OG 9-3 Nürburgring

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Kiitos tiedosta 8) Mitenkäs sitten kiihdytyspito? Esim. kakkosella lappu lattiassa kuivalla asfaltilla? Vai millaisissa tehoissa liikutaan?
T7 vm. 2001 9-3
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Koskimaa kirjoitti:Kiitos tiedosta 8) Mitenkäs sitten kiihdytyspito? Esim. kakkosella lappu lattiassa kuivalla asfaltilla? Vai millaisissa tehoissa liikutaan?
Vähän taitaa myöhässä vastaus tulla, mutta vastataan silti :) Tasaisella hyvällä kuivalla asfaltilla suoraan kiihdyttäessä ei sudi, mutta aikalailla siinä rajamailla mennään. Tehoista en tiedä, mutta 1,3bar max paineet, 1,1bar punarajalla.

Projekti muutoin edennyt sillätavoin eteenpäin, että nuo isot puskurit sai lähteä tutulle ng900:seen. Rupesi ajatus ärsyttään epäsopivista puskurin alamuoveista ja isot puskurit & sport helmat -combosta, joten parempi pysyä alkuperäisessä suunnitelmassa 8)

Yleisön pyynnöstä päivitin välijäähdyttimen kunnolliseen. 550x230x65 kennon tilasin WilTeciltä ja muutamat silikonimutkat ja pari amuliiniputkea ASH:lta. Aikalaillahan tuo osoittautui maximi kokoiseksi ilmastoituun kolkkiin ja joutui jäämään hieman vinoon öljyjäähdyttimen putkien ja ilmastoinnin kuivaimen väliin. Tuntuu kuitenkin ajavan asiansa ja kivempihan sen ilman on alamäkeä coolerissa lasketella? :D
Kuva

Kuva

Tässä sit vielä pari kuvaa tämänhetkisestä lookista, kun en näköjään semmosiakaan fiilistelykuvia ole tänne asti saanut linkitettyä.

Kuva

Kuva
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Myy mulle noi helmat :D
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Tässä onkin eletty kirjoittelun osalta melkein vuosi hiljaiseloa joten päivitetäänpä hieman tilannetta.

Kesän aikana ei juuri ihmeitä tapahtunut muutakuin kovaa ajoa. Syksyllä kävin klubin ratapäivillä ajamassa jarrut loppuun ja katkaisemassa kallistuksenvakaajan koiranluun apukuskin puolelta. Tämän jälkeen uusi koiranluu paikoilleen tilaamani 308mm jarrupäivitys setti paikoilleen ja käytiin vielä Jyväskylän saabistien kanssa kiertämässä motoparkkia parikymmentä kierrosta, jonka jälkeen nuo uudet pagidin palat oli valmiit.

Ahtopaineet olivat tosiaan viime kesän vakiokytkimen takia nuo maltilliset 1,3bar max ja 0,95bar @6500rpm. Kesän aikana kun yritin säätää painetta lisää yläkierroksille huomasin, että hukkiksen kello on aivan loso eikä tosiaan w-letku irti ahtanut kuin max 1,55bar ja rajottajalla tuon 0,95bar.

Viime viikolla tilasin neobrossilta viggenin kytkinpaketin ja orkkis paineasetelman. Samassa paketissa tulee redstuffit joka nurkkaan. Ebc:n race nesteet myös hankintalistalla. Vielä on hieman auki, että ostaisiko uudet levyt, esim. ebc turbo groovet eteen kun nuo nykyiset kului kohtuu kivasti urille motoparkissa. Myös uusi hukkiksen kello tilattu.

Nuo ostamani goodyearit osoittautui varsin hyviksi renkaiksi omaan käyttöön. Suht hiljaiset, pitoa varsin riittävästi ja erittäin loogiset ajaa pitorajan molemmin puolin. Märkä ahvenistokin oli ihan kiva ajaa. Ainut miinus mitä voi sanoa niin on löysä runko. Kadulla asiaa ei juurikaan huomaa, mutta radalle runko on liian löysä, taipuu alle. Harkinnassa olisi ostaa noille 3-spoke double vanteille Federal 595 RS-R kumit. Kehuttu jäykkää runkoa ja lähes vastaavaa pitoa mitä kalleimmissa semi-slickseissä. Hinta rengasonlinessa 215/45 ZR17 kokoiselle kierrokselle hurjat 369e.
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tehdäänpäs tähän projektiketjuun sellainen päivitys, että tämä nürburing-kolkki päätyi meille, kun cruor laittoi sen myyntiin. Perheeseeni oli hankittava yksi auto lisää, kun ajokortillisten määrä kasvoi hiljattain yhdellä. Tässähän se osui kohdalleen passeli ensiauto tuoreelle kuskille :lol: Noh, samalla tuli myös itse palattua takaisin harrastusauton omistajaksi, joten perästä kuuluu...

Eka "päivitys", joka tehtiin, oli talvirenkaat ja niihin vanteet. Tällä kertaa päädyttiin budjettiratkaisuun, eli Hernesmaan purkaamolta löytyi siistit 16" kolmipuolaiset orkkisvanteet ja Hankook iPike RS+ 205/55R16XL -nastarenkaat tilasin renkaatvaihtoon-nettikaupasta. Ainakin näillä syksyn ensiliukkailla vesisateilla niillä on toistaiseksi pysytty tiellä ja eivät kuitenkaan vaikuta mitenkään erityisen äänekkäiltä, vaikka itse on ainakin 5 viimeistä talvea tullut ajettua kitkakumeilla...

Jotain pientä harrastettavaa tuollaisesta noin 17 vuotta vanhasta ja 360K ajetusta autosta tietysti löytyy. Ilmastoinnin päätylaakeri pitäisi korjata, mutta sillä ei nyt tässä vaiheessa vuotta ole kovin kiire. Aero/Viggen -etupuskuri houkuttaisi kovasti, joten sellaista saa tarjota jos löytyy ylimääräinen :mrgreen:

Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ke Touko 30, 2018 07:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Nyt on nurburinki muutoskatsastettu etanolille. RE85:ta tankissa konttorilla mittasivat pakokaasut näin:
- tyhjäkäynnillä CO%: 0,13, CO2. 13,60, HC ppm: 99 ja 02: 1,45.
- kierroksilla CO% 0,28, CO2: 13,90, HC ppm 70 ja O2. 0,77.
- lambda 1,030

Rek.otteessa lukee nyt näin:
Ajoneuvoon on asennettu alustasarja.
Etäisyys pyörän navan keskeltä lokasuojan kaaren ylimpään kohtaan: edessä 340mm takana 340 mm.
Moottorin alkuperäinen teho 113kW (nyt suurin nettoteho 173kW).
Moottorin suurin teho todettu mittaamalla.
Ahtopaine 0,8bar.
Välijäähdyttimen koko 550x230x65 cm.
Muutettu käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta.
Vaihdettujen osien määrä yhteensä 4,0%.

Samalla tehdyssä vuosikatsastuksessa tuli huomautus ainostaan sumuvalojen suuntauksesta (liian ylös).
Vakava juttu, mutta onneksi sain silti hyväksytyn tuloksen :twisted:
Katsastaja kehui, että ihan asiallinen peli 362524 km ajetuksi 18 vuotiaaksi autoksi.

Edellisen omistajan jäljiltä kolkissa on tällaiset mausteet:
B204E, E85
Modified Speedparts sport exhaust manifold
MHI TD04HL-19T#7
550x230x65 intercooler
Bosch EV14 670cc
3bar MAP
Henko 275lph
Ferrita stainless steel 3" downpipe with racecat, 2,5" catback
Innovate LC-1
Viggen clutch
H&R springs
Bilstein shocks
Powerflex bushes
Thicker anti-roll-bar on rear axle
Steering rack clamp
308mm front brakes. EBC GD Series discs, EBC Redstuff pads

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva talvilookista vuonna 2018 ->
Kuva
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kirjoittelin tuonne styling&tuning -osioon, että tämän nyrburingin koneessa esiintyy pientä jäähdytinnesteen hävikkiä ja ilmeisesti se tulee kannen välistä ulospäin. Ainakaan öljyn sekaan ei vettä sekoitu. Vaihdettiin jo kannen pultit, kun aika löysällä olleiden pulttien kiristyksessä löytyi aika pahasti venähtänyt pultti, mutta eihän tuo vanhempi kannentiiviste enää tahdo kiristämällä pitää, kuten T7-peltitiiviste. Siinä onkin ehkä ainoa T7-koneen parannus T5-koneeseen :D Hommasin jo huvikseni kansiremonttia varten tehdasuuden T5-kannen, kun sellaisen vielä sai noin 140 eurolla. Itse ajattelin, että on parempi varautua uudella ja ehjällä kannella tuollaisen 360K ajetun koneen kansiremonttiin. Saabiltahan näitä kansia sai vähän aikaisemmin noin satasella, mutta nyt alkavat loppua joka paikasta...

Vähän tuolla og-osastolla jo kyselinkin, että olisikohan näille Saabin varaosille mahdollista tehdä jonkinlainen oma osio tms, jossa voisi mainostaa, kun löytää omasta mielestään houkuttelevan tarjouksen tms. ja itse ei pysty/halua koko pajatsoa tyhjentää. Eipä ole mitään ratkaisua tai ilmeisesti tarvettakaan tällaiselle tiedottamiselle, joten olkoon minun puolesta. Tämän nyt kuitenkin tuon tässä esille, että ehkä viimeinen tehdasuusi T5-kansi on tuolla -> https://www.cardyourcar.eu/shop/genuine ... -3-i-9000/

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Nonni, nyt on kansiremontti tehty. Koneeseen vaihdettiin uusi kansi ja uudet venat. Kannen tilaisin tuolta cardyourcarista, koska muualta en enää noin halpaa kantta löytänyt. Orkkisvenat tuli PCS:ltä/Oriolta rapiat 200e koko setti. Pajalla tehtiin kansiremontti parissa päivässä, koska kantta ei tarvinnut viedä koneistamolle, vaan vaihdettiin loput hilut vanhasta kannesta uuteen näppärästi uuden tiivistesarjan kera. Kaikki oli täysin kunnossa ja vanha kansikin vielä vaikuttaisi olevan käyttökelpoinen... Samalla vaihdettiin koneeseen uusi termari, uudet nesteet, tulpat ja moottoriöljyt. Kone vaikutti siltä, että kantta ei ollut aikaisemmin avattu, joten ihan hyvä jos tuolla uudella kannella pääsee seuraavat 370K :twisted:

Eski
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Tsekattiinko tehdasuuden kannen tasopinnan suoruus?

Olen kaksi sellaista nyt nähnyt ja molemmat suoraan paketista otettuna plaanin tarpeessa. Omaan T5 kolkkiin tuli toinen niistä, mutta onneksi plaanattiin kansisepän naarmutettua tasopintaa seetirempan myötä.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eipä tullut varmistettua miten tehtiin, kun pajalla sanoivat heti että uutta kantta ei koneistamolle tarvitse laittaa. Kuvittelin itsekin, että uusi kansi olisi kunnossa, mutta kaikkihan on mahdollista... Onhan ne tehtaallakin koneet kasattu ja asennettu varmaan ihan päin persettä aikanaan, mutta joskus kestävät kuitenkin kasassa aika pitkään :twisted:

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Saabisti-kaverilta löytyi ylimääräinen uusi pakosarja haljenneen Spedepartsin peltisarjan tilalle ->
Kuva
Olisipa ollut tuo jo kansiremontissa mukana, niin olisi saanut samalla paikalleen, mutta kivahan se on, että pääsee taas tekemään remonttia :D

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva

Nyt pakosarja on lopultakin vaihdettu. Eipä ollut ihan plug&pray -homma tämäkään. Vanha putkisarja purettiin irti ja sovitettiin uusi paikalleen. Heti selvisi, että ahdin tulee noin 10 cm ylemmäs, joten ei käy ihan suoraan. No kaikki ahtimeen liittyvät putket ja letkut piti virittää uusiksi ja pakoputkeen hitsata jatkopala yms. Orkkis flektikään ei mahtunut enää paikalleen, joten sen tilalle viriteltiin aidot biltema-flektit.

Eski
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Elämähän olisikin aivan liian helppoa, jos kaikki olisi ’bolt on’. :lol:

Hyvältä näyttää kyllä tuolla paikallaan tuo pakosarja.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, onhan tuo ihan asiallisen näköinen verrattuna vanhaan spedepartsin haljenneeseen peltisatsiin :D
Tuohan on siis tällainen kl-racingin extreme -> https://shop.klracing.se/sv/artiklar/sa ... flans.html
Kannattaa tosiaan huomoida, että asennuksessa on omat haasteensa ja itse en ainakaan löytänyt äkkiseltään mitään ohjeistusta asennuksesta mistään. Ahtimeen tulee kuitenkin aika monta putkea ja letkua kiinni, joita joutuu jatkamaan tai lyhentämään, koska turbo nousee tuossa satsissa tosiaan paljon ylemmäs kuin vakiossa...

Eski
Vastaa Viestiin