Saab Suomesta, 900c-89
Lähetetty: To Helmi 14, 2013 22:24
Koska tunnen jonkinlaista tarvetta turinointiin uusimman ja pitkään harkinnassa olleen ostokseni suhteen, päätin rohkeasti perustaa oman topicin tälle laitteelle. En viitsi täyttää jokaista vanhaa ketjua pohdiskeluillani...
Haeskelin pidemmän aikaa kohtuullisesti ajettua Saab ysisatasta, mieluummin kaasarikoneista, ilman turboa ja muita hankalia viritelmiä. Ajalta ennen GM-viritelmiä, tietenkin. Olen aikoinaan omistanut 7 kpl og900-autoja aikavälillä 1989-2005, noin. Äkkiseltään muistelen, että:
900i 8v -84
900c - 89
900i 8v - 88
900i 2.1 - 92
900 - 88
900i16 - 89
900 - 89
Ajokorttini ajoin aikoinaan 99L vm-74:llä, jossa koneena surullisenkuuluisa Triumphin 1.85-litrainen. Vei loppuaikoina öljyä lähes samaan tahtiin bensan kanssa. Saman vehkeen, etupäässä takapenkillä, matkailin poikana reilut kahdeksan vuotta. Ex-appiukko oli henkeen ja vereen Saab-mies myöskin, on kai vieläkin, siinä piirissä pyöriessä alla kävi milloin Saab 90, Saab 99 Combi Coupe, Saab 9000 jne. Aika vahvat Saab-lasit siis vuosien varrella päähän kehittyivät.
Omien poikien kasvaessa ja ajosuoritteen hälyttävästi lisääntyessä olin pakotettu uusimaan kalustoa ja nyt pihassa onkin kaksi vuoden ikäistä Toyotaa, hienoja, mutta persoonattomia ja viattomia kulkineita, autoja, joilla tarvitsee vain ajaa ja käyttää huollossa ajallaan. Fiilistä piti siis saada mukaan ja mitäpä muutakaan haikailin, kuin vanhaa kunnon ysisatasta.
Pari vuotta sivusilmäilin tarjontaa, mutta kilsat, hinta ja yleinen kunto eivät kohdanneet. Sepon kanssa kuitenkin viime sunnuntaina tehtiin kaupat 117000 km ajetusta vuoden 1989 sedan c-mallista, jossa bonuksena siis toimivat keskuslukitus ja ohjaustehostin, takaniskatukien välissä alkuperäinen ensiapulaukku, takakontissa työkalut tallella.
Mukaan tuli vakuuttava kasa kuitteja, mukaanlukien alkuperäinen kauppakirja, pari tuntia kävin kuitteja läpi ja aukottoman historian kirjasin Wordiin, jos joku sattuu joskus kysymään.
Parisataa kilometriä on nyt ceellä ajettu, eikä mitään hurjempaa ole havaittu. Kaasutin on säädöissään ja ajotuntuma on kuin 117 tkm ajetussa ikään. Häiritsevästi kitisevät tuplahihnat ja ohjaustehostimen hihna on jo tilattu ja vaihdetaan kohtapuoliin, termostaatin toiminta aiheuttaa myös kulmakarvan nostoa, sekin on 88-asteisena tulossa.
Suurin ongelma autossa on, ei yllättäen, ovien alareunat. Tutun asentajan kanssa vaihdettiin sananen ja kevään edistyttyä pidemmälle, vien auton hänen hitsari-serkkunsa arvioitavaksi. Mitään hirvittäviä summia en ajatellut korjauksiin upottaa, mutta tarvittaessa olen valmis venymään, jos ovet saadaan aisoihin siedettävällä summalla. Pohjaa tutkailin selälläni maaten pariin otteeseen ja se näyttää hyvältä, asiaa puoltaa sekin, että auto on katsastettu joulukuussa ja ex-omistaja Seppo oli yhdessä inssin kanssa tutkaillut vetaritunnelit ym., leima tuli, huomautuksia ei.
Pintaruosteet ovat normipaikoissa, bensaluukku, takaluukun alakulma, ovien kanttaukset jne. Kliineriä, vahaa ja paikkamaalia, sillä lähtee 95%. Konepellin reunat ja saumat joutuu käymään läpi tarkemmin, kevään tullen suoritan tapahtumat pysäyttävän iskun, ettei valkoiseen pintaan tule ruskeaa näkyviin. Tarkoitus on pitää autoa ainakin muutama vuosi, joten kiirettä ei ole, homma kerrallaan.
Sisusta autossa on erinomaisessa kunnossa, takakontissa tai takapenkillä ei paljoa liikettä ole ollut ja kuskin pukkikin on vielä ryhdissään.
Eniten huolestuttaa vaihdelaatikko ja sen toiminta, kauppatilanteessa oli puhetta kolmosen antautumisesta vapaalle toisinaan, ominaisuus on tarkentunut ja sen kanssa tulee toimeen, selvitys mistä se johtuu, on kesken. Ensin vaihtuu laatikkoöljy, termari-ja hihnarempan yhteydessä asiantuntijat saavat katsastaa moottorin tukityynyt ja mietitään toimenpiteitä. Toki on mahdollista, että laatikkokin on ottanut siipeensä, mutta siitä ei kanneta liikaa huolta, sen kanssa pärjää mainiosti, kun tietää sen tavat.
Vaikka kesävanteet ovat Sepolta vielä tuloillaan, kävin tänään paikallisessa rengasliikkeessä kysymässä hyviä tarjouksia. Viime kesän varastosta löytyi edulliset BF Goodrichit kokoa 185/65/15, kunhan vanteet saadaan Porvooseen, laitetaan uutta kumia alle tuleviksi kesiksi.
Kunhan talven selkä taittuu, alkaa armoton Saabin hinkkaaminen, kotikonstein hävitetään joka ainoa ruostepilkku mikä vaan lähtee ja katsotaan sitten, mitä jää jäljelle. Ei paljoa, veikkaan ma. Lopuksi pari kuvaa, siitä mistä lähdetään. Ulkokuoresta tulen tänne päivityksiä laittamaan sitä mukaa kun on aihetta. Jos kysymyksiä kumpuaa, heittelen niitä tänne ja jos joku viitsii vastata, on se hienoa. Siitä tulikin mieleeni, radion antenni on huteralla pohjalla, antennin alusta heiluu ihan liikaa. Vetäisin pari puutikkua tueksi sinne alle, ettei heilu liikaa, mutta, mites ihmeessä sen saa kiristettyä. Pitääkö purkaa koko takaluukun sisäverhous, vai ronskisti vaan vetää ulkopuolelta, vai mitä ? Tutkailin hetken, mutta en pakkasessa alkanut vielä purkamaan/rikkomaan paikkoja. Oisko kellään omakohtaista kokemusta antennin kiinnityksen korjailusta ?
http://i4.photobucket.com/albums/y138/I ... bdc7c0.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y138/I ... cbe8c9.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y138/I ... fe2f39.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y138/I ... 3f7080.jpg
Haeskelin pidemmän aikaa kohtuullisesti ajettua Saab ysisatasta, mieluummin kaasarikoneista, ilman turboa ja muita hankalia viritelmiä. Ajalta ennen GM-viritelmiä, tietenkin. Olen aikoinaan omistanut 7 kpl og900-autoja aikavälillä 1989-2005, noin. Äkkiseltään muistelen, että:
900i 8v -84
900c - 89
900i 8v - 88
900i 2.1 - 92
900 - 88
900i16 - 89
900 - 89
Ajokorttini ajoin aikoinaan 99L vm-74:llä, jossa koneena surullisenkuuluisa Triumphin 1.85-litrainen. Vei loppuaikoina öljyä lähes samaan tahtiin bensan kanssa. Saman vehkeen, etupäässä takapenkillä, matkailin poikana reilut kahdeksan vuotta. Ex-appiukko oli henkeen ja vereen Saab-mies myöskin, on kai vieläkin, siinä piirissä pyöriessä alla kävi milloin Saab 90, Saab 99 Combi Coupe, Saab 9000 jne. Aika vahvat Saab-lasit siis vuosien varrella päähän kehittyivät.
Omien poikien kasvaessa ja ajosuoritteen hälyttävästi lisääntyessä olin pakotettu uusimaan kalustoa ja nyt pihassa onkin kaksi vuoden ikäistä Toyotaa, hienoja, mutta persoonattomia ja viattomia kulkineita, autoja, joilla tarvitsee vain ajaa ja käyttää huollossa ajallaan. Fiilistä piti siis saada mukaan ja mitäpä muutakaan haikailin, kuin vanhaa kunnon ysisatasta.
Pari vuotta sivusilmäilin tarjontaa, mutta kilsat, hinta ja yleinen kunto eivät kohdanneet. Sepon kanssa kuitenkin viime sunnuntaina tehtiin kaupat 117000 km ajetusta vuoden 1989 sedan c-mallista, jossa bonuksena siis toimivat keskuslukitus ja ohjaustehostin, takaniskatukien välissä alkuperäinen ensiapulaukku, takakontissa työkalut tallella.
Mukaan tuli vakuuttava kasa kuitteja, mukaanlukien alkuperäinen kauppakirja, pari tuntia kävin kuitteja läpi ja aukottoman historian kirjasin Wordiin, jos joku sattuu joskus kysymään.
Parisataa kilometriä on nyt ceellä ajettu, eikä mitään hurjempaa ole havaittu. Kaasutin on säädöissään ja ajotuntuma on kuin 117 tkm ajetussa ikään. Häiritsevästi kitisevät tuplahihnat ja ohjaustehostimen hihna on jo tilattu ja vaihdetaan kohtapuoliin, termostaatin toiminta aiheuttaa myös kulmakarvan nostoa, sekin on 88-asteisena tulossa.
Suurin ongelma autossa on, ei yllättäen, ovien alareunat. Tutun asentajan kanssa vaihdettiin sananen ja kevään edistyttyä pidemmälle, vien auton hänen hitsari-serkkunsa arvioitavaksi. Mitään hirvittäviä summia en ajatellut korjauksiin upottaa, mutta tarvittaessa olen valmis venymään, jos ovet saadaan aisoihin siedettävällä summalla. Pohjaa tutkailin selälläni maaten pariin otteeseen ja se näyttää hyvältä, asiaa puoltaa sekin, että auto on katsastettu joulukuussa ja ex-omistaja Seppo oli yhdessä inssin kanssa tutkaillut vetaritunnelit ym., leima tuli, huomautuksia ei.
Pintaruosteet ovat normipaikoissa, bensaluukku, takaluukun alakulma, ovien kanttaukset jne. Kliineriä, vahaa ja paikkamaalia, sillä lähtee 95%. Konepellin reunat ja saumat joutuu käymään läpi tarkemmin, kevään tullen suoritan tapahtumat pysäyttävän iskun, ettei valkoiseen pintaan tule ruskeaa näkyviin. Tarkoitus on pitää autoa ainakin muutama vuosi, joten kiirettä ei ole, homma kerrallaan.
Sisusta autossa on erinomaisessa kunnossa, takakontissa tai takapenkillä ei paljoa liikettä ole ollut ja kuskin pukkikin on vielä ryhdissään.
Eniten huolestuttaa vaihdelaatikko ja sen toiminta, kauppatilanteessa oli puhetta kolmosen antautumisesta vapaalle toisinaan, ominaisuus on tarkentunut ja sen kanssa tulee toimeen, selvitys mistä se johtuu, on kesken. Ensin vaihtuu laatikkoöljy, termari-ja hihnarempan yhteydessä asiantuntijat saavat katsastaa moottorin tukityynyt ja mietitään toimenpiteitä. Toki on mahdollista, että laatikkokin on ottanut siipeensä, mutta siitä ei kanneta liikaa huolta, sen kanssa pärjää mainiosti, kun tietää sen tavat.
Vaikka kesävanteet ovat Sepolta vielä tuloillaan, kävin tänään paikallisessa rengasliikkeessä kysymässä hyviä tarjouksia. Viime kesän varastosta löytyi edulliset BF Goodrichit kokoa 185/65/15, kunhan vanteet saadaan Porvooseen, laitetaan uutta kumia alle tuleviksi kesiksi.
Kunhan talven selkä taittuu, alkaa armoton Saabin hinkkaaminen, kotikonstein hävitetään joka ainoa ruostepilkku mikä vaan lähtee ja katsotaan sitten, mitä jää jäljelle. Ei paljoa, veikkaan ma. Lopuksi pari kuvaa, siitä mistä lähdetään. Ulkokuoresta tulen tänne päivityksiä laittamaan sitä mukaa kun on aihetta. Jos kysymyksiä kumpuaa, heittelen niitä tänne ja jos joku viitsii vastata, on se hienoa. Siitä tulikin mieleeni, radion antenni on huteralla pohjalla, antennin alusta heiluu ihan liikaa. Vetäisin pari puutikkua tueksi sinne alle, ettei heilu liikaa, mutta, mites ihmeessä sen saa kiristettyä. Pitääkö purkaa koko takaluukun sisäverhous, vai ronskisti vaan vetää ulkopuolelta, vai mitä ? Tutkailin hetken, mutta en pakkasessa alkanut vielä purkamaan/rikkomaan paikkoja. Oisko kellään omakohtaista kokemusta antennin kiinnityksen korjailusta ?
http://i4.photobucket.com/albums/y138/I ... bdc7c0.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y138/I ... cbe8c9.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y138/I ... fe2f39.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y138/I ... 3f7080.jpg