Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja samih »

Aeron oljypoltin kaipasi remonttia ja kun Irlannin ajoneuvomaksut rokottavat >2000-kuutioisia, tehokas 2.0 on ainut oikea vaihtoehto. Koneaihion mukana seurasi siistihko farmarikoppa minka paatin sitten ottaa kayttoon rakennuspohjaksi.

Tamanhetkinen tilanne on se etta molemmat koneet on nostettu keulilta ja pikkulohkon (pitaisi varmaan sanoa lyhytiskuisen) kasaaminen uusin laakerein ja mannanrenkain on pian alkamassa tulevana viikonloppuna. Aeron koneen mannanlaet olivat uskomattoman karstaiset, itsea oikein hymyilytti kun nostin kannen pois. Farkun kone taas oli muuten vain taynna karstaa ja hoidettu tyyliin "kovaa ajoa ja huolimatonta hoitoa". Molemmat koneet olivat onneksi melko kulumattomia. Jakoketju tosin oli molemmissa venynyt rajalle. B205:n lohko on AA- ja B235 AB -leimoilla mika lopullisesti tappoi ajatuksen isomman koneen mantien ja muiden alakerran osien siirrosta pikkulohkoon.

Hikea ja kyyneleita tulee viela virtaamaani ennenkuin auto on ajokunnossa mutta auton valmistumisen kanssa ei ole mikaan kamala kiire.

Tassa muutama valittu kuva ajasta ennen nykyhetkea:

Farkku seurasi perassa melko huomaamattomasti 250 km matkan paitsi kulutuksen suhteen mika nousi menomatkan 7.5:sta yli 12 litraan satasella. Vastamakeen piti polkea melko reilusti mista nakutusherkka Aero ei oikein pitanyt vaan iOff tahtoi rajoittaa tehoja. Ajelin muuten melko hissuksiin pysytellen ahtopaineen rajoilla.
Kuva

Farkun lattia oli taysin ruosteeton vaikka auto oli ostohetkella taynna (makeaa) vetta. Sedanin ja kombin sisustus nayttaa olevan sama takapenkin selkanojaan asti se selkanoja poislukien.
Kuva

Pikkukoneesta loytyi hieman tukkoinen imusihti.
Kuva

Aero sihti taas oli pysynyt varsin puhtaana kolmen vuoden takaisesta puhdistusoperaatiosta.
Kuva

Aero on kuluttanut oljya reilusti pidemman aikaa, mika nakyy palotiloissa:
Kuva

Kuva

Aloitin taydellisemman projektikertomuksen trionictuning-foorumilla taalla . Teksti siella on kolmannella kotimaisella.
Viimeksi muokannut samih, Ti Huhti 02, 2013 16:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja samih »

Remontti edistyy pikkuhiljaa. Kansi on nyt kasausta vaille. Pakoventtiilit olivat keranneet kunnioitettavan maaran karstaa ja niiden puhdistus vei puolisen paivaa koska karsta istui todella tiukassa. Esim. poran terasharja ei juurikaan purrut karstaan, mutta onneksi puukonkarki on keksitty.
Kuva

Tassa viela yhden palotilan pakoventtiilien tilanne ennen ja jalkeen lappayksen:
Kuva

Venttiilinvarrentiivisteet olivat nakojaan unohtuneet pois tilauksesta. Tiivisteita odotellessa tanaan vuorossa alakerran kasaus.
Viimeksi muokannut samih, Ti Huhti 02, 2013 16:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
Lilsu
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 19:38
Paikkakunta: LOHJA

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja Lilsu »

Omassa vaihdettiin rempan yhteydessä uudet pakovenat eikä ollut iso investointi. Tosin olivat saaneet extra lämpöhoitoa ja muuttaneet muotoa.

Kohta pääset ottamaan savut koneesta :D
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja samih »

Joo, kiitos kannustuksesta. Kyllä kone varmaan valmistuu suht nopeasti nyt. Tuon kannen venttiilit olivat loppujenlopuksi hyvässä kunnossa.

Alakerta on nyt kasassa ja kunhan puuttuvat osat saapuvat pääsen uudelleen käsiksi kanteen.

Vanhan 1. puristusrenkaan katkosväli oli noin 0.75 mm. Onkohan se hyvä vai huono arvo reilut 200t ajetulle koneelle?

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut samih, Ti Huhti 02, 2013 16:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Taitaa aika limitillä olla jo 0,75mm. Ei ole WIS:iä käsillä että mikä se juuri tuossa B2X5 moottorissa on mutta isolta kuulostaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Vilkaisin wissiä ja se antaa 0,3-0,5mm sekä ylemmän että alemman puristusrenkaan katkosvälykseksi. Öljyrengas saa 0,26-1,02mm.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja samih »

Kiitos molemille, eli kulumaa oli. Harmi kun jäi mittaamatta vertailun vuoksi uuden renkaan katkosväli. Varsinkin ylimmät rengasurat ainakin olivat varsin karstaiset. Mutta palotilojen kunto tosiaan näytti siltä että B205 oli syönyt öljyä huomattavasti vähemmän kuin B235.

Puran varmaan jossain vaiheessa myös tuon jälkimmäisen koneen, koska itseäni ainakin kiinnostaa löytää kovan öljynkulutusen ja savuttelun syy. Sylinterit ainakin näyttivät melkein uusilta siina koneessa ja kannestakaan ei löytynyt mitään ihmeellistä. Varmaan männänrenkaat ovat siinä vieläkin kuluneemmat kuin B205:ssä.

Kuva

Tässä vielä jonkillaiset vertailukuvat kansista: B205E n. 225tkm:
Kuva

B235R n. 200tkm:
Kuva
Viimeksi muokannut samih, Ti Huhti 02, 2013 16:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja samih »

Viikonloppu sujui tyyliin "vaikeuksien kautta seuraavia haasteita kohti". Kone alkaa olla melkein kasassa, mutta aikaa paloi taas ennan kuin laki sallii. Kannen kasaus sekä kampiakselin takapään tiiviste olivat melko työläitä, ja loppujenlopuksi jakoketjukotelon kansi piti asentaa kahteen kertaan että sain öljypohjan natsaamaan kohdalleen. Kiristin toisella kertaa öljypohjan paikoilleen muutamalla pultilla ennen jakopäänkotelon pulttien lopullista kiristystä.

Kaivatut venttiilinvarren tiivisteet saapuivat lopulta ja asennus kävi helposti.
Kuva

Toisin oli venttiilien lukituspalojen kanssa, mitkä olivat pieniä ja niita oli monta. Sain kulumaan useamman tunnin niiden parissa. Asennus näytti sujuvan "parhaiten" liimamalla palat hienomekaanikon ruuvimeisseliin vaseliinilla ja siirtämällä ne sillä venttiilinvarsien uriin.

Mutta lopulta kaikki palaset olivat loksahtaneet kohdalleen.
Kuva

Kannentiiviste on alkuperainen SAAB-osa:
Kuva

Jako- ja tasapainokoneisto asennettuna:
Kuva

Ylämerkit:
Kuva

Kannen vasemman etukulman öljyvuoto asettui viime kesänä liimaamalla tiiviste paikoilleen. Turvamallin torx-avain antautui aikoinaan niitä avatessa joten nitkuttelin kantojen keskitapin pois, jolloin normaali T40 toimii.
Kuva

Karkkiväriä hieman tursuaa:
Kuva

No, onneksi remonttisää on ainakin parhaimmillaan. Toivottavasti sää lämpenee koneen nostoviikonlopuksi.
Kuva

Mutta tosiaan aikaa tuntuu kasaamisessa kuluvan yllättävän paljon osien puhdistuksineen ym.
Viimeksi muokannut samih, Ti Huhti 02, 2013 16:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja samih »

Dodii, taas viikonloppu kovaa vääntämistä takana (täällä oli pitkä viikonloppu).

Uusi aeron kytkin saapui torstaina ja koneen asennuksen piti alkuperäisten suunnitelmien mukaan tapahtua viikonlopun aikana, mutta matkaan tuli pieniä mutkia. Kone on siis valmis ja melkein kaikki apulaitteetkin on asennettu pl. yhdistetty laturin ala- ja vetoakselin kannake. Valitettavasti oikean vetarin väli/tukilaakeri tuntui lauantaina sen kätoseeni saatuani jotenkin nihkeältä ja pölysuojan poisto paljasti ruostetta vaikka laakeri on muuten hyvä. Pitää käydä huomenna laakerikaupan kautta. Siirryin muihin työvaiheisiin ja tämä oli onni onnettomuudessa kuten kävi ilmi.

Koska en päässyt koneen nostoon siirryin tutkimaan autojen etupäiden eroja. Aeron etukallistuksenvakaaja on halkaisijaltaan noin 21 mm, kun taas farkun vakaaja on alle 20 mm:n kokoinen. No, ajattelin että vakaajat saa irti kätevästi irroittamalla koiranluut molemmista päistä ja sitten yhteensä neljä M8 pulttia irti etukelkasta ja vakaaja on irti. No tämä ei käynytkään niinkuin Hollywoodissa, vaan kovan yrittämisen jälkeen kävi ilmi että etukelkka on pudotettava vakaajan irroittamiseksi. Sitten taas pakoputken alkuosa on tiellä, ja putkisto piti iroittaa molemmista autoista, aloittaen kelkan takapulteista jotta ne yhdistävän kolmiosaisen palkin sai pois. Putkiston irroitus ei sinänsä haitannut kun Aeron putki oli jokatapauksessa tarkoitus asentaa farkkuun. Putkien keskiliitokset
jopa irtosivat molemmista autoista ilman ongelmia.

Alkukäyrän rakenne eroaa näkojään Aerossa ja matalapaineessa aika radikaalisti. Autoon tulee se matalapaineen käyrä, koska epäilen että Aeron putki on osittain tukossa ja rajoittaa virtauksia isommilla tehoilla. Ilmamassa jäi aina alle 1100 mg/C vaikka pyyntiä oli enemmän (ahtopaineen ollessa noin 0.9 bar). Tai sitten nakutus pakotti Trionicin rajoittamaan ilmamassaa.

Harjoittelin ensin etukelkan irroitusta Aerossa ja irroitin hätäpäissäni mm. jäädyttimien alatuet ja jäähdyttimen, mikä on tarpeeton työvaihe. Sitten ilmastoinnin paluuputken kiinnikkeet x3, sekä ohjausakselin pultti irti matkustamon puolelta. Lopulta olikin aika pudottaa kelkka noin 5 cm matka irroittamalla jäljelläolevat neljä pulttia. Alla oli talvirengaspari vanteineen ottamassa putoava kelkka vastaan. Etutolpat jäivät autoon kiinni kun olin irroittanut etunavat viikkoja sitten iskareiden alapäistä.

Sitten sama operaatio ilman jäähdyttimien irroitusta (niissä on kätevät jousikuormitetut pikakiinnikkeet) farkussa. Apurungon pudottua tarkastelin puslien kuntoa ja hetki sitten lähtikin tilaus vetämään powerflex-puslasarjasta PFS:lle. Olisi melko typerää olla vaihtamatta noita varmaan alkuperäisiä, 13 vuotta vanhoja puslia kun ovat niin tyrkyllä tässä vaiheessa.

Omakohteisia kokemuksia noista polyuretaanipuslista tässä kohteessa otetaan mielellään vastaan. Kumipuslia ei ollut näkojään tarjolla ei PFS:llä eikä myöskään Neonin veljeksillä (Neo Brothers). Ainakin PU-mallisten asennus on helpompaa (kuulemma).

Valitettavasti ei tullut otettua yhtään kuvaa koko viikonloppuna. Remonttiin tulee nyt myös parin viikon tauko. Jatketaan taas pääsiäisviikonloppuna.
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja samih »

No niin, projekti nytkähti taas hieman eteenpäin eilen. Valitettavasti Pitkaperjantai oli meilla duunipäivä.

Hain vetoakselin tukilaakerin laakeriliikkeestä. Tyyppi oli:
Kuva

Laakerinkannatin on muodoltaan hieman epäsymmetrinen ja ensimmäisenä käteen sattunut voiveitsi oli suurinpiirtein sopivanpaksuinen kiila.
Kuva

Viimeiset hilppeet asennettuna koneen kylkeen. Sähköt puuttuvat vielä, kuten myös huohotinsysteemi.
Kuva

Sitten olikin aika siirtya apurungon puslien kimppuun. Puslatyökalusarja olisi tähän kohteeseen erittäin hyvä investointi. Olisin saanut sellaisen lainaan kaverilta sunnuntaiksi mutten malttanut odottaa. Eri koileilujen perusteella ruuvipenkki ja 27mm hylsy oli omistamistani paras työkalu vanhojen puslien ulkokehan poistoon. Vanhat puslat olivat varsin pehmeät, ja olin jo ennen ulkokehän irroitusta vääntänyt niistä sisustan irti 1/2 tuuman hylsysarjan pitkalla jatkolla. Apurunko oli jo valmiiksi kokonaan irti korista mahdollistaen liikuttelun ruuvipenkin (painava) optimaalisen asemoinnin suhteen. Puslat irtoavat alaspäin painamalla.

Ennen ruuvipenkin käyttöä olin poistanut yhden puslan sahaamalla/vasaroimalla, mutta aikaa tuhlaantui rutkasti. Kävi ilmi että etummaiset ja takimmaiset pystyy painamaan ulos ruuvipenkillä ilman vastakappaletta, koska alapuolella on tyhjää tilaa. Keskimmäiset jouduin vasaroimaan irti käyttäen tuota 27mm hylsyä. Joo, ja ensimmäinsen irrotuksessa kului ainakin tunti, kun taas työmenetelmien parantuessa viimeinen putkahti ulos parissa minuutissa.
Kuva

Uudet puslat tahtoivat kamppailla asentaessa, vaikka käytin taas tuota yli 10-kilon keijukasmaista ruuvipenkkia. Kuvittelisin että puslatyökalut olisivat paaaljon helppokäyttöisemmät.

Uudet puslat (PowerFlex) asennetaan yläkautta. Paras menetelmä oli käyttää jotain koko puslan yläosan kattavaa tasaista esinettä (käytetty jarrupala oli tosí hyvä) ja sitten vain swarfegan kanssa pusla apurunkoon painaen. Puslat tahtoivat helposti liukastella hieman sivuun ja silloin pusla yhtäkkiä muljahti pois apurungosta ja ruuvipenkki perässä. Kävi ilmi että kun tarkkaili puslan rungon vääntymistä alkavan muljahdusvaiheen pystyi estämään vääntämällä ruuvipenkkiä, ja lopulta juuri kun tuntuu siltä että koko pusla repeää se muljahtaa paikalleen.

Kävi ilmi että ennakko-pelkojen vastaisesti jopa keskimmäiset puslat pystyi asentamaan ruuvipenkillä vaikka alempi leuka oli muka edessä. Puslan muljahtaessa paikalleen, se työnsi ruuvipenkin kiltisti pois edestä.
Kuva

Siellä lepää.
Kuva

Tänään vietän Pääsiäistä, joten palaan vasta maanantaina takaisin auton pariin.
Viimeksi muokannut samih, Ti Huhti 02, 2013 16:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja samih »

Tänään ilmassa oli pientä remonttiväsymistä mutta jotain kuitenkin tuli tehtyä.

Takavakaaja on aerossa halkaisijaltaan 17 mm ja farkussa 16 mm. Molempien irroitus oli helppo nakki ja isommasta vakaajasta tuli jämäkkä pikkuvakaajan kumeilla.
Kuva

Pakoputket ryhmäkuvassa. Aeron takavaimentaja on itseasiassa aika ruosteisen näköinen mutta voihan sen jossain vaiheessa korvata vaikka rosterisella.
Kuva

On se ovaali ulostulo vain hyvän näkoinen kombissakin normaaliänkkäriin verrattuna.
Kuva

Sitten taas jobinpostia. Konehuoneesta kabiiniin menevät johtosarjat pitää vaihtaa.

MIU/DICE:n johtosarjasta puuttuu kombissa ainakin yksi johto. Aero:
Kuva

Farkku:
Kuva

Sama juttu ABS yksikön liittimissä. Aeron TCS-sarjassa on useita lisäpinnejä verrattuna farkun perus-ABS johtosarjaan.
Kuva
Kuva

No, positivisena seikkana on mainittava että ABS/TCS hydraulilinjat ovat sentään samat ja vain yhden putken kanssa piti taistella iroitusvaiheessa.

Ensi viikonloppuna on käytettävissä vain yksi remonttipäivä. Se mennee johtosarjoja ihmetellessä...
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja samih »

Pikaupdeittaus: ABS/TCS-johtosarja irtosi natisti apumiehen a-pilarin alaosasta
Kuva
Kuva

mutta kuskinpuolelle (autot ovat oikealtaohjattavat) releboksiin menevan kaapelin juureen ei paassyt kasiksi sitten millaan. Se relelaatikko on passa paikassa sivutormayspalkin ja ohjausakselin takana.
Kuva
Kuva


Asensin WIS:in lappariin (versio oli jotain 2006-03) mutta pikaisen 10 minuutin etsinnan jalkeen en loytanyt kuvaa oikeanpuolella ohjauksella varustetun auton johtosarjasta (kuvat 4 ja 5 edellista postauksesta), mika liittyy tulipellissa moottorin johtosarjaan.

Katselen tarkemmin paremmalla aikaa.
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja samih »

Tuo H42-5-liitin, kuten se WIS:issä tunnetaan, näyttää kytkevän virrat ja maat Trionicille, evap-venttiilin ja paineentunnistimen, vakionopeussäätimen ym. LEV ja ei LEV-malleissa näyttää olevan melkein kaikki pinnit kytketty samoin poislukien EVAP-järjestelmä.

Saan varmaan viriteltyä sinne tarvittavat johtimet pikkuvaivalla. Hienoa. Ne evap-vermeet joutuu sitten asentamaan autoon jonnekin mutta saattaa olla etteivät ne tule toimimaan tehtaan haluamalla tavalla. :lol: :lol:
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Riittää, että softassa OBDCal.EvapEquipmentExist = 0. US LEV autoissa tämä on 1, euromalleissa 0. Silloin ei ole väliä löytyykö canister close valvea ja tankin paineanturia evap diagnostiikkaa varten vai ei. Normaali purgeventtiili ja aktiivihiilikanisterihan on kaikissa aina.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja samih »

No tuo helpottaa asiaa, eli voin jatan paineanturin ja sulkuventtiilin piuhat kytkematta.

Pitaa viela tarkistaa mita kautta "TCS off" -namiska on kytketty. Nimittain pikaisen aamuisen lukuhetken perusteella TCS/ABS 5.3 kytkis mainitsee myos liittimen H42-5, tosin ehka pelkastaan sen takia etta P-bus on kai linkattu tuota kautta. Arvaus olisi etta napin sahkot menevat vasemmassa A-pilarissa olevan sinisen tai valkoisen liittimen ja edelleen kojelaudan alla kulkevan ison johtosarjan kautta.

Tuo johtosarja kasittaa koko konehuoneen poislukien moottorin sahkoja, eli valot, aanimerkin, pesulaitteen, ABS/TCS:an ym.
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
Vastaa Viestiin