OG 9-3 Nürburgring

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Eski kirjoitti:
Ke Heinä 01, 2020 10:58
Epäilin jo, että onkohan penkkiä jotenkin muutettu M2001, kun omissaa M2000:ssa en ole tuota keksinyt.
Piti ihan lähteä tutkimaan takapenkkiä ja niinhän se tosiaan taittuu ->
Kuva
Piti ruveta oikein muistelemaan, mutta kyllä se taisi jo ihan ekoissa NG900:issa kaatua kahdessa osassa noin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja aero »

Hassuhan se olisi jos ei näissä kaatuisi osissa, kun 5-ovisessa tonnarissa kaatui jo 80-luvulla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, itse en tuota osannut kaivata aikanaan GM900ssa tai OG-kolkissa aikanaan, kun niitä edeltäneissä og-satkusissa penkki kaatui vain yhdessä osassa...

Uudemmassa kolkissa tuo takapenkin kippimekanismi on tehty sikäli paremmin, että sen hokasi ihan itsestään ilman manuaalin tavaamista :twisted:

Eski
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tarttis pikkupätkä olla kuskin puolel niin siihe osuis vahingossa :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Ainakin vielä NG900:ssa taisi olla niin, että selkänojista kaatui joko se pikkupätkä tai sitten koko selkänoja, koska siinä laskeutui se poikittaispalkki matkassa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Niinpä se on tässäkin Og9-3 :ssa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, onhan se selkänojan nappula tullut huomattua, mutta ei ole tullut testattua tarkemmin...

Rykin vaivalla korjattu puskuri hajosi heti auringon lämmössä. Nyt pitäisi keksiä joku kova liima jolla tuon saisi liimattua. Todnäk tuo puskin menee vaihtoon, kun löytyy ehjä tilalle...
Kuva

Eski
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Cona »

Ikävästi on haljennut. Ollut hauras kohta, joka ei ole kestänyt vääntöä ja elämistä.

Voishan tuossa koittaa jotain ammattilaisten muoviliimaa ja vaikka teipata mustat insertit.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Vanhoi kuvii kattellessa ilmeisesti lasikuitu pettänyt.
Aika harmittavainen tosiaan...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, lasikuitukorjaus on lähtenyt reunasta irti. Se pysyi hienosti kasassa irrallaan, mutta ilmeisesti puskurin asennus paikalleen aiheutti jonkinlaisen jännityksen tuohon valon kohdalle ja kusilaitu irtosi. Pitänee kokeilla josko tuo pysyisi 2K-liimalla kasassa...

Lisäksi olen nyt ihmetellyt rykin äänentoistoa, kun oikea kanava soi hyvin vaimeasti. Autossa on siis orkkis-soitin ja joku muinainen erillissarja, jossa kajarit etuovissa ja diskantit kojelaudalla sekä vahvari kontissa. Kaivoin jo jakosuotimet esille ja kokeilin linjapiuhojen ristiinkytkemistä vahvarilla. Myös orkkiskajarit on paikallaan, joten kytkin ne kiinni soittimeen, mutta myös niissäkin soi vain vasen kanava. Eli vika on soittimessa. Helpoin ratkaisu olisi löytää jostain ehjä orkkissoitin, mutta sen pitäisi olla irroitettu tekillä, jotta sen saisi kytkettyä tekillä rykiin... Yhdellä orkkissoittimella jo kokeilin, että myös oikea kanava lähti hienosti soimaan, mutta noin 5 sekunnin päästä selvisi, että sitäkään soitinta ei oltu tekitetty irti ja sidiin ilmeistyi teksti RADIO CODE. Ilmeisesti joku konsti on olemassa jolla tekittämätön soitin on kytkettävissä, mutta suoraan tekillä se onnistu..?

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Nonni, tekillä irroitettu soitin löytyi foorumin ostoilmoituksen avulla ja sain sen vaihdettua ja tekitettyä kiinni rykiin. Nyt soi mukavasti myös oikea kanava.

Jos soitinta ei ole tekitetty irti luovuttajasta, niin temppu on jotenkin tehtävissä, jos luovuttajan vin-koodi on tiedossa. Koodi pitää vaihtaa soittimen vastaanottajaan ja siten hämätä soitinta ja sen jälkeen koodin saa taas vaihdettua takaisin, kun soitin on ensin irroitettu tekillä luovuttajan koodin avulla. Ei siis onnistu suoraan tekillä...

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eipä tullut rykin audio täysin kuntoon pelkällä soittimella. Hieman epäselvä tilanne oli mistä kaikki häiriöt ja muut omituisuudet johtuivat, mutta lopulta päädyin vaihtamaan muinaisen Nextin erillissarjan uuteen. Vanhoissa ovikajareissa olikin elementit jo kartion reunasta revenneet irti rungosta ja magneetit ruosteessa yms pientä vikaa... Aikani tutkailin millaisia erillissarjoja on tarjolla ja paikallisesta autohifipuodista löytyi sopivasti viimeinen setti Rainbow SL-C6.2 -klassikosta -> https://www.rainbow-audio.de/en/speaker/sound-line/ Tämä settihän voitti Autosoundin alle 400e sarjojen testin jo vuonna 2013, mutta vasta nyt sen valmistus on lopetettu...

Samalla kun oviverhoilut oli purettava auki kajareiden vaihdon takia, liimasin oven ulkopelliin sisäpuolelle Silent coat 2mm -vaimennusmattoa. Kunhan saan rykin sisustan purettua lattiamaton vaihtoa varten, voisi myös lattiaan vetää vaimennusta etenkin pyöränkoteloihin yms.

Rainbowin setti oli kohtalaisen helppo vaihtaa entisen paikalle, kun jakosuotimet oli samanlaiset. Uusissa sarjoissa on yksinkertaisempia suotimia, jotka saa helpommin piilotettua kuin perinteiset suotimet. Lopulta sain kajarit paikalleen ja piuhat kiinni jakosuotimiin. Ekojen testien perusteella vaikuttaa siltä, että nyt pahimmat viat on saatu kuntoon. Säätöihin täytyy vielä perehtyä hieman tarkemmin ja ehkä muinainen vahvarikin olisi hyvä päivittää...

Eski
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Cona »

Saitko miten noi ovien vaimennumatot liimattua? Joutuu varmaan tekee ns. tilkkutäkin törmäyssuojan jne takia?

Pitäis vaihdella Cabben kuskin nostimen rullia ja samalla vois heittää mattoa, mutta ei oikein ole ajatusta, miten onnistuis, kun on niin ahdasta... :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, matot olivat kokoa 375 x 265mm ja leikkasin ne sopiviksi paloiksi, jotta sain pujoteltua ne ovissa olevista reijistä oven sisään. Tuo Silent coat on siitä kätevää, että sitä ei tarvitse lämmittää. Paketin 8 mattoa riitti mukavasti kahden oven sisuksiin, mutta jos haluaa vaimentaa myös oven sisäpinnan oviverhoilun alta, niin tarvitaan enemmän mattoa...

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuli havaittua, että apukuskin puolella oleva tulppa rykin pohjassa oli kostea, joten heräsi epäilys, että rykissä on vesivuoto, eli mattojen alla on vettä. Niinpä otin kynnysmuovin irti auton sisältä ja työnsin käteni mattojen alle ja märkäähän siellä oli :evil: Noh, ryki lienee minun viides saappi, jossa on vesi mattojen alla, joten ihan uusi ilmiö tämä ei itselleni ole...

Vesi on siis siellä pohjapellillä, ei sen auton sisämaton alla. Sisäpohjan ja auton lattiaverhoilun välissä on paksu äänieristysmatto, joka imee vettä itseensä kuin sieni. Eristeen päällä on jämäkkä kumipinta, joten eriste ei kuivu ikinä. Pohjapeltihän siinä mätänee mukavasti tuollaisessa vesihauteessa. Mitään huurtumista en ole rykissä huomannut, kun joissakin entisistä saapeistani vastaava vesivahinko paljastui juurikin ikkunoiden huurtumisella.

Irroitin myös hanskalokeron, mutta tuo halvatun eristematto alkaa jo rintapellin yläosasta, joten sitä on melko hankala saada irroitettua ja kuivatettua. Kardaanitunnelin etuosassa on jonkinlainen vihreä superloonimöhkäle joka on myös märkä. Siinä lienee ainakin vaihteiston läpivienti, mutta siitäkään ei saanut mitään selvää purkamatta koko vehjetta päreiksi. Rykiin pitäisi vaihtaa lattiaverhoilu, joten kunhan lattia saadaan purettua auki, niin pitää tutkia tuo vesivuoto vielä tarkemmin. Pitää nyt ainakin seurata tuleeko vettä sinne edellleen...

Kuva
Tässä kuvassa näkyvä keltainen matto on se märkä eriste...

Eski
Vastaa Viestiin