T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua
Lähetetty: Pe Loka 26, 2012 14:01
Ehtoota. Ja pahoittelut jo etukäteen tulevista kirjoitusvirheistä. Koitan kuitenkin pitää kohtuu luettavana.
Onhan näitä täällä jo vaan aattelin jotta jospa yksi vielä mahtuis joukkoon.
Lähtöajatuksena olisi tehdä tästä ainakin kohtuu varma -kuin se vain voi olla- talvikäyttöpeli. Eikä kesäkäyttökään toki pois suljettu ole jos tuo tonnari aero on osina.
Og saapui talouteen 11.10 foorumin kautta ostoilmosta. Mittarissaan 428209 km ja n. puoli toista vuotta oli edellisen omistajan mukaan kilometrit olleet pyörimättä ja arvoi sen ajan ajoille olivat n. 3500 eli kokonaisajomäärä suunnilleen ostohetkellä vajaa 432 tkm:iä. Foorumia selaillessa aattelin rempata peruspalikat heti miten kuntoon eli seuraavat osat menivät vaihtoon:
-öljyt valvoline syn power 5w-40 ts:et valvolinen engine flush
käsittelyn jälkeen, öljyn-, ilman-, ja polttoaineen suodattimet, bp7es platinat,
eurowiresin sytkän johdot, jakaja ja pyörijä, aktiivihiilisuodatin, toinen pakosarja
uusilla pakosarjan tiivisteillä, kuormajouset taakse sekä bogen turbo iskarit ja
kuskin puolelle taakse vielä uusi jarrulevy sekä palat.
Ensi keväänä sitten etujouset ja iskarit vaihtoon sekä etujarrujen uusimista jos tarvista.
Samalla tuli aukaistua mittari ja vaihdettu mukana tulleesta varaosamittarista
rikki mennyt ratas mikä oli halki ja irronnut paikaltaan. Nollasin kilometritkin
sitten niin on olo kuin ajaisi uudella autolla . Nyt mittarissa jo huimat 000740 kilometriä.
Renkaina alla pyörii tonnari aeroon hankitut citikan 16" peltivanteet (et27)
205-55/16 nastoilla. Kuormajousien vaihdon jälkeen uusilla iskareilla ei enää
renkaat raavi lokasuojan kaaria kuin todella pahoissa ja korkeissa töyssyissä.
Sisusta tähän oli vaihdettu alkuperäisestä tummansinisestä tumman punaiseen
lattiamattoja myöten pois lukien takapenkin istuinosa, keskikonsolin kuori ja ovipahvit. Noh jo vaihdetun värisen sisustan löysinkin kokonaisena ja seuraavaksi käyn sen kimppuun. Eli vaihtoon menevät keskikonsolin kangasosa sekä takapenkit ja etupenkit kun saan noudettua niin teen niistä yhden ehjän kokonaisuuden.
Kori on uskomattoman hyvässä kunnossa. Ekalla omistajalla Turussa 1988-1990. Toisella omistajalla Kemijärvellä vuodet 1990-2006 ja sen jälkeen Pellossa 2006-2008 ja edellisellä omistajalla 2008-2012 Oulussa. Pohjaa ja ovia ei ilmeisesti ja tarkastelujen jälkeen koskaan hitsattu. Toinen vetarin tunneli on vaihdettu ja koneelle tehty jotain tiivisteiden mukaan. Ovissa on hieman ruostetta sisäpuolella tiivisteiden päällä vaan kerkeää hyvinki saada kiinni. Pari pientä rupea ulkopuolella.
Varusteita löytyy sähköluukku, -ikkunat, -peilit ja keskuslukko. Ikkunatkin alkoivat toimimaan kun putsailin kytkimet ja kaveri kolvasi keskuslukon boksin ja sekin toimii nyt koko ajan. Sähköluukku pelittää myös kuten peilitkin.
Ahtopaineissa on hiukan häikkää kun keltaisen alueen puolen välin yli menee vaan sitten jää siihen ja kierrosten myötä laskee. Pinta kaasun jälkeen ikään kuin empii ja sitten lähtee. Ihan kuin jossain sytkäpuolella olisi häikkää. Näitä katselen kun aikaa löytyy taas. Ajoa haittaavaa ei ole. Normi vilkkuviiksen hommat tietenkin. Mittaristossa kello käy miten sattuu. Muuta kummempaa ei oikeastaan ole vielä sattunut silmään. Valoautomatiikka toimii kaikkineen kuten puhallin ja lämmöt.
Kuvatuksiakin voisin laittaa kuhan saan siirrettyä niitä koneelle. Tässä alkuun näpertelyistä. Saapa nähdä mihin tämän kanssa sitten päätyy. Tällä haavaa tarkoitus pitää itsellä. Syinä lämmin talviauto, halpa hankinta hinta, huokeat varaosat, pystyy itse tekemään lähes tulkoon kaikki ja onhan siinä sitä oikeaa saabismia fiilinkeineen.
Yllättävän hyvä vielä ajaakin kun alustassa ei ole älyttömästi väljää. Talveksi potkuakin löytyy ihan riittävästi.
-T
Onhan näitä täällä jo vaan aattelin jotta jospa yksi vielä mahtuis joukkoon.
Lähtöajatuksena olisi tehdä tästä ainakin kohtuu varma -kuin se vain voi olla- talvikäyttöpeli. Eikä kesäkäyttökään toki pois suljettu ole jos tuo tonnari aero on osina.
Og saapui talouteen 11.10 foorumin kautta ostoilmosta. Mittarissaan 428209 km ja n. puoli toista vuotta oli edellisen omistajan mukaan kilometrit olleet pyörimättä ja arvoi sen ajan ajoille olivat n. 3500 eli kokonaisajomäärä suunnilleen ostohetkellä vajaa 432 tkm:iä. Foorumia selaillessa aattelin rempata peruspalikat heti miten kuntoon eli seuraavat osat menivät vaihtoon:
-öljyt valvoline syn power 5w-40 ts:et valvolinen engine flush
käsittelyn jälkeen, öljyn-, ilman-, ja polttoaineen suodattimet, bp7es platinat,
eurowiresin sytkän johdot, jakaja ja pyörijä, aktiivihiilisuodatin, toinen pakosarja
uusilla pakosarjan tiivisteillä, kuormajouset taakse sekä bogen turbo iskarit ja
kuskin puolelle taakse vielä uusi jarrulevy sekä palat.
Ensi keväänä sitten etujouset ja iskarit vaihtoon sekä etujarrujen uusimista jos tarvista.
Samalla tuli aukaistua mittari ja vaihdettu mukana tulleesta varaosamittarista
rikki mennyt ratas mikä oli halki ja irronnut paikaltaan. Nollasin kilometritkin
sitten niin on olo kuin ajaisi uudella autolla . Nyt mittarissa jo huimat 000740 kilometriä.
Renkaina alla pyörii tonnari aeroon hankitut citikan 16" peltivanteet (et27)
205-55/16 nastoilla. Kuormajousien vaihdon jälkeen uusilla iskareilla ei enää
renkaat raavi lokasuojan kaaria kuin todella pahoissa ja korkeissa töyssyissä.
Sisusta tähän oli vaihdettu alkuperäisestä tummansinisestä tumman punaiseen
lattiamattoja myöten pois lukien takapenkin istuinosa, keskikonsolin kuori ja ovipahvit. Noh jo vaihdetun värisen sisustan löysinkin kokonaisena ja seuraavaksi käyn sen kimppuun. Eli vaihtoon menevät keskikonsolin kangasosa sekä takapenkit ja etupenkit kun saan noudettua niin teen niistä yhden ehjän kokonaisuuden.
Kori on uskomattoman hyvässä kunnossa. Ekalla omistajalla Turussa 1988-1990. Toisella omistajalla Kemijärvellä vuodet 1990-2006 ja sen jälkeen Pellossa 2006-2008 ja edellisellä omistajalla 2008-2012 Oulussa. Pohjaa ja ovia ei ilmeisesti ja tarkastelujen jälkeen koskaan hitsattu. Toinen vetarin tunneli on vaihdettu ja koneelle tehty jotain tiivisteiden mukaan. Ovissa on hieman ruostetta sisäpuolella tiivisteiden päällä vaan kerkeää hyvinki saada kiinni. Pari pientä rupea ulkopuolella.
Varusteita löytyy sähköluukku, -ikkunat, -peilit ja keskuslukko. Ikkunatkin alkoivat toimimaan kun putsailin kytkimet ja kaveri kolvasi keskuslukon boksin ja sekin toimii nyt koko ajan. Sähköluukku pelittää myös kuten peilitkin.
Ahtopaineissa on hiukan häikkää kun keltaisen alueen puolen välin yli menee vaan sitten jää siihen ja kierrosten myötä laskee. Pinta kaasun jälkeen ikään kuin empii ja sitten lähtee. Ihan kuin jossain sytkäpuolella olisi häikkää. Näitä katselen kun aikaa löytyy taas. Ajoa haittaavaa ei ole. Normi vilkkuviiksen hommat tietenkin. Mittaristossa kello käy miten sattuu. Muuta kummempaa ei oikeastaan ole vielä sattunut silmään. Valoautomatiikka toimii kaikkineen kuten puhallin ja lämmöt.
Kuvatuksiakin voisin laittaa kuhan saan siirrettyä niitä koneelle. Tässä alkuun näpertelyistä. Saapa nähdä mihin tämän kanssa sitten päätyy. Tällä haavaa tarkoitus pitää itsellä. Syinä lämmin talviauto, halpa hankinta hinta, huokeat varaosat, pystyy itse tekemään lähes tulkoon kaikki ja onhan siinä sitä oikeaa saabismia fiilinkeineen.
Yllättävän hyvä vielä ajaakin kun alustassa ei ole älyttömästi väljää. Talveksi potkuakin löytyy ihan riittävästi.
-T