T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » To Maalis 14, 2013 20:08

Ok. Ens tiistaille varattu säätöaika. Kerron säätäjälle terveiset.
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Ti Maalis 19, 2013 14:13

Päästöt säädetty. Oli co-arvo 1,82 ja sanoin jotta pikkusen jos ruuvaa lisää ja
nyt se on n. 2,35. Säädätyksestä suoraan konttorille ja sieltähän tulikin vuosileima
puhtain paperein. Ei etes huomautuksia. Katsastusmies kysyi jotta paljonkos mittarissa
oli kilometrejä ja sanoin sille että 2963 johon hän vähän hymähti. Kerroin toki
että mittari oli rikki ja korjattuani sen nollasin mittarin omille ajoille.

Pohjaki näytti hyvälle ja ovien alareunat kiveniskuja lukuunottamatta ihan terveet.
Koppa saattais kestää vielä pitkäänki kuhan saan otettua ne pikku ruosteen alut
kiinni.
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Ke Maalis 20, 2013 16:27

Eilen moottoritiellä kotiin päin ajellessa tuntui kuin olisi pikkuisen nykinyt.
Ahtoi kylläkin kaasua annettaessa normaalisti. Ahtomittarin mukaan vacuumikin
oli normaalin n. -0,5 sijaan -0,4 tai alle kun tasaisella ajaa ilman suurempaa vastatuulta.
Tänään näppäsin tulpat irti ja tsekkasin kärkivälit. Kaikissa kärkiväli 0,7, mutta
keulasta päin toisen tulpan hattu oli käsin pyöritettävän löysällä. Kirin sen ja
niin meno taas tasaantui.
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » To Maalis 21, 2013 12:26

Sain vaihdettua toisen jajakan (-84 T8:sta) paikallaan olevan kieroakselisen tilalle. Kiitokset vielä myyjälle nopeista kaupoista foorumin kautta. Mukana tuli myös johtosarjasta vastakappale anturille. Jakajat muuten samanlaisia poislukien hall-anturin liitintä mikä vaihtokappaleessa on soikea ja paikallaan olevassa suorakulmio. Kun löysin sopivan niitin millä sain molemmista johdoista anturien vastakappaleiden liitinrungot irti, olikin helppo liittää soikean mallin liitin alkuperäisiin johtoihin. Sitten jakaja paikalleen, og käyntiin, jakajaan raakasäätö ja käyttö lämpimäksi. Vauhtipyörään merkki 20-asteen kohdalle, alipaineletku jakajan kellolta irti, valot päälle ja apukaasujalalla kierrokset 2000:een. Siitä sytytys ajoituslampulla kohilleen ja tyhjäkäynnin säätö korvalla mukavaksi kierroslukumittaria seuraten.

Testilenkillä huomasi selvän eron vanhaan verrattuna. Ahdoille mentäessä siirtymä on huomattavasti sulavampi eikä rykäise enään niin suoraan ylös. Pintakaasulta syvemmälle mentäessä lievä nykiminen hävisi miltei kokonaan.
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Pe Maalis 22, 2013 19:45

Tänään oli vuorossa alustahommia. Vaihdoin eteen -jälleen foorumin kautta ostetut-
lesjöforsin -40 mm madallusjouset. Tietenkin jäi leikkaamatta pohjauskumeista makkarat
pois vaan ne saikin kätevästi pikku sahalla sahattua jousi paikallaan.

Ei kait siinä ku testilenkille ja oli naurussa pitämistä ku kanttasin motarilta
180-asteen rampille ja kallistelut oli jääny talliin vanhoihin jousiin. Renkaat
alkoi sortua alle ku oottelin koska taas kallistuu. Huima ero vanhaan. Takana
tuossa on tosiaan normimittaiset kuormajouset. Kallistuksen vaimentimetkin
on vielä tallissa laatikossa. Takajousien lyhentämistä pitää miettiä jonkun ajan
jälkeen kun etujouset ovat asettuneet. Yllättävän hyvin tasapainossa ihan näinkin.
Tällä hetkellä keula ihan hieman isommalla raolla lokasuojan/renkaan välillä.
Etuiskarit vaativat päivityksen. Takana olikin uudet bogen turbot.

Samalla säädin pakoputken häntä osa kun on aikaisemmin ottanut kiinni takana
ylätukivarteen sekä pohjaan. Kivasti hiljeni. :-)
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Ti Maalis 26, 2013 17:51

Nyt vaihdettu eteen sachsin advantaget. Loppui keulan pomppiminen hidastetöyssyjen
ja ylityksien jälkeen. Vanhat iskarit olivat sisään joustoissa melko löysät vaikka
katsastuksen läpäisivätkin.

Samalla vaihtui takaluukun toinen kaasujousi. Ei tipu enää luukku niskaan.
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Ke Loka 02, 2013 07:51

Pikkusen päivitystä tänneki. Og oli myynnissäki pikkusen aikaa vaan ilman ei
tohtinu myydä ja aattelinki pitää itellä. Tässä on kuitenki sitä oikeaa saabbi fiilistä kaikkineen.
Ja kun äkkiseltään perus polkupyörät maksaa saman verran niin...

Nyt mittarissa n. 10350 ja perusjutuilla vain menty. Nykiminen tullu takaisin ja varsinki kylmänä ahtorajalla on melkosta. Tulppina ollu jonku tovin nippon densot ja aluksi meni tosiaan hyvin vaan samaan nykimiseen taipu nämäki kuin aikaisemmat ngk:n platinat. Kuhan aikaiseksi sais niin mittais puolan jotta mitä arvoja antaa?! Kärkiväliä vois kans hiukan pienentää ja tuumailla
vaikutuksia.

95:sta pari tankkia kokeillu ja liekö tuo niin ranttu on että siitä nykimisen lisääntyminen vois johtua...
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Jope
-
Viestit: 4112
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Jope » Ke Loka 02, 2013 18:19

Tuo auto toimii 98:lla selvästi parhaiten. Ei kannata tankkailla 95:stä täyspaineturboon.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (KR) | 9-5 Aero STW '05 (KA)

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Ke Loka 02, 2013 21:04

Ok. Kontrastina 95:lle vois liipasta testiksi toisen ääripään eli shellin poweria seuraavaksi. Näkee sitten miten reagoi.
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2818
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja 99 GL » Ke Loka 02, 2013 21:14

Normi 98 riittää. Tuo v-poweri ei ole sen kummempaa tavaraa
Mercedes-Benz A 180 MY18
Saab 9-5 2.3t Vector Sedan A MY04 Kesä/harrastepeli

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Pe Marras 15, 2013 14:31

Vähän taas näperretty lisää. Eli kaveri kolvaili boksia www ät 900aero.com ohjeiden mukaan. Ja sieltä se sovellus 0,5-1,5 baaria sisältäen sen R138 muuttaminen 40kohm:n vastukseksi. Kylläpä tuli makeasti voimaa varsinki kakkoselle ja kolmoselle. Ahdot nyt n. 0,85 maksimi pyynnillä ja miedommalla nousulla kuin vakiona. Peruspaine muuttui 0,3 --> n. 0,4 ja vähän päälle. Nakuledi löysi kans paikan mankan vasemmalta puolelta. Uudet bougicordin piuhat vaihdoin kans. Yllättävän halvat oulun sähködieselissä 36 e sisältäen puolan johdon. Tulppina tuoreet nippon densot mallia w16 ep-u. Testimielessä koitan. Aiemmin oli samaa sarjaa vaan 22:set mitkä on suosituksen mukaiset vakiot.

Vitosella nakuledi kuitenkin välähtää ja miettiny pitääkö vielä loiventaa ahtojen nousua vai nostaa peruspainetta esim 0,5:een? Myös tulppien kärkiväliä vois rukata. Sytkäosat on kaikki kuitenki alle 13 tkm ajettuja jotta periaattessa pitäis olla vielä kunnossa.

Säätäminen jatkuu ja pari kuvaa hieman myöhemmin...
Viimeksi muokannut Mikki2, Ma Marras 18, 2013 15:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Pe Marras 15, 2013 23:30

No niin kolmen tunnin jälkeen saatiin omasta mielestämme kohtuu hyvät säädöt abc-boksin modauksen jälkeen. Päädyttiin pikkusen pienentämään sytkää vakiosta 20°:sta että saatiin nakut turvarajan puolelle eli ei enää nakuttanut yli kilon paineillakaan ja P-potikan säätö ahtojen noususta max pyynnille sen verran miedoksi ettei käy kytkimen päälle liikaa ja max pyynnit F-potikasta siten että nelosella piikki n. 1.05 baariin mistä ylläpito 0,9 baariin. Tästä sitten kierrosten myötä laskee ahdot nelosella 5000 kierrokseen n. 0,8 baariin. Nämä ilman nakuja. Peruspaineen osalta päädyttiin n. 0,45 baariin. Mukava veto tuli vanhaan 8-tappiseen. Talveksi voi max ahtopyyntiä vaikka laskea kun ei vajaalla pitoa oo kuitenkaan. Varsin palkitsevaa saada uutta fiilistä käyttörassiin ja halvalla. :-)
Viimeksi muokannut Mikki2, Ma Marras 18, 2013 15:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Ma Marras 18, 2013 15:18

Niinku moni muuki vuosien saatossa todennut että kohtuu tarkka tulpista tuo 8-venttili turbo
niin taas tuli huomattua sama. NGK:n bp 7 es:t ku liipas kanteen 0,6 kärkivälillä niin johan alko
lyyti kirjottaa. Sen verta halvat että joko nuo tai sitten ne nippon densojen w22 ep-u:t vois vaihtaa
vaikka joka öljynvaihtohuollossa. Pelittäs tuo virta puoliki täsmällisemmin. Kovasti suunnitellu sen puolan mittaamista onko ohjearvoissa niin josko sitä vaikka huomenna aamun sarastaessa sen sais
tehtyä. Alkais hiljalleen tonkia oikeaa syytä/syitä siihen hienoiseen puutumiseen -0,1-0,3 ahdoilla.

Sitte pitäis kaivaa kaava miten sais kylmäkäynnistin suuttimen valjastettua korkeilla ahdoilla peliin mukaan rikastamaan kyytiä? Jos jollakin on tähän vinkkejä niin otetaan vastaan.
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Ma Marras 25, 2013 08:45

Haun takaa löyty sen verta vakuuttavaa faktaa että alkoi tosissaan poltella lh-jettimuunnos tähän kasitappiin. Pitääpä alkaa hiljaalleen värkkäämään osaa kasaan.

Saapa nähä saapuisko tällä viikolla se msd:n puola us-partsilta. On jo melko julmettua puutumista -0,2-0,3 välillä. Toki vika voi olla muuallakin vaan koitetaan tätä nyt seuraavana. Fmi:n hankkiminen/tekeminen myös listalla. Ntk:n kohtuu tuore lambda löytyyki tonnari aeron kokeiluista jo valmiina. Myös mitsun te05-12 tuli foorumilta hankittua. Turbo oli juurikin niin hyvässä kunnossa kuin myyjä kertoi ja menee paikalleen kunhan saan modattua paremman hukkiksen kellon paikalle. Paikallaan olevassa orkkis garretissa alkaa turbiinikotelo olemaan jo niin halki sieltä täältä että sama oli hankkia ehjempi. Hyllyssä oottaa myös toinen parempi pakosarja mikä vaihtuu samalla. Ja laturille tuli kans foorumilaiselta hankittua parempi telakka. Tällä pitäis päästä eroon kokonaan kuluvista puslista. Kivasti pikku näpräämistä. Muuten og pelittää hyvin.

Kokeilumielessä käytin koneessa puhdistavana öljynä mobilin delvac mx 15w-40:stä mineraalia ja täytyy sanoa jotta tulipa tonnin jälkeen melko mustaa tavaraa pihalle. Huh huh. Nyt kokeilussa motoxin 10w-40 puolisynteettinen. 5l / 17.90 e motonetissä ja jos toimii n. 5tkm ilman suurempaa syöntiä haen seuraavaksi sen 20 l pöntön. Sillä olk hintaa 59,90 e.
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja LeKe96 » Ma Marras 25, 2013 18:24

Delvachan on raskaankaluston öljy josta löytyy myös kytkinlisäaineet, mitä tykkäs saabbi muuten tosta?
Ite oon kesäisin käyttäny tota kakspyöräisissä kytkinlisäaine kun löytyy ja moottoriöljysuosituksetkin käy bensakoneelle. Ei ole vain koskaan tullut mieleen autoon laittaa, kun tuo kytkinlisäaine vissiin lisää kitkaa eikä ole normiauton koneelle hyväksi. Varma en ole, mutta joskus sellaista juttua kuullut vai oliko vain ettei laatikkoöljyksi käy vai mikä oli...
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy

Vastaa Viestiin