LeKen Saab 900i -> T

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 578
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Mistä hommasit nuo kirkkaat etu- ja sivuvilkut? Todella hieno :saab: 8)
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Kiitos, skruvatista hommasin vilkut
http://www.skruvat.fi/Vilkut-USA-malli-P12118.aspx
http://www.skruvat.fi/Vilkut-USA-malli-P10983.aspx
http://www.skruvat.fi/Sivuvilkut-P11873.aspx

En jaksanut alkaa kuvien kokoa muuttamaan jotta voorumi ne hyväksyisi. Jos et jaksa klikkailla kuvia auki niin sama päivitys löytyy täältä. http://www.moottorit.net/forum/viewtopi ... &start=130

Lauantaina oli isommat potkut, niin päätin siellä käydä kerran oli likellä. Likaista autoahan sinne ei tietenkään olisi kehdannut viedä joten tuli hieman hiposteltua pitkästä aikaa. Puskurit kävin ensin läpi kuumailmapuhaltimella ja sitten vielä mustavaha päälle, muualle autoon normivaha+joku autoglymin superresignpolish tms.
Hyvin huomaa tuon kuumailmapuhaltimen tekemän eron ylhäältä lämmitetty alapuolta ei.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... cd8852.jpg

Takavalojakin koitin punaiseksi maalailla kun ylimääräinen pari löytyy, mutten muuta kuin valumia saanut aikaan niin täytyy hioa ja tehdä huolella uudestaan. Nyt olivat vähän juosten kustut. :oops:
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 543acc.jpg
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... f61122.jpg

Potkijaisissa tuli parit kuvat räpsäistyä, sieltä löytyi myös pitkään etsinnässä olleet huoranportaat kohtuu hinnalla. Kiinnikkeitä ei ollut, niin kuvassa vain mallailun vuoksi paikallaan.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 820dac.jpg
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 342373.jpg

Potkijaisissa huomasin myös että lähes jokaisessa ogsatkussa oli aerot tai superaerot alla, kuten minullakin niin kipaisin uudet vanteet sabaan kun halvalla sai.
Valkoinen maali varmaankin spreitä kun tuntui tinnerillä lähtevän niin täytyy putsata ja huulet kiillottaa ennen kuin alle laittaa. Keskilätkätkin pitäisi hommata, saa tarjota jos jollakulla pyörii nurkissa.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... c8ce51.jpg
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... b88f00.jpg

Borbetteihin päädyin ihan vaan koska näyttävät hyviltä enkä etsimisestä huolimatta löytänyt netistä yhtään kuvaa ogsatkusta A borbeteilla niin eipähän tule joka nakkikioskilla vastaan. Saa nähdä kuinka tulevat mielipiteitä jakamaan. :D
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Hyvin ainakin minun mielestä sopii nuo vanteet tuohon :wink:

Kannattaa varmaan ennenkuin alat hioa nuita valoja, niin kokeilla sitä takavalomaaleille tarkoitettua maalinpoistoainetta. Biltema maaliahan taisit sanoa käyttäneesi nuissa? Sieltä ainakin löytyy niille tarkotettua tököttiä. Ei ole kyllä itellä siitä kokemusta, kun tonnarin valot maalasin, niin onnistuivat kerralla. Kestää varmaan normaali maalinpoistoaineillakin kokeilla? Kannattaa vaan kunnon välimatkan päästä maalata, niin välttyy niiltä valumilta. kyllä se peittää kun pari kerrosta vetää pintaan. kun ei hoppuile ja tekee ajankanssa niin hyvä tulee :wink:
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Hyvä pointti! Täytyy tota maalinpoistoainetta kipaista.

Vanteita sovittelin tänään alle ja huomasin että keskireikä liian pieni niin täytyy koneistamolle soitella jos sorvaisivat isommaksi, yhtä vannetta oli joku kotikoneistaja dremelillä suurennellutkin niin saa nähdä mitä sen kanssa tekee. Yksi vaihtoehto olisi sorvauttaa se muita isommaksi ja laittaa soviterenkaalla paikoilleen tai sitten kaikki samaan kokoon ja soviterenkaalla paikalleen. Täytyy funtsia.
Kumitkin napattiin jo kaverin kanssa vanteilta niin ei pitäisi olla muuta kun heittää koneistamolle.

Tässä nyt kuitenkin parit testailukuvat, takavanne tulee aikalailla olemaan niinkuin kuvassa, siinä kun oli se räpelletty vanne kun koitin miten sopii.
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 5d993b.jpg
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 72b6cf.jpg
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 5849a8.jpg

Nyt tätä on kyllä PAKKO laskea ja paljon samalla kun noi vanteet laittaa paikalleen :mrgreen:
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 31ded5.jpg
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
J_J
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 09:11
Paikkakunta: Mänttä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja J_J »

Respektiä erillaisista vanteista!
Ite jouduin pudottamaan 15" vanteille +80mm, että sai hyvin istumaan. :D
"lippa taakse ja baanalle"
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joku tolkullinen rengas vanteelle. 195/60R15 esim.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja aero »

LeKe96 kirjoitti:Yksi vaihtoehto olisi sorvauttaa se muita isommaksi ja laittaa soviterenkaalla paikoilleen tai sitten kaikki samaan kokoon ja soviterenkaalla paikalleen. Täytyy funtsia.
Mä varmaan vetäisin kaikki samaan kokoon ja soviterenkailla paikoilleen. Ei tartte muistaa yhtä erikokoista soviterengasta kun setti pysyy keskenään vastaavana. Yhdenmukaisuudessa on puolensa, etenkin silloin kun se ei näy.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Jep niin se varmaan on järkevin ja kumeiksi tulee noi mitkä vanteiden mukana tulivat. Vanteet on muuten 16" btw :wink:
E: Ja 7.5" leveet 8) :saab:
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
Jusbe
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2012 16:47
Paikkakunta: JKL

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja Jusbe »

Mitään pullakumeja! 145 ja wwwitttsisti venyä!
#5749
Saab 9000CSE -97 Terapiaprojekti
Transporter T5 käyttöauto
Cortina mk1 -63 harraste
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

ei noi mukana tulleetkaan pullakumei oo mut sen verran profiilia et eivät vanhuksessa typerältä näytä. Tiiä vaan mikä älynväläys ollu ku taakse o 205 leveet ja eteen 195 leveet. :roll: Kyllä noissaki pientä venyä on, ihan kivannäköset. :)
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Nostetaas taas hetkeksi ja annetaan sitten tämän topikin olla rauhassa ennalta määräämättömän ajan.

Vaihdoin palaneen polttimon sabaan oikealle puolelle ja huomasin samalla ettei vasemmallakaan pala. Jännä että parin päivän sisään meni molemmat. Sitten ihmettelin kun polttimoa paikallaan pitävää klipsua ei saanut enää kiinni ja muutenkin oli erilainen kuin toisella puolella niin ajattelin että joku patentti vaan. Otin umpion irti kunnes tajusin että ihan ehjähän se on, mutta erilainen kuin toisella puolella...
Noh samalla vaivalla lampunpesuri irti kun oli umpiokin jo poissa edestä. Toiselle puolelle sama homma + tajusin että myös myös sulan stopparin saa irti niin jouduin purkamaan vasemman puolen vielä kertaalleen.
Huono kännyräpsy ilman pesureita.
Kuva

Seuraavana ohjelmassa on hitsata toi volvo loppuun, vaihtaa siihen kaasarin tiivisteet, takatukivarsien puslat ja ihmetellä mikä jarrutehostimella hätänä. Sen kun saa leimattua niin ajan Saban takaisin talliin ja puran vaihteeksi osiksi. Viimeksi tuli vain parsittua kasaan kun kortti oli taskussa ja auto osissa niin nyt tehdään viimeisen päälle ettei jää pikkujutut enää harmittamaan. :oops:
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Morjens!

Uskokaa tai älkää mutta tämäkin on vielä elossa. 8O Hetki päivittelyistä kun melkein kolmannelle sivulle tippunut. :lol:
Ulkonäöllisesti tälle ei edellisesti päivityksestä ole tapahtunut mitään. Tai no vaihdoinhan mä kitkat peltivanteilla alle siksi aikaa että sain ton 240 Volvon leimalle. Nyt kun toi Volvo suorittaa talviauton virkaa niin Sauber pääsee taas pajotuksen alle.

Suunnitelmat ovat jotenkuten selvillä. Näillä näkymin auto tullaan ylimaalaamaan alkuperäisellä värillä.
Vihaajat vihaa, tykkääjät tykkää ja niinpäin pois...

Tekniikka:
-B202 Turbon lohko
-B202 Turbon sisuskalut (männät, kiertarit ja kampura)
-B202 Turbon nokat
-B212 Kansi
-B212 Imusarja
-Trionic 5.5
-EV14 670cc pallokärkisuuttimet
-Henko 275lph bensapumppu
-TD04HL-19T, tuttavallisemmin 19T mitsu
-3" putkisto
-Pakarina joko B202 Turbon vakio tai speedparts
-Kiinancooleri

Alusta:
-Bilsteinin tolpat joka nurkalle
-Madallusjouset, mahdollisesti lesjöförssit
-Turbotonnarin isot etusatulat
-Biltsun jäähdytetyt levyt joka nurkalle
-16" Borbetit lievillä venykumeilla

Ulkonäöltä tullaan pitämään OEM+ henkisenä eli madalluksen ja vanteiden lisäksi autoon tulee vain alkuperäisiä lisävarusteita.
Huoranportaat, kumispoikka ja turbolätkä maskiin löytyvät ja eksyvät jossain välissä paikoilleen. Kirkkaat vilkuthan tässä jo oli ja takavaloille tullaan näyttämää punaista valomaalia. Tupakkamuovitkin ovat harkinassa jos jostain sellaiset sattuvat löytymään.

Sisustaksi jää nuo harmaat penkit poikittaistikkauksella, samaa väriä olevat ovipahvit pitäisi tosin jostain löytää. Etupenkit saattavat vaihtua jos vastaan tulee jotkut vanhat recarot mikä vaikuttaa varsin epätodennäköiseltä tällä hetkellä.
Perinteisesti roikkuva kattoverhoilu viedään verhoomoon uusittavaksi.

Jos jollekkin jäi vielä epäselväksi niin auto käydään kokonaan läpi ja tehdään viimeisen päälle ajatuksena että lopputulos ei häpeäisi sitä autoa joka Uudessakaupungissa 80-luvun lopulla lipui ulos tehtaan hallista. Talven suolattuja teitä tämä yksilö ei tule enää koskaan näkemään.

Tässä vielä kuva lähtökohdasta.
Kuva

Siinä se kattelee "uutta" lohkoaan
Kuva

--------

Kaveri pistää tällä viikolla tilauksen motorsport-tools.comiin kun tilaa kampetta välikoppaansa. Samoilla posteilla tulee mulle Bilsteinin tolpat mutta niitä näyttäs ogsatkuun olevan kahta mallia.

Eikös nää ole oikeat 2D koppaan?
Eteen: http://www.motorsport-tools.com/bilstei ... 19536.html

Taakse: http://www.motorsport-tools.com/bilstei ... 19543.html

Nää taitaa olla 3D ja 5D koppaan eikö vaan?
Eteen: http://www.motorsport-tools.com/bilstei ... 19536.html

Taakse: http://www.motorsport-tools.com/bilstei ... 19543.html

Ja jos jollain on kokemusta uretaanipuslista satkussa niin kertokoot millaiset ovat, sellaiset sattuvat olemaan harkinnassa mutta kokemuksia olisi kiva kuulla.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: LeKen Saab 900i -> T

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Eiku turbo lätkät vaan pois ja 900c jättää takaluukkuun, niin ompas kiva rueta kylillä toisia härnäämään :lol:
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LeKen Saab 900i -> T

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Eiköhän takaluukusta lähde kaikki merkinnät pois ja turbomerkki tulee vain maskiin.
Voisihan sitä jonkun m-sport tarran tohon 900c tilalle lätkäistä vitsinä. :mrgreen:
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: LeKen Saab 900i -> T

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Kokeilisin pakosarjaksi tonnarin sarjaa niin jäis pois se turbon jälkeinnen valumutka.
Ari 1622
Vastaa Viestiin