T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Ma Marras 25, 2013 19:14

Juu niin on tarkoitettu raskaalle dieselkalustolle ja varsinkin märkäkytkimille omiaan. Ei manittavaa muutosta käytössä sen tonnin ajalta. Sen kytkinlisäaineen vuoksi ei ehkä välttämättä käyttö-öljynä paras perus bensakoneille vaan nyt kun nuo 10w-40 puolisynteettiset vaihdoin tuntui kuin normaali käyntiääni olisi himpun verran pehmentynyt. Liekö mutua sitte?! Jatkossa tarkoitus käyttää kyseistä delvacia tuossa africa twinissä.

Vihdoin sain mutkien jälkeen msd:n puolan postista ulos. Ei ollut turha vaihto. Juuri tulin testilenkiltä ja kyllä muuttui kovasti se -0,2-0,3 ahdoilla käytös. Nyt pystyi lähes tulkoon ajamaan ilman nykimisiä tasan 0,0:lla. Lähtee mukavasti kakkosellakin ahdoille. Vielä kun tulpat saan säädettyä, testaan rikastusta, kiristän peruspaineet uudestaan 0,5 baariin ja säädän ahdot ja ahtojen nousun tarkemmaksi niin kohtuu kohillaan pitäis k-jetti olla. Tietenki siihen nähden mitä se ylipäätään voi olla. :-)
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja LeKe96 » Ma Marras 25, 2013 19:35

Itse en ainakaan 2-pyöräisissä huomannut eroa äänessä kun vaihtoi castrol->delvac weeärrässä ja motul 5100->delvac mankissa.
Weeärrän kytkimestä tosin tuli jäykempi ja vaihteet loksahtelivat silloin tällöin. Mankissa puolestaan ole koskaan toiminut mikään öljy noin hyvin.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Ma Marras 25, 2013 19:54

Himpun ot:ksi menee vaan hyvät kokemukset africa twinissä lukenu juuri tuosta ja varsinki kytkimet
on tykänny. Jostain googlen syövereistä löysin tyypin joka oli öljyn syönnin saanut kuriin -90 luvun loppupään mondeosta tuolla delvacilla. Oliko niin että sen tonnin oli kans puotellu. Noh näkee jatkossa miten käy. Ei tuo ottanu kyllä edellisellä n. 5,5tkm:llä valvolinen 10w-40 maxlife:aan kuin kolmanneksen mittavälistä eli sinällään pitäis kohtuu timmi koneen olla. Mielenkiinnosta piti koittaa.
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Ti Marras 26, 2013 07:29

Kylläpä polttelee päästä koittaan eilisen jäljiltä miten pikku pakkasyön jälkeen og starttailee.
Pitää aamupäivästä käydä moottoritien toisella puolella kattomassa löytyskö purku pystäristä
jotain mielenkiintoista oman og:n keulalle! :-) Ennen lähtöä vois säätää tulppien kärkivälin aluksi
0,6 --> 0,7. Kattoa miten se vaikuttaa niihin alavääntöihin?

Päässy unohtuun ohjaus- ja järjestelmäpaineiden tarkastus. Tuli mieleen kun lueskelin vanhoja topikkeja. Kojaltekistä Ruskosta vois käydä kysäseen perusmittaria ja liittimiä tuohon. Tähän samaan syssyyn se fmi:n mittariki olis hyvä saada laitettua. Ei tarvi turhaa arpoa seoksia.
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Ti Marras 26, 2013 14:18

Säädin aikaisemmin paikalla olleet nippon denso w22 ep-u:t 0,8 kärkiväliin sittenki ja paikalle. Ehkä hivenen parani vacuumipuoli. Paikallaan olleet ngk:t oliki vaalean harmaat eli laihalla on menty. Iltasella käyn seoksen kimppuun. Kaikki kuitenki saman väriset eli suuttimet ilmeisesti samankaltaisessa kunnossa. Eipä ole nuin hyvin toiminu vielä mulla ja muuttunee parempaa säätöjen parantuessa. Kävin elektroniikka liikkeestä hakemassa vermeet simppelille fmi-anturille. Toinen klubilainen kolvailee kasaan purkin. Downpipen ja turbon välisessä adapterissa on just sopiva kohta mihin lambda laittaa. Se oliki valmiina ja lämmitettävää mallia muistaakseni. Pitää kattoa miten kerkeäis alkaa työstämään lambdaa kiinni?!
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Ti Marras 26, 2013 20:55

Jahas ja pikkusen kuvapäivityksiä:

Kuva
Puola saatuna postista.

Kuva
Ja ranetettuna paikalleen. Löysin romujen joukosta just sopivan telakan ja näppäsin sen enskakopan yläpultin alle kiinni. Ylsi näppärästi vakio puolan johtoki tuohon ja sain puolan pystyasentoon.

Kuva
Nakuledille löyty just sopiva kolo tuosta. Siinä oli joku tappi minkä heivasin pois.

Kuva
Ja siinä mitsun tiedot.

Tänään kerkesin pikaisesti säätää k-jetistä rikastusta. Eli Mertmin ohjeen löysin siihen.
Ensin etsin molemmat laidat (laiha/rikas) niin että alkoi köhimään ja siitä keskelle mistä hiljalleen rikkaalle päin. Se säätöalue rikkaan ja laihan välillä oli yllättävän kapea noin 3/5 kierrosta. Ehkä hivenen päälle. Selkeän eron huomasi ponnekkuutena kiihytyksessä. Nakulediki välähteli ajottain. Säätäminen jatkukoon...
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Ke Marras 27, 2013 09:54

Tuo lh-jetti muunnos pyöriny mielessä vaan minkähänlainen homma tuohon ois istuttaa trionic5.2/5.5? En oo vielä sen kummemmin perehtynyt asiaan tai haulla etsinyt vaan jos jollain olis jotain suuntimoita heittää niin info kelpaa. Ohjelmointi vermeet löytyy kimppana ja map-ohjaus olis huoleton vs immu. Etanolikäyttöki houkuttelis. Pitääpä tonkia jostain molempien (5.2/5.5) sähkökaaviot ja alkaa tutkimaan olisiko minkälainen savotta eessä?!
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9466
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Ke Marras 27, 2013 11:06

16-venttiilinen moottori olisi hyvä jo siihen trionic-päivitykseen olla di-kasetin takia. Ei ole mitään mieltä rakentaa di-kassulle telineitä ja laitella tulpanjohtoja di -> tulpat välille. :-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Ke Marras 27, 2013 14:27

Oot Mertmi ihan oikeassa. 16-venaseen kanteen siirtyminen olisi ainakin edessä jos trionicista haaveilee. Tosin löytyis valmiina jo T5 kansi, B202:n turbon kepit, säädettävät nokkapyörät, aero tonnarin punaiset suuttimet ja DI-kasetti. Miten lie istuis T5 kansi tuon B201:n päälle? Tuota en ole vielä koittanu. Onhan tuossa tieten ranetuksia tiedossa vaan siksi trionic kiinnostais koska boksi ja puukotusvermeet olisi valmiina niin ei tarvisi niihin sijoittaa kuin aikaa ja toisaalta tulisi pysyttyä saabbiaiheessa. :-)
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Ke Marras 27, 2013 18:50

Vertailua 8 vs 16-T5 kansille, tiiviste siis 8-venttiilisen:

Kuva
Tässä 8-venttiilikannen jakopäänkoppa...

Kuva
Ja tässä MY95 tonnari aerosta T5-kannen jakopäänkoppa...

Varmaan miljoonat kattonu nämäki erot vaan nyt kuitenki tässä. Kaikki muut kolot, reiät ja ohjurin tappi passas. Tätä trionic hommaahan pitää alkaa suunnittelemaan kunnolla. Mitä pähkäilly kokonaisuutta niin oikeastaan moottorin pyörimisnopeustieto olisi tällä hetkellä ainut kinkkinen seikka.

Pikasesti haettuna löytyki Turbo16:n ja NGpower:n mallit moottorin nopeustietosignaalin saamisesta. Pitää tutkia miten b201:ssä olisi jakopäänkoppa muokattavissa T5 kannelle? Jos tarvittavat muutokset saisi siihen niin silloin kannenvaihto onnistuisi helpommin vian iskettyä tai muutenkin.
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Pe Marras 29, 2013 13:19

Googlen ihmeellisestä maailmasta löytyy kyllä kuhan tonkii. Eli ruottissa ja ainaki yks tyyppi ausseissa on trionittanu kasivenasen turbon yllättävän onnistuneesti. Silti se Mertminki mainitsema di-kasetin värkkäminen tulpanjohdoille liekö kestävä ratkaisu pitemmän päälle. Ens viikolla soitan ainaki yhelle kansityypille T5-kannen modauksesta b201:sen lohkolle. Itellä ei taivu mitenkään sen hitsaus. Tällä kannella pääsee käytännössä jos olen oikein ymmärtänyt pulttaa kiinni periaatteella imusarjan, bensatukin ja suuttimien kans. Kaasuläpässä oli jotain värkkäämistä vaan nuitapa kerkiää katella myöhemmin. Huomenna jos luoja suo käyn hakemassa yhen purkupystärin saabisakken kans purettavaksi. Siitä saa toisen lohkon mihin pääsee mallaileen sitten tavaraa kiinni moottoripukissa. Lähinnä se kampuran hihnapyörän päähän tehtävä nopeustietosignaalikyhäelmä. Samalla tieten kävis ite moottoriaki läpi. Aikataulut tuppaa itellä menemään omalla painolla. Joskus nopeammin ja joskus ei ollenkaan. Vaan lähtökohtaisesti pyrin pitämään og:n ajossa mahdollisimman paljon siksi toiseen moottoriin rakentaminen on minun juttu.
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » Ke Joulu 04, 2013 06:14

Jahas jotain taas eli osahankinta aloitettu. Josko tänään saisi soitettua jollekin hitsarille kannen modauksesta. Lähtökohtaisesti tarkoitus tehdä pikkusen pirteämpi käyttöpeli etanolilla ajettavaksi. Tietenkään voi tietää mikä meno jos/kun paketin joskus saisi valmiiksi, mutta näillä näkymin. Kovasti koittanut lukea ja opiskella asiaa ja kokonaiskuva alkaa hahmottua osapuilleen.

Kaverin kans saatiin purkupystäri hänen tontille ja sen työstäminen alkaa omalta osalta ens viikolla. Siitä saan ainaki toimivan alakerran hilppeineen. Toki sen läpikäynti edessä ainakin osittain. Selviää siitä enemmän kun saan sen tallin pukkiin.
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9466
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mertmi » To Joulu 05, 2013 09:33

T8 alakerta ja päälle t16 hattu. Siinä tulis puristuksia suoriltaan enemmän. Jakopäähän tarvitset tietenkin sisuskalut 16-venttiilisestä. Rattaat, ketjut ja laahaimet on erilaiset 8- ja 16-venttiilisessä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Mikki2
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mikki2 » To Joulu 05, 2013 21:27

Uumoilinki tuon jakopäähomman juurikin Mertmin kertomalla tavalla. Toisaalta vaparin puristukset olisi 9,5 vs b201 turbon 8,5 vastaan. Etanolihommiin vapari parempi vaan taas toisaalta mäntä on ilmeisesti sen verta erilainen että liekö onnistuu. Vaparissa männän kraatteri vain 0,4 mm kun b201 apc turbossa 2,65 ja b202 -86-->turboissa jo 3,85. Eli vaikka säädettävät nokkapyörätki löytyy niin ei taida järkeviä ajotuksia saada vaparin männillä vai olenko ihan mettässä tämän kans?
9-5 4d Aero aut bp -00 // 9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // 9000 cse 2,0t -98 // HD 96" // Buell XB12s -08 // Timppa #5363#

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9466
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: T8 5d -88 käyttökunnostusta ja parantelua

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Pe Joulu 06, 2013 14:41

Muistelen että olikohan joku vapariturbo -projekti täällä taannoin. Ei ainakaan bensiinillä toiminut kunnolla. Tarkoitan lähinnä ettei voinut hirveämmin ahtaa konetta. E85:llä vois ehkä pelatakin. Eli oli i16-koneeseen vaan isketty turbo, ic kiinni ja laitettu turbomallin ruisku.

http://www.saabclub.fi/foorumi/viewtopi ... 29&t=90471
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Vastaa Viestiin