T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kuvalinkit eivät taida olla julkisia osoitteita tai ei jako kunnossa. Kysyy käyttäjätunnusta ja salasanaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Nyt on kuvatkin kertomuksessa edellisellä sivulla. Piti vaihtaa normi suomigooglen selain google chromeen että sai toimimaan "kopioi kuvan URL-osoite" - toiminnan hiiren oikealla näppäimellä.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Remppa-/asennus-/hankitalistaa pohtinut mitä seuraavaksi:

- kuskinpenkki käyttää vielä irti ja hienosäätöä sille + kiskojen puhdistus
- kallistuksen vaimentimien tangot puhdistaa hilppeineen ja lyödä kiinni
- madallussarjan asennus + uudet iskarit eteen
- etu- ja takapuskurin päätykromilistan tai molempiin päihin puskureiden päätykappaleiden metsästys
- keskikonsoliin sähköikkunoiden kytkimet
- lokilämppärin muuttaminen minipäälle sekä sisähaara että ctek-laturin asennus akulle
- penkin lämppärien tarkastus kun eivät toimi
- kauko-ohjattavan keskuslukon asennus
- tuli walliuksen mig-hommattua niin niiden pienten ruostekohtien korjaus sitten jossain välissä
- laittiamaton vaihto harmaaseen kunhan saan hommattua jostain
- toisen virranjakajan vaihto suorempiakselisempaan kunhan jostain löytyy

Siinäpä sitä muistilistaa. Sisäkattoverhoilu tietenkin roikkuu ja kaverin kanssa pähkäilty mitä sille alkaisi tekemään. Panelointi ja laminointi käynyt mielessä. Penkkien värisen nahkankin laitto voisi olla ok.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Pitihän se jo hieman säikähtää kun auton alle ilmestyi kerta toisensa jälkeen
pieni lammikko rempan jälkeen. Kun löytyi aikaa aloin syytä etsimään ja tuli
ehkä turhan hätäisesti tehtyä johtopäätösiä kun aluksi näytti siltä että kansipahvi
vuotaa imusarjan puolelta. Noh venttiilikoppa auki ja siitä kiristämään kannen-
pultteja maltillisesti. Osat taikaisin ja paikkojen kuivaus. Syyksi paljastuikin lopulta
imusarjan laippa mikä ei ole ilmeisesti suora. Keskeltä laippaa tulee tippa silloin
tällöin ja jäähdytinneste valuu kannen ja lohkon myötäisesti tiivisteen reunaa pitkin
lähinnä keulaan päin ja siitä lohkoa pitkin maahan. Kiristin myös imusarjan pultit
varovasti ja tihkuminen ehkä hieman väheni.

Eli imusarjan käytän pois ja hiotutan sen laipan suoraksi. Kannen vastapuoli
tulikin suoristettua plaanauksen yhteydessä koneistamolla.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Onkos noissa K-jeteissä mitään anturia siinä imusarjan keskellä, niinkuin T16:ssa? Ettei vaan olisi löysällä ja vuoda siitä, ei tarttis koko imusarjaa purkaa..
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Kävin ottamassa pari kuvaa. Eli jäähdytinneste valuukin tulipeltiin päin eikä keulaan päin. Vuoto juurikin siitä kohdin mistä jäähdytinneste kulkee kanteen.

Tämä kuva tulipellistä käsin.
Kuva

Tämä keulan puolelta.
Kuva

Pari kuvaa siitä imusarjan keskellä olevasta anturista. Oliko niin että tämä anturi on se lämpöanturi mikä antaa tietoa kylmäkäynnistyksestä lisäilman ja kylmäkäynnistin suuttimen ohjaukseen.
Kuva

Kuva
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja jus »

Kuvassa imusarjan keskellä oleva "anturi" ohjaa alipaineella EGR-venttiiliä. Tuossa vuosimallissa kylmäkäynnistyssuutinta ohjaava lämpöaikakytkin on jo termostaattikotelossa.
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Ok. Kiitokset jus:lle selvennyksestä. Tässä oli tulpattu oikean puoleinen lähtö
tuosta imusarjan anturista. Ilmeisesti se EGR-venttiili kuoletettu pois toiminnasta.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Pikku pakkasilla laturi ei lataa heti kylmänä ennen kuin polkaisee pikkusen että kierrokset käy ylempänä. Sitten sammuu latauksen merkkivalo. Laturin kumiholkit varsinki keulan puoleinen alkaa olla lopussa kun laturi liikkuu ihan kädellä sivusuunnassa. Kävinki motonetista hakemassa pari kumiholkkia ja
uudet hihnat myös tehostajalle oman. Pitää käyttää laturi irti kokonaan ja tutkia samalla laakerit sekä tarkastaa hiilet. Tässä on se boschin 70A:n tuplaremmilaturi. Tietenkin perus siistimiset ja putsaukset päälle.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Imusarjan vesivuoto on melko tyypillinen, samoin siltä kohtaa voi kansipahvi vuotaa. Tiivisteliima on perusratkaisu tuohon. En ite tekisi sen monimutkaisempaa remppaa, kun liimaten nippuun.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Tuokin kävi mielessä pikahoitona vaan kun vesi pääsi samasta kohtaa kolmos
pyttyyn ja siellä oli jotku liimasilikonit välissä niin saattaa imusarjan laippa
olla jo melko lenko. Yhellä ralliauto-/automekaanikkoasentajalla on muistaakseni iso nauhahiomakone niin aattelin josko sillä käyttäis tuota näyttämässä. Tulisi ainakin suora ja merkkaukset loppuisi.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Ja pientä päivitystä. Käytin imusarjan sittenkin Oulun moottorikoneistamolla ja siellä tasoitettiin imusarjan laippa. Hyvää palvelua kyseisessä paikassa. Ennen puolta päivää vein imusarjan sinne ja isäntä siellä kysyi koska tarviit takaisin johon sanoin vain että saabbi on tallissa levällään. Isäntä siihen jotta tule hakemaan neljän maissa. :)

Vuotokohta kannessa.
Kuva

Höylätty imusarjan laippa.
Kuva

Kuva

Ja n. 150 km jälkeen vuotokohta keulan puolelta. Tuohon jäähdytinnesteletkuun laitoin
kaksi lemmaria varuulta. Siinä oli sen verta pitkä kaula.
Kuva

Ja tulipellin puolelta. Pikkusen vielä antaa läpi vaan katotaan rauhoittuuko ajan kanssa. Varaosaputkan myyjän mukaan uuden Reinzin tiivisteen pitäisi laajeta lämmetessä. Jos ei tokene niin pikku kiristykset vielä jälkeen päin. Aattelin koittaa imusarjaa ilman tiivisteliimaa. Ei paha homma "heittää" ne sinne jälkeen päin.
Kuva

Kuitenkin jotain parannusta. Samalla tuli vaihdettua laturin kaksi kumiholkkia ja niin lakkasi laturi heilumasta. Tiivistin myös termostaattikotelon Loctiten sinisellä tiivistesilikonilla. Ei tihkuta enään sekään.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Nyt loppui jäähdytysnesteen vuoto kokonaan. Eli remppa onnistui. Seuraavaksi
on edessä määräaikaiskatsastus. Taidanpa käyttää seoksien säädössä tuon ensin.
Mikäs olisi sopiva co-arvo tuolle k-jetille? Topicceja lukenu ja selannu ja jotkut
suosii 1-1,5 ja jotkut isompia arvoja. Oliko niin että katittomassa arvon pitää
jäädä alle 3:n?
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23970
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Liki 3 on hyvä.jaksaa kulkea.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

nalleolut kirjoitti:Liki 3 on hyvä.jaksaa kulkea.
Tätä komppaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin