9-3 5D Aero MY01
9-3 5D Aero MY01
Tuli ostettua tuossa toissakesän lopulla kaverilta (nugge) kyseinen kolkki. Olin käynyt autoa koeajamassa kertaalleen vuosia sitten ja siitä jäi niin raastava polte että auto loppujenlopuksi sitten päätyi minulle.
Palikkaa autossa oli ostohetkellä kiinni jo ihan kiitettävästi.
-T5 männät,veivit ja nokat
-465cc ruutat
-td04-18t/6# mitsun ahdin
-isompi välijäähdytin
-3" putkisto kisakatilla ja järkyttävän kokonen loppuvaimennin
-edessä isommat jarrut, takanakin rei-itetyt
-Alustassa hr/billstein -35mm ja jäykempää puslaa sieläsuntäälä
-viggen asetelma ja carbonlamelli levy jousittamattomana
-255 walbro tais olla bensaa kuljettamassa
-Nordic extreme softa
Tuolla tuli ajettua sitten 2012 kesään asti jolloin moniurahihnaa ja vesipumppua vaihtaessa havaittiin ahtimen olevan entinen. Tilalle tuli td04-19t/7# mitsukopio ja samalla suuttimet vaihtui 630cc ja viinasofta purkkiin (se93tbo).
Samaisena kesänä tulikin sitten moottoririkko eteen josta säilyi ehjänä alakerta, siitäkin käyty yhtäsuntoista keskustelua että mikä senkin aiheutti ---> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=129487
Tällä hetkellä auto makaa tallissa ja uuteen kokoonpanoon on kohtapuoliin osat kertyneet.
-ahdin pysyy samana
-875cc suuttimet
-kansi oikaistu, tehty r-seetit ja muutenkin siistitty
-Lohko (B205) porattu +0,5mm johon tulee JE:n coated männät
-T7 vakio kiertokanget
-T5 nokat
-säädettävät nokkapyörät
-kytkimeksi viggen asetelma jousittamattomalla carbonlameli levyllä (vanha oli loppu)
-alustaksi konin sportti
Etutolpat tällähetkellä hiekkapuhalluksessa ja huomena luultavasti tarvittavat aineet pintaan ettei pääse ruosteet iskemään.
Moottorin kasaus alkaa tässä myös pikkuhiljaa, siitä päivitystä ja kuvia kun alkaa jotain tapahtumaan.
Muutama räpsy auton ulkokuoresta.
https://www.dropbox.com/s/av3bjyt7kbeug09/IMAG0021.jpg
https://www.dropbox.com/s/oqn6dge7gwvbqhg/IMAG0324.jpg
https://www.dropbox.com/s/qf7wvrixg7zsezj/IMAG0366.jpg
Palikkaa autossa oli ostohetkellä kiinni jo ihan kiitettävästi.
-T5 männät,veivit ja nokat
-465cc ruutat
-td04-18t/6# mitsun ahdin
-isompi välijäähdytin
-3" putkisto kisakatilla ja järkyttävän kokonen loppuvaimennin
-edessä isommat jarrut, takanakin rei-itetyt
-Alustassa hr/billstein -35mm ja jäykempää puslaa sieläsuntäälä
-viggen asetelma ja carbonlamelli levy jousittamattomana
-255 walbro tais olla bensaa kuljettamassa
-Nordic extreme softa
Tuolla tuli ajettua sitten 2012 kesään asti jolloin moniurahihnaa ja vesipumppua vaihtaessa havaittiin ahtimen olevan entinen. Tilalle tuli td04-19t/7# mitsukopio ja samalla suuttimet vaihtui 630cc ja viinasofta purkkiin (se93tbo).
Samaisena kesänä tulikin sitten moottoririkko eteen josta säilyi ehjänä alakerta, siitäkin käyty yhtäsuntoista keskustelua että mikä senkin aiheutti ---> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=129487
Tällä hetkellä auto makaa tallissa ja uuteen kokoonpanoon on kohtapuoliin osat kertyneet.
-ahdin pysyy samana
-875cc suuttimet
-kansi oikaistu, tehty r-seetit ja muutenkin siistitty
-Lohko (B205) porattu +0,5mm johon tulee JE:n coated männät
-T7 vakio kiertokanget
-T5 nokat
-säädettävät nokkapyörät
-kytkimeksi viggen asetelma jousittamattomalla carbonlameli levyllä (vanha oli loppu)
-alustaksi konin sportti
Etutolpat tällähetkellä hiekkapuhalluksessa ja huomena luultavasti tarvittavat aineet pintaan ettei pääse ruosteet iskemään.
Moottorin kasaus alkaa tässä myös pikkuhiljaa, siitä päivitystä ja kuvia kun alkaa jotain tapahtumaan.
Muutama räpsy auton ulkokuoresta.
https://www.dropbox.com/s/av3bjyt7kbeug09/IMAG0021.jpg
https://www.dropbox.com/s/oqn6dge7gwvbqhg/IMAG0324.jpg
https://www.dropbox.com/s/qf7wvrixg7zsezj/IMAG0366.jpg
OG9-3 5d Aero -01
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Re: 9-3 5D Aero MY01
https://www.dropbox.com/s/s9qnyt49o7ffd2e/IMAG0740.jpg
https://www.dropbox.com/s/772ssefwwzortq6/IMAG0741.jpg
https://www.dropbox.com/s/jwvb00gu0j58qos/IMAG0742.jpg
Teknosinkki pinnassa hiekkapuhalluksen jälkeen. Tuohon vielä maali, massa ja maali niin eiköhän ne seuraavan vuosisadan kestä
https://www.dropbox.com/s/772ssefwwzortq6/IMAG0741.jpg
https://www.dropbox.com/s/jwvb00gu0j58qos/IMAG0742.jpg
Teknosinkki pinnassa hiekkapuhalluksen jälkeen. Tuohon vielä maali, massa ja maali niin eiköhän ne seuraavan vuosisadan kestä

OG9-3 5d Aero -01
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Re: 9-3 5D Aero MY01
Tämähän oli joskus gti-magazinessakin? Jonkunverran muuttunu niistä ajoista.. 

Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: 9-3 5D Aero MY01
Joo olihan tuo sillon aikasemman omistajan aikana, ennen auton vaihtumista mulle oli muuttanut enemmän sleeperhenkiseks, repiny tribaalit, isot vanteet ja sen valaansiiven poijjes.99 GL kirjoitti:Tämähän oli joskus gti-magazinessakin? Jonkunverran muuttunu niistä ajoista..
https://www.dropbox.com/s/32do7lq8gyafnu7/taka.jpg
https://www.dropbox.com/s/5dwjpdwgzsafzzh/IMG_9826.jpg
Tuossa pari räpsyä aikasemman omistajan (nugge) ajalta kiikalasta.
OG9-3 5d Aero -01
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Re: 9-3 5D Aero MY01
Paremmalta tuo nykyisessä kuosissä näyttää. Vielä kun renkaat kyljissä ei olisi nuita valkoisia tekstejä, niin aina vain parempi 
Onko muuten minkä firman tekeleet nuo tuuliohjaimet?

Onko muuten minkä firman tekeleet nuo tuuliohjaimet?
ex 9³ Viggen MY99
ex 9³ Aero MY02
ex 9³ ss Aero MY05
ex 9³ Aero MY02
ex 9³ ss Aero MY05
Re: 9-3 5D Aero MY01
Joo nuo valkoset tekstit on kerenny jo kulumaan poijjes93aero kirjoitti:Paremmalta tuo nykyisessä kuosissä näyttää. Vielä kun renkaat kyljissä ei olisi nuita valkoisia tekstejä, niin aina vain parempi
Onko muuten minkä firman tekeleet nuo tuuliohjaimet?

Jossainvaiheessa oli lopettanut tuotannon mutta taas näköjään aloittanut tuo viimasuojafirma.
http://www.climair.de/shop/index.php/ca ... _SAAB.html
OG9-3 5d Aero -01
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Re: 9-3 5D Aero MY01
Tosiaan tuossa ennen moottorin laukeamista löyty etupäästä väljää, raidetangonpäät vaihdoin ja suuntasin kulmat itse kaverin kanssa. Autto hieman mutta jäi vieläkin väljää jonnekin.
Tuossa sitten autoa purkaessa ja tolppia ehostaessa huomattiin että kumpikin pyöränlaakeri prässätty päin honkia tms, pullahtanut nuo "tiivisteet" pihalle.
Joten varokaaten jos itse prässäilette ettei mene piloille.
https://www.dropbox.com/s/wgkofvpy19j8kp7/IMAG0739.jpg
Tuossa sitten autoa purkaessa ja tolppia ehostaessa huomattiin että kumpikin pyöränlaakeri prässätty päin honkia tms, pullahtanut nuo "tiivisteet" pihalle.
Joten varokaaten jos itse prässäilette ettei mene piloille.
https://www.dropbox.com/s/wgkofvpy19j8kp7/IMAG0739.jpg
OG9-3 5d Aero -01
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Re: 9-3 5D Aero MY01
Voi voi, hienot tuunaukset deletoituMikgo kirjoitti:Joo olihan tuo sillon aikasemman omistajan aikana, ennen auton vaihtumista mulle oli muuttanut enemmän sleeperhenkiseks, repiny tribaalit, isot vanteet ja sen valaansiiven poijjes.99 GL kirjoitti:Tämähän oli joskus gti-magazinessakin? Jonkunverran muuttunu niistä ajoista..


Re: 9-3 5D Aero MY01
Ripuleita on kuulemma jynssätty itkua vääntäen, kynsin ja hampain irtif-19 kirjoitti:Voi voi, hienot tuunaukset deletoituMikgo kirjoitti:Joo olihan tuo sillon aikasemman omistajan aikana, ennen auton vaihtumista mulle oli muuttanut enemmän sleeperhenkiseks, repiny tribaalit, isot vanteet ja sen valaansiiven poijjes.99 GL kirjoitti:Tämähän oli joskus gti-magazinessakin? Jonkunverran muuttunu niistä ajoista..Noistahan ribuleista ja valaansiivestähän kustiin varmaan hunajaa GTI-makasiinia myöden

OG9-3 5d Aero -01
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Re: 9-3 5D Aero MY01
Viikonloppu vietetty tallilla... etutolppiin vedetty maalia ja massaa, ei pitäis päästä ruostumaan... enää koskaan
https://www.dropbox.com/s/50nyb9jnr1dbh31/IMAG0773.jpg?
Moottorin kasauskin tuli aloitettua ja kohtuu hyvään malliin saatiin sekin
https://www.dropbox.com/s/yev8xh94fzzyo53/IMAG0788.jpg
Kampiakselin vauhtipyörän päädyn stefaa laittaessa tuli huomattua että kovin helposti lähtee se sisäpuolella pienessä urassa oleva tiivisterinkulan muotoinen jousi pois paikoiltaan.
Kuullut että juuri tuo stefa monelta on alkanut vuotaamaan, se ura sielä tiivisteen sisäpinnassa on ihan älyttömän matala, niin ei ihme. Olkaaten siis huolellisia tuon kanssa.
Seuraavalla repeämällä nokat+nokkapyrät ja jakoketju paikoilleen, sen jälkeen saattais alkaa istutus auton keulille

https://www.dropbox.com/s/50nyb9jnr1dbh31/IMAG0773.jpg?
Moottorin kasauskin tuli aloitettua ja kohtuu hyvään malliin saatiin sekin
https://www.dropbox.com/s/yev8xh94fzzyo53/IMAG0788.jpg
Kampiakselin vauhtipyörän päädyn stefaa laittaessa tuli huomattua että kovin helposti lähtee se sisäpuolella pienessä urassa oleva tiivisterinkulan muotoinen jousi pois paikoiltaan.
Kuullut että juuri tuo stefa monelta on alkanut vuotaamaan, se ura sielä tiivisteen sisäpinnassa on ihan älyttömän matala, niin ei ihme. Olkaaten siis huolellisia tuon kanssa.
Seuraavalla repeämällä nokat+nokkapyrät ja jakoketju paikoilleen, sen jälkeen saattais alkaa istutus auton keulille

OG9-3 5d Aero -01
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Re: 9-3 5D Aero MY01
Hittolainen, joutuu ottamaan vielä öljypohjan irti ja jakokopan auki kun ei muista kirveelläkään tuliko tuo oikean yläkulman rulla mikä kuuskulmasella kiinni, väännettyä kiinni kunnolla.
https://www.dropbox.com/s/uo93g5b9cul0hq0/IMAG0776.jpg
Tätä se teettää kun kasaa yötä pitkin moottoria silmät ristissä
Parempi tarkastaa kun katua sitten ensimmäisessä startissa.
https://www.dropbox.com/s/uo93g5b9cul0hq0/IMAG0776.jpg
Tätä se teettää kun kasaa yötä pitkin moottoria silmät ristissä

Parempi tarkastaa kun katua sitten ensimmäisessä startissa.
OG9-3 5d Aero -01
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Re: 9-3 5D Aero MY01
Noniin, viikonlopun aikana eteni senverran että moottori saatiin kiikutettua kasauspaikasta itse tallille missä auto on. Saatiin se sitten jopa kiinnitettyäkin
Muutama muuttujakin tuli matkaan, tosiaan irrotin öljypohjan ja jakokopan niin pääsi tarkastamaan sen yhden pultin kireyden. Kantta en ottanut irti siis, koitin jakokoppaa ujuttaa paikoilleen niin aika timmiltä tuntu saada sitä kannen ollessa kiinni. Varovasti koitin muutamaan otteeseen mutta ruttaantu sitten kannentiiviste siinä rytäkässä. Eipä muutakun kansi irti ja uuden tiivisteen nouto.
Motti nostettiin auton keulalle kuitenkin ilman kantta. Oman haasteensa toi kun pajalta oli pamahtanu sulake yön aikana niin oli sitten sitä pakkasta ihan reilusti sielä sisällä, hetki meni että lämpeni
Loppupeleissä kytkimeksi valikoituikin Specin 2+ 600nm kestolla, ajomukavuuden pitäisi olla lähes vakio kytkimen luokkaa.
https://www.dropbox.com/s/roijc1vh9fu87 ... 175325.jpg
https://www.dropbox.com/s/qfg0zkae0yarp ... 194503.jpg
https://www.dropbox.com/s/qfg0zkae0yarp ... 194503.jpg

Muutama muuttujakin tuli matkaan, tosiaan irrotin öljypohjan ja jakokopan niin pääsi tarkastamaan sen yhden pultin kireyden. Kantta en ottanut irti siis, koitin jakokoppaa ujuttaa paikoilleen niin aika timmiltä tuntu saada sitä kannen ollessa kiinni. Varovasti koitin muutamaan otteeseen mutta ruttaantu sitten kannentiiviste siinä rytäkässä. Eipä muutakun kansi irti ja uuden tiivisteen nouto.
Motti nostettiin auton keulalle kuitenkin ilman kantta. Oman haasteensa toi kun pajalta oli pamahtanu sulake yön aikana niin oli sitten sitä pakkasta ihan reilusti sielä sisällä, hetki meni että lämpeni

Loppupeleissä kytkimeksi valikoituikin Specin 2+ 600nm kestolla, ajomukavuuden pitäisi olla lähes vakio kytkimen luokkaa.
https://www.dropbox.com/s/roijc1vh9fu87 ... 175325.jpg
https://www.dropbox.com/s/qfg0zkae0yarp ... 194503.jpg
https://www.dropbox.com/s/qfg0zkae0yarp ... 194503.jpg
OG9-3 5d Aero -01
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Re: 9-3 5D Aero MY01
Tässä projektissa olikin tommonen parinvuoden paussi. Tuli muutama pikku muuttuja matkaan.
Specin kytkin oli väärä minkä lähettivät ja siitä sai taistella puolisenvuotta että sai rahansa takasin, asetelma raapi kytkinkoteloon eikä irroittanut levyä.
Jarrut oli myöskin kateissa eikä saatu minkäänlaista eloa niihin.
Toinen erijännä homma tuli sitten vanhan "pajan" luonnollisen tilan takia, männänrenkaat oli ruostunu pytyissä jumiin ja pyttyjen seinämätkin oli ruostepilkulla. Sitten jostain oli imusihti menny täyteen napanöyhdän näköstä tavaraa ---> kaikki laakerit sököks. Tuli siis tässä jouten rakennettua kone kahteen kertaan.
Nyt näyttäis siltä että vihdoin pääsis liikekannalle auton kanssa, kytkin ja jarrut on saatu toimintaan. Jarrut korjaantui uudella jarrupääsylinterillä ja kytkimeksi viggen asetelma+6 lapanen jousitettu sintterilevy.
Kevyttä vääntöä siis on ollut, nyt kun vihdoin ois tekniikka suunnilleen ok niin ois aika alkaa miettimään ulkokuorta. Etupuskuri on aika ruvella, lisäks tallivuokranantaja tiputti sen taukokopin katolta niin tuli sitte lisää rupea, helmoista on lakat halkeillu sitte aika rumasti. Muuten auto on ihan ok maalipinnalta, mietintämyssyssä on ollu plastidippaus puskureille ja helmoille.
Specin kytkin oli väärä minkä lähettivät ja siitä sai taistella puolisenvuotta että sai rahansa takasin, asetelma raapi kytkinkoteloon eikä irroittanut levyä.
Jarrut oli myöskin kateissa eikä saatu minkäänlaista eloa niihin.
Toinen erijännä homma tuli sitten vanhan "pajan" luonnollisen tilan takia, männänrenkaat oli ruostunu pytyissä jumiin ja pyttyjen seinämätkin oli ruostepilkulla. Sitten jostain oli imusihti menny täyteen napanöyhdän näköstä tavaraa ---> kaikki laakerit sököks. Tuli siis tässä jouten rakennettua kone kahteen kertaan.
Nyt näyttäis siltä että vihdoin pääsis liikekannalle auton kanssa, kytkin ja jarrut on saatu toimintaan. Jarrut korjaantui uudella jarrupääsylinterillä ja kytkimeksi viggen asetelma+6 lapanen jousitettu sintterilevy.
Kevyttä vääntöä siis on ollut, nyt kun vihdoin ois tekniikka suunnilleen ok niin ois aika alkaa miettimään ulkokuorta. Etupuskuri on aika ruvella, lisäks tallivuokranantaja tiputti sen taukokopin katolta niin tuli sitte lisää rupea, helmoista on lakat halkeillu sitte aika rumasti. Muuten auto on ihan ok maalipinnalta, mietintämyssyssä on ollu plastidippaus puskureille ja helmoille.
OG9-3 5d Aero -01
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: 9-3 5D Aero MY01
Mikgo kirjoitti: lisäks tallivuokranantaja tiputti sen taukokopin katolta niin tuli sitte lisää rupea, helmoista on lakat halkeillu sitte aika rumasti.
wat
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 9-3 5D Aero MY01
Kattoko kukaan softaguru noita nordic extreme softan arvoja? Miten päin persettä oli tehty?