Saab Suomesta, 900c-89

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3563
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Ostin aikoinaan niinikään -89 mallisen 900c:n, talvella. Kevään ensimmäisten lämpimämpien kelien koittaessa katselin lämpömittarin nousua liikennevaloissa ja odottelin flektin käynnistymistä. Ei käynnistynyt, kun oli rikki. Lämpöähän oli tyyliin muutama aste ja koko pannu meinasi kärvähtää muutaman minuutin valoissa seisomisesta, kun flekti oli viallinen. Näin se muisti palailee pätkittäin, kun vähän autatte omien kokemustenne kautta.

Talvellahan tämä ei tosiaan lämmennyt, koska termari oli viallinen, termarin vaihdon jälkeen homma on pelittänyt hienosti ja hyvin tuntuu lämpenevän edelleen :)
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

IC1970 kirjoitti:Kevään ensimmäisten lämpimämpien kelien koittaessa katselin lämpömittarin nousua liikennevaloissa ja odottelin flektin käynnistymistä. Ei käynnistynyt, kun oli rikki. Lämpöähän oli tyyliin muutama aste ja koko pannu meinasi kärvähtää muutaman minuutin valoissa seisomisesta, kun flekti oli viallinen. Näin se muisti palailee pätkittäin, kun vähän autatte omien kokemustenne kautta.
Mullahan oli tuon ruiskun kanssa ennen flektin anturin vaihtoa Mechelininkadulla vastaava episodi, joka päättyi ylävesiletkun halkeamiseen. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3563
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ihan kiusallani tein tänään kaupunkireissun Saabilla, kun lämpöä oli liki kolmekymmentä, siis oikeasti niin kuuma, ettei Suomessa helposti kuumempaa tule. Tarkkailin käytöstä ja kun kaupungissa joutui useamman kilometrin sahaamaan pikku ajoa, jossa vauhti nousi hetkellisesti korkeintaan viiteenkymppiin, flekti kävi ihan koko ajan. Marketin pihalle parkkeerasin ja katsoin kellosta, että 3½ minuuttia aika tasan kävi, ennenkuin sammui auton sammuttamisen jälkeen.

Lämpömittari näyttää vähän sinnepäin, kotiin ajaessa liki samoja lukemia kuin kaupungissa. Flekti ei maantiellä kuitenkaan käynnistynyt, sellaista n. 70 km/h tuo kotimatka taittuu. Pihatien sai ajaa loppuun, pihalla pysäyttää, peruuttaa parkkiin, hieman tarkentaa ja peruuttaa uudestaan, silloin lähti flekti käyntiin ja pyöri pari minuuttia auton sammuttamisen jälkeen.

Flekti ja anturi jne. näemme toimivat kuten pitää, lämpömittari ei ole ihan täysin luotettava, pientä häikkää ja epäjohdonmukaisuutta tuntuu olevan. Termostaatti ja nesteet ovat kunnossa ja vaihdetut, voi olla, että vanha jäähdytin kaipaisi uusintaa ja hieman tasoittaisi tilannetta. Aika extreme kelithän nyt on vanhalle, siinä mielessä mitään hätiköityjä päätelmiä ei voi tehdä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 958
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Voithan koettaa vaihtaa lämpömittarin anturin, jos tuntuu mittari valehtelevan häiritsevästi. Tai ainakin käyttää liitintä irti ja ehkä vähän putsailla sitä.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja vmt »

IC1970 kirjoitti:Flekti ja anturi jne. näemme toimivat kuten pitää, lämpömittari ei ole ihan täysin luotettava, pientä häikkää ja epäjohdonmukaisuutta tuntuu olevan.
Mä oon tullut siihen tulokseen että sekä lämpö-, että bensamittarit satkussa ovat logaritmisia. :lol:
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Melkein jäähdyttimen uusintaa itsekin harkitsisin, ei mulla sen enempää kaasari kuin ruiskukaan noin pitkiä aikoja (useita minuutteja) juuri pyörittele.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3563
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Voipi olla, että on sen aika. Katselin vähän tarjontaa, aika hyvin tuntuu löytyvän.

Skruvat 134.7e

Motonet 139e

Mister Auto, NRF 127e, Valeo 119e

Onko porukka hankkinut noita, onko eroja ? Hinnathan ovat melkein samat. Joku milli näytti mitoissa olevan eroja sinne tänne, se mikä pisti silmään, noissa Mister Auton vaihtoehdoissa NRF oli 32mm paksu ja Valeo 17mm !

Biltemasta ei muuten enää tähän autoon löydy, niin ovat ajat muuttuneet. Jos joku on hankkinut priimaa jostain muualta, niin kertokaa. Äkkiseltään ei löytynyt kuin nuo kolme firmaa. Varmaan paikallisesta harakiriliikkeestä saa, mutta tilaavat kuitenkin jostain noista ja laittavat +50e lisää hintaan...
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Bensa- ja lämpömittarin heilumiseen voi vaikuttaa myös niitten takana olevien muttereitten löystyminen. Näppäräsorminen kiristää kaiutinritilän reiästä. Ja kyllä, se on tasan niin veemäinen homma miltä kuulostaa :lol: .
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3563
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Syvällisen harkinnan jälkeen päätin tehdä tänään Saabilla testireissun pojan turnaukseen Lahti Socceriin. Päivä olikin hyvin mielenkiintoinen, ei vähiten siksi, että kesken päivän toisen ottelun poistuimme pojan kanssa Päijät-Hämeen Keskussairaalaan, nyt on oikean käden pikkusormi tuettuna ja kääreessä, vähintään 3 viikkoa. Jää maalivahdinhommat toistaiseksi muille :?

Mutta Saabista. Hyvänä uutisena se, että 214 kilometrin reissu tehtiin alusta loppuun omin voimin, hinurin kyytiin ei jouduttu. Ei se varmaan kuitenkaan kaukana ollut...

Lämpenee ihan liikaa. Se on fakta. Lämpömittari huojahtelee Saabin tyyliin, mutta sanoisin, että vaikkei se ihan viimesen päälle tarkka ole, antaa infoa kuitenkin ihan tarpeeksi. Ensimmäiset 50 kilsaa tultiin max. 100 km/h alueella ja lämmöt pysyivät kurissa, ehkä hivenen yläkantissa puolenvälin yläpuolella, jonkin verran neula vaelsi ylös ja alas puolenvälin yläpuolella pääosin. Mäntsälän risteyksessä seistiin muutama minuutti liikennevaloissa ja flekti käynnistyi, mittarin viisari nousi ylöspäin. Siitä muutaman sadan metrin päästä kiihdytys Lahden motarille sallittuun 120 km/h. Siitä ne lämmöt sitten pikkuhiljaa kiipesivät ylöspäin, mutta vetelin ihan tarkoituksella motarivauhtia. Ennen erkanemisramppia Lahden päässä oltiin parin millin päässä punaiselta alueelta. Rampilta ekoihin valoihin laskeuduttaessa kuulostelin tarkasti ja havaitsin, että flekti käy koko ajan. Näin se teki viimeiset 10 km vaihtelevassa 0-70 km/h:n vauhdissa perille saakka.

Motarin jälkeen lätkäisin lämmöt päälle ja lämpömittarin neula tippuikin selvästi alaspäin, kun lämmin lähti kiertoon. Oli pakko vähän helpottaa auton oloa, vaikka kabiinissa vähän lämpö nousikin. Perillä kurkkasin sateen tauottua konepellin alle. Ei vuotoja, kaikki kunnossa, edes paisuntasäiliöstä ei ollut yskäissyt ja nestepinta näytti olevan kuten ennenkin.

Kotiinlähtiessä lämmöt pysyivät sen ekan 10 km max 70 km/h aivan normaaleina. Parien valojen jälkeen ennen motaria neula nousi selvästi ylemmäs. Motarilla ajoin 95-105 km/h ja lämmöt pysyivät puolenvälin ja maksimin puolessa välissä, siis selvästi alempana kuin tullessa täyttä vauhtia. Loppumatkan max 100 km/h lämmöt pysyivät korkealla, mutta eivät hälyttävän korkealla. Porvoossa pysähdyttiin Mäkkärissä ja ½ tunnin tauon jälkeen kotiin. Lämmöt pysyivät siellä jonkin verran puolenvälin yläpuolella ja flekti käynnistyi kotipihassa vasta jonkun ajan päästä kun auto oli jo sammutettu.

En ole vielä kurkannut konepellin alle, katson huomenna aamulla, miltä paikat näyttävät. Epäilen, että samoilta kuin Lahden päässä. Eli ei vuotoja, ei havaittavaa jäähdytysnesteen kulumista.

Mitäs jengi äänestää ? Joka tapauksessa tilaan uuden jäähdyttimen nyt heti ja sen vaihdon yhteydessä saavat paineistaa kannentiivisteen pitävyyden. Mulla on pari pahvivikaista ollut ja kyllä niissä tämänpäiväisellä matkalla olisi saanut työntää useamman litran vettä säiliöön. Jotenkin musta tuntuu, että järjestelmä ei toimi kuten pitää, vanha termari oli täysin jumissa ja "töhnäinen", olisiko sama "töhnä" tukkinut jäähdyttimen, joka kuten todettua, on päältä sininen, ruosteinen ja muutenkin rivon näköinen.

Muutenhan vekotin tarjosi hienon kyydin, tukeva kuin vain Saab voi olla, matka meni kuitenkin lämpömittaria tuijotellessa, niin ei saanut täysillä nauttia.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Oletko huuhdellut jäähdytysjärjestelmän? Nesteiden vaihdon yhteydessä on kuitenki lähteny jotakin mujua liikkeelle ja neki voi vaikuttaa jännästi :D . Jos viitsii vaivaa nähdä niin ottaa jäähdyttimen irti ja huuhtelee sen irrallaan. Lohkon huuhtelussa auttaa jos ottaa lohkolämmittimen tyveltä propun pois. Sitten vaan paisariin letkulla vettä. Tietenki jos syyläri on pahasti tukkeentunu niin tämä ei auta ko hetkellisesti. Joka tapauksessa suosittelen, samoin kuin orkkis termostaattia.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3563
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^En ole huuhdellut. Jos tuon vanhan irrottaa, niin samalla vaivalla vaihtaa siihen uuden. Tilaan uuden jostakin kun ennätän. Lohkolämppärikin pitää käydä läpi ennen talvea ja piuhoittaa uudestaan tms., että saa sen pelittämään, kurkataan siinä samalla muutakin.

Vaihdelaatikko siirtyy toistaiseksi listalla eteenpäin, eipä se eilisellä Lahden reissullakaan aiheuttanut mitään ongelmia, tässä vaiheessa jo tietää, milloin keppi saattaa solahtaa vapaalle, olen tämän ominaisuuden kanssa jo sinut. Kepin säädöt on vielä kurkkaamatta, mutta kaikki aikanaan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3563
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

No niin, Skruvat.fi sai minusta asiakkaan, kätevä systeemi toi rekisterinumerolla tilaus, ainakin pitäisi tulla oikea osa. -15% oli jäähdytin tarjouksessa ja uusi asiakas saa toimituksen ilmaiseksi, jäädään odottelemaan, miten firma toimii.

Asennus varmaan siirtyy korjaamon lomien takia eteenpäin, mutta eipä ole kiirus. Tarkoitus on vaihdattaa samalla letkuja jne., mitä nyt remontissa eteen tulee, eli muuta en tilaile etukäteen, tarvittaessa sitten. Auton kun ei tarvitse heti samana päivänä olla valmis, niin saa oleilla korjaamon nurkassa ja hoitavat vanhusta puhdetöinä ajan kanssa.

Niin kauan kun minun pitää ulkona kaikki ropaaminen suorittaa, moottoripuolen tulpanvaihtoa vaativammat hommat hoidetaan siellä missä hommat osataan.

Ai niin, konehuoneen tarkastus tänään kylmään autoon näytti ihan normaalilta, jäähdytinnestettä ei ollut hävinnyt, eikä vuotojälkiä havaittu.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3563
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ruotsin päästä Skruvat ilmoitti 11 tunnin kuluttua tilauksesta, että on matkalla. Aika nopeaa, sanoisin.

Työmatkan ajelin Saabilla tänään, ei mitään ongelmia lämpöjen kanssa 2 x 18 km matkalla max. 70 km/h lasissa. Kyllähän se näin on, että aina välillä pitää näillä harrasteillakin heittää pitempi lenkki ja vähän kovempaa, että tulee "piiloviat" esiin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3563
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tänään klo 09.40 tuli viesti, että uusi jäähdytin on noudettavissa Ärrältä. Toissapäivänä tilasin, joten ainakin toimituksen osalta annetaan Skruuvatille 10 pojoa ja papegojamärke.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23991
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

heh motonetistakin tuli pari vuotta sitten vuorokauteen 99 saabbiin uus syyläri. avasin paketin ja kappas siellä oli volvo 240:Sen syyläri :mrgreen:

silloin otti pattiin ja rajusti ha.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin