OG 9-3 Nürburgring
Lähetetty: La Marras 03, 2012 14:59
Kesäisen autokuumeen takia rupesi joku erikoisempi tai hyvin varusteltu ng900/og9-3 kiinnostamaan kolmiovisena. Nettiauto ajatti kuumepotilaan helsinkiin katsomaan mustaa kolmiovista ng900 R:ää. Ilmoituksen mukaisesti loistokuntoinen peli osoittautui täydeksi pommiksi ja sai jäädä helsinkiin.
Siinä sitten pannu kuumana oltiin helsingissä tyhjä arpa kädessä, nettiauto auki puhelimesta ja katselemaan seuraavia vaihtoehtoja jotka löytyisi paikkakunnalta/paluumatkalta. Tampereen suunnalta sit löytyi varsin hyvän oloinen yksilö, hyvin varusteltu viimeisiä T5 koneisiä 9-3:ia, vieläpä klubilaisen käsistä. Hinta oli reippaasti yli suunnitellun budjetin, mutta päätin silti soittaa autosta. Puhelimessa myyjä rehellisesti kertoi, että kytkin ruvennut lipsumaan, joten hinnassa neuvotteluvaraa, kuulosti hyvältä. Paikanpäällä auto osoittautui erittäin siistiksi yksilöksi ja hintakin saatiin viilattua sopivaksi, kaupat tuli.
Ensimmäisenä autossa huvitti takanurkassa möllöttävä nürburgring tarra, mutta auton myyjä kertoi käyneensä kaksi kierrosta kiertämässä legendaarista nordschleifeä, joten totesin tarran oikeutetuksi. Siitä syntyi myös visio minkälaiseksi autoa ruvetaan jalostamaan; alustaan vain parasta, hieman tehokkaammat jarrut ja koneeseen sopivasti voimaa joka tulisi suht alhaalta ja riittäisi rajottajalle asti.
Auto on siis 05/2000 käyttöönotettu hopeinen 9-3 2,0t Sport 3d B204E jolla ostohetkellä oli ajettu 306tkm.
Varusteista käytännössä kaikki paitsi kattoluukku ja automaattilaatikko. Muuten sisältä löytyy siis mustaa nahkaa, hiilikuitumuovia ja aeron ratti
Auton jalostaminen oli tarkoitus aloittaa ensi keväänä, mutta 50tkm remontin jälkeen ajettu vakio T25 ahdin päätti ruveta antamaan savumerkkejä. Tuumasta toimeen ja kattelemaan "sopivaa" ahdinta. TD04 mitsu oli hakusessa ja silloin oli tarjolla volvon suoralla #7 pakopesällä oleva juuri rempattu ja tasapainoitettu 16T tarjolla sopivaan hintaan joten kaupat siitä. Hommahan ei todellakaan ollut pulttaa-kiinni meininki...
Ja tästä se lähti
Kaverin tallista löytyi vanha vääntynyt speedpartsin "sport grenrör" jota pätkittiin, hitsailtiin ja sovitettiin volvon ahtimeen käypänen T3 laippa. Vaan eipä sekään mennyt kuin strömsössä, volvon ahtimessa kyllä T3 laipan pulttijako, mutta pyöreä reikä yltti yli normaali t3 laipan reunojen, ratkaisuksi sorvattiin prikka 3mm levystä ahtimen reikää pienentämään. Myöskin downpipen laippa aiheutti ongelmia kun sitäkään ei käytännössä löytyny muualta kuin kl-racingilta, jotka veloittivat laipan suomeen toimituksesta muistaakseni vaivaiset 24e, ei tullut kauppoja. Kaveri ansiokkaasti sorvasi sopivan laipan jonka jatkoksi hitsattiin ferritan 3" rosteri dp jossa kemiran racecat. Loppuputki olikin valmiiksi niin ikään ferritan rosterinen 2,5". Samassa rytäkässä konehuoneeseen ajautui 630cc dekat ja crossflow ic. Henkon 275lph polttoainepumppu odottaa vielä asennusta. Myyjän lupaama luistava kytkin ei ole vielä itselläni luistanut kuin kerran uuden ahtimen piikatessa 1,5bar, terveisiä vaan Rikulle pirkkalaan Viggenin kytkin kuitenkin ostoslistalla.
Tavoitearvot koneesta olisi luokkaa 300hp/400nm.
Iso kiitos sorvailuista, hitsailuista ja asennusavusta nimimerkeille 900aero-84 ja NGpower
Ahdin ja pakosarja valmiina laippoineen
Ja autossa paikoillaan. Ja joo, imupuoli on ahdas (sopivan kokoinen letku ilmanputsarikotelolta sumarin viereen vielä puuttuu...)
Alustan osalta homma osoittautui naurettavan helpoksi koska lähes kaikki olikin valmiina vaikka myyjä puhui vain "eibach alustasarjasta". Eibachin jousien kaverina alustasta löytyi bilsteinin iskarit, kaikki isot puslat powerflexiä, paksu takavakaaja ja klamppi. Pikkupuslia voisi toki vielä uretanisoida, mutta hyöty lienee melko minimaalinen...
Jarrut tällä hetkellä vakiot paitsi etujarrulevyt nationalperformancen uritetut. Visiona ensi kesäksi olisi 9-5 aeron jarrut, ehkä jopa ihan vaan orkkisosina, ei mitään uritushärdelleitä...
Sisustaan pitäisi mahduttaa mittareita ahto- ja pakopaineille sekä laajakaistalambdan mittari. Nämä kaikki vielä hommaamatta. Tällaisia mittareita suunnittelin paineille, nämä lienee mahtuisi soittimen ja mukitelineen väliin kojelautaan jos vaihtaa 1-din soittimen. Valokatkaisijan tilalle lambdan mittari.
Etupenkkien sivuttaistukihan on noissa perus sohvissa aivan olematon, joten auton luonteeseen sopisi hieman tukevammat jakkarat. Oma ajatusmaailma tosin rajaa kaikenmaailman racing kuppipenkit pois, käytännössä ainut vaihtoehto olisi nuo 9-3 aero(-01->)/viggenin penkit. Saa tarjota mustia etupenkkejä tai vaikka koko sarjaa!
Kesävanteina tulee säilymään nuo mukana tulleet 9-3SS vectorin vanteet, kumit tosin vaihtuu ensi kesäksi. Nankangit saa lähteä vaikka pintaa on vielä, pikkuisenkin kun asfaltti kastuu niin pito häviää ja rengasmeteli on melko infernaalinen. Vielä mietintämyssy pyörii päässä, että mitkä renkaat kesäksi hommaa. Hankook ventus prime 2? Toyo T1R? Uniroyal rainsport 2? Budjetti saisi siis pysyä kurissa ja koko pitää olla 215/45.
Talvivanteina tällä hetkellä Saabin ALU35:set continentalin kitkoilla. -02 9-5 Aeron 17" vanteet tulee varmaan jossain vaiheessa kunhan hommaan uudet kumit päälle.
Siinäpä tämän hetken tilanne ja kehitysajatukset. Ideat ja vinkit ovat kaikki tervetulleita!
Siinä sitten pannu kuumana oltiin helsingissä tyhjä arpa kädessä, nettiauto auki puhelimesta ja katselemaan seuraavia vaihtoehtoja jotka löytyisi paikkakunnalta/paluumatkalta. Tampereen suunnalta sit löytyi varsin hyvän oloinen yksilö, hyvin varusteltu viimeisiä T5 koneisiä 9-3:ia, vieläpä klubilaisen käsistä. Hinta oli reippaasti yli suunnitellun budjetin, mutta päätin silti soittaa autosta. Puhelimessa myyjä rehellisesti kertoi, että kytkin ruvennut lipsumaan, joten hinnassa neuvotteluvaraa, kuulosti hyvältä. Paikanpäällä auto osoittautui erittäin siistiksi yksilöksi ja hintakin saatiin viilattua sopivaksi, kaupat tuli.
Ensimmäisenä autossa huvitti takanurkassa möllöttävä nürburgring tarra, mutta auton myyjä kertoi käyneensä kaksi kierrosta kiertämässä legendaarista nordschleifeä, joten totesin tarran oikeutetuksi. Siitä syntyi myös visio minkälaiseksi autoa ruvetaan jalostamaan; alustaan vain parasta, hieman tehokkaammat jarrut ja koneeseen sopivasti voimaa joka tulisi suht alhaalta ja riittäisi rajottajalle asti.
Auto on siis 05/2000 käyttöönotettu hopeinen 9-3 2,0t Sport 3d B204E jolla ostohetkellä oli ajettu 306tkm.
Varusteista käytännössä kaikki paitsi kattoluukku ja automaattilaatikko. Muuten sisältä löytyy siis mustaa nahkaa, hiilikuitumuovia ja aeron ratti
Auton jalostaminen oli tarkoitus aloittaa ensi keväänä, mutta 50tkm remontin jälkeen ajettu vakio T25 ahdin päätti ruveta antamaan savumerkkejä. Tuumasta toimeen ja kattelemaan "sopivaa" ahdinta. TD04 mitsu oli hakusessa ja silloin oli tarjolla volvon suoralla #7 pakopesällä oleva juuri rempattu ja tasapainoitettu 16T tarjolla sopivaan hintaan joten kaupat siitä. Hommahan ei todellakaan ollut pulttaa-kiinni meininki...
Ja tästä se lähti
Kaverin tallista löytyi vanha vääntynyt speedpartsin "sport grenrör" jota pätkittiin, hitsailtiin ja sovitettiin volvon ahtimeen käypänen T3 laippa. Vaan eipä sekään mennyt kuin strömsössä, volvon ahtimessa kyllä T3 laipan pulttijako, mutta pyöreä reikä yltti yli normaali t3 laipan reunojen, ratkaisuksi sorvattiin prikka 3mm levystä ahtimen reikää pienentämään. Myöskin downpipen laippa aiheutti ongelmia kun sitäkään ei käytännössä löytyny muualta kuin kl-racingilta, jotka veloittivat laipan suomeen toimituksesta muistaakseni vaivaiset 24e, ei tullut kauppoja. Kaveri ansiokkaasti sorvasi sopivan laipan jonka jatkoksi hitsattiin ferritan 3" rosteri dp jossa kemiran racecat. Loppuputki olikin valmiiksi niin ikään ferritan rosterinen 2,5". Samassa rytäkässä konehuoneeseen ajautui 630cc dekat ja crossflow ic. Henkon 275lph polttoainepumppu odottaa vielä asennusta. Myyjän lupaama luistava kytkin ei ole vielä itselläni luistanut kuin kerran uuden ahtimen piikatessa 1,5bar, terveisiä vaan Rikulle pirkkalaan Viggenin kytkin kuitenkin ostoslistalla.
Tavoitearvot koneesta olisi luokkaa 300hp/400nm.
Iso kiitos sorvailuista, hitsailuista ja asennusavusta nimimerkeille 900aero-84 ja NGpower
Ahdin ja pakosarja valmiina laippoineen
Ja autossa paikoillaan. Ja joo, imupuoli on ahdas (sopivan kokoinen letku ilmanputsarikotelolta sumarin viereen vielä puuttuu...)
Alustan osalta homma osoittautui naurettavan helpoksi koska lähes kaikki olikin valmiina vaikka myyjä puhui vain "eibach alustasarjasta". Eibachin jousien kaverina alustasta löytyi bilsteinin iskarit, kaikki isot puslat powerflexiä, paksu takavakaaja ja klamppi. Pikkupuslia voisi toki vielä uretanisoida, mutta hyöty lienee melko minimaalinen...
Jarrut tällä hetkellä vakiot paitsi etujarrulevyt nationalperformancen uritetut. Visiona ensi kesäksi olisi 9-5 aeron jarrut, ehkä jopa ihan vaan orkkisosina, ei mitään uritushärdelleitä...
Sisustaan pitäisi mahduttaa mittareita ahto- ja pakopaineille sekä laajakaistalambdan mittari. Nämä kaikki vielä hommaamatta. Tällaisia mittareita suunnittelin paineille, nämä lienee mahtuisi soittimen ja mukitelineen väliin kojelautaan jos vaihtaa 1-din soittimen. Valokatkaisijan tilalle lambdan mittari.
Etupenkkien sivuttaistukihan on noissa perus sohvissa aivan olematon, joten auton luonteeseen sopisi hieman tukevammat jakkarat. Oma ajatusmaailma tosin rajaa kaikenmaailman racing kuppipenkit pois, käytännössä ainut vaihtoehto olisi nuo 9-3 aero(-01->)/viggenin penkit. Saa tarjota mustia etupenkkejä tai vaikka koko sarjaa!
Kesävanteina tulee säilymään nuo mukana tulleet 9-3SS vectorin vanteet, kumit tosin vaihtuu ensi kesäksi. Nankangit saa lähteä vaikka pintaa on vielä, pikkuisenkin kun asfaltti kastuu niin pito häviää ja rengasmeteli on melko infernaalinen. Vielä mietintämyssy pyörii päässä, että mitkä renkaat kesäksi hommaa. Hankook ventus prime 2? Toyo T1R? Uniroyal rainsport 2? Budjetti saisi siis pysyä kurissa ja koko pitää olla 215/45.
Talvivanteina tällä hetkellä Saabin ALU35:set continentalin kitkoilla. -02 9-5 Aeron 17" vanteet tulee varmaan jossain vaiheessa kunhan hommaan uudet kumit päälle.
Siinäpä tämän hetken tilanne ja kehitysajatukset. Ideat ja vinkit ovat kaikki tervetulleita!