Saab Suomesta, 900c-89

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kaasari on hyvin säädöissään ( CO 1.9, HC 174 ), ei nyi ei nytky ja vetää puhtaasti alusta loppuun. Toimii kuten pitääkin, joten ajattelin tässä vaiheessa vaan pitää huolta siitä, että öljyä on riittävästi. Mobilin ATF:ää siis. Kiitos.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

aika laihalla käy :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Höpsis, taitaa olla eka kaasarivehje mulla, joka tuntuu pysyvän säädöissä, toi on aika sopiva ja ihan laillinenkin vielä :D Noissa aikaisemmissa oli työ ja tuska saada leimasta läpi ja kohtapuoliin leiman jälkeen CO vaelsi ihan itekseen lukemaan about 6.

Varmaan tuon kaasarinkin sielunelämää pitää kurkistaa jossain vaiheessa, mutta nyt tuntuu pelaavan. Tyhjäkäynti nyt on mitä on, ainakin jos on vähänkin viileä kone, mutta sitä se taisi näitten kaasareitten kanssa aina ollakin, eipä yritä sammua tms., mikä on pääasia.

Se on kyllä sanottava, että ei näin nykimätöntä konetta nykyään saa mistään, ovat perkuleet kuristettu kaikenmaailman säädösten takia ihan mahdottomiksi...
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kevät etenee, ulkona tulee lunta ihan Simona. Eipä siitä sen enempää.

No, sitä ennen ehdin vähän tutkailla satkua kun sain inspiraation. Kaasuttimen öljy oli itse asiassa todella vähissä. Onneksi omistuksessa on yksi tippakannu, joten tyrkkäsin sinne ATF:ää ja tiputtelin litkua kaasariin silleen sopivasti. Joutuikin oikein työntämään "tikun" sinne tosissaan takaisin, kun oli öljyä taas tarpeeksi.

Ilmansuodattimen panoksen kurkistin ihan mielenkiinnosta, suodatinpanoksessa luki :saab: ja se oli siistin näköinen, kaukalon pohjallakaan ei ollut epäpuhtauksia, kuten aika usein aikaisemmissa oli kärpäsistä lähtien... Eipä tarvitse vaivautua puhtaan ilman takia. Kävin samalla läpi kaikki letkut ja liitokset kaasariin ja ilmanottoon liittyen, osa oli aika korppua, mutta kaikki kiinni ja ehjiä tuntuivat olevan.

Ajoin auton toissapäivänä töistä tullessani sillä tavalla, että etupää on vähän alempana lumihangessa ja takapää pienen nyppylän päällä. Niinpä takapää oli mukavan korkealla pientä ryömintäretkeä varten. Pakoputken viimeinen pätkä on sen näköinen, että sen joutuu lähimmän vuoden kuluessa uusimaan, ellei sitten ole jotain ihmelaatua. Siihen asti putki näytti oikein hyvältä.

Takakontin vasen kulma oli virheetön, oikeassa kulmassa oli pientä pintaruostetta. Hion sen hetimmiten pois ja silpasen alustansuojaa päälle, viiden minuutin homma. Muutenkaan en löytänyt mitään hälyttävää, taka-akseli toki on rivon näköinen ja jarruputket muutamasta kohtaa sen näköiset, että tuolla lookilla on joskus tullut johonkin autoon uusittua. Jopa pohjaanlyöntikumit olivat tallella, niitäkin on aikaisempiin joutunut muutaman uusimaan. No, autohan leimattiin 17.12 mennyttä vuotta ja silloin se ex-omistaja Sepon mukaan käytiin tarkasti läpi, eikä huomauttamista tai korjattavaa tullut. Siltähän tuo näyttää.

Naapurilla on autonosturi, joka nyt on talven jäljiltä pois käytöstä, kunhan lumet sulavat, täytyy lainata sitä ja käydä pohja suorana seisten läpi. Haluan käydä pohjan itse läpi ennenkuin auto menee peltisepälle ja sieltä alustan suojaukseen. Katselen pyöränkotelot, jouset, lautaset sun muut tarkasti sitten renkaanvaihdon yhteydessä, toivon mukaan jo parin viikon sisään.

Ostin joskus 20 vuotta sitten ison purnukan Mobilgrease rasvaa, se on kulkenut muutoissa ja autoissa mukana, taas sille tuli käyttöä. Hyvin säilyvää tavaraa ! Voitelin sillä ja suihkutettavalla vaseliinilla kaikki konepellin avaamiseen ja sulkemiseen liittyvät saranat, tapit, kiskot jne. Nyt pitäisi olla vähän suojaa ja pellin rullata. Kävin samalla tulevaa ajatellen läpi konepellin reunat vähän tarkemmin. Projekti ei itse asiassa ole kovin paha, kun tarkemmin katsoi. Konepellin sivuilla on parinkymmenen sentin mittaiset ruosteet rintapelliä kohden, suhteellisen helppo hioa pois ja suojata + maalata.

Konepellin etureuna on ruosteessa koko matkalta, ruoste on vielä sisäpuolella, eikä näkyvissä. Sama temppu sille ja muillekin sisäpinnalla oleville kohteille on luvassa, kunhan lämpenee. Sanotaan semmoinen parin päivän homma, kun muutaman tunnin itseään toteuttaa per päivä.

Pienin askelein eteenpäin, ihan hyvä fiilis, kun sai vähän tutkailtua mieltä askarruttaneita asioita, huomenna satkun saakin sitten kaivaa lumen alta esiin, ellen sitten anna sulaa itsekseen. Kevät toi, kevät toi, oho, väärä laulu...
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kun putsaat niitä ruosteita niin laita aina maalaten pelti ennen alustan suoja massaa, sillä massa on aina vähän huokoista eikä suojaa kokonaan ruostumiselta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Joo, mulla on jäänyt viime vuosina tiuhaan vaihtuneista autoista kymmenkunta pikkupurkkia maalia, niitä on hyvä sipaista pari kerrosta alle, ennenkuin pistää massan päälle. Ei haittaa edes, jos ei väri matsaa :D
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Jos nappaa valonpesureilta sulakkeen irti, pitäiskö niitten lakata toimimasta ?
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja jus »

Pissapojalta tulee liikkeellelähtöjännite ajovalopyyhkimille, vaikka sulakkeen irrottaisitkin. Pitää irrottaa pissapojankin sulake tai ajovalopyyhinmoottoreiden johtoliittimet, jos haluat ettei valoja pyyhitä.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Sitä minäkin, kun yllättivät tänään liikkumalla, vaikka sulake oli poissa :D Tarkoittaako tuo pissapojan sulake vain ajovalojen pissapoikaa, toivottavasti, koska muuten tuon sulakkeen irrottamisesta tulee ongelmia...

Mä en oo koskaan ollut hyvä sähköissä, heh.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei ole erillistä sulaketta ajovalojen huuhtelulle, sama pissapoika kastelee sekä tuulilasin että ajovalot - ja käskee ajovalopyyhkijät liikkeelle. Irrota ajovalopyyhinmoottorien johtoliittimet kunnes löydät toimivat pyyhinmoottorit.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Ok, täytyy irrottaa nuo liittimet, pyyhinmoottorit siis toimivat, mutta minä haluan säästää umpioita, auto on putsingissa koko ajan, eivät tarvitse erillistä pyyhintää...
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kahteen autoon veivattu kesärenkaat alle, pesty vanteet jne jne. Odottelen kolmatta autoa saapuvaksi pihaan, että saa siihenkin, kun singahtaa huomenna Treelle.

Koko päivä on mennyt touhutessa, Saabin kanssa meni, kuten arvasitte, aikaa aika rajusti, koska tutuistuin hieman "paikkoihin". Mitään järkyttävää en löytänyt, ehjä pelti oli voitolla ruosteesta, vaikka sitäkin toki kotitarpeiksi löytyy. Vetarintunnelien kanssa jumppasin aika kauan, ne kun olivat täynnä kuraa/hiekkaa mitä lie. Tuossa saldo oikealta puolelta http://i4.photobucket.com/albums/y138/I ... f3d57c.jpg

Loppujen lopuksi sain kaiken pois, onneksi minua on siunattu pienillä käsillä. Korvasin hiekan suihkuttamalla tunnelin pohjat, seinämät, kaiken mahdollisen nestemäisellä vaseliinilla ja sen sukulaisilla. Moottorin alla olevat pannat ovat hyvässä kunnossa ja muutenkin kone on hikoillut sieltä täältä Saabimaiseen tapaan, joten suojelevaa voitelua on ollut tarjolla :D

Jousien lautaset ovat ajan patinoimat, mutta ehjät, jarrusatulat varsinkin takana ovat todella rivot, mutta eivät jumita. Jouset olivat ehjät alhaalta ylös, iskareina edessä on muutaman kuukauden ikäiset Monroet ja takana Sachsit, jotka on jossain vaiheessa vaihdettu, vaikkeivat uudet enää olekaan. Kuivat ja ehjän näköiset ja perstuntumalla vaimennuskin toimii oikein hyvin.

Pohjalevy on itse asiassa erinomaisessa kunnossa, suojaus on vielä hämmästyttävän hyvä, onkohan tuohon joku ruostesuojaus joskus tehty, vai onko pieni ajosuorite osatekijänä, tiedä häntä. Takapäässä on pieniä laiskoja paikkoja aivan perässä kontin alla ja niissä normaaleissa ongelmapaikossa pienet alut, jotka on vielä helppo ottaa kiinni.

Taka-akseli on auton ylivoimaisesti rivoimman näköinen osa, niistä taka-akselin pannoista tms. ja niiden hitsauksista en osaa sanoa, kun on outo asia, kaikki tuntui olevan tallella, eikä mikään repsottanut, joku voisi johonkin laittaa kuvia siitä paikasta, mikä pettää ja pudottaa taka-akselin. Kiitos. Auto menee huomenna pajalle, saavat tarkastaa taka-akselin, että pitääkö jotain korjata. Oikealta puolelta takaa onnistuin irrottamaan pohjaanlyöntikumin, sekin tarttis laittaa takaisin.

Tällä tutkimisella en oikein osaa olla huolissani, yleiskunto on ihan asiallinen, vaatii toki hieman tekemistä, mutta sitä vartenhan tuo hankittiinkin, että olisi jotain harrastetta. Aluvanteet ja uudet renkaat toivat autoon hienosti ryhtiä, vähän kauempaa Rouva on oikein sievän näköinen, lähempää katsoessa löytyy kauneusvirheitä, mutta yritetään kesän aikana siloittaa ryppy kerrallaan.

Niin, tältä hän näyttää nyt, huolellisen rapsutuksen jäljiltä http://i4.photobucket.com/albums/y138/I ... 7d6181.jpg
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Pölhökustaa
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Syys 16, 2011 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja Pölhökustaa »

On se nätti, on se hirveen nätti.
Opel Astra H wagon 1.6 2011
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Harvoin tulee noin siistejä enää vastaan, pirun komea!
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

On se komea! Samanmoinen valkoinen (paitsi pystykeula) yksilö pelasti minun katolleen ajossa. Vankka kori, vain keskeltä katto hieman lyttääntyi :)

Hieno peli, pidä renkaat maassa, mie en osannut :)
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Vastaa Viestiin