukaan.
Kävin heittämässä pikku lenkin ja tuntui kuin olisi ajanut aivan eri autolla kuin aikaisemmin.
Ahtomittarin laitoin keskikonsoliin ja sieltähän löytyi vakioahdot nelosella ja vitosella
eli kohtuu tarkkaan 0,75. Kolmosella näytti 0,6 baaria. Aikaisemmin alkoi rätinä kun
ahdot nousi vaan liekö uudet tulpanjohdot auttaneet asiaa. Nyt veti kyllä puhtaan ja
keveän oloisesti. Ihan hämmästyin kun rampilta pukkasin nelosella motarille ja autoja alkoi
tulla perä edellä vastaan. Vaihdoin vitoselle ja katoin mittariin niin 140 oli vauhtia. :-)
Muistikuvat ei tue vastaavaa käytöstä aikaisemmin.

Kuva
Jäähdytinneste kiilloittanut kolmospytyn palotilaa.

Kuva
Siinä imusarjan pettänyt reitti.

Kuva
Kansi plaanauksen ja oman hipistelyn jälkeen.

Kuva
Pakoventtiilit ottaneet jotain itteensä vuosien saatossa.

Kuva
Pientä puhistusta myös näille. Imuventtiilit olivat ok kunnossa joten niihin ei tarvinut
kajota.

Kuva
Homma nipussa. Testikäryt otettu ja asennusrasvat poltettu.

Kuva
Tonnarin selkänoja ja istuin osa istutettuna. Hieman piti työstää selkänojaa pyöränkaaren reunoista, koska tonnarissa muistin mukaan 7 senttiä yläreuna leveämpi kuin 900 og:ssa. Tässä ei vielä viimeisellä paikallaan, mutta lähellä. Istuinosa meni lopulta paremmin vielä linjaan.

Kuva
Selkänoja takaa vielä...

Kuva
Tässä vaihdoin etupenkkeihin vain nahkat kankaiden tilalle. Penkkien mitat olivat molemmissa samat. Nahka tukee paremmin joten kuskinpenkkikin tuli hieman jämäkämmäksi kuin vanhoilla kankailla. Penkkisarja on oikean puolen ohjattavasta tonnarista siitä syystä pelkääjän penkki on hieman kulunut oikeasta reunasta vaan kaippa tuon saa näprättyä hoitoaineilla ja nahkamaalilla vielä hyväksi. Kuskinpenkin nahka onkin hyvässä kunnossa.

Kuva
Nahkan istuvuus vielä takaa.

Kuva
Ehjä virranjakajan -onko tuo sitten- holkki nokka-akselin päähän. Vanhasta oli toinen kynsi poikki ja sain pientä väkivaltaa käyttäen lukkotapin pois ja ehjän holkin tilalle.

Kuva
Ja viimein raikkaassa -9 asteen pakkasessa.
Viimeksi muokannut Mikki2, To Helmi 21, 2013 17:29. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Vastaa Viestiin