OG 9-3 Nürburgring

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tähän osien saatavuusteemaan liittyen olen itse harkinnut vakavasti uuden vaihdelootan hankkimista. Ihan hajalla tuon rygin loota ei vielä ole, enkä tiedä onko se ihan alkuperäinen. Sikäli ihme, jos sama loota on kestänyt yli 360K, josta viimeiset rapiat 60K selvästi kovemmilla tehoilla... No nythän saab/orio webshopissa on pari vaihtoehtoa lootaksi. Halvempi ratkaisu on FM55505, jonka kerrotaan olevan M1999 B204/E/L/R -koneisiin. Nämä lootat ovat kuitenkin remanufactured, eli kunnostettuja. Normaali takuu näihin kuitenkin tulee, joten tuskin ihan jumissa ovat -> https://webshop-fi.saabparts.com/900-9- ... n-5speed-5

Toinen vaihtoehto olisi FM55507, josta kerrotaan näin: Gearing: 4.05 B205 2000-03, B204E 2000-01. Tämä olisi tehdasuusi loota, tosin hintakin on yli tuplat, mutta tonni uudesta vaihdelootasta on mielestäni kohtuuhinta -> https://webshop-fi.saabparts.com/900-9- ... l-5speed-2

Osaako joku sanoa mikä ero noissa lootissa on käytännössä?
Mitä tuo 4.05 välitys tarkoittaa?
Mikä tuon 55505-lootan välitys mahtaa olla?
Kumman itse valitsisit tällaiseen 300hv vehkeeseen..?

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja AZP »

4.05 tarkoittaa perävälitystä, tiedolla ei käytännössä tee mitään ilman tietoa varsinaistn vaihteiden välityksistä. Kokonaisvälityshän lasketaan kertomalla vaihdevälitys perävälityksllä ja huomioiden vielä käytettävä rengaskoko.

Täältä löytyy ainakin toisen vaihteistovaihtoehdon vaihdevälitykset, en sitten tiedä kumpi tämä on: http://www.saabnet.com/tsn/models/2000/ts93.html
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Allsprait, perävälitys se tietenkin on. Omituista, että sitä ei muista laatikoista kerrota, mutta tuossa 55507-lootassa se mainitaan erikseen. Todnäk tuon linkin speksit ovat tuosta uudemmasta lootasta, koska kone on T7 ja tuota 55505-lootaa ei käsittääkseni enää tehtaalla asennettu T7-vehkeisiin. Tällä hetkellä olilsi tiedossa tuollainen tehdasuusi 55507-loota aika houkuttelevaan hintaan, joten taidan päätyä siihen. Saab/orion varastosaldo noille 486e hintaisille korjatuille 55505-lootille oli alkuviikosta 5 kpl, joten saattavat olla pian out of stock lopullisesti.

Toinen juttu joka tänään tuli huomattua liittyi takaspoikkaan. Sain kaverin purkuraadosta aeron spoikan ja kuvittelin sen käyvän vanhan perusläpyskän tilalle kohtuullisen kätevästi. Näköjään rygin edellinen omistaja olikin jo huomannut saman seikan, eli vakiospoikka on 3 pultilla kiinni ja aerospoikka on kahdesta kohtaa tuplapulteilla. Tietenkään nuo pultit eivät ole samalla kohdalla, joten vanhat reijät pitäisi tukkia ja tehdä uudet viereen. Lisäsi perusspoikan päissä on vielä lisäksi pienet muovinapit, eli vanhassa luukussa on 5 täytettävää reikää. Niinpä kävin purkamassa kaverin raadosta täysin ehjän ja ruosteettoman takakaluukun, jossa on aeron spoikan reiät valmiina kohdillaan. Pitää vaan maalata punainen luukku ja spoikka hopean harmaaksi...

Kuva

Kuva

Eski
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Olishan aika päheä tuomonen punanen takaspoileri jos siihen sais valot niin että koko hökötys loistais. Kunnon lisäjarruvalo 8)
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, harkinnassa on ollut, että vetääkö tuon spoikan korinväriin vai mustaksi. Punaista spoikkaa ei ehkä oikein kehtaa laittaa :D Maalarin mielestä on yksinkertaisempaa tukkia 5 reikää ja tehdä uudet kuin maalata ja vaihtaa koko luukku. Eli palataan todnäk alkuperäiseen suunnitelmaan...

Tänään tulikin tehtyä hieman ruosteenpoistoa. Innostuin purkamaan helmamuovit irti ja ainoastaan nostopaikkojen kohdalla oli ruostetta tähän tapaan ->
Kuva

Hiekkapuhallettiin ruosteet pois ja vedettiin epoksia päälle ->
Kuva

Sitten vielä vedin tuohon alustamassaaa päälle, kun epoksi oli kuivahtanut ja kasasin helmat takaisin.
Muutenhan tämä on vähemmän ruosteessa alustastaan kuin tuo meidän hieman tuoreempi TTID :twisted:

Eski
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Cona »

Jos "Nyrreä" ei olla entisöimässä niin rohkeasti vaan tekee luukkuun uudet reiät, toki huolellisesti mitaten. Se, mitä alle jää, ei ole niin väliä.

Kyllä minuakin jännitti, kun ostin avoon tehdasuuden kolkin luukun ilman spoilerin reikiä, mutta ei auttanut. :twisted:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, eipähän tuollaista viinaviritystä ihan helpolla museokilpiin enää saa ja eihän tuo ihan heti ole 30 vuotias, kun vasta parin vuoden päästä on 20v synttärit :D Eipä tuo luukun fiksaaminen muuten suuremmin jännitä, mutta lähinnä harkitsin tuota luukun vaihtoa sellaiseen, johon tuo spoikka kävisi suoraan. Mutta onhan siinä maalaamisessa helposti isompi rojekti luukun vaihtoineen. Ne viisi reikä täytyy kuitenkin täyttää ja maalata spoikan alle jäävä osa, koska reiät jää muuten näkyviin tuon aeron siiven kanssa. Onpahan nyt kuitenkin ehjä ja ruosteeton punainen varaluukku pahan päivän varalta :D

Toinen havainto auton alla könytessä oli se, että takajouset näyttävät yllättävän kuoleentuneilta. Ex-omistajan mukaan vehkeessä on H&R-madallusjouset ja etujouset näyttävät huomattavasti paremmilta. Takajouset menee vaihtoon ja kaverin purkuraadosta löytyikin jo pieteetillä kunnostettu ns. täydellinen taka-akseli, jossa on myös siistit orkkis-sporttijouset...

Kuva

Eski
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Cona »

Taitava maalari saa kyllä tehtyä aika huomaamattoman rajan, jos maalaa vaan luukun vaakapinnan. Kuitenkin spoileri peittää suurelta osin sen alueen.

Mulla on avossa HR:t ja Konin keltaiset ja haluaisin jotkut vähemmän pintakovat jouset tilalle. En tiedä sitten, millainen olisi yhdistelmä sporttijouset ja Konit?!
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, ammattimaalari löytyy melkein naapurista, joten spoikan ja luukun maalaus ei ole ongelma...

Itselläni oli aikanaan GM900:ssa keltaiset Konit ja Eibachin madallusjouset ja se oli sairaan pintakova. Sitten OG9-3:ssa oli muistaakseni vakiojouset ja Bilstein sprintit. Se oli kuitenkin parempi käyttöauton alusta kuin tuo Koni/Eibach. Tietysti, jos autolla ajaa vain sileällä asfaltilla, niin mikäpäs siinä, mutta kun täällä Keski-Suomessa ainakin on niin surkeat tiet, että ihan sikajäykkää kivirekeä ei viitsisi tehdä. Orkkis sporttijouset Konilla tai Bilsteinilla voisi olla ihan hyvä ratkaisu, mutta uusilla sporttijousilla tulee kyllä traktorilook, kun sportitkin on vain 10mm vakiota matalammat :D Itse taidan kokeilla käytettyjä sporttijousia noiden bilsteinien kaveriksi.

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tämä projekti on edennyt sen verran, että äskettäin saatiin vähän ruostekorjauksia tehtyä takapyörän kaarien kulmille. Aeron spoikasta hävisi takalasinpyyhkijän sovitus samalla kun se vedettiin auton väriin. Siiven asennus paikalleen jäi vielä toteuttamatta, koska luukusta pitää tukkia ensin vanhan siiven 5 reikää ja maalata luukun reuna jne. Seuraavaksi ryki lähtee talviunille ja palaa taas liikenteeseen keväämmällä...

Kuva

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

No niin, nyt on tämäkin saappi taas liikennekäytössä. Huomasin että leima umpeutuu 8.5. joten kävinpä katsastuskonttorilla. Pienen hieronnan jälkeen saatiin päästötesti hyväksyttyä ja nyt on paperit kunnossa...

Akku oli kypsynyt talviseisokin myötä eikä pitänyt enää latinkia. Ctekillä yön yli ladattuna hädin tuskin lähti enää katsastuksen jälkeen käyntiin, joten kävinpä hakemassa kaupasta uuden exiden patterin.

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

No niin, kevät tuli ja lumi suli. Niinpä rygi kävi PCS:llä keväthuollossa ja siihen mm. vaihdettiin öljyt ja jarrunesteet. Mitään isompia murheita ei huomattu tässä vaiheessa. Vaihteiston siirtäjähässäkän säätö auttoi selvästi vitosvaihteen kytkemiseen. Aikaisemmin vitonen on ollut melko hankala löytää, mutta nyt keppi toimii selvästi paremmin. Kepin ja lootan välissä oleva palikka on jo väljistynyt, mutta osan hinta 470e ei vielä houkuttanut tilaamaan uutta. Heti huollon jälkeen huomasin, että ilmastointi ei enää pukkaa kovin viileää, joten siitä lienee kylmäaineet karanneet. Männä kesänä tehtiin ilmastointihuolto kompuran kytkinpäätyremontin yhteydessä...

Melkein viikon auto suostui toimimaan hienosti huollon jälkeen, mutta sitten alkoi helvetillinen kolina konehuoneesta. Enpä muista moista konserttia kuulleeni aikaisemmin mistään saapista. Vähän epäilytti, että uskaltkaako sillä ajaa, mutta kun se muuten toimi normaalisti, niin sillä selvitiin PCS:n pihaan. Pete diagnosoi jo äänen perusteella, että vesipumppu on syyllinen ja asia varmistui, joten nyt saappi odottaa pumpun vaihtoa. Orkkispumppu olisi maksanut noin 130e, joten noin 70e hintainen tarvikeosa kelpasi tähän kohtaan :twisted:

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva

Rykin vesipumppu saatiin vaihdettua, joten auto on taas ajokunnossa. Maalarin kanssa vatuloitiin taas tuon aero-takaspoikan kanssa. Palattiin taas vanhaan suunnitelmaan että maalataan punainen luukku, jossa olisi reiät valmiina aero-spoikalle. Noh, sain punaisen luukun purettua ja pestyä, mutta maalari oli sitä mieltä että tuo musta muovilista lasin reunassa pitäisi saada irti tai ainakin vähän raolleen. Ja sehän ei siitä irtoa kun se on kasettilasi, eli lista on lasissa kiinni ja jos sen tuhoaa, niin uutta listaa ei saa saapilta erikseen...

Onkohan joku ratkaissut tämän ongelman jotenkin luukun maalauksen yhteydessä? Tällä hetkellä näyttää vahvasti siltä, että spoikka laitetaan auton omaan luukkuun, josta korjataan vanhan spoikan 5 reikää ja maalataan spoikan alle tuleva reuna...

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva

Tulipa hankittua rykiin taka-akseli kaverin purkuautosta. Akseli on aikanaan hiekkapuhallettu ja pulverimaalattu, joten se on hieman siistimpi kuin auton vanha ruosteinen akseli. Ehkä jarrukilvet voisi vaihtaa jos sellaiset saa halavalla. Pikkujarrujen etukilvet olisi oriolla noin 5e/kpl. Sain myös uudenveroiset sporttijouset akselin mukaan.

Toisesta purkukolkista kävin hakemassa konepellin, niin saan sen maalarille. Se oli paljon paremmassa kunnossa kuin auton oma vanha pelti, jossa on paljon kiveniskemiä ja ruostetta sisäreunassa...

Eski
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG 9-3 Nürburgring

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tohon luukun maalaukseen. Syynä ilmeisesti tuo punainen väri, kun maalari haluaa hioa kunnolla, pohjamaalata ja sitä kautta listan irti? Sävyeroa voi aina tulla, oli lähtökohta sitten hopea tai joku muu. Mutta kohtahan on sellainen, että spoilerin alle jäävät korjaukset ei pahemmin näy.

Taisin kirjoitella näin jo aiemmin, mutta mä välttelisin koko luukun maalausta, jos päädyt entraamaan vanhan luukun.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin