Sivu 1/25

OG 9-3 Nürburgring

Lähetetty: La Marras 03, 2012 14:59
Kirjoittaja Cruor
Kesäisen autokuumeen takia rupesi joku erikoisempi tai hyvin varusteltu ng900/og9-3 kiinnostamaan kolmiovisena. Nettiauto ajatti kuumepotilaan helsinkiin katsomaan mustaa kolmiovista ng900 R:ää. Ilmoituksen mukaisesti loistokuntoinen peli osoittautui täydeksi pommiksi ja sai jäädä helsinkiin.

Siinä sitten pannu kuumana oltiin helsingissä tyhjä arpa kädessä, nettiauto auki puhelimesta ja katselemaan seuraavia vaihtoehtoja jotka löytyisi paikkakunnalta/paluumatkalta. Tampereen suunnalta sit löytyi varsin hyvän oloinen yksilö, hyvin varusteltu viimeisiä T5 koneisiä 9-3:ia, vieläpä klubilaisen käsistä. Hinta oli reippaasti yli suunnitellun budjetin, mutta päätin silti soittaa autosta. Puhelimessa myyjä rehellisesti kertoi, että kytkin ruvennut lipsumaan, joten hinnassa neuvotteluvaraa, kuulosti hyvältä. Paikanpäällä auto osoittautui erittäin siistiksi yksilöksi ja hintakin saatiin viilattua sopivaksi, kaupat tuli.

Ensimmäisenä autossa huvitti takanurkassa möllöttävä nürburgring tarra, mutta auton myyjä kertoi käyneensä kaksi kierrosta kiertämässä legendaarista nordschleifeä, joten totesin tarran oikeutetuksi. Siitä syntyi myös visio minkälaiseksi autoa ruvetaan jalostamaan; alustaan vain parasta, hieman tehokkaammat jarrut ja koneeseen sopivasti voimaa joka tulisi suht alhaalta ja riittäisi rajottajalle asti.

Auto on siis 05/2000 käyttöönotettu hopeinen 9-3 2,0t Sport 3d B204E jolla ostohetkellä oli ajettu 306tkm.
Kuva

Varusteista käytännössä kaikki paitsi kattoluukku ja automaattilaatikko. Muuten sisältä löytyy siis mustaa nahkaa, hiilikuitumuovia ja aeron ratti
Kuva

Auton jalostaminen oli tarkoitus aloittaa ensi keväänä, mutta 50tkm remontin jälkeen ajettu vakio T25 ahdin päätti ruveta antamaan savumerkkejä. Tuumasta toimeen ja kattelemaan "sopivaa" ahdinta. TD04 mitsu oli hakusessa ja silloin oli tarjolla volvon suoralla #7 pakopesällä oleva juuri rempattu ja tasapainoitettu 16T tarjolla sopivaan hintaan joten kaupat siitä. Hommahan ei todellakaan ollut pulttaa-kiinni meininki...

Ja tästä se lähti :)
Kuva

Kaverin tallista löytyi vanha vääntynyt speedpartsin "sport grenrör" jota pätkittiin, hitsailtiin ja sovitettiin volvon ahtimeen käypänen T3 laippa. Vaan eipä sekään mennyt kuin strömsössä, volvon ahtimessa kyllä T3 laipan pulttijako, mutta pyöreä reikä yltti yli normaali t3 laipan reunojen, ratkaisuksi sorvattiin prikka 3mm levystä ahtimen reikää pienentämään. Myöskin downpipen laippa aiheutti ongelmia kun sitäkään ei käytännössä löytyny muualta kuin kl-racingilta, jotka veloittivat laipan suomeen toimituksesta muistaakseni vaivaiset 24e, ei tullut kauppoja. Kaveri ansiokkaasti sorvasi sopivan laipan jonka jatkoksi hitsattiin ferritan 3" rosteri dp jossa kemiran racecat. Loppuputki olikin valmiiksi niin ikään ferritan rosterinen 2,5". Samassa rytäkässä konehuoneeseen ajautui 630cc dekat ja crossflow ic. Henkon 275lph polttoainepumppu odottaa vielä asennusta. Myyjän lupaama luistava kytkin ei ole vielä itselläni luistanut kuin kerran uuden ahtimen piikatessa 1,5bar, terveisiä vaan Rikulle pirkkalaan ;) Viggenin kytkin kuitenkin ostoslistalla.

Tavoitearvot koneesta olisi luokkaa 300hp/400nm.

Iso kiitos sorvailuista, hitsailuista ja asennusavusta nimimerkeille 900aero-84 ja NGpower

Ahdin ja pakosarja valmiina laippoineen
Kuva

Ja autossa paikoillaan. Ja joo, imupuoli on ahdas :) (sopivan kokoinen letku ilmanputsarikotelolta sumarin viereen vielä puuttuu...)
Kuva

Alustan osalta homma osoittautui naurettavan helpoksi koska lähes kaikki olikin valmiina vaikka myyjä puhui vain "eibach alustasarjasta". Eibachin jousien kaverina alustasta löytyi bilsteinin iskarit, kaikki isot puslat powerflexiä, paksu takavakaaja ja klamppi. Pikkupuslia voisi toki vielä uretanisoida, mutta hyöty lienee melko minimaalinen...

Jarrut tällä hetkellä vakiot paitsi etujarrulevyt nationalperformancen uritetut. Visiona ensi kesäksi olisi 9-5 aeron jarrut, ehkä jopa ihan vaan orkkisosina, ei mitään uritushärdelleitä...

Sisustaan pitäisi mahduttaa mittareita ahto- ja pakopaineille sekä laajakaistalambdan mittari. Nämä kaikki vielä hommaamatta. Tällaisia mittareita suunnittelin paineille, nämä lienee mahtuisi soittimen ja mukitelineen väliin kojelautaan jos vaihtaa 1-din soittimen. Valokatkaisijan tilalle lambdan mittari.

Etupenkkien sivuttaistukihan on noissa perus sohvissa aivan olematon, joten auton luonteeseen sopisi hieman tukevammat jakkarat. Oma ajatusmaailma tosin rajaa kaikenmaailman racing kuppipenkit pois, käytännössä ainut vaihtoehto olisi nuo 9-3 aero(-01->)/viggenin penkit. Saa tarjota mustia etupenkkejä tai vaikka koko sarjaa! ;)

Kesävanteina tulee säilymään nuo mukana tulleet 9-3SS vectorin vanteet, kumit tosin vaihtuu ensi kesäksi. Nankangit saa lähteä vaikka pintaa on vielä, pikkuisenkin kun asfaltti kastuu niin pito häviää ja rengasmeteli on melko infernaalinen. Vielä mietintämyssy pyörii päässä, että mitkä renkaat kesäksi hommaa. Hankook ventus prime 2? Toyo T1R? Uniroyal rainsport 2? Budjetti saisi siis pysyä kurissa ja koko pitää olla 215/45.

Talvivanteina tällä hetkellä Saabin ALU35:set continentalin kitkoilla. -02 9-5 Aeron 17" vanteet tulee varmaan jossain vaiheessa kunhan hommaan uudet kumit päälle.
Kuva

Siinäpä tämän hetken tilanne ja kehitysajatukset. Ideat ja vinkit ovat kaikki tervetulleita!

Re: OG 9-3 Nürburgring

Lähetetty: La Marras 03, 2012 15:57
Kirjoittaja kärkkäinen
Varsin komea peli :wink:

Re: OG 9-3 Nürburgring

Lähetetty: Su Marras 04, 2012 01:17
Kirjoittaja aero t7
Hieno auto ja projekti.
Itseä vähän ihmetytti toi cooleri valinta.
Toi t7 vakio cooleri ei ole mikään kovin kaksinen.

Taitaa jäädä noi tehotavoitteet saavuttamatta ainakin kesällä
tolla coolerilla.

Re: OG 9-3 Nürburgring

Lähetetty: Su Marras 04, 2012 10:43
Kirjoittaja Cruor
Cooleri tuli ostettua "kun halvalla sai".

Vertailin tuota 9-3:sen orkkispuskurin alle järkevästi mahtuvaan kiinakuuleriin niin ainakin kokoero kohtuu pieni. Mikäs tuossa coolerissa sitten on ettei se ole kummoinen? Ei sisärivoitusta?

Voisihan tuota keväällä hommata katu-uskottavan amuliinikuulerin, tekisi samalla tiedettä ja olisi heittää lämpötiloja tiskiin asiasta.

Re: OG 9-3 Nürburgring

Lähetetty: Su Marras 04, 2012 19:45
Kirjoittaja aero t7

Re: OG 9-3 Nürburgring

Lähetetty: Ma Marras 05, 2012 14:01
Kirjoittaja Cruor
Joo täytyypä kesäksi viimeistään vaihtaa parempaan.

Onkohan 76mm vs. 65mm paksulla kennolla isokin ero käytännössä? Ei tahdo noita korkeudelta ja leveydeltään sopivia löytyä 76mm paksuna...

Re: OG 9-3 Nürburgring

Lähetetty: Ma Marras 05, 2012 15:36
Kirjoittaja Coltti
Tuskin on näillä tehoilla ongelmana :).

Re: OG 9-3 Nürburgring

Lähetetty: Ti Marras 06, 2012 07:50
Kirjoittaja Cruor
Coltti kirjoitti:Tuskin on näillä tehoilla ongelmana :).
Sitä ajattelin tosta crossflow cooleristakin :)

Re: OG 9-3 Nürburgring

Lähetetty: Ti Marras 06, 2012 11:18
Kirjoittaja Coltti
Kiinakennot on ainakin ihan hyviä, vaikka olisivatkin kohtuu pieniä, kunhan on sisärivat.
T7 kuuleriin en osaa ottaa kantaa, kun ei ole tietoa onko se edes sisärivoitettu, mutta pienihän se ainakin on.

Re: OG 9-3 Nürburgring

Lähetetty: Ti Marras 06, 2012 18:50
Kirjoittaja Cruor
Tuossa tuli viikonloppuna mielenkiintoinen ilmiö henkon pumpun asennuksen jälkeen...

Parin pikku mutkan jälkeen vihdoin koeajolle päästyä auto puutu kuin seinään 3000rpm jälkeen kun paineet oli yli kilon. Softa täysin sama mikä toimi vanhalla orkkispumpulla. Injector scalingia aikani näpytellessä edestakas löytyi toimivaksi arvoksi 18. Orkkispumpulla parhaiten toimiva arvo oli 22. Ja joo, laajakaistalambdan tilaan vielä tällä viikolla, vielä näillä näkymin plx dm-6 setti jossa bosch lsu 4.2 anturi.

Tais about 20tkm ajettu orkkiksen korvaava tarvikepumppu olla melko limitillä noiden 630cc suuttimien kanssa :roll:

Re: OG 9-3 Nürburgring

Lähetetty: To Marras 22, 2012 14:14
Kirjoittaja Cruor
Talvilookkiin päivitystä. Alle ajautui 3-spoke doublet joiden päälle maan mainiot Master Nordic uusiorenkaat nastoilla. Melu on järkyttävä ja ajettavuuskin aivan ...seestä, mutta kun halvalla sai niin piti vaihtaa huonompiin :mrgreen:

Kuva

Myydään palstalta löytyi myös laajakaistalambda ja 3bar mappi, niistä tarinaa ja narinaa kunhan ne ajautuu kotiin asti...

Re: OG 9-3 Nürburgring

Lähetetty: Su Joulu 02, 2012 22:00
Kirjoittaja tomipee
Ainakin ng900:sen menee juuri ja juuri 10cm paksu ic, yhtään paksumpi ei voi olla ilman että leikkelee puskurin kehikkoa.

Re: OG 9-3 Nürburgring

Lähetetty: Ke Joulu 05, 2012 14:45
Kirjoittaja Cruor
MAP anturi ja wb lambda löysi tiensä autoon. "Hatusta heitetty" softa oli aika rankasti paksullaan, 10.6 - 11.5 pyörii 4000-6000rpm alueella :oops: Kunhan kerkiää niin pitää istua apumiehen paikalle säätelemään syötöt hyväks.

Vastoin suunnitelmia väsäilin lambda mittarin ja bilteman 45mm ahtopainemittarin tuhkakupin tilalle.

Kuva

Arki-illan iloksi vahaa pintaan ja uudet öljyt koneeseen. Edelliset öljyt oli muuttuneet vaahtoiseksi liruksi, punertavaksi ja saattoi hieman haistakkin etanolille. Öljyt oli aika tarkalleen vuoden ja 5tkm ikäiset. Liekö lopun alkua? :)

Kuva

Re: OG 9-3 Nürburgring

Lähetetty: Ma Joulu 17, 2012 12:48
Kirjoittaja Cruor
Taas on hankintoja tehty:

- 308mm etujarrupäivitys setti
- -01 aeron sisusta kokonaisuudessaan
- Käytetyt olka-akselit
- Mittaristo ahtoviisarilla -01 aerosta

Olka-akselit hiekkapuhallan ja maalaan hyväks, ei kuulemma pitäisi olla hitsailulle tarvetta. Pääsee kasaamaan koko etupään uusilla jarruilla. Satulat saa kanssa hiekkapuhalluksen, uuden maalin ja tiivisteet samassa rytäkässä.

Mittaristo mietityttää, että saako sitä toimimaan T5 autossa. Nopeusmittari siinä ainakin on vanhaa mallia, eli viimeinen pykälä 250km/h (240km/h viimeinen numero). Onko kenelläkään varmaa tietoa aiheesta?

Re: OG 9-3 Nürburgring

Lähetetty: To Tammi 10, 2013 22:19
Kirjoittaja Cruor
Mittaristo ei käy, ainakaan suoraan. T5 vehkeen mittaristossa kaksi liitintä, T7:ssa kolme.

Tänään sain viimein asenneltua etupenkit paikoilleen, ovipahvit ja takapenkit laitoin jo välipäivinä. Pieniä haasteita oli matkassa kun ei ollut oikeanlaisia pinnejä liittimiin. Sähköille sentään oli pinnit, joten sai penkit paikoilleen ja liikkumaan.

Kuskin penkki toimii virrat päällä ja muistipaikat tuntuisi pitävän muistinsa. Apukuskin penkki sen sijaan ei hievahdakkaan pelkästään kytkemällä +12V. Penkissä olevaa relettä ilmeisesti ohjaa TWICEltä tuleva signaali. Penkkiä toki pystyi liikuttelemaan kun ohitti releen hyppylangalla asennuksen ajaksi.

Piuhat vedin valmiiksi, joten kunhan saa oikeanlaisia pinnejä niin pääsee kytkeen penkin karvat vielä TWICEen.

Pakollinen fiilistelykuva:
Kuva

Seuraava rojekti varmaan on laittaa hiekka pölisemään noiden etutolppien kanssa, samalla huoltaa jarrusatulat ja laittaa nuo 308mm jarrut. Auto poistetaan huomenna (11.1) liikennekäytöstä joten on sitä aikaa harrastaa :)