Saab Suomesta, 900c-89

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Koska tunnen jonkinlaista tarvetta turinointiin uusimman ja pitkään harkinnassa olleen ostokseni suhteen, päätin rohkeasti perustaa oman topicin tälle laitteelle. En viitsi täyttää jokaista vanhaa ketjua pohdiskeluillani...

Haeskelin pidemmän aikaa kohtuullisesti ajettua Saab ysisatasta, mieluummin kaasarikoneista, ilman turboa ja muita hankalia viritelmiä. Ajalta ennen GM-viritelmiä, tietenkin. Olen aikoinaan omistanut 7 kpl og900-autoja aikavälillä 1989-2005, noin. Äkkiseltään muistelen, että:

900i 8v -84
900c - 89
900i 8v - 88
900i 2.1 - 92
900 - 88
900i16 - 89
900 - 89

Ajokorttini ajoin aikoinaan 99L vm-74:llä, jossa koneena surullisenkuuluisa Triumphin 1.85-litrainen. Vei loppuaikoina öljyä lähes samaan tahtiin bensan kanssa. Saman vehkeen, etupäässä takapenkillä, matkailin poikana reilut kahdeksan vuotta. Ex-appiukko oli henkeen ja vereen Saab-mies myöskin, on kai vieläkin, siinä piirissä pyöriessä alla kävi milloin Saab 90, Saab 99 Combi Coupe, Saab 9000 jne. Aika vahvat Saab-lasit siis vuosien varrella päähän kehittyivät.

Omien poikien kasvaessa ja ajosuoritteen hälyttävästi lisääntyessä olin pakotettu uusimaan kalustoa ja nyt pihassa onkin kaksi vuoden ikäistä Toyotaa, hienoja, mutta persoonattomia ja viattomia kulkineita, autoja, joilla tarvitsee vain ajaa ja käyttää huollossa ajallaan. Fiilistä piti siis saada mukaan ja mitäpä muutakaan haikailin, kuin vanhaa kunnon ysisatasta.

Pari vuotta sivusilmäilin tarjontaa, mutta kilsat, hinta ja yleinen kunto eivät kohdanneet. Sepon kanssa kuitenkin viime sunnuntaina tehtiin kaupat 117000 km ajetusta vuoden 1989 sedan c-mallista, jossa bonuksena siis toimivat keskuslukitus ja ohjaustehostin, takaniskatukien välissä alkuperäinen ensiapulaukku, takakontissa työkalut tallella.

Mukaan tuli vakuuttava kasa kuitteja, mukaanlukien alkuperäinen kauppakirja, pari tuntia kävin kuitteja läpi ja aukottoman historian kirjasin Wordiin, jos joku sattuu joskus kysymään.

Parisataa kilometriä on nyt ceellä ajettu, eikä mitään hurjempaa ole havaittu. Kaasutin on säädöissään ja ajotuntuma on kuin 117 tkm ajetussa ikään. Häiritsevästi kitisevät tuplahihnat ja ohjaustehostimen hihna on jo tilattu ja vaihdetaan kohtapuoliin, termostaatin toiminta aiheuttaa myös kulmakarvan nostoa, sekin on 88-asteisena tulossa.

Suurin ongelma autossa on, ei yllättäen, ovien alareunat. Tutun asentajan kanssa vaihdettiin sananen ja kevään edistyttyä pidemmälle, vien auton hänen hitsari-serkkunsa arvioitavaksi. Mitään hirvittäviä summia en ajatellut korjauksiin upottaa, mutta tarvittaessa olen valmis venymään, jos ovet saadaan aisoihin siedettävällä summalla. Pohjaa tutkailin selälläni maaten pariin otteeseen ja se näyttää hyvältä, asiaa puoltaa sekin, että auto on katsastettu joulukuussa ja ex-omistaja Seppo oli yhdessä inssin kanssa tutkaillut vetaritunnelit ym., leima tuli, huomautuksia ei.

Pintaruosteet ovat normipaikoissa, bensaluukku, takaluukun alakulma, ovien kanttaukset jne. Kliineriä, vahaa ja paikkamaalia, sillä lähtee 95%. Konepellin reunat ja saumat joutuu käymään läpi tarkemmin, kevään tullen suoritan tapahtumat pysäyttävän iskun, ettei valkoiseen pintaan tule ruskeaa näkyviin. Tarkoitus on pitää autoa ainakin muutama vuosi, joten kiirettä ei ole, homma kerrallaan.

Sisusta autossa on erinomaisessa kunnossa, takakontissa tai takapenkillä ei paljoa liikettä ole ollut ja kuskin pukkikin on vielä ryhdissään.

Eniten huolestuttaa vaihdelaatikko ja sen toiminta, kauppatilanteessa oli puhetta kolmosen antautumisesta vapaalle toisinaan, ominaisuus on tarkentunut ja sen kanssa tulee toimeen, selvitys mistä se johtuu, on kesken. Ensin vaihtuu laatikkoöljy, termari-ja hihnarempan yhteydessä asiantuntijat saavat katsastaa moottorin tukityynyt ja mietitään toimenpiteitä. Toki on mahdollista, että laatikkokin on ottanut siipeensä, mutta siitä ei kanneta liikaa huolta, sen kanssa pärjää mainiosti, kun tietää sen tavat.

Vaikka kesävanteet ovat Sepolta vielä tuloillaan, kävin tänään paikallisessa rengasliikkeessä kysymässä hyviä tarjouksia. Viime kesän varastosta löytyi edulliset BF Goodrichit kokoa 185/65/15, kunhan vanteet saadaan Porvooseen, laitetaan uutta kumia alle tuleviksi kesiksi.

Kunhan talven selkä taittuu, alkaa armoton Saabin hinkkaaminen, kotikonstein hävitetään joka ainoa ruostepilkku mikä vaan lähtee ja katsotaan sitten, mitä jää jäljelle. Ei paljoa, veikkaan ma. Lopuksi pari kuvaa, siitä mistä lähdetään. Ulkokuoresta tulen tänne päivityksiä laittamaan sitä mukaa kun on aihetta. Jos kysymyksiä kumpuaa, heittelen niitä tänne ja jos joku viitsii vastata, on se hienoa. Siitä tulikin mieleeni, radion antenni on huteralla pohjalla, antennin alusta heiluu ihan liikaa. Vetäisin pari puutikkua tueksi sinne alle, ettei heilu liikaa, mutta, mites ihmeessä sen saa kiristettyä. Pitääkö purkaa koko takaluukun sisäverhous, vai ronskisti vaan vetää ulkopuolelta, vai mitä ? Tutkailin hetken, mutta en pakkasessa alkanut vielä purkamaan/rikkomaan paikkoja. Oisko kellään omakohtaista kokemusta antennin kiinnityksen korjailusta ?

http://i4.photobucket.com/albums/y138/I ... bdc7c0.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y138/I ... cbe8c9.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y138/I ... fe2f39.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y138/I ... 3f7080.jpg
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja torque »

Hieno 900c, rekkarikin matsaa!

Positiivista että löytyy yhä tuon ikäisiä autoja noin vähillä kilometreillä,
siinä on autoa vielä vuosiksi eteenpäin.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kauheesti lisävarusteita. original C ilman herkkuja on pop.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Vaihteistosta omakohtainen kokemus...oma 91-mallinen on kulkenut vuodesta 96 Mobilin moottoriöljy vaihteistossa (220-370tkm), ja on toiminut. Joskus reilu vuosi takaperin ajattelin vaihtaa oikein vaihteistoöljyn laatikkoon. Vaihtoväli on ollut 40tkm. Vaan eipä käynyt autolle, kolmosta ei saanut enää kylmänä nätisti päälle. Uusi ö-vaihto, moottoriöljy sisään - ja taas toimii. Nyt 380 mittarissa. En yleistä, mutta tämän auton kanssa on näin. Ylipäätään voi sanoa, että loppu vuosien OG900:t on vähänkään asiallisesti pidettyinä todella kestäviä vehkeitä, mutta aikanaan valitettavan aliarvostettuja.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja mestari »

pari vinkkiä väliin:
Häiritsevästi kitisevät tuplahihnat ja ohjaustehostimen hihna on jo tilattu ja vaihdetaan kohtapuoliin,

vai olisiko syynä laturin puslien väljistyminen reikiinsä jolloin laturi menee kenolleen. välttämättä pelkkä puslien vaihto ei riitä vaan joudutaan koneistushommiin
ja
Mitään hirvittäviä summia en ajatellut korjauksiin upottaa, mutta tarvittaessa olen valmis venymään, jos ovet saadaan aisoihin siedettävällä summalla.

melkein kannattaa kuitenkin tehdä ne ovet kuten kuuluukin eli hp+pm + tarvittava paikkaus mobiilipaikka periaatteella millin pellistä. ei tarvitse murehtia enää ja on muutaman vuoden päästä kun myyt ainona myyntivalttina.

sekä
mites ihmeessä sen saa kiristettyä. Pitääkö purkaa koko takaluukun sisäverhous,

ei tarvitse tönäiset verhoilua kämmenellä syrjään ja kiristät kontin puolelta antennin jalkaa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^ ja ^ kiitokset kommenteista. Hihnat ovat hyväkuntoiset, mutta vanhat, dokumenttien mukaan vaihdettu kilometrien ollessa 95000, siis 22000 km sitten. Vuosi vaan oli 2003... Hihnojen sinfonia on tuttu jokaisesta edellisestä, tuoretta tilalle niin lakkaa.

Täytyypi kurkata se antennihomma kun vähän lämpenee, pitää olla varovainen kun tuota takaluukun verhousta on tuskin koskaan raoteltu, ne muovi"lukituksetkin" toimivat kuten pitää ja kaikki ovat tallella. Nopeasti vaan kurkkasin ja ajattelin, että minne hemmettiin se kanta on piilotettu, umpinaisen pellin sisäänkö :D

Edelliseen satkuuni vaihdoin vaihteistoon Mobilin Superit, jos ei nyt paremmaksi tullut, niin ei huonommaksikaan. Täytyy vielä mietiskellä.

Tänään seikkailin vakuutusten ihmeellisessä maailmassa. Vanhakin pitää vakuuttaa. Muissa autoissa on ikiaikaiset vakuutukset 70% bonuksineen, mutta eihän sitä kolmatta vakuutusta ollut missään vartomassa. Pitää ottaa ihan uusi. Urgh.

Otin vakuutuksen oman yhtiöni kautta, jossa kaksi muuta autoa on, mutta jotenkin alkoi saapunut lasku ahdistamaan. Haluavat nimittäin pelkästä liikennevakuutuksesta 568e vuodessa ja siihen 64e osakaskosta päälle. Oli pakko vähän haistella muualta. Olin siinä luulossa, että liikennevakuutus on samanhintainen kaikkialla, mutta eipä vain ole. Sanoi IFin täti, että riippuu ihan heidän vakuutuksissaan olevasta ajoneuvokannasta jne. Ilmeisesti siis Lähivakuutuksen Saab-kanta on olennaisesti pienempi ja enemmän vahinkoja kärsinyt kuin suuressa ja mahtavassa IFissä, koska ero oli huikean suuri.

Niin, IFin kautta liikenne+osakasko kustantaa 477 euroa vuodessa, siis 155 euroa vähemmän kuin tuossa toisessa. Säästö se on pienikin säästö. Erotuksella saa kaksi tankkia ysikasia Saabiin ! Lisäksi IFin osakasko on paljon kattavampi, siihen kuuluu mm. autopalveluplus, eli hinausturva. Ja mä kun luulin, ettei sitä saa yli 10v autoon, mutta sekin on muuttunut. Ei paha. Kustantaa 94 e vuodessa. Lisäksi niillä oli jotain Saab-takuita siihen mukaan varaosista lähtien. Kaikki otetaan.

Lyhyesti, kilpailuttakaa nyt ihmeessä vakuutuksianne välillä, se kannattaa. Varsinkin, jos olette aloittelemassa uraanne autoilun parissa ilman bonuksia. Täyskaskoon moni yhtiö latoo päälle heti sen 50-70% ilman kummempia uteluita, mutta liikennevakuutukseen aloitusprosentteja ei ymmärtääkseni ole saatavilla, ne pitää ansaita ja vaihtelu hinnoittelussa on kohtuullisen suurta.

Näin tänään. Saabilla oli lepopäivä ja kuritin Toyotaa koko päivän, huomenna voisi jääkiekkomatsiin lipua arvokkaasti satkulla 8)
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

khyl mie väittäisin ettei radioantennin kiristämistä varten tarvii purkaa mitään.. sopiva työkalu ja yläpuolen mutteria kirraamalla se asettuu..

ainakin näin omaa 89C mallia tutkiessa totesin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^No mä vähän päällipuolelta yritin, mutta ei varmaan ollut sopiva työkalu, kun lähinnä lähti metallilastuja irti, eikä mutteri liikkunut mihinkään. Amatööri, se on se toinen syy, tietenkin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tuohon vakuutusasiaan, ifin tarjouskin kuulostaa melko halvalta mutta kannattaa vielä tarkastaa POP Vakuutuksen tarjous, oli omissa satkuissa ylivoimaisen halpa Lähivakuutukseen ja Ifiin verrattuna.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Täytyypä katsastaa, eilen tohon Poppiin törmäsin, mutta ajattelin sen olevan lähinnä jonkun spämmisivuston, niin en uskaltanut sinne kaikkea tietoa syöttää. Kai se sitten ihan oikee firma on. Katsotaan.

EDIT: Kas vain, tarjoaa liikennevakuutusta ja osakaskoa hinausturvineen hintaan 421 euroa, eli lyö IFinkin kivasti 56 eurolla. Sinne siis !

EDIT2: Vakuutus tehty. Olipas kätevää, säästöä Lähivakuutukseen verrattuna 210 euroa vuodessa ja hoitavat vanhan vakuutuksen irtisanomisen jne. Täytyy syöttää noi Toyotatkin sinne, tiedä miten käy...

EDIT3: Ei käynyt mitenkään, Toitsut pysyy Lähivakuutuksessa, edelleen. Mutta, toi POPPi on kyllä kilpailukykyinen hinnoiltaan, sitä miten toimii tositilanteessa, en tiedä. Toivottavasti ei joudu kokeilemaankaan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
wuokila
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Pe Touko 30, 2008 13:34
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja wuokila »

Mulla on kaikki vanhat koslat IFissä. Ysisataseen otin vakuutuksen noin kk takaperin ja hinta oli pyöreästi 250e vuoteen. Ihmetyttää kyllä se, että jos joillekin ko. paikkaa suosittelen, niin saavat mielestäni korkeampia tarjouksia kuin minä. Jos määrä jotain omalla kohdallani hyödyttää, niin kuitenkin normaalisti yksi tai kaksi on ajossa ja 4-5 seisovat. Bonuksia en muista mutta monesta prosentista ei puhuta.

Hieno auto sulla joka tapauksessa.

E: niin pelkkä liikenne toki vain täällä otettuna.
96, 1510, Solara, Horizon, 2103.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Jotain rosentteja sulla varmaan siellä jo on, koskapa pelkkä liikenne oli IFissä muistaakseni 370 euroa, POPissa 360 euroa, nollabonuksilla. Mulla oli tossa IFin hinnassa moniautoalennus (onneton 5%) ja järjestöalennuksia toistakymmentä. Toki myös asuinalue/paikkakunta vaikuttaa, oma ikä jne. Hankalaa matikkaahan toi on.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Talvi ei meinaa hellittää, lauantaina viimeksi liikuttelin satkua, sen jälkeen on pyyhitty lumia päältä ja muistutettu keskuslukko kerran päivässä aukaisemalla akulle, että sitä tarvitaan huomisaamuna, jos ei ole kovin kovaa pakkasta. Jos menee -10 pahemmalle puolelle, jätän vanhuksen rauhaan ja hilpasen töihin Toyotalla. Onhan siinä lohkolämppäri, mutta se on siirretty syrjään konehuoneen nurkkaan, enkä ole ehtinyt katsoa, onko mitään missään kiinni ja mikä on hätänä.

Ens maanantaina sitten pajalle termarin ja hihnojen vaihtoon ja samalla katsellaan hiukka sillä silmällä noita moottorin tukikumeja.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Huomenna pitää lähteä aamulla pajalle, vaikka pakkasta kovasti lupasivatkin. Sitä silmällä pitäen kaivelin moottorilämppärin pistokkeen konehuoneesta esille kun ensin totesin, että vastus on kiinni koneen kyljessä. Nooh, pistin rohkeasti kellarista pitkästä aikaa kaivamani ison pistokkeen kiinni ja sähköä perään.

Kuuntelin, ei kuulunut normaalia grillausääntä ja ajattelin, että sökö mikä sökö. Savumerkkejä, tai sanotaan viehkoja kiehkuroita alkoi pukkaamaan vastuksen tienoilta, joten katkaisin sähkönsaannin, ennenkuin palaa koko p-aska...

En tiiä, oliko vaan ekat sähköt tyyliin 10 vuoteen ja poltteli enimpiä epäpuhtauksia pois, vai onko koko hässäkkä jossain oikosulussa tms. Ehkä pitää raksia koko johtohökötys pois lisäpainoa tuomasta ja jättää auto pakkasilla rauhaan :D

No, jotain jännää tähänkin päivään: Syttyy-ei syty-syttyy
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Hyviä ja huonoja uutisia sekä molempia yhtä aikaa:

Hyvät:
1. Termostaatti vaihdettu, auto lämpiää taas normaalisti, diagnoosi oli oikein
2. Hihnat vaihdettu, auton moottoriäänistä katosi 60%, laturi oli myös "linjassa", ei ollut antanut periksi
3. Korjaamon "b-varastosta" löytyi uusi radioantenni, joten nyt istuu eikä heilu turhia, entinen oli, niin, entinen

Hyvät ja huonot:
1. Moottorin tukikumit eivät ole antautuneet, joten vaihteiston ominaisuus ei periydy sieltä. Mikä on toisaalta huono uutinen, koska vika voi olla itse laatikossa. Seuraavaksi öljyt, jos sattuisi niin kivasti, että sinne on joku vaihtanut liian liukkaat nesteet. Moottoriöljyä tulossa.

Huonot:
1. Mikä vialla ohjauksessa ?. Ohjauksesta alkoi enemmän vasemmalle kääntäessä kuulua metallista raksetta ja tuntui selkeä "olka". Ohjauksesta on koko ajan kuulunut keskialueella ja sen ympärillä käännettäessä pieni vikinä, nyt se muuttui metalliseksi kolaukseksi ja lieväksi, teräväksi paukkeeksi.

Ajelin autolla normaalisti kotiin ja ohjaus metelöi kahdessa 90 asteen käännöksessä. Kokeilin kotipihassa paikallaan veivata ohjauksen useamman kertaa päästä päähän, yhtämittaisessa pyörittämisessä ei kuulunut tai tuntunut yhtään mitään, mutta jos käänsi pyörät suoraan ja teki siinä nurkilla pientä liikettä, pauketta kuului ja myös tuntui ohjauksessa. Tehostin tuntui toimivan normaalisti.

Ääni kuuluu heti ratin alta ja kuulostaa siltä, että ohjausakselin tms. yläpää on lievästi löysällä/irti tai aivan totaalisen kuiva, mieluummin jälkimmäinen.

Kuulostaako tutulta ? Mikä on vikana ja onko hankala/kallis juttu ? Näyttää siltä, että Vanhan Rouvan ja minun suhde syvenee intiimitasolle heti alkumetreillä. Flaksi käy !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin