Saab 900 T16 -88
Lähetetty: Ke Marras 28, 2012 13:57
Jokunen vuosi sitten tällainen odoardonharmaa satku eksyi käsiini kesällä kun -85 satkuni alkoi olemaan tiensä päässä. Ilmestyi juuri sopivaan aikaan myyntiin ja lähipäivinä sovittiin myös kaupat. Tuolloin elettiin kevättä 2009. Satku kun oli sopivasti 3-ovinen. Värikin miellytti omaa silmää ja moottorina toki B202 ahdettuna.
Alkuun fiksailtiin pieniä sähkövikoja, joita autosta löytyi. Esimerkiksi APC-boksi sai lähteä kun ei kunnolla tahtonut toimia. Tämän jälkeen satkulla onkin ajeltu normaalin käyttöauton tapaan remppoja tehden aina niitä vaatiessa. Suurimpana toiminpiteenä ennen vuotta 2012 oli vaihdelaatikon vaihto. Muutoin saanut mennä lähes peruskorjauksilla, eli jarrupalojen vaihtoa ym. pientä. Ajan mittaan myös auton ulkonäköä on koitettu päivitellä omiin normeihin sopivammaksi. Kuten esimerkiksi Super Aero -vanteet ja hieman maltillisempi maski.
Kesällä 2012 auto oli edelleen ihan normaalissa, lähes päivittäisessä käytössään. Kuitenkin eräänä heinäkuisena päivänä olivat öljyt päässeet hieman vähiin, mutta tuolloin ei vielä mitään ilmaantunut. Paria kuukautta myöhemmin tosin alkoi moottori pitämään hiljalleen koventuvaa kalkatusta ja päätin ajaa tien sivuun. Samalla moottorijarrutuksen yhteydessä alkoikin öljynpainevalo vilkkumaan. Epäilykseni osuivat alakerran laakereihin, jotka olivat kenties saaneet siipeensä aiemmasta alhaisesta öljymäärästä.
Satku tuli vielä ajamalla (50km) takaisin kotipihaan. Ja koska tuossa edellisessä Saabissani oli koneremontin jälkeen vain 50tkm ajettu moottori, otettaisiin se siitä suoraan tähän. Samalla vaihtui myös pakoputki DP mukaanlukien 3" rööriin. Kuten myös ahdin vaihtui hieman isompaan, alkupään Escort Cosworthista alunperin olevaan Garrett T35. Välijäähdyttimeksi tuli 450*300*76 kennolla oleva alumiininen. Akku siirrettiin DP:n tieltä, mutta säilyi konehuoneen puolella, tosin toisella puolen. Muita muutoksia ei vielä tässä vaiheessa kuitenkaan tehty.
Toistaiseksi satku on pelittänyt hyvin. Mitä nyt aluksi startin kanssa oli pientä hämminkiä, mutta toinen startti tilalle ja taas toimii. Virtalukon pohja oli myös hieman kulunut, mutta se osoittatui vain valojen toimimattomuutena. Talven ylitse mennään tällaisella ja sinä aikana olisi tarkoitus saada tuo toinen harraste liikkumakykyiseksi. Satku on tällä hetkellä siis käyttöharraste.
Ja mitäkö kevät sitten tuo tullessaan. Tallissa on osia vaikka kuinka. Alustaa olisi tarkoitus jämäköittää vakaajien asentamisella ja puslien vaihdolla. Ulkonäköpuolelle löytyy Airflow puskurit ja Whale tail -spoileria. Jossakin vaiheessa on myös pakko laitella toinen vaimennin putkistoon, sillä tällä hetkellä pitää aivan liian kovaa meteliä.
Ja jokunen kuva itse projektin ajoneuvosta löytynee täältä.
Lisäystä vielä. Tällä hetkellä ahtoputkisto on aikamoinen palapeli. Tarkoitus olisi saada vähän fiksummaksi. Ahtimessa on vakiosta poiketen lähtö alaviistoon eteen. do88.se katsellut jo valmiiksi noita silikonikäyriä. Tarvis myös hommailla Forgen tai vastaavan bypass originaalin tilalle. Tuo Boschilainen kun ei tahdo pysyä enää mukana ja ahdin pääsee hieman sakkailemaan.
Alkuun fiksailtiin pieniä sähkövikoja, joita autosta löytyi. Esimerkiksi APC-boksi sai lähteä kun ei kunnolla tahtonut toimia. Tämän jälkeen satkulla onkin ajeltu normaalin käyttöauton tapaan remppoja tehden aina niitä vaatiessa. Suurimpana toiminpiteenä ennen vuotta 2012 oli vaihdelaatikon vaihto. Muutoin saanut mennä lähes peruskorjauksilla, eli jarrupalojen vaihtoa ym. pientä. Ajan mittaan myös auton ulkonäköä on koitettu päivitellä omiin normeihin sopivammaksi. Kuten esimerkiksi Super Aero -vanteet ja hieman maltillisempi maski.
Kesällä 2012 auto oli edelleen ihan normaalissa, lähes päivittäisessä käytössään. Kuitenkin eräänä heinäkuisena päivänä olivat öljyt päässeet hieman vähiin, mutta tuolloin ei vielä mitään ilmaantunut. Paria kuukautta myöhemmin tosin alkoi moottori pitämään hiljalleen koventuvaa kalkatusta ja päätin ajaa tien sivuun. Samalla moottorijarrutuksen yhteydessä alkoikin öljynpainevalo vilkkumaan. Epäilykseni osuivat alakerran laakereihin, jotka olivat kenties saaneet siipeensä aiemmasta alhaisesta öljymäärästä.
Satku tuli vielä ajamalla (50km) takaisin kotipihaan. Ja koska tuossa edellisessä Saabissani oli koneremontin jälkeen vain 50tkm ajettu moottori, otettaisiin se siitä suoraan tähän. Samalla vaihtui myös pakoputki DP mukaanlukien 3" rööriin. Kuten myös ahdin vaihtui hieman isompaan, alkupään Escort Cosworthista alunperin olevaan Garrett T35. Välijäähdyttimeksi tuli 450*300*76 kennolla oleva alumiininen. Akku siirrettiin DP:n tieltä, mutta säilyi konehuoneen puolella, tosin toisella puolen. Muita muutoksia ei vielä tässä vaiheessa kuitenkaan tehty.
Toistaiseksi satku on pelittänyt hyvin. Mitä nyt aluksi startin kanssa oli pientä hämminkiä, mutta toinen startti tilalle ja taas toimii. Virtalukon pohja oli myös hieman kulunut, mutta se osoittatui vain valojen toimimattomuutena. Talven ylitse mennään tällaisella ja sinä aikana olisi tarkoitus saada tuo toinen harraste liikkumakykyiseksi. Satku on tällä hetkellä siis käyttöharraste.
Ja mitäkö kevät sitten tuo tullessaan. Tallissa on osia vaikka kuinka. Alustaa olisi tarkoitus jämäköittää vakaajien asentamisella ja puslien vaihdolla. Ulkonäköpuolelle löytyy Airflow puskurit ja Whale tail -spoileria. Jossakin vaiheessa on myös pakko laitella toinen vaimennin putkistoon, sillä tällä hetkellä pitää aivan liian kovaa meteliä.
Ja jokunen kuva itse projektin ajoneuvosta löytynee täältä.
Lisäystä vielä. Tällä hetkellä ahtoputkisto on aikamoinen palapeli. Tarkoitus olisi saada vähän fiksummaksi. Ahtimessa on vakiosta poiketen lähtö alaviistoon eteen. do88.se katsellut jo valmiiksi noita silikonikäyriä. Tarvis myös hommailla Forgen tai vastaavan bypass originaalin tilalle. Tuo Boschilainen kun ei tahdo pysyä enää mukana ja ahdin pääsee hieman sakkailemaan.