Og 9-3:een öljynpainemittari asennusrojekti
Lähetetty: Su Marras 04, 2012 13:57
Moro!
Nyt on pikkuprojektin aika. Laitan tuohon 9-3 2.0t -01 automaattiini öljynpainemittarin.
Mittarin malliksi valikoitui biltemasta Digitaalinen mittari: Art. 32-213. Valinteperusteina oli muunmuassa mittarissa oleva volttinäyttö. Se toimii siten, että virrat kytkettäessä mittari näyttää jännitettä 30sekuntia, kunnes siirtyy näyttämään öljynpainetta. Virtojen kytkemisestä lähtien tuo näyttää sitten 10min välein latausjännitteen, tai jos se laskee alle 11V. Demoilin mittaria tuossa akkuporakoneen akku virtalähteenä ja polkupyörän pumppu painelähteenä. Näytti painelukemia ja voltitkin oli samaa aluetta yleismittarin kanssa. Kytkennän mukaan yksi + johto on jatkuvasti akussa ja toiseen johtoon tulisi virtalukon takaa. Keittiönpöydän ääressä mittasin lepotilan virrankulutuksen ja tuo pahkeinen vie 17mA virtaa jatkuvasti. Tulen luultavasti laittamaan releen, jota ohjataan tupakansytyttimen johdosta ja kärjet kytkevät virran akulta tuohon mittarille. Näin saan tuon mittaamani vuotovirrankin pois syömästä akkua auton seistessä parkissa. Etuna lisäksi se, että mittari mittaa ihan oikeaa akun napajännitettä eikä muut laitteet pääse alentamaan jännitettä. Akun luokse pitää toki laittaa joku pieni sulake. Virrankulutus oli toiminassa vain 50mA.
Anturin asennuksessa on odotettavissa jossain määrin haasteita. Alkuperäinen öljynpaineanturi on tarkoitus säilyttää, joten lohkon kyljessä olevaan liitäntään pitää siis laittaa nuo molemmat anturit jonkinlaisen haaroituksen avulla. Jos paikka osoittautuu ahtaaksi, saatan teettää hydrauliikkaliikkeessä pätkän sopivaa letkua ja teen teräksestä jakoadapterin johon tulee kolme kierrettä. Kahteen nuo anturit ja kolmanteen letku, joka tulee lohkon liittimestä. Näin saan anturit haluamaani paikkaan ja tila riittää varmasti. Lohkossa vissiinkin on 14x1,5mm kierre. Tuossa painemittarin anturissa on 1/8" putkikierre. Jossakin oli sellaista tietoa että lohkossa olisi tulpattuna vapaa yhde, johon öljynpaineanturin voisi liittää?
Mittarin sijoitus tulee tuhkakupin tilalle. Aikeina on tehdä vanhasta 99 turbostani mallia ottaen kuskiinpäin kallistettu siitä mittarin sijasta. Ei ehkä helpoin ratkaisu, mutta pitäähän sitä haasteita olla. Automaalikaupasta aion käydä ostamassa kojelaudan väriin sävytettyä "kolikolimaalia" tuon mittaritelineen viimeistelyksi.
Tässä siis alkutiedot alkaneesta projektista. Kuvia tulen napsimaan, jahka pääsen suunnittelemaan pahvimallia siitä mittarin telineestä.
Nyt on pikkuprojektin aika. Laitan tuohon 9-3 2.0t -01 automaattiini öljynpainemittarin.
Mittarin malliksi valikoitui biltemasta Digitaalinen mittari: Art. 32-213. Valinteperusteina oli muunmuassa mittarissa oleva volttinäyttö. Se toimii siten, että virrat kytkettäessä mittari näyttää jännitettä 30sekuntia, kunnes siirtyy näyttämään öljynpainetta. Virtojen kytkemisestä lähtien tuo näyttää sitten 10min välein latausjännitteen, tai jos se laskee alle 11V. Demoilin mittaria tuossa akkuporakoneen akku virtalähteenä ja polkupyörän pumppu painelähteenä. Näytti painelukemia ja voltitkin oli samaa aluetta yleismittarin kanssa. Kytkennän mukaan yksi + johto on jatkuvasti akussa ja toiseen johtoon tulisi virtalukon takaa. Keittiönpöydän ääressä mittasin lepotilan virrankulutuksen ja tuo pahkeinen vie 17mA virtaa jatkuvasti. Tulen luultavasti laittamaan releen, jota ohjataan tupakansytyttimen johdosta ja kärjet kytkevät virran akulta tuohon mittarille. Näin saan tuon mittaamani vuotovirrankin pois syömästä akkua auton seistessä parkissa. Etuna lisäksi se, että mittari mittaa ihan oikeaa akun napajännitettä eikä muut laitteet pääse alentamaan jännitettä. Akun luokse pitää toki laittaa joku pieni sulake. Virrankulutus oli toiminassa vain 50mA.
Anturin asennuksessa on odotettavissa jossain määrin haasteita. Alkuperäinen öljynpaineanturi on tarkoitus säilyttää, joten lohkon kyljessä olevaan liitäntään pitää siis laittaa nuo molemmat anturit jonkinlaisen haaroituksen avulla. Jos paikka osoittautuu ahtaaksi, saatan teettää hydrauliikkaliikkeessä pätkän sopivaa letkua ja teen teräksestä jakoadapterin johon tulee kolme kierrettä. Kahteen nuo anturit ja kolmanteen letku, joka tulee lohkon liittimestä. Näin saan anturit haluamaani paikkaan ja tila riittää varmasti. Lohkossa vissiinkin on 14x1,5mm kierre. Tuossa painemittarin anturissa on 1/8" putkikierre. Jossakin oli sellaista tietoa että lohkossa olisi tulpattuna vapaa yhde, johon öljynpaineanturin voisi liittää?
Mittarin sijoitus tulee tuhkakupin tilalle. Aikeina on tehdä vanhasta 99 turbostani mallia ottaen kuskiinpäin kallistettu siitä mittarin sijasta. Ei ehkä helpoin ratkaisu, mutta pitäähän sitä haasteita olla. Automaalikaupasta aion käydä ostamassa kojelaudan väriin sävytettyä "kolikolimaalia" tuon mittaritelineen viimeistelyksi.
Tässä siis alkutiedot alkaneesta projektista. Kuvia tulen napsimaan, jahka pääsen suunnittelemaan pahvimallia siitä mittarin telineestä.