Sivu 1/2
					
				9-3 5D Aero MY01
				Lähetetty: To Tammi 10, 2013 11:05
				Kirjoittaja Mikgo
				Tuli ostettua tuossa toissakesän lopulla kaverilta (nugge) kyseinen kolkki. Olin käynyt autoa koeajamassa kertaalleen vuosia sitten ja siitä jäi niin raastava polte että auto loppujenlopuksi sitten päätyi minulle.
Palikkaa autossa oli ostohetkellä kiinni jo ihan kiitettävästi.
-T5 männät,veivit ja nokat
-465cc ruutat
-td04-18t/6# mitsun ahdin
-isompi välijäähdytin
-3" putkisto kisakatilla ja järkyttävän kokonen loppuvaimennin
-edessä isommat jarrut, takanakin rei-itetyt
-Alustassa hr/billstein -35mm ja jäykempää puslaa sieläsuntäälä
-viggen asetelma ja carbonlamelli levy jousittamattomana
-255 walbro tais olla bensaa kuljettamassa
-Nordic extreme softa
Tuolla tuli ajettua sitten 2012 kesään asti jolloin moniurahihnaa ja vesipumppua vaihtaessa havaittiin ahtimen olevan entinen. Tilalle tuli td04-19t/7# mitsukopio ja samalla suuttimet vaihtui 630cc ja viinasofta purkkiin (se93tbo).
Samaisena kesänä tulikin sitten moottoririkko eteen josta säilyi ehjänä alakerta, siitäkin käyty yhtäsuntoista keskustelua että mikä senkin aiheutti ---> 
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=129487
Tällä hetkellä auto makaa tallissa ja uuteen kokoonpanoon on kohtapuoliin osat kertyneet.
-ahdin pysyy samana
-875cc suuttimet
-kansi oikaistu, tehty r-seetit ja muutenkin siistitty
-Lohko (B205) porattu +0,5mm johon tulee JE:n coated männät
-T7 vakio kiertokanget
-T5 nokat
-säädettävät nokkapyörät
-kytkimeksi viggen asetelma jousittamattomalla carbonlameli levyllä (vanha oli loppu)
-alustaksi konin sportti
Etutolpat tällähetkellä hiekkapuhalluksessa ja huomena luultavasti tarvittavat aineet pintaan ettei pääse ruosteet iskemään.
Moottorin kasaus alkaa tässä myös pikkuhiljaa, siitä päivitystä ja kuvia kun alkaa jotain tapahtumaan.
Muutama räpsy auton ulkokuoresta.
https://www.dropbox.com/s/av3bjyt7kbeug09/IMAG0021.jpg
https://www.dropbox.com/s/oqn6dge7gwvbqhg/IMAG0324.jpg
https://www.dropbox.com/s/qf7wvrixg7zsezj/IMAG0366.jpg 
			 
			
					
				Re: 9-3 5D Aero MY01
				Lähetetty: Ti Tammi 22, 2013 09:17
				Kirjoittaja Mikgo
				
			 
			
					
				Re: 9-3 5D Aero MY01
				Lähetetty: Ke Tammi 23, 2013 10:03
				Kirjoittaja 99 GL
				Tämähän oli joskus gti-magazinessakin? Jonkunverran muuttunu niistä ajoista.. 

 
			 
			
					
				Re: 9-3 5D Aero MY01
				Lähetetty: Ke Tammi 23, 2013 10:32
				Kirjoittaja Mikgo
				99 GL kirjoitti:Tämähän oli joskus gti-magazinessakin? Jonkunverran muuttunu niistä ajoista.. 

 
Joo olihan tuo sillon aikasemman omistajan aikana, ennen auton vaihtumista mulle oli muuttanut enemmän sleeperhenkiseks, repiny tribaalit, isot vanteet ja sen valaansiiven poijjes.
https://www.dropbox.com/s/32do7lq8gyafnu7/taka.jpg
https://www.dropbox.com/s/5dwjpdwgzsafzzh/IMG_9826.jpg
Tuossa pari räpsyä aikasemman omistajan (nugge) ajalta kiikalasta.
 
			 
			
					
				Re: 9-3 5D Aero MY01
				Lähetetty: Ke Tammi 23, 2013 13:20
				Kirjoittaja 93aero
				Paremmalta tuo nykyisessä kuosissä näyttää. Vielä kun renkaat kyljissä ei olisi nuita valkoisia tekstejä, niin aina vain parempi  
Onko muuten minkä firman tekeleet nuo tuuliohjaimet?
 
			 
			
					
				Re: 9-3 5D Aero MY01
				Lähetetty: Ke Tammi 23, 2013 19:40
				Kirjoittaja Mikgo
				93aero kirjoitti:Paremmalta tuo nykyisessä kuosissä näyttää. Vielä kun renkaat kyljissä ei olisi nuita valkoisia tekstejä, niin aina vain parempi  
Onko muuten minkä firman tekeleet nuo tuuliohjaimet?
 
Joo nuo valkoset tekstit on kerenny jo kulumaan poijjes  
 
Jossainvaiheessa oli lopettanut tuotannon mutta taas näköjään aloittanut tuo viimasuojafirma.
http://www.climair.de/shop/index.php/ca ... _SAAB.html 
			 
			
					
				Re: 9-3 5D Aero MY01
				Lähetetty: To Tammi 24, 2013 09:53
				Kirjoittaja Mikgo
				Tosiaan tuossa ennen moottorin laukeamista löyty etupäästä väljää, raidetangonpäät vaihdoin ja suuntasin kulmat itse kaverin kanssa.  Autto hieman mutta jäi vieläkin väljää jonnekin.
Tuossa sitten autoa purkaessa ja tolppia ehostaessa huomattiin että kumpikin pyöränlaakeri prässätty päin honkia tms, pullahtanut nuo "tiivisteet" pihalle.
Joten varokaaten jos itse prässäilette ettei mene piloille.
https://www.dropbox.com/s/wgkofvpy19j8kp7/IMAG0739.jpg 
			 
			
					
				Re: 9-3 5D Aero MY01
				Lähetetty: To Tammi 24, 2013 11:27
				Kirjoittaja f-19
				Mikgo kirjoitti:99 GL kirjoitti:Tämähän oli joskus gti-magazinessakin? Jonkunverran muuttunu niistä ajoista.. 

 
Joo olihan tuo sillon aikasemman omistajan aikana, ennen auton vaihtumista mulle oli muuttanut enemmän sleeperhenkiseks, repiny tribaalit, isot vanteet ja sen valaansiiven poijjes.
 
Voi voi, hienot tuunaukset deletoitu 

 Noistahan ribuleista ja valaansiivestähän kustiin varmaan hunajaa GTI-makasiinia myöden 

 
			 
			
					
				Re: 9-3 5D Aero MY01
				Lähetetty: To Tammi 24, 2013 20:39
				Kirjoittaja Mikgo
				f-19 kirjoitti:Mikgo kirjoitti:99 GL kirjoitti:Tämähän oli joskus gti-magazinessakin? Jonkunverran muuttunu niistä ajoista.. 

 
Joo olihan tuo sillon aikasemman omistajan aikana, ennen auton vaihtumista mulle oli muuttanut enemmän sleeperhenkiseks, repiny tribaalit, isot vanteet ja sen valaansiiven poijjes.
 
Voi voi, hienot tuunaukset deletoitu 

 Noistahan ribuleista ja valaansiivestähän kustiin varmaan hunajaa GTI-makasiinia myöden 

 
Ripuleita on kuulemma jynssätty itkua vääntäen, kynsin ja hampain irti  

 
			 
			
					
				Re: 9-3 5D Aero MY01
				Lähetetty: Ma Helmi 04, 2013 16:26
				Kirjoittaja Mikgo
				Viikonloppu vietetty tallilla... etutolppiin vedetty maalia ja massaa, ei pitäis päästä ruostumaan... enää koskaan  
 
https://www.dropbox.com/s/50nyb9jnr1dbh31/IMAG0773.jpg?
Moottorin kasauskin tuli aloitettua ja kohtuu hyvään malliin saatiin sekin
 
https://www.dropbox.com/s/yev8xh94fzzyo53/IMAG0788.jpg
Kampiakselin vauhtipyörän päädyn stefaa laittaessa tuli huomattua että kovin helposti lähtee se sisäpuolella pienessä urassa oleva tiivisterinkulan muotoinen jousi pois paikoiltaan. 
Kuullut että juuri tuo stefa monelta on alkanut vuotaamaan, se ura sielä tiivisteen sisäpinnassa on ihan älyttömän matala, niin ei ihme. Olkaaten siis huolellisia tuon kanssa.
Seuraavalla repeämällä nokat+nokkapyrät ja jakoketju paikoilleen, sen jälkeen saattais alkaa istutus auton keulille  

 
			 
			
					
				Re: 9-3 5D Aero MY01
				Lähetetty: Su Helmi 10, 2013 14:11
				Kirjoittaja Mikgo
				Hittolainen, joutuu ottamaan vielä öljypohjan irti ja jakokopan auki kun ei muista kirveelläkään tuliko tuo oikean yläkulman rulla mikä kuuskulmasella kiinni, väännettyä kiinni kunnolla.
https://www.dropbox.com/s/uo93g5b9cul0hq0/IMAG0776.jpg
Tätä se teettää kun kasaa yötä pitkin moottoria silmät ristissä  
 
Parempi tarkastaa kun katua sitten ensimmäisessä startissa.
 
			 
			
					
				Re: 9-3 5D Aero MY01
				Lähetetty: Su Maalis 10, 2013 16:47
				Kirjoittaja Mikgo
				Noniin, viikonlopun aikana eteni senverran että moottori saatiin kiikutettua kasauspaikasta itse tallille missä auto on. Saatiin se sitten jopa kiinnitettyäkin  
 
Muutama muuttujakin tuli matkaan, tosiaan irrotin öljypohjan ja jakokopan niin pääsi tarkastamaan sen yhden pultin kireyden. Kantta en ottanut irti siis, koitin jakokoppaa ujuttaa paikoilleen niin aika timmiltä tuntu saada sitä kannen ollessa kiinni. Varovasti koitin muutamaan otteeseen mutta ruttaantu sitten kannentiiviste siinä rytäkässä. Eipä muutakun kansi irti ja uuden tiivisteen nouto.
Motti nostettiin auton keulalle kuitenkin ilman kantta. Oman haasteensa toi kun pajalta oli pamahtanu sulake yön aikana niin oli sitten sitä pakkasta ihan reilusti sielä sisällä, hetki meni että lämpeni  
 
Loppupeleissä kytkimeksi valikoituikin Specin 2+ 600nm kestolla, ajomukavuuden pitäisi olla lähes vakio kytkimen luokkaa.
https://www.dropbox.com/s/roijc1vh9fu87 ... 175325.jpg
https://www.dropbox.com/s/qfg0zkae0yarp ... 194503.jpg
https://www.dropbox.com/s/qfg0zkae0yarp ... 194503.jpg 
			 
			
					
				Re: 9-3 5D Aero MY01
				Lähetetty: La Maalis 15, 2014 07:29
				Kirjoittaja Mikgo
				Tässä projektissa olikin tommonen parinvuoden paussi. Tuli muutama pikku muuttuja matkaan.
Specin kytkin oli väärä minkä lähettivät ja siitä sai taistella puolisenvuotta että sai rahansa takasin, asetelma raapi kytkinkoteloon eikä irroittanut levyä.
Jarrut oli myöskin kateissa eikä saatu minkäänlaista eloa niihin.
Toinen erijännä homma tuli sitten vanhan "pajan" luonnollisen tilan takia, männänrenkaat oli ruostunu pytyissä jumiin ja pyttyjen seinämätkin oli ruostepilkulla. Sitten jostain oli imusihti menny täyteen napanöyhdän näköstä tavaraa ---> kaikki laakerit sököks. Tuli siis tässä jouten rakennettua kone kahteen kertaan.
Nyt näyttäis siltä että vihdoin pääsis liikekannalle auton kanssa, kytkin ja jarrut on saatu toimintaan. Jarrut korjaantui uudella jarrupääsylinterillä ja kytkimeksi viggen asetelma+6 lapanen jousitettu sintterilevy.
Kevyttä vääntöä siis on ollut, nyt kun vihdoin ois tekniikka suunnilleen ok niin ois aika alkaa miettimään ulkokuorta. Etupuskuri on aika ruvella, lisäks tallivuokranantaja tiputti sen taukokopin katolta niin tuli sitte lisää rupea, helmoista on lakat halkeillu sitte aika rumasti. Muuten auto on ihan ok maalipinnalta, mietintämyssyssä on ollu plastidippaus puskureille ja helmoille.
			 
			
					
				Re: 9-3 5D Aero MY01
				Lähetetty: Ti Maalis 18, 2014 10:21
				Kirjoittaja nugge
				Mikgo kirjoitti: lisäks tallivuokranantaja tiputti sen taukokopin katolta niin tuli sitte lisää rupea, helmoista on lakat halkeillu sitte aika rumasti. 
wat
 
			 
			
					
				Re: 9-3 5D Aero MY01
				Lähetetty: Ke Maalis 19, 2014 20:00
				Kirjoittaja Markkanenn
				Kattoko kukaan softaguru noita nordic extreme softan arvoja? Miten päin persettä oli tehty?